آشنایی با خیابان نیکولاس کایا در روسیه

  دوشنبه، 07 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با خیابان نیکولاس کایا در روسیه
خیابان نیکولسکایا به صورت مستقیم از میدان سرخ تا کلیسای کاتولیک کازان قابل دسترسی است. این خیابان نیز نام خود را از مهم ترین نهاد مذهبی موجود در آن یعنی صومعه یونانی نیکولاسکایا دارد. صومعه ی که بقایا و بازمانده هایش در فرعی یازدهم قابل مشاهده اند و قدمت آن به سال 1390 باز می گردد.

این خیابان خط ارتباطی میان کلیسای کازان و میدان سرخ است. در این خیابان یک صومعه یونانی با نام نیکولاسکایا هم قرار دارد؛ به همین خاطر نام خیابان هم نیکولاسکایا است. این صومعه در سال ۱۳۹۰ ساخته شده است. از معماری ساختمان های این خیابان که بگذریم، قدم زدن روی سنگ فرش های زیبایش بسیار لذت بخش خواهد بود.

گرچه این خیابان در حال حاضر با بوتیک ها، بارها و رستوران های فست فود متعددی پر شده اما هنوز هم مکان هایی در آن یافت می شود که یادآور مرکزیت فرهنگی و هنری آن است. در این خیابان نیز شاهد یکی از چاپخانه های نشریات سابق سینود (Synod Printing House) خواهید بود جاییکه ایوان فیودوروف (Ivan Fedorov) در سال 1564 اولین کتابش را نشر کرد.

در سال 1873 الکساندر پراهوف شیکوف (Aleksander Porokhovshchikov) دستور به ساخت یک ساختمان برای برپایی رستوران معروف اسلیویانسکی بازار (Slavyanskiy Bazaar Restaurant) در فرعی هفدهم خیابان نیکولاسکایا را داد، البته این ساختمان غیر از رستوران دارای یک هتل و یک سالن کنسرت نیز بود که خیلی سریع به یک خلوت محبوب برای هنرمندان، آهنگسازان، نویسندگان و بازرگانان ثروتمند تبدیل شد.

می توان از دادگاه چیزفسکی (The Chizhevskii Court) واقع در فرعی هشتم نیکولاسکایا به عنوان مثالی شگفت انگیز از هتل ها و خانه های تجاری مربوط به قرن نودهم نام برد. نمای ساده آن توسط تابلوهای نوین گرا ظاهری بسیار زیبا را برای این ساختمان خلق کرده اند.

فرعی های نوزدهم و دهم که در انتهای خیابان، روبه روی یکدیگر قرار گرفته اند جزو املاک خانواده های ثروتمند و تاثیر گذار شرمتف (Sheremetev family) بوده اند. معروف ترین خانواده روسیه در قرن نوزدهم که می توان از آنها به عنوان مدافعین هنر نام برد. خانواده ای بسیار پر استعداد و اهل هنر در زمینه های موسیقی و بازیگری.

 خیابان نیکولاس کایا

نمایی از خیابان نیکولاس کایا

خیابان نیکولاس در مسکو از میدان سرخ و کلیسای جامع کازان می گذرد، و نام خود را از صومعه یونانی نیکولسکی گرفته است. این خیابان توسط ایوان مخوف به مسکو تبدیل شد و مرکز یک مستعمره یونانی کوچک در شهر شد.
در سال 1935، کلیسای جامع نیکلاس ویران شد و ساختمان های باقی مانده قرن نوزدهم به طور قابل توجهی تغییر کردند. اینجا زمانی محل آکادمی یونانی - لاتین بود، اولین مؤسسه آموزش عالی در روسیه، که تا حدی باعث شهرت نیکولاس کایا در روسیه شد. اگرچه این خیابان اکنون مملو از بوتیک ها، کافه ها و فست فودها است، اما هنوز تعدادی از یاد بودها و نماهای تاریخی از زمان گذشته به عنوان مرکز یادگیری و فرهنگ وجود دارد.

نمادهای معروف در خیابان نیکولاس کایا مسکو

وقتی در مرکز مسکو هستید، خیابان نیکولاس کایا را می توانید به راحتی پیدا کنید. درست از میدان سرخ که قلب پایتخت روسیه است و میزبان کرملین و کلیسای جامع سنت باسیل است، شروع می شود. ایوان فدوروف کتابخانه معروف این خیابان است، که اولین کتاب را در روسیه به نام "اعمال رسولان" در سال 1564 چاپ کرد. مجسمه چاپگر را می توان در این خیابان مشاهده کرد. در اینجا در سال 1703، اولین روزنامه روسی، ودموستی چاپ شد. در میان بناها و نمادهای این خیابان، نقش برجسته شیر و اسب شاخدار، نماد چاپخانه تزار است که با چکش برجسته خنثی شده است. یکی از چاپخانه های سابق سینود در خیابان نیکولاس کایا، 15 سال قدمت دارد.
در سال 1873 به دستور الکساندر پورخوفشچیکوف یک ساختمان در این خیابان ساخته شد. این ساختمان نه تنها شامل یک رستوران، بلکه یک هتل و سالن کنسرت نیز بود و به سرعت به محل محبوب هنرمندان، آهنگسازان، نویسندگان و بازرگانان ثروتمندی تبدیل شد که اغلب حامیان آنها بودند.

 خیابان نیکولاس کایا

ساختمان های معروف در خیابان نیکولاس کایا

در این خیابان ساختمان ها و بناهای تاریخی معروفی قرار دارد، که در زیر به چند مورد آن اشاره می کنیم:

  • تئاتر بولشوی که ستون فرهنگی پایتخت روسیه
  • موزه تاریخی و فرهنگی دولتی کرملین مسکو
  • چاپخانه مسکو ساختمانی به سبک نئوگوتیک با سیاه چال ها، اتاق ها
  • موزه دادگاه قدیمی انگلیسی یک نمونه مهم از معماری سنگ سفید
  • بزرگترین مرکز خرید در مسکو یک پاساژ به سبک نئوروسی در میدان سرخ است، که بیش از 100 بوتیک برند معروف را در خود جای داده است.
  • موزه تاریخی دولتی، که تاریخ روسیه از دوران باستان تا قرن بیستم را به نمایش می گذارد

علت شهرت خیابان نیکولاس کایا چیست ؟

در نیمه دوم قرن نوزدهم، خیابان نیکولاس کایا به دلیل اینکه بخش مهمی از تجارت مسکو بود، مشهور شد. نه تنها دفاتر شرکت های مختلف را میزبانی می کرد، بلکه هتل و رستوران معروف «Slavyansky Bazaar» را معرفی می کرد.
همچنین مکانی است که کنستانتین استانیسلاوسکی و ولادیمیر نمیروویچ دانچنکو تصمیم گرفتند تئاتر هنری مسکو را تأسیس کنند. در نزدیکی میدان لوبیانسکایا، تقریباً در آغاز قرن بیستم، ساختمان داروخانه فرین ساخته شد. پس از نگاهی به آن، حتی در حال حاضر، می توان گفت که به نوعی یادآور ساختمان های مدرنیسم در سن پترزبورگ است.

 خیابان نیکولاس کایا

کلیسای سنت نیکلاس کایا

در دوران شوروی اکثر کلیساهای مسکو کار نمی کردند.. کلیساهای سابق موزه های شوروی را در خود جای داده بودند، و از آن ها به عنوان انبار استفاده می شد.کلیسای سنت نیکلاس در خیابانی با این نام در اوایل قرن بیستم توسط معمار Gurdjienko ساخته شد. این متعلق به جامعه معتقدان قدیمی مسکو بود. سالها طول کشید تا ساخت و ساز به پایان برسد. این کلیسا تنها در سال 1922 درهای خود را باز کرد. اما برای مدت طولانی کار نکرد. در سال 1935 کلیسا بسته شد. در طول جنگ از آن به عنوان یک انبار دفاع ضد هوایی استفاده می شد و بعداً استودیوی مجسمه سازان شوروی را در خود جای داد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان