آشنایی با جاذبه های میدان مانژ در مسکو

  دوشنبه، 07 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جاذبه های میدان مانژ در مسکو
میدان مانژ یکی از میدان های بسیار زیبا و اصلی شهر مسکو در کشور روسیه است. این میدان شامل چندین موزه در کنار یکدیگر بوده و شبیه به یک مثلث است که در هر گوشه آن یک جاذبه دیدنی قرار گرفته و به عنوان میدان مهمی در پشت باغ کرملین و چندین جاذبه دیگر در مسکو معروف است. این مکان از نظر توریست های شهر مسکو بسیار جذاب است .

یکی از میدان های بسیار زیبا و اصلی شهر مسکو، میدان مانژ است. در این میدان در کنار یکدیگر چندین موزه ی مختلف قرار گرفته است. از لحاظ بصری، میدان مانژ شبیه به یک مثلث است که در هر گوشه ی آن یک جاذبه ی دیدنی قرار گرفته است. این میدان یکی از میادین مهم مسکو است که در پشت باغ کرملین و بسیاری از دیگر جاذبه های مسکو قرار گرفته است.

میدان مانژ در مسکو ، یکی از میدان های اصلی و زیبا

یکی از جالب ترین تعابیری که درباره ی میدان مانژدر مسکو وجود دارد این است که؛ این میدان همچون سر یک پیکان مثلثی شکل است که در هر طرف آن یک جاذبه ی مهم و بسیار زیبا قرار گرفته است. همین قرارگیری جاذبه ها باعث می شود تا این میدان در بین میدان های اصلی و مهم مسکو جای بگیرد. مکانی که امروزه آن رابه عنوان میدان مانژ می شناسیم، نزدیک به ۲ قرن قبل تر در مکان صومعه ای به وجود آمد که در همسایگی رود نیگلینایا بوده است.

در سال های بعدی این رود از بین رفت و تنها یک مجرای کوچک زیرزمینی از آن باقی ماند. در اطراف محل قبلی این رود همچنان مردم زندگی می کردند که شهر مسکو دچار تغییراتی شد و پیش از ورود به عصر جدید زندگی مدرن، مسکو باید دیگر به شکل یک شهر منسجم در می آمد و در همین راستا میدان مانژ در مسکو به همراه دیگر نواحی این شهر دچار تغییراتی اساسی شد.

بر اساس متون و اسناد تاریخی شهر مسکو، این میدان زیبا در حدود ۷۰ سال پیش یعنی بین سال های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۸ ساخته شد. استفاده ی معمولی که از این میدان می شده، برای رژه های نظامی و یا برگزاری جشن های پیروزی بوده است. قبل ترها مردم مسکو برای برپا کردن نمایشگاه های خیابانی از این میدان اصلی استفاده می کرده اند. یکی از نکات مثبت این میدان این است که میدان مانژ به قدری بزرگ و جادار است که عابرین به راحتی و با فضای کامل می توانند در این میدان رفت و آمد نمایند. در اطراف این هتل و یا بهتر بگوییم در اضلاع مختلف آن جاذبه های مختلفی قرار گرفته است. باغ آلکساندر، هتل مسکوای زیبا، ساختمان مسکو مانژ، کتابخانه ی ملی روسیه، کاخ کرملین و بسیاری از دیگر دیدنی های این شهر در اطراف این میدان قرار گرفته اند.

 میدان مانژ

تاریخچه میدان مانژ

این میدان در اصل سال ۱۷۹۸ در نتیجه ی تخریب صومعه ای قرون وسطایی که بر کرانه ی رودخانه ی «نیگلینایا» قرار گرفته بود، شکل گرفت. گرچه این رود بعدها به صورت یک مجرای زیرزمینی درآمد، اما محله ی اطراف آن همچنان باقی ماند. در سال ۱۹۳۲ تصمیم گرفته شد تا آثار به جای مانده از سبک زندگی قرون وسطایی برداشته شده و جایی برای گردهمایی ها و سخنرانی اعضای حزب کمونیست ساخته شود. در نتیجه «گراند هتل» و بسیاری از بناهای سبک نئوکلاسیک توسط «Osip Bove» تخریب و با گسترش فضا، میدان مانژ فعلی ساخته شد.

در دهه ی ۱۹۹۰، شهردار مسکو «یوری لاژکوف» دستور داد تا میدان برای بازسازی بسته شود. بخش مرکزی میدان یک مرکز خرید چهار طبقه زیر زمینی و یک پارکینگ وجود دارد که با یک گنبد مدور شیشه ای تزئین شده اند. این گنبد در واقع ساعت جهانی نیمکره ی شمالی زمین است که ساعت های شهرهای بزرگ بر روی آن مشخص شده اند.

امروزه بستر رودخانه ی نگلینایا اکنون به یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی مسکو تبدیل شده است، مخصوصاً در روزهای شرجی تابستان! در مسیر رودخانه نهری کوچک جاری شده است که در میان آن مجسمه های از شخصیت های داستان های روسی قرار دارد. در سال ۱۹۹۵، مجسمه ی سوار بر اسب «مارشال ژاکوف» در مقابل موزه ی تاریخ ملی روسیه رونمایی شد تا نشانی از پنجاهمین سالگرد رژه ی پیروزی مسکو باشد.

در حال حاضر یکی از بزرگ ترین مراکز تجاری پایتخت یعنی «اوخودنی ریاد» (Okhotny Ryad) در این میدان قرار دارد. همچنین می توانید مجسمه ای تحت عنوان «کشتن اژدها توسط سن جورج» را در وسط میدان ببینید که نماد شهر مسکو محسوب می شود. در سال ۱۹۹۵ در مقابل موزه ی تاریخی، بنای یادبود «گئورگی ژوکوف» نصب شد. در ضمن در مرز میان دو میدان مانژ و سرخ، یک نماد طبیعی قرار دارد که «کیلومتر صفر روسیه» نامیده می شود که به شکل ستاره ای در پیاده رو خود نمایی می کند و نماد آغاز تمام بزرگراه های کشور محسوب می شود.

 میدان مانژ

جاذبه های اطراف میدان مانژ

در اطراف میدان مانژ جاذبه های مختلفی مانند باغ آلکساندر، هتل مسکوای زیبا، ساختمان مسکو مانژ، کتابخانه ملی روسیه، کاخ کرملین و غیره در اطراف این میدان قرار دارند. با نگاه به این میدان می توانید اتاقک شیشه ای بسیار زیبایی را در وسط آن تماشا کنید. در بخش میدان که بخش مرکزی نیز به آن گفته می شود، یک مرکز خرید ۴ طبقه همراه با زیر زمین وجود دارد. این مرکز خرید دارای پارکینگ است و اتاقک شیشه ای وسط میدان است که در واقع سقف شیشه ای و تزئین شده پارکینگ است. در وسط این میدان نیز یک مجسمه اسب سواری وجود دارد و به مناسبت پیروزی مارشال ژاکوف بعد از ۵۰ سال در مقابل موزه تاریخ ملی روسیه نصب شده است. میدان مانژ مسکو که به نام میدان اسب سواری شهرت دارد، به عنوان فضایی برای اسب سواری و پیاده روی استفاده می شود؛ اطراف این میدان پر از گل های رنگارنگ، پوشیده از چمن، فواره های آب و مجسمه هایی از شخصیت های محبوب داستان های عامیانه روسی است. همچنین در این میدان فضای سبز زیبایی به چشم می خورد که در میان آن گنبدی بزرگی وجود دارد و بر روی آن نیز مجسمه ای از سن جرج قرار گرفته است که در حال کشتن اژدها است و به عنوان نمادی از شهر مسکو شناخته می شود و گنبد شیشه ای زیر پای مجسمه نیز بیانگر زمان در شهرهای بزرگ نیم کره شمالی است. این گنبد به صورت ۲۴ ساعته در حال چرخش است و نشان دهنده ساعت مناطق مختلف کره زمین است. این گنبد با نورپردازی های زیبا در شب بی نظیر نشان دهنده تلفیق علم و هنر است. علاوه بر موارد ذکر شده، سالن تئاتر پتر (تئاتر بالشوی) نیز در این میدان قرار دارد و شامل ستون های عظیم هشت تایی و درب است. در سال ۱۹۹۵ نیز در مقابل موزه تاریخی، بنای یادبودی از گئورگی ژوکوف نصب شده است.

دلیل نامگذاری میدان مانژ

نام میدان مانژ نیز از ساختمان مانژ گرفته شده و با باغچه هایی پر از گل، فواره و مجسمه هایی از شخصیت های داستانی مردم روسیه تزئین شده است. امروزه، میدان مانژ به عنوان پاتوق جوانان مسکو به شمار می رود.

مجسمه کشتن اژدها توسط سن جورج یکی از نمادهای شهر مسکو یکی از مشهورترین مجسمه های میدان مانژ است. دلیل نامگذاری این میدان، به ساختمان منحصر به فرد مانژ با سقف چوبی عظیم و معلق و ستون های یونانی باشکوهش باز می گردد. اکنون این میدان علاوه بر پیاده راهی برای گردشگران و مسکوگردان، محل برگزاری نمایشگاه های بزرگ و بین المللی مسکو و همچنین مراسم رژه نیز هست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر