آشنایی با انواع روغن واسکازین یا روغن گیربکس

  یکشنبه، 29 تیر 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
آشنایی با انواع روغن واسکازین یا روغن گیربکس
برای خودروهای با دنده اتوماتیک، روغن گیربکس آن ها باید بر اساس آنچه که کارخانه در دفترچه راهنمای خودرو عنوان کرده است، تهیه شود. بر این اساس اگر از روغنی متفاوت از آنچه که کارخانه عنوان کرده است، استفاده کنید ممکن است به قطعات داخلی گیربکس صدمات جدی وارد آید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، روغن های گیربکس معمولا در دو دسته بندی متفاوت جای می گیرند. دسته اول مربوط به خودروهای دنده اتوماتیک می باشد که معمولا با نام روغن گیربکس شناخته شده و علامت آن ها با ATF نمایش داده می شود. دسته دوم نیز مربوط به خودروهای دنده دستی می باشد که بیشتر با نام روغن واسکازین شناخته شده و با علامت MTF مشخص می شود.

معمولا روغن های گیربکس اتوماتیک از گرانروی کمتری برخوردار بوده و رقیق تر می باشند که این به خاطر تفاوت قرارگیری چرخ دنده ها و نحوه جایگیری آن ها در جعبه دنده اتوماتیک می باشد. اما روغن واسکازین دستی، معمولا غلیظ تر بوده و حاوی ترکیبات متفاوتی می باشد که برای دنده های دستی مناسب تر است. بنابراین هیچگاه نباید روغن گیربکس دستی را به جای اتوماتیک به کار برد و یا برعکس.

انواع روغن گیربکس اتوماتیک

برای خودروهای با دنده اتوماتیک، روغن گیربکس آن ها باید بر اساس آنچه که کارخانه در دفترچه راهنمای خودرو عنوان کرده است، تهیه شود. بر این اساس اگر از روغنی متفاوت از آنچه که کارخانه عنوان کرده است، استفاده کنید ممکن است به قطعات داخلی گیربکس صدمات جدی وارد آید. انواع روغن گیربکس اتوماتیک بر اساس استاندارهای مختلفی ارائه می گردد که خود کارخانه ذکر کرده است.

در ادامه تعدادی از مهمترین استانداردهای روغن گیربکس اتوماتیک آورده شده است که با توجه به نوع خودرو و آنچه در دفترچه راهنمای خودرو آمده است، باید یکی از این روغن ها را استفاده نمود.

نوع خودرو استاندارد روغن گیربگس
نیسان ماکسیما ATF MATIC D
پژو ۲۰۶ و مگان ATF 4HP20
هیوندای جنسیس ATF 9638
رنو لیفان نیسان میتسوبیشی ATF CVT
برلیانس رنو تویوتا موسو ATF DEXRON III
هوندا سیویک ATF DW-1
مزدا ۶ ATF FZ
ام جی ، تویوتا ، سوزوکی ATF JWS-3309
هیوندای جنسیس ATF M1375
مزدا ATF M-III
مزدا ATF M-V
کیا سورنتو ATF RED-1K
ام وی ام ، برلیانس ، جک ، کیا ، هیوندای ،میتسوبیشی ATF SP III
ام وی ام ، کیا ، هیوندای ATF SP IV
تویوتا فوررانر ATF T−IV
تویوتا و لکسوس ATF WS
ولوو AW-1
ام جی GS DEXRON DCT fluid
جک S5 اتوماتیک FFL-2
هوندا HCF-2
کیا موهاوی M1375.4

انواع روغن گیربکس دستی

انواع روغن گیربکس دستی یا همان واسکازین بر اساس مقدار گرانروی و سطح کیفیت دسته بندی می شوند. مقدار گرانروی یا ویسکوزیته بر اساس شاخص SAE و سطح کیفیت بر اساس API درجه بندی می شود. برای انتخاب بهترین روغن واسکازین مناسب خودروی خود، بهتر است قبل از خرید ابتدا به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید تا مناسبت رین نوع روغن گیربکس را برای خودروی خود بیابید.

به عنوان نمونه، اکثر روغن های گیربکس مناسب خودروهای دستی موجود در ایران، میزان SAE بین ۷۵w-90 را داشته و سطح کیفیت آن ها معمولا GL4 یا GL5 ارزیابی می شود. به این ترتیب می توان بر اساس جدول زیر انواع روغن گیربکس مناسب خودروی خود را بیابید:

نوع خودرو روغن گیربکس
کیا سراتو ۷۵W-80 GL4
دنا ، سمند ، پژو ، رنو ال ۹۰ ، پراید ، زانتیا ۷۵W-80 GL5
ام جی ، ام وی ام ، برلیانس ، تویوتا ، جک ، رنو ، تیبا ، ریو ، لیفان ، مزدا ، ماکسیما ، میتسوبیشی ۷۵W-90 GL5
آریسان ، کیزاشی ، لیفان ۸۰W-90 GL5
برلیانس ۸۵W-90 GL4

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (543 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (7 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس