آشنایی با قلعه پیتر و پاول سن پترزبورگ در روسیه

  دوشنبه، 07 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با قلعه پیتر و پاول سن پترزبورگ در روسیه
شهر سن پترزبورگ یکی از شهرهای بزرگ روسیه است که در کنار مسکو قرار دارد. این شهر به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی متعدد یکی از شهرهایی است که در جذب گردشگر موفق بوده است. قلعه پیتر و پاول یکی از اولین بناهایی است که در این شهر بنا شده است. این قلعه نمادی از شکوه و زیبایی شهر سن پترزبورگ است.

قلعه پیتر و پاول ارگ اصلی سن پترزبورگ روسیه است که توسط پتر کبیر در سال ۱۷۰۳ تأسیس شد و از سال ۱۷۰۶ تا ۱۷۴۰ به عنوان قلعه باستیون بنا به طراحی های دومنیکو ترززینی ساخته شد. بین نیمه اول دهه ۱۷۰۰ و اوایل دهه ۱۹۲۰ به عنوان زندان مجرمان سیاسی استفاده می شد. از سال ۱۹۲۴ به عنوان موزه شناخته می شود.امروزه به عنوان مهمترین بخش موزه دولتی تاریخ سن پترزبورگ اقتباس شده است. این موزه به تدریج به جز سازه اشغال شده توسط ضرابخانه سن پترزبورگ (Monetniy Dvor) عملاً تنها مالک ساختمان قلعه شده است.

این قلعه توسط پیتر بزرگ در ۱۶ مه (طبق تقویم جولیان) در اوج جنگ بزرگ شمالی ساخته شده است تا از سرمایه پیش بینی شده در برابر حمله سوئدی محافظت کند، این قلعه هرگز هدف رزمی خود را محقق نکرد. این ارگ با شش سنگر در زمین و الوار طی یک سال تکمیل شد و از سال ۱۷۰۶ تا ۱۷۴۰ در سنگ بازسازی شد.

قلعه پیتر و پاول

چرا باید از قلعه پیتر و پاول سن پترزبورگ دیدن کنیم؟

  • این قلعه نمادی از شکوه و قدرت روسیه در زمان پیتر کبیر بوده است که بازدید آن هر گردشگری را محو زیبایی هایش می کند.
  • گردشگران با بازدید از این قلعه که نمونه منحصر به فرد یک مقر نظامی در زمان پیتر کبیر است، می توانند از بناهای تاریخی دیگری که در قلعه وجود دارند نیز بازید کنند.
  • رودخانه و دریایی که در اطراف این قلعه وجود دارد زیبایی ها و شکوه این قلعه را بخصوص در شب با نورپردازی های بی نظیرش، چند برابر کرده است.

قلعه پیتر و پاول

تاریخچه قلعه پیتر و پل

جزیره کوچک زایاچی در دهانه رود نوا و قلب سنت پترزبورگ قرار دارد و شالوده و اولین بنای شهر یعنی قلعه پیتر و پل بر روی آن ساخته شد. وجود تعداد زیادی آثار تاریخی در این جزیره باعث شده که به موزه ی شهر معروف شود و گردشگران زیادی در بازدید از آن از بناها، موزه ها و نمایشگاه ها دیدن کنند. قلعه سنت و پل و همه ی بناهایی که در حصار دیوارهای قلعه هستند از جاذبه های منحصربفرد و هویت شهر سنت پترزبورگ به شمار می روند.

قلعه پیتر و پل در ۱۶ می ۱۷۰۳ به دستور پتر کبیر ساخته شد و اولین بنای معماری این شهر است. در ابتدا هدف از ساخت این قلعه دیده بانی از رودخانه ی نوا و دسترسی به دریای بالتیک بود برای همین هم هست که این قلعه در جزیره زایاچی بنا شد. قلعه طوری در کنار رودخانه قرار گرفته که همه ی کشتی هایی که از مسیرهای آبی خودشان را به روسیه می رسانند از گذرگاه قلعه می گذشتند و به دقت بازرسی می شدند.

با اینکه قلعه پیتر و پل از معروف ترین جاذبه های سنت پترزبورگ نیست اما گردشگران معمولا در سفر به این شهر بازدید از آن را از دست نمی دهند چون تاریخ شهر در این قلعه پنهان شده است. این قلعه جایی است که امپراتورهای زیادی در آن زندگی کردند، به خاک سپرده شدند و کسانی مثل ماکسیم گورکی در آن زندانی شدند. این قلعه را به صورت شش ضلعی ساختند تا قابلیت دفاعی بالایی داشته باشد و اتفاقا در تعدادی از جنگ های روسیه هم نقش زیادی ایفا کرده است. در داخل ساختمان این قلعه بناهای دیدنی زیادی هست که تعدادی از آن ها را معرفی می کنیم:.

  • کلیسای جامع قلعه پیتر و پل : در وسط این قلعه بنایی جالب توجه نظرتان را جلب می کند: کلیسای جامع، کلیسایی که مقبره ی خیلی از امپراتورهای روس از پتر کبیر گرفته تا نیکولاس دوم در آن قرار دارد. این کلیسا که در فاصله ی سال های ۱۷۱۲ تا ۱۷۳۳ ساخته شد اولین کلیسای شهر است که برای درست کردن آن فقط از سنگ استفاده شده است. در سال های قبل و درست بعد از تاسیس شهر در سال ۱۷۰۳ در این جزیره یک کلیسای چوبی به افتخار پیتر و پل مقدس ساخته شده بود. در بالای این کلیسا یک مناره ی طلایی و روی آن مجسمه ی یک فرشته قرار دارد. این کلیسا یکی از اصلی ترین نمادهای سنت پترزبورگ و با ارتفاع ۱۲۲.۵ بلندترین بنای شهر است. مناره ی این کلیسا از دوردست ها معلوم است و طراحی داخلی آن شما را یاد معماری قصرها و کاخ ها می اندازد.
  • اتاق های امپراتوری | Imperial Rooms : اتاق های امپراتوری در داخل یک گالری قرار دارند و توسط مقبره هایی به قلعه پیتر و پل متصل شده اند. در اوایل قرن بیستم از این اتاق ها به عنوان آرامگاه امپراتورهای روس استفاده می شد. امروز می توانید از ۲ تا از این اتاق ها که با نقاشی های زیبایی از امپراتورهای روس تزئین شده اند دیدن کنید.
  • برج ناقوس کلیسای جامع : در بازید از کلیسای جامع این قلعه می توانید با بالا رفتن از پله ها خودتان را به ارتفاع ۴۳ متری برج ناقوس برسانید و از چشم اندازهای جذاب لذت ببرید.
  • مجسمه ی پتر کبیر | Statue of Peter the Great: یکی از غیر منتظره ترین مجسمه هایی که در قلب این مجموعه قرار دارد مجسمه پتر کبیر است. این مجسمه ی برنزی از سال ۱۹۹۱ تا به حال در بالای تخت تزار قرار دارد و گردشگران از آن دیدن می کنند.
  • زندان | prison: مجموعه ی زندان، صدها سلول دارد که همه ی آن ها شبیه هم هستند و در مقابل هر کدامشان اطلاعاتی درباره ی افرادی که در آن ها زندانی بودند وجود دارد. اگر چندان علاقه ای به تاریخ و شخصیت های تاریخی ندارید بازید از قسمت زندان می تواند کمی خسته کننده باشد.
  • معماری قلعه پیتر و پاول سن پترزبورگ: این قلعه که به دستور پیتر کبیر بنا شده است موقعیتش به گونه ای است که برای کنترل حرکت کشتی ها و حمله های دریایی دشمنان به کار می رفت. این قلعه به صورت شش ضلعی ساخته شده است. ارتفاع دیوارهای قلعه ۱۲ متر و ضخامت آن¬ها حدود ۱۰ متر است. در این قلعه کلیسا، زندان و ضرابخانه نیز بنا شده است.
  • کلیسای قلعه پیتر و پاول سن پترزبورگ: دستور ساخت این کلیسا را پیتر کبیر صادر کرد و به همین دلیل این کلیسا به کلیسای پیتر مقدس معروف است البته به نوعی آرامگاه سلطنتی نیز به حساب می آید. احداث این کلیسا از ۱۷۱۳ تا ۱۷۳۳ به طول کشید. کلیسا در قسمت مرکزی قلعه احداث شده است. در این کلیسا آرامگاه و مقبره های بسیاری وجود دارد که تمامی آن ها اشخاص تراز اول سیاسی و سلطنتی هستند. مقبره پیتر کبیر نیز در همین کلیسا است. اغلب مقبره ها سنگ های مرمر دارند و تنها دو استثنا وجود دارد که آن هم برای مقبره الکساندر دوم و همسرش است. این کلیسا در قدیم بلندترین بنای شهر بود.

قلعه پیتر و پاول

بازدید از قلعه پیتر و پاول سن پترزبورگ

برای بازدید از این قلعه ۱ الی ۲ ساعت کافی است. در صورت امکان بهتر است نزدیک ساعت ۱۲ ظهر از این مکان بازدید شود زیرا در این ساعت توپ هایی از توپخانه ها به هوا شلیک می گردند و بر جذابیت های آن می افزایند. باید توجه داشت این قلعه همه روزه به جز چهارشنبه ها برای بازدید عموم باز است.

قلعه پیتر و پل در جزیره زایاچی قرار گرفته و تا ایستکاه متروی Gorkovskaya 5 تا ۷ دقیقه پیاده روی فاصله دارد. آسان ترین راه برای رسیدن به این قلعه این است که سوار مترو شوید و بعد از پیاده شدن در ایستگاه Gorkovskaya از طریق پارک الکساندر و پل لونوسکی به ورودی قلعه برسید. کلیسا، دو ورودی دارد و بلیط را می توانید در نزدیکی آن ها تهیه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (39 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر)
تیتر امروز   
مدل ماشین هوش پران سیاستمداران ایرانی/ از لندکروز حسن روحانی تا بنز لوکس لاریجانی+عکس
اعطای مدرک دانشگاهی به 25 سگ و گربه و یک همستر در یک کشور اروپایی!
سردار آزمون فاش کرد: علی قلی‌زاده تراکتوری میشود
(فیلم) استقبال باورنکردنی استقلالی ها از رامین رضائیان بعد از تمرین / ازدحام برای سلفی گرفتن
درویش پول قرارداد گولسیانی را تأمین کرد؟ / ستاره تیم ملی گرجستان در یورو 2024 به تهران بازمی گردد
چوپانی که اولین بار در اطراف روستای خور گنج یافت+عکس و فیلم
تیپ ساحلی و میلیاردری ربکا واردی همسر جیمی واردی فوتبالیست انگلیسی با پیراهن ساتن گل گلی / شیک بودن سخت نیست همین قدر ساده ست
دکوراسیون سبک مراکشی حیاط خلوت خانه شکیرا که شبیه یک استراحتگاه است/ قلیون روی میز وسط خونه خواننده معروف! +عکس
سلیقه فاخر سوسانو، همسر فوتبالیست معروف در انتخاب لباس و اکسسوری های عروسی اش/ شیکترین عروسی که دیدم! +عکس
فراخوان دهمین جشنوارۀ «نانو و رسانه» 1403 اعلام شد
(عکس) تغییر 360 درجه ی شهربانو منصوریان با آرایش غلیظ و استایل لئوپارد زنانه و بوت های چرمی بلند در یک مرکز خرید
هفدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت ویژۀ انجمن‌های علمی دانشجویان برگزار می‌شود
پری ادواردز خواننده ی بسیار موفق به همراه همسرش الکس اکسلید در مزرعه ی کدو تنبل ها ! لباس کدو تنبلی ایده خوبیه برای عکاسی کوچولو های کیوت 😂
خوشگلاسیون بازیگر و کشتی‌گیر هالیوودی د راک توسط دخترانش / این ووروجک ها راک رو با گلیتر یونی کورنی اکلیلی کردن 😂 فقط خنده های پدرشون
حکم شوکه‌کننده برای بیرانوند در پی شکایت پرسپولیس
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان