آشنایی با انواع جریمه رانندگی

  سه شنبه، 13 مهر 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با انواع جریمه رانندگی
اگر چندسالی‌ است که تجربه رانندگی و استفاده از خودرو شخصی را دارید، احتمالا برایتان پیش آمده که به دلیل عجله، شلوغ بودن خیابان و نبود جای پارک مناسب، بدون توجه به تابلوهای پارک ممنوع، خودرویتان را در گوشه‌ای پارک کرده و بعد از بازگشت با برگه جریمه خودرو زیر برف‌پاک‌کن ماشین مواجه شده باشید. در ادامه شما را با انواع جریمه رانندگی آشنا می کنیم.

اگر تجربه چندین ساله رانندگی را داشته باشید، حتما برایتان پیش آمده که بعد از استعلام جرائم رانندگی خود دچار سردرگمی شده باشید. احتمالا بسیاری از جریمه های رانندگی در پرونده خود را به یاد نمی آورید. اما برای اینکه بررسی دقیق تری داشته باشید یا بتوانید در موقعیت های مختلف امکان جریمه شدن را بررسی کنید، باید با انواع جرائم راهنمایی و رانندگی آشنایی داشته باشید. علاوه بر نوع جریمه، مبلغ و شرایط جریمه تخلفات رانندگی با یکدیگر متفاوت هستند. این مطلب یک دایره المعارف کامل برای شماست. در ادامه به شما انواع جریمه را معرفی می کنیم و خواهیم گفت که کدام تخلفات بیش از سایرین می توانند هزینه روی دست شما بگذارند.

انواع جریمه های رانندگی

با توجه به گسترش شهرها، شلوغ شدن خیابان ها و افزایش تعداد ماشین ها در سطح شهر، دیگر نمی توان انتظار داشت که جریمه رانندگی تنها توسط افسر راهنمایی و رانندگی و تنها برای مواردی خاص انجام شود. در حقیقت روزانه در سطح شهر صدها تخلف رانندگی اتفاق می افتد که برای هر کدام، نوع خاصی از جریمه در نظر گرفته می شود. جریمه هایی که کوچک و بزرگ در پرونده رانندگی شما ثبت می شوند و برای هرکدام راهکارها و زمان متفاوتی برای پرداخت خلافی خودرو در نظر گرفته می شود. بنابراین برای پرداخت ساده تر باید انواع جریمه را بشناسید و از شرایط هرکدام آگاهی کافی داشته باشید.

جریمه دو برگی خودرو

جریمه دو برگی در صورتی صادر می شود که افسر راهنمایی و رانندگی، راننده را حین ارتکاب خلاف دیده باشد و راننده به ایست پلیس توجهی نکرده باشد. در این صورت پلیس دو برگ جریمه برای راننده صادر خواهد کرد که یکی به دلیل خلاف راننده و دیگری برای بی توجهی به ایست پلیس است. جریمه های دو برگی از آن دست جریمه هایی است که راننده می تواند به آن اعتراض کند چراکه نه راننده به صورت فیزیکی در کنار پلیس حضور داشته است و نه پلیس برگه جریمه را به راننده تحویل داده است. در این حالت راننده می تواند به جریمه اعتراض کند که در زمان ثبت تخلف در آن مکان حضور نداشته و جریمه دو برگی به او مربوط نیست. البته باید در نظر داشت که پلیس در این نوع جریمه پلاک خودرو را ثبت می کند و اگر پلاک ثبت شده با خودرو یکی نباشد، راننده می تواند ادعا کند که جریمه متعلق به او نیست.

جریمه تسلیمی خودرو

پیش فرض به این صورت است که جریمه در حضور راننده به او داده شود. قبض تسلیمی نیز مربوط به جریمه هایی است که پلیس راننده را از خلافی که مرتکب شده آگاه می کند و به وی دستور ایست می دهد. افسر راهنمایی و رانندگی با گرفتن مدارک لازم، قبض تسلیمی را به راننده می دهد. با توجه به اینکه در این نوع جریمه هم پلیس و هم راننده در محل حضور دارند، اعتراض به آن چندان موثر نیست. در این نوع جریمه، راننده تمام اطلاعات مربوط به خودرو را ثبت می کند و به راننده تحویل می دهد به همین دلیل احتمال خطای آن بسیار پایین است و راننده در صورت اعتراض به موفقیت چندانی دست پیدا نمی کند.

جریمه الصاقی

یکی از متداول ترین جریمه های رانندگی، جریمه الصاقی است. این جریمه در حالی ثبت می شود که راننده خودرو را در جایی پارک کرده و است و خودش حضور ندارد. اگر افسر رانندگی خلافی مانند پارک ممنوع و… را مشاهده کند به صورت غیابی برای راننده جریمه صادر می کند و برگه جریمه به بدنه خودرو الصاق می شود. در این نوع از جریمه اطلاعات خودرو از قبیل، پلاک، مدل، زمان و مکان جریمه روی قبض ثبت می شود. با توجه به اینکه تخلف این نوع جریمه توسط پلیس ثبت می شود و خود پلیس در محل ارتکاب تخلف حضور دارد، اعتراض به آن کار به جایی نخواهد برد مگر در صورتی که راننده بتواند مستنداتی ارائه دهد.

جریمه دوربین های هوشمند

دوربین های هوشمند به کمک هوش مصنوعی و به صورت اتوماتیک کلیه اطلاعات خودرو را ثبت می کنند. این دوربین ها در مکان هایی نصب می شود که نیاز به تحلیل فردی نباشد یعنی برای دوربین اینگونه تعریف می شود که هر خودرویی از این خیابان عبور کند، پلاک آن ثبت شود که در این صورت استثنایی وجود ندارد. بیشترین استفاده این دوربین ها برای محدوده طرح ترافیک و سرعت غیر مجاز است.جریمه سرعت غیر مجازی که توسط دوربین ثبت شده باشد یکی از سنگین ترین جریمه ها از نظر مبلغ محسوب می شود.

دوربین های هوشمند راهنمایی و رانندگی

جریمه دوربین های اپراتوری

در مراکز پلیس تعداد زیادی اپراتور انسانی وجود دارد که هر کدام از آنها مسئول بررسی و نظارت بر دوربین های ثبت تخلف هستند. بررسی و نظارت اپراتورها ۲۴ ساعته است و به دلیل ثبت و ضبط تخلفات، امکان بررسی آن در روزهای آتی نیز وجود دارد.جریمه هایی مانند پارک دوبل و پارک در محل ممنوع توسط دوربین های اپراتوری ثبت می شود. اگر جریمه های خودرویی در مجموع به یک میلیون تومان برسد، پلیس موظف است به صورت مکتوب و یا پیامکی به مالک خودرو اطلاع دهد. پیش از این، سقف جریمه همین یک میلیون تومان بود و بعد از آن با ارائه موعد پرداخت، دستور توقیف خودرو صادر می شد. اما چندی است که این سقف جریمه ها به سه میلیون تومان رسیده است.توصیه می شود هر از گاهی و برای دوری از هرگونه دردسر درباره توقف تولید خودرو به دلیل نرخ بالای جریمه های خودرو، حتما جریمه های خودرویتان را استعلام بگیرد.

جریمه خودداری

جریمه خودداری در صورت مقاومت راننده خودرو در مقابل فرمان پلیس و اعمال قانون یا بی توجهی و سرپیچی وی از دستور ایست پلیس رخ می دهد. در واقع جریمه خودداری در دو حالت زیر رخ می دهد:

  • حالت اول: درصورتی که راننده نسبت به نظر پلیس اعتراض داشته و با عصبانیت از پذیرفتن برگه جریمه سرپیچی کند مرتکب جریمه خودداری می شود.
  • حالت دوم: زمانی که پلیس دستور توقف را به خودروی متخلف بدهد و راننده بدون توجه به دستور پلیس راهور همچنان به مسیر خود ادامه دهد یا فرار کند، مرتکب جریمه خودداری می شود.

جریمه بدحجابی

مالک محترم خودروی شماره … در خودروی شما در آدرس … تاریخ … عدم رعایت حقوق شهروندی (کشف حجاب) صورت گرفته است. ضمن درخواست و تاکید بر رعایت هنجارهای جامعه، ضروریست بر عدم تکرار آن اهتمام ورزید. بدیهی است در صورت تکرار آن، پیگیری انتظامی و قضایی اعمال خواهد شد.

متن فوق اولین تذکری است که به محض مشاهده راننده یا سرنشین بدحجاب برای مالک خودرو پیامک می شود و اخطاری برای رعایت حجاب و شئونات اسلامی درون خودرو است. در صورت تکرار و مشاهده مجدد بی حجابی در خودرو، پیامکی مبنی بر ارتکاب به جرم کشف حجاب با مضمون زیر برای راننده ارسال می شود که در این صورت لازم است فرد به کلانتری رفته و تعهد کتبی خودداری از ارتکاب مجدد جرم را بدهد.

ابلاغیه: مالک محترم خودرو شماره … در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است. ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می شود حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های تهران بزرگ مراجعه کنید.

از آنجا که طبق ماده 5 قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر، خودرو حریم خصوصی افراد نیست؛ لذا رعایت هنجارها و الزامات قانونی درون آن ضروری است. طبق قانون فوق کشف حجاب و یا بدحجابی درون خودرو جرم محسوب شده و مشمول جریمه 100 هزار تومانی به همراه 10 نمره منفی می شود.

جریمه خودرو انتقال به پارکینگ

بدترین اتفاقی که در زمان عدم حضور راننده و به دلیل ارتکاب به انواع تخلف رانندگی رخ می دهد انتقال خودرو به پارکینگ است. تصور کنید که شما بی خبر از همه جا به محل پارک خودرویتان می آیید و با جای خالی خودرو مواجه می شوید. ترس دزدیده شدن خودرو اولین فکر ترسناکی است که به ذهن شما خطور می کند. اولین اقدامی که رانندگان با تجربه در این شرایط با حفظ آرامش خود انجام می دهند تماس با پلیس 110 و گرفتن استعلام انتقال خودرو به پارکینگ است. قطعا شنیدن خبر انتقال خودرو به پارکینگ خیلی بهتر از دزدیده شدن خودرو است و نفس راحتی است که راننده می کشد، اما مسیر پر پیچ و خمی که باید طی شود تا خودرو از پارکینگ خارج شود، چند روزی آسایش را از وی خواهد گرفت.

انتقال خودرو به پارکینگ در مواردی شامل پارک دوبل، توقف در محل های پارک ممنوع یا مطلقا ممنوع، توقف در محل هایی که تابلو حمل با جرثقیل (با حریم ۱۵ متری از سمت چپ و راست تابلو) را دارند، بیشتر شدن مبلغ جریمه از 3 میلیون تومان و… رخ می دهد. در این صورت و با شرایط حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در محل و دستور وی برای انتقال به پارکینگ و نیز حضور جرثقیل در محل، خودرو به پارکینگ منتقل می شود. در صورتی که مالک در زمان انتقال خودرو به پارکینگ از راه برسد، انتقال متوقف شده و قبض جریمه خودرو به وی ارائه می شود.

مهلت پرداخت جریمه های رانندگی چقدر است؟

مهلت زمان پرداخت قبوض جریمه تقریبا دو ماه از تاریخ مندرج در قبض است، بنابراین برای جلوگیری از دوبرابر شدن آنها باید در مدت زمان تعیین شده نسبت به پرداخت آنها اقدام کرد.

کدام جریمه ها دو برابر می شوند؟

مبلغ جریمه های الصاقی و تسلیمی در صورتی که در مدت مشخص پرداخت نشود، دو برابر خواهد شد اما جریمه های دو برگی و ثبت شده با دوربین به هیچ عنوان دو برابر نخواهد شد. بهترین راه برای جلوگیری از دو برابر شدن جریمه ها پرداخت آن در زمان مشخص است. مهلت زمان پرداخت قبض های جریمه دو ماه پس از تاریخ درج شده در قبض است. گاهی پیش می آید که جریمه های دو برابر شده بخشیده می شوند و رانندگان در مدت زمان معینی می توانند جریمه های خود را بدون دو برابری پرداخت کنند.

آیا می توان مبلغ جریمه را کاهش داد؟

اگر برای پرداخت جریمه خودرو مراجعه کرده و متوجه می شوید که مبلغ خلافی بیش از تخلفی است که تصور می کردید ثبت شده باشد، می توانید با مراجعه به مراکز پلیس+ 10 نسبت به کاهش جریمه ها اقدام کنید. این اعتراض ها در مدت زمان کوتاهی بررسی و پاسخ داده می شوند و در صورتی که به پاسخ دریافت شده اعتراض دارید باید به واحد رسیدگی به تخلفات مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که تنها امکان کسر جریمه های الصاقی وجود دارد و جریمه هایی که با دوربین ثبت می شوند به هیچ وجه بخشیده نمی شوند.

این قوانین نانوشته رانندگی را نادیده نگیرید!

افرادی که می خواهند گواهینامه رانندگی بگیرند، باید دوره تئوری و نظری قوانین راهنمایی و رانندگی را پشت سر بگذارند و در امتحان آیین نامه قبول شوند. اما رعایت این قانون ها برای رانندگی ایمن کافی نیست و قوانین نانوشته ای وجود دارند که بهتر است رعایت کنید.

۱- وقتی به شما راه می دهند، از آنها تشکر کنید

همه ما دوست داریم وقتی لطفی در حق دیگری می کنیم، از ما قدردانی شود. این رفتار در زمان رانندگی هم کاربرد دارد و با بلند کردن دست می توانید از طرف مقابل تشکر کنید.

۲- در پمپ بنزین معطل نکنید

ماندن در صف پمپ بنزین یکی از خسته کننده ترین اوقات برای راننده ها است. پس وقتی دارید بنزین می زنید، زیاد معطل نکنید و وقت دیگران را نگیرید.

۳- هنگام پارک خودرو مراقب سایر ماشین ها باشد

اگر ماشینی جای پارک پیدا کرده و می خواهد پارک کند، درست نیست که زرنگی کنید و جای پارک را بگیرید. همچنین طوری پارک کنید که بقیه ماشین ها بتوانند راحت از پارک خارج شوند و یا به آسانی پارک کنند.

۴- در نقطه کور خودروها و رانندگان قرار نگیرید

رانندگان نمی توانند ماشین هایی را که در نقطه کور خودرویشان قرار دارند، ببینند و ممکن است در هنگام عوض کردن خط، با آنها تصادف کنند. رعایت این قانون برای ایمنی و سلامتی همه لازم است.

۵- تغییر لاین حرکت در زمان مناسب

اگر قرار است از بزرگراه خارج شوید، لازم نیست تا نزدیک خروجی در مسیر تندرو رانندگی کنید و سپس به سرعت مسیرتان را کج کنید. در زمان مناسب و به صورت ایمن به لاین کندرو وارد شوید.

۶- در چه شرایطی برای راننده یادداشت بگذاریم؟

اگر با ماشینی که در کنار خیابان یا پارکینگ پارک شده، تصادف کردید، راه درست این است یادداشتی زیر برف پاک کن بگذارید. چون اگر دوربین و یا شاهدی شماره پلاک شما را ثبت کرده و نوشته باشد، دچار دردسر خواهید شد.

۷- موقع سوار کردن مسافر، خیابان را بند نیاورید

اگر می خواهید مسافر سوار کنید بهتر است این کار را به سرعت انجام دهید و ترافیک درست نکنید.

۸- لاین تندرو را خالی بگذارید

همیشه لاین تندرو را برای ماشین هایی که سرعت بیشتری دارند، باز بگذارید و بعد از سبقت گرفتن لاین را عوض کنید.

۹- با دیگر راننده ها کل کل نکنید

خیابان ها و جاده ها پیست اتومبیلرانی نیست. پس با ماشین هایی که سرعت بیشتری دارند، مسابقه ندهید.

۱۰- حواستان به چراغ راهنمایی باشد

اگر اولین خودرو پشت چراغ راهنمایی هستید، بهتر است به جای کار کردن با تلفن همراه، حواستان به چراغ باشد تا دیگران پشت سر شما معطل نشوند.

۱۱- راهنما بزنید

وقتی می خواهید به چپ یا راست بپیچید، یا وارد کوچه و خیابانی شوید، از چراغ راهنما استفاده کنید تا هم رانندگان و هم عابران پیاده متوجه شوند که مستقیم می روید یا می خواهید بپیچید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (355 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (343 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (295 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (223 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (200 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (194 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (179 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (103 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (96 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (82 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (78 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (70 نظر) مستندی از خانه و محله‌ی مادری دکتر مسعود پزشکیان در محله دوقوز پله ارومیه/حیاطی با صفا و پر از درخت انگور و ماشین معمولی در حیاط (65 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ناگفته های جالب خانم بالا زن 95 ساله و صیغه‌ای شاه قاجار؛ از مراسم عقد و عروسی تا اضافه شدن به حرمسرای ناصرالدین شاه+عکس
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 10 مهر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
پارک مره خونی سردرود در آذربایجان شرقی + عکس
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
فال انبیاء روزانه سه شنبه 10 مهر 1403
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور