آشنایی با کالیچی، شهر قدیمی آنتالیا

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با کالیچی، شهر قدیمی آنتالیا
منطقه کالیچی، یک منطقه قدیمی در مرکز آنتالیا است که ساختار آن به دوران روم، بیزانس، سلجوقی، عثمانی و دوران مدرن ترکیه بازمی‌گردد. نام kaleici به‌معنای «داخل قلعه» است. جاذبه‌های دیدنی این منطقه شامل برج ساعت آنتالیا، دروازه هادریان، برج Hidirlik، مسجد iskele و بسیاری جاذبه‌های دیگر است.

آنتالیا یکی از شهرهای پر توریست و محبوب در ترکیه است. قبل از آنکه آنتالیا به یکی از تفریحگاه های اصلی و تابستانی ترکیه تبدیل شود، با نام شهر باستانی آتالیا شناخته می شد. جاذبه های گردشگری آنتالیا بی شمار هستند و در هر گوشه آن جاذبه ای برای دیدن و کاری برای انجام وجود دارد. این شهر با ترکیب سنتی و زیبا هر ساله گردشگران زیادی را عاشق خود می کند. صنعت توریست در این شهر اخیرا پیشرفت چشم گیری داشته است و این می تواند به خاطر ساحل های زیبا و قیمت نسبتا خوب تور آنتالیا باشد؛ معمولا مسافران می توانند با تور ارزان آنتالیا به این شهر بروند و از لحظه لحظه خود در این شهر لذت ببرند.

چرا بازدید از کالیچی آنتالیا پیشنهاد می شود؟

  • کالیچی مرکز تاریخی آنتالیا است.
  • جاذبه های تاریخی فراوانی در کالیچی قرار دارد.
  • کالیچی چشم انداز زیبایی از دریا را پیش رویتان قرار می دهد.

کالیچی آنتالیا

تاریخچه کالیچی آنتالیا

کالیچی یکی از قدیمی ترین مناطق آنتالیا است. کالیچی که با عنوان شهر قدیم هم شناخته می شود تا پیش از دوران مدرن، توسط دیوار هایی محصور بوده است. بد نیست بدانید کلمه کالیچی به معنای درون قلعه است. شهر قدیم از پیشینه طولانی برخوردار است و قدمت بعضی از سازه های آن به دوران روم، بیزانس، سلجوقی و عثمانی برمی گردد. این شهر توسط رومیان برای واردات و صادرات کالا ساخته شده و برای در امان ماندن از سرزمین های دیگر توسط دیوار هایی پوشیده شده بود. در بعضی از خانه های کالیچی ساکنان اقامت دارند ولی بیشتر خانه ها به بوتیک، هتل، رستوران، فروشگاه های صنایع دستی و هنر های فولکلوریک تبدیل شده اند.

معماری کالیچی آنتالیا

کالیچی از معماری جذابی برخوردار است و جذابیت عمده آن به دلیل ترکیب معماری قدیم و مدرن است. هرچند این شهر توسط رومیان ساخته شده است ولی سازه های مربوط به دوره های دیگر به ویژه دوره عثمانی در این شهر، بیشتر است. در حقیقت بیشتر آثار کالیچی مربوط به قرن هجده و نوزده میلادی است. این شهر توسط صخره ها بنا نهاده شده است و به همین دلیل کوچه های کالیچی مارپیچی شکل و باریک هستند.

کالیچی آنتالیا

جاذبه های کالیچی

دروازه هادریان: زیباترین و مهم ترین بنای کالیچی، دروازه هادریان است. دروازه هادریان بخشی از دیواری است که در دوران رومیان بر گرداگرد شهر قرار داشته است. این دروازه یادگاری از دوران باستان است و از مرمر سفید ساخته شده است.
برج ساعت آنتالیا: برج ساعت آنتالیا در ورودی کالیچی قرار دارد و تنها بازمانده از برج های قدیمی است که شهر را احاطه کرده بود. این برج از سنگ ساخته شده و نوشته های باستانی بر روی سنگ ها قرار دارند.
مسجد تکلی مهمت پاشا: این مسجد یکی از جاذبه های مهم کالیچی است. این مسجد زیبا توسط تکلی مهمت پاشا در قرن هجدهم میلادی ساخته شده است. از ویژگی های این مسجد می توان به گنبد اصلی و کاشی کاری های رنگی آن اشاره کرد.
ساحل مرمرلی: ساحل مرمرلی در فاصله کمی از کالیچی قرار دارد و با یک پیاده روی کوتاه می توانید از آن بازدید کنید. این ساحل یکی از زیباترین ساحل های شهر آنتالیا است. ساحل مرمرلی از امکانات خوبی برخوردار است و لوازم شنا در آن اجاره داده می شود. اگر اهل شنا باشید، نمی توانید به آب های درخشان مرمرلی نه بگویید.

 کلیچی آنتالیا

ناگفته هایی از کلیچی آنتالیا

کالیچی پر از جاذبه های تاریخی است که قدم زدن در آن به مثابه سفری در زمان است. هنگام قدم زدن در این شهر هماهنگی آثار باستان و مدرن را تماشا کرده و لذت ببرید. حواستان باشد این آثار به خوبی نگهداری و مرمت شده اند و به آن ها صدمه نزنید. در ضمن، کافه ها و رستوران های کالیچی، محیط های مناسبی برای استراحت و گپ زدن با هم سفران هستند. یادتان نرود از بوتیک های شهر برای خودتان یادگاری بخرید.

کالیچی آنتالیا

کارهایی که می توان در شهر کالیچی انجام داد

شما می توانید در طول روز در شهر منطقه ی کالیچی آنتالیا قدم بزنید، و از بناهای باستانی شهرمانند مساجد و پارک هایی که مردم در آن استراحت می کنند لذت ببرید. مکان هایی با چشم اندازهای زیبا را می توانید در شهر قدیمی آنتالیا مشاهده کنید.

1. بندر کالیچی آنتالیا

از قرن دوم قبل از میلاد تا قرن گذشته که بندر جدیدی در 12 کیلومتری انتهای سواحل کنیالتی ساخته شد، این بندر شریان اصلی شهر آنتالیا بین قرن دوم قبل از میلاد تا قرن گذشته بود.از بندر قدیمی آنتالیا، سفرهای دریایی برای دیدن آنتالیا از دریا یا کشف زیبایی های بستر دریای مدیترانه آغاز می شود. کالچی زمانی یکی از جذاب ترین شهرهای تاریخی ترکیه بوده است.امروزه بازسازی های عظیمی با توجه به تاریخ باستانی این منطقه اتفاق افتاده است، بدون شک می توان گفت که کالیچی به یکی از زیبا ترین و منحصربه فردترین مکان های آنتالیا تبدیل شده است.

2. بازار منطقه ی کالیچی

بازار شهر قدیمی کالیچی در بخش تاریخی آنتالیا واقع شده است. در دو طرف کوچه های باریک آن مغازه های کوچک، کافه ها و غیره وجود دارد که اکثریت این مغازه ها برای فروش عتیقه جات سنتی، لباس، ادویه و شیرینی های نفیس ترکی گسترده شده اند.
همچنین رستوران های زیادی در بازار قدیمی شهر وجود دارد که غذاهای سنتی ترکی عالی سرو می کنند. غذاهای دریایی همیشه در منو موجود است و همچنین باید دسرها و قهوه ترک را نیز امتحان کنید.

3. آسانسور شیشه ای پانوراما

آسانسور شیشه ای یک مکان نمادین در منطقه ی کالیچی است، این آسانسور قدیمی شهر را به آنتالیا جدید متصل می کند. آسانسور و نمای شیشه ای از یکی از بلندترین نقاط شهر مستقیماً به سمت مارینا می رود.
هنگامی که به قله رسیدید، منظره ای از بندر را می توانید برای چند دقیقه تماشا کنید. در نمای آسانسور شیشه ای پانورامیک، می توانید منظره ای شگفت انگیز از شهر را ببینید.

4. خرید در آنتالیا

تمام خیابان های کوچک منطقه ی کالیچی پر از مغازه های رنگارنگ است که می توانید به راحتی مایحتاج خود را تهیه کنید. شما می توانید با گشت و گذار در این خیابان ها پوشاک، کیف و کفش، زیوراآلات و ... را در شهر قدیمی آنتالیا را پیدا کنید.

5. خرید فرش در کالیچی

در منطقه ی قدیمی کالیچی در آنتالیا، شما می توانید مغازه های فرش فروشی قدیمی را ببنید. که در آن می توان انواع فرش های سنتی و دست بافت رنگارنگ را تهیه کرد، و آن ها را به عنوان سوغات به خانه برد.

6. دروازه هادریان

دروازه هادریان در ترکی Üçkapılar نامیده می شود، تنها دروازه ورودی باقی مانده به شهر باستانی آنتالیا است. این بنا به افتخار امپراطور روم هادریان نامگذاری شده است و یک قطعه زیبا از معماری باستانی است.دیدن دروازه هیچ هزینه ای ندارد و تمام روز مردم می توانند از داخل و خارج آن دیدن کنند. در حالی که این یک مکان تاریخی مهم برای دیدن است.

7. پارک کاراعلی اوغلو

این یکی از مکان های مورد علاقه مردم در منطقه ی شهر کالیچی است. این یک فضای سبز زیبا است که در امتداد لبه صخره قرار دارد.
از این مکان می توانید منظرهای بسیاری مانند بندر، صخره ها و ساحل کنیالتی و در دوردست کوه های زیبای توروس را ببینید. چند کافه نیز در اطراف این پارک قرار دارد، که می توان در آن ها نوشیدنی هایی میل کنید.

8. مسجد مناره یولی

این سازه نماد شناخته شده و آثار تاریخی آنتالیا در کالیچی است. این یکی از بهترین نمونه های هنر و معماری سلجوقی است که در این منطقه خواهید یافت.
این بنا که توسط سلطان کقباد سلجوقی در قرن سیزدهم ساخته شده است، ممکن است اولین اثر ترکی - اسلامی در شهر باشد. یولی به معنای شیاردار است که مناره مسجد را توصیف می کند که دارای شش گنبد است که می توانید از داخل آن را ببینید.

9. مسجد اولو

مردم محلی این مسجد را به عنوان مناره Kesik (قطع شده یا شکسته) می شناسند که در قرن پنجم به عنوان کلیسای ساخته شده است.در دوره بیزانس تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته و در دوره عثمانی دوباره تعمیر و بازسازی شد. این بنا قبلاً کلیسای پاناگیا بود، اما در دوره عثمانی به مسجد تبدیل شد.

چگونه به کالیچی، شهر قدیمی آنتالیا برویم ؟

خوشبختانه آنتالیا فرودگاه بین المللی خوبی دارد، بنابراین رسیدن به مرکز شهر اصلا سخت نیست. شما می توانید برای رفتن به منطقه ی کالیچی از فرودگاه فقط سوار تاکسی شوید فاصله فرودگاه تا شهر کالیچی 30 دقیقه است، آنها شما را به جایی که باید بروید می رسانند. تاکس ها بر حسب متر حدود 50-60 لیر از شما دریافت می کنند. همچنین می توانید برای صرفه جویی در پول خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

کالیچی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (637 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان