آشنایی با مسجد جامع مسکو

  یکشنبه، 06 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با مسجد جامع مسکو
یکی از باشکوه ترین و معروف ترین مساجد در روسیه، مسجد جامع مسکو است که مسجد اصلی این شهر هم به شمار می رود. این مسجد در خیابان المپیسکی و در مرکز شهر مسکو قرار گرفته است. ساختمان اولیه مسجد در سال ۱۹۰۴ تکمیل شده است، با این حال از آن زمان بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است.

مسجد جامع مسکو نام مسجدی تاریخی و قدیمی در کلانشهر مسکو واقع در پایتخت فدراسیون روسیه می باشد، که در سال ۱۹۰۴ میلادی توسط معمار نیکولای ژوکوف بنیان گذاری شده است. این مسجد یکی از چهار مسجد فعال در مسکو می بود. مسجد جامع مسکو در نزدیک خیابان المپیک و در اطراف ورزشگاه سرپوشیده المپیک در مرکز مسکو واقع شده بود. این مسجد در دوران فعالیتش به عنوان مسجد مرکزی مسلمانان در روسیه شناخته می شد. همچنین گاهی اوقات مسجد جامع مسکو؛ مسجد تاتار نیز نامیده می شد، زیرا اغلب کسانی که از مسجد جامع مسکو برای عبادت استفاده می کردند را اقوام تاتار تشکیل می دادند. مسجد جامع در ژوئن سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان یک اثر وارد میراث فرهنگی روسیه شد ولی در پایان همان سال از فهرست میراث فرهنگی برداشته شد که به دنبال آن در سال ۲۰۱۱ بنا بر تصمیمات بحث برانگیزی مسجد تخریب شد، که این نخستین تخریب یک بنای مذهبی در مسکو بعد از سال ۱۹۷۸ بود. سرانجام در سال ۲۰۱۵ عملیات ساختمان جدید این مسجد پس از ۱۰ سال به اتمام رسید و با حضور ولادیمیر پوتین و جمعی از نمایندگان کشورهای اسلامی افتتاح شد. این مسجد در ۳۱ هزار متر مربع مساحت و در ۶ طبقه احداث شده و گنجایش پذیرایی ۱۰هزار نفر در درون و دست کم ۱۰هزار نفر در محوطه خود را دارا می باشد. هزینه ساخت این مسجد نزدیک ۱۵۰ میلیون یورو بوده است. مسجد جامع مسکو در نزدیک خیابان المپیک و در اطراف ورزشگاه سرپوشیده المپیک در مرکز مسکو واقع شده بود. این مسجد در دوران فعالیتش به عنوان مسجد مرکزی مسلمانان در روسیه شناخته می شد.

مسجد جامع مسکو

تاریخچه مسجد جامع مسکو

مسجد جامع مسکو در سال 1902 میلادی بنا شده است و مسجدی تاریخی و قدیمی است که در پایتخت فدراسیون روسیه قرار دارد.دو تاجر به نام های «باکیروف» و «آقبولاتوف» درخواست خرید یک قطعه زمین برای ساخت مسجد را به مقامات مسکو ارائه کردند (همان مکانی که اکنون مسجد است) و در سال بعد مقامات پروژه ساخت مسجد را تأیید کردند.مسجد جامع مسکو به مسجد تاتار نیز معروف است، زیرا اغلب کسانی را که از مسجد جامع مسکو برای عبادت استفاده می کردند، اقوام تاتار تشکیل می دادند.این مسجد توسط معمار نیکولای ژوکوف بنیان گذاری شده است و به سبک بیزانس آن را طراحی کرده است.این مسجد برای حدود 200 نمازگزار ظرفیت داشت و در سال 1904 میلادی بدرالدین عالیموف، اولین امام جماعت مسجد در مسکو از مقامات درخواست کرد تا درهای مسجد را به روی نمازگزاران باز کنند.در زمان اتحاد جماهیر شوروی، مسجد نقش سیاسی به ویژه در تحکیم روابط شوروی با بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی داشت و جمال عبدالناصر، معمر قذافی و سوکارنو رئیس جمهور اندونزی از آن بازدید کردند.این مسجد در کنار سایر مساجد روسیه، همچنان در سیاست خارجی روسیه، به ویژه در روابط با جهان اسلام و عرب، این نقش را ایفا می کرد. در اوایل دهه نود، نقش درونی دیگری به مسجد اضافه شد که در گسترش اندیشه معتدل اسلامی نمود پیدا کرد.

در ژوئن 2008، این مسجد به عنوان میراث فرهنگی معرفی شد، اما در پایان سال 2008 از فهرست آثار معماری و تاریخی حذف شد. بنابراین، در زمان سال های 2009-2010 از این مسجد محافظت نشد و بنای آن به حدی ترک خورد که دیگر امکان اقامه نماز در آن وجود نداشت و در آن زمان تصمیم به برداشتن مسجد و احداث ساختمان جدیدی که تمام شرایط را داشته باشد، گرفته شد.

مسجد جدید در محل مسجد قبلی ساخته شده است. تعداد زیادی از کشورها و مردم در ساخت آن کمک کردن و از جمله میلیاردر داغستانی «سلیمان کریم اف» صد میلیون دلار از مجموع 170 میلیون دلار هزینه مسجد را اهدا کرد و این مسجد در مساحت 18 هزار و 900 متر مربع در شش طبقه ساخته شد که برای ده هزار نمازگزار ظرفیت دارد و این مسجد به بزرگ ترین مسجد در اروپا تبدیل شد.طول مناره اصلی این مسجد، 70 متر است و ارتفاع گنبد طلایی آن 46 متر است و حدود 12 تن از ورق طلا برای تزیین آن استفاده شده است.

یکی از طبقه های این مسجد، موزه اسلامی است و در آن تابلوها و نسخه های خطی تاریخی قرآن قرار دارد و قطعه ای از پارچه کعبه نیز در آن قرار دارد.این مسجد همچنین دارای کتابخانه ای حاوی کتاب های اسلامی به چند زبان است.

مسجد جامع مسکو سال 2015 میلادی به طور رسمی افتتاح شد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کنار رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و جمعی دیگر از مقامات و نمایندگان کشورهای اسلامی در مراسم افتتاح مسجد جامع مسکو شرکت کردند.

مسجد جامع مسکو


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان