آشنایی با مزایا و معایب انواع زنجیر چرخ

  پنجشنبه، 31 تیر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با مزایا و معایب انواع زنجیر چرخ
زنجیر چرخ برای جلوگیری از سُرخوردن و لغزیدن ماشین در برف و یخبندان به کار می‌رود. در گذشته فقط یک نوع زنجیر چرخ در بازار وجود داشت که عبارت بود از زنجیری فلزی که دور چرخ‌ها می‌پیچیدند، اما امروزه زنجیر چرخ در انواع مختلف با جنس‌های مختلف در بازار موجود است که در این مطلب معرفی می شوند.

یکی از وسایل ضروری در زمستان زنجیر چرخ است که باید به هنگام بارش برف روی لاستیک های خودرو بسته شوند تا از لیز خوردن چرخ ها جلوگیری کنند. زنجیر چرخ انواع مختلفی دارد که در این بخش از دانستنی های خودرو درباره معایب و مزایای انواع زنجیر چرخ ها توضیحاتی را آورده ایم.

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ چیست ؟

زنجیر چرخ یکی از وسایلی است که برای رانندگی در فصل زمستان و مسیرهای برفی، بایستی در خودرو خود به همراه داشته باشید. رانندگی در جاده های یخ زده بسیار خطرناک است، زیرا به دلیل اصطکاک پایین میان چرخ و جاده، هر لحظه امکان لغزش خودرو وجود دارد.زنجیر چرخ وسیله ای است که برای پیشگیری از حوادث رانندگی بر روی چرخ بسته می شود تا اصطکاک را افزایش داده و امنیت بیشتری را فراهم نماید. البته استفاده از لاستیک های میخ دار (یخ شکن) نیز یکی از راه های رانندگی بر روی جاده های لغزنده است، اما می تواند هزینه بالایی را برایتان به همراه داشته باشد.

نصب کردن انواع زنجیر چرخ

برای استفاده از زنجیر تایر خودرو، در ابتدا باید ماشین را روشن کنید و از اینکه ماشین بر روی ترمز دستی قرار دارد اطمینان حاصل کنید. سپس زنجیر چرخ را در بالای تایر خودرو قرار دهید که بتوانید انتهای آن را تا وسط چرخ پایین بیاورید.در ادامه خودروی خود را کمی به سمت جلو حرکت دهید تا آن بخش از چرخ که خالیست زنجیرچرخ بتواند بر روی آن قرار گیرد، به طوری که شما قادر باشید ابتدا و انتهای زنجیر را به یکدیگر وصل کنید. از محکم بودن اتصال مطمئن شوید. برای اینکه زنجیر چرخ شما در طول مدت رانندگی از هم باز نشود، بهتر است که بعد از طی مسافت کمی، دوباره آنها را مورد بررسی قرار دهید.

بستن  زنجیر چرخ 

باز کردن زنجیر چرخ

برای جدا کردن زنجیر از تایر خودرو، کافی است که نقطه اتصال را همانگونه که نصب کردید از هم جدا کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که، زنجیرچرخ ها فقط در جاده هایی که یخ زده و لغزنده هستند استفاده می شوند. شاید بسته به شرایط و نوع آب و هوایی که در آن زندگی می کنید، نیاز به باز و بسته کردن مکرر زنجیر چرخ داشته باشید.

انواع زنجیرچرخ در بازار

  • زنجیر چرخ فلزی
  • زنجیر چرخ نانو پلیمر یا همان ژله ای
  • زنجیر چرخ پارچه ای

در ایران اغلب خودرو ها از زنجیر چرخ فلزی استفاده می کنند که این نوع زنجیر چرخ به لاستیک و جلوبندی خودرو آسیب وارد می کنند. زنجیر چرخ های پارچه ای و زنجیر چرخ های ژله ای قیمت بالاتری دارند.

مزایا و معایب زنجیر چرخ های فلزی

این نوع از زنجیر چرخ بسیار مستحکم هستند و خیلی راحت پاره نمی شوند.این زنجیر چرخ را در جعبه مخصوص نگهداری کنید.مراقب جعبه پلاستیکی زنجیرچرخ ها باشید زیرا این جعبه ها نمی توانند وزن زنجیر را به راحتی تحمل کنند.اگر جعبه زنجیر چرخ ها بشکنند ، احتمال زنگ زدگی آن ها افزایش می یابد.زنجیر چرخ را در صندوق عقب خودرو نگه دارید.زنجیر چرخ فلزی برای بکسوات کردن خودرو کاربرد دارند و از لیز خوردن لاستیک ها در جاده ها جلوگیری می کنند. در هنگام حرکت خودرو ممکن است این زنجیر چرخ باز شود.

در صورت مراقبت نکردن از این زنجیر چرخ احتمال زنگ زدگی وجود دارد.باز شدن زنجیر چرخ در هنگام حرکت موجب رسیدن آسیب جدی به گلگیر، جلوبندی یا حتی ترمز خودرو می شود.بستن این زنجیر چرخ ها مشکل است و نسبت به مدل های ژله ای کمربندی سخت تر است.برای بستن این نوع زنجیر چرخ ابتدا زنجیر چرخ را کف زمین پهن کنید و خودرو را به وسط زنجیر ببرید.استفاده از زنجیر چرخ های فلزی ممکن است به لاستیک آسیب برساند. استفاده زیاد از زنجیر چرخ و دقت نکردن در بستن زنجیر چرخ سبب ایجاد ترک بر روی محل قرارگیری زنجیر ها می کند.

معایب و مزایای زنجیر چرخ های ژله ای یا نانوپلیمری

زنجیر چرخ های ژله ای از نوع فلزی قیمت بیشتری دارند.بستن این زنجیر چرخ ها راحت تر از انواع فلزی آن است.این زنجیر چرخ ها عموما به شکل کمربندی تولید می شوند اما از زنجیر چرخ کمربندی نمی توان روی برخی چرخ ها استفاده کرد.زنجیر چرخ های ژله ای در انواع باکیفیت و بی کیفیت در بازار وجود دارد.این زنجیرچرخ ها کارایی کمتری نسبت به زنجیر چرخ های فلزی دارند.

افزایش کارایی زنجیر چرخ در برخی برند ها از قطعات فلزی که نقش یخ شکن دارند ، استفاده می کنند.مهم ترین مزیت این نوع زنجیر چرخ، این است که به لاستیک ها آسیب نمی رسد چرا که با لاستیک تا می کنند.در صورت باز شدن این زنجیر چرخ ها جلوبندی خودرو در امان است و به گلگیر ضربه وارد نخواهد شد.اگر زنجیر چرخ فلزی باز نشود ، سرنشین متوجه آن می شود، اما در صورت باز شدن زنجیر چرخ های ژله ای نمی توانید آن ها را هرگز پیدا کنید.

معایب و مزایای زنجیر چرخ های پارچه ای

زنجیر چرخ های پارچه ای گران قیمت هستند بنابراین از این نوع زنجیر چرخ کمتر استفاده می شود.از زنجیر چرخ پارچه ای نمی توان برای چند نوع خودرو استفاده کرد و هر خودرو زنجیر چرخ مخصوص به خود را دارد.زنجیر چرخ های پارچه ای قدرت ماشین را کاهش نمی دهند.سرعت خودرو در صورت استفاده از زنجیر چرخ کاهش می یابد اما در صورت استفاده از زنجیر چرخ پارچه ای سرعت خودرو کمتر از انواع دیگر کاهش می یابد.به اصالت این نوع زنجیر چرخ در هنگام خرید توجه کنید زیرا الیاف مخصوص به کار رفته در تولید این نوع زنجیر چرخ سبب بالارفتن کیفیت آن خواهد شد.

این زنجیر چرخ ها از مدل های دیگر کمتر جلوی انتقال قدرت موتور را می گیرند و در آنها لرزش ، آسیب به چرخ، آسفالت جاده و جلوبندی خودرو کمتر اتفاق می افتد.با وجود این زنجیر چرخ ها ترمز ABS بهتر وظیفه خود را انجام می دهد و در عملکرد آن اختلالی به وجود نمی آید.زنجیرچرخ های ژله ای کمربندی راحت تر و سپس زنجیر چرخ های پارچه ای و بعد انواع فلزی آن نصب می شوند.

زنجیرچرخ های تسمه ای

نوع دیگری از زنجیرچرخ هم وجود دارد که به آن تسمه ای می گویند. این نوع زنجیرچرخ ها با توجه به تحقیقات به عمل آمده در بازار مورد استقبال کمتری قرار گرفتند. کارایی آنها هم اینگونه است که مانند تسمه به دور لاستیک خودرو و به صورت موازی نصب میگردند. اما عملکرد آن ها نسبت به زنجیرهای پلیمری کمتر است.

نکات مهم در مورد زنجیر چرخ

استفاده از زنجیر چرخ بسیار مهم است. زمانی که در حال رانندگی در مکانی هستید که یخ زده است یا امکان سرخوردن خودرو وجود دارد باید از این زنجیرها استفاده کرد. البته با وجود استفاده از زنجیر چرخ باید دقت داشته باشید که مهم ترین المان در سالم ماندن افراد درون خودرو، دقت راننده است. در ادامه نکاتی درباره استفاده از زنجیر چرخ خذمت شما ارائه می دهیم.

زنجیر چرخ باید اندازه لاستیک های خودرو باشد

قبل از خرید زنجیر چرخ توجه نمایید که زنجیر چرخ اندازه لاستیک های خودرو باشد. از یک زنجیر چرخ برای خودروهای پراید، تیبا، MVM 110 و ماتیز می توان استفاده نمود زیرا لاستیک های این خودروها هم اندازه هستند. از زنجیر چرخ پراید نمی توان برای پژو یا دنا استفاده کرد.برای لاستیک های پژو، رانا و روآ که سایز 14 دارند می توان از یک زنجیر چرخ استفاده کرد.سمند، زانتیا، تندر 90 و دنا که سایز 15 دارند باید از زنجیر چرخ های بزرگتر استفاده نمود.

زنجیر چرخ را فقط در زمان ضروری ببندید

زنجیر چرخ برای سفر های ضروری و جاده برفی به کار شما می آید. استفاده زیاد از زنجیر چرخ سبب آسیب به لاستیک ها، جلوبندی و سیستم ترمز می شود.

زنجیر چرخ ها را خشک کنید

پس از استفاده از زنجیر چرخ ها، آن ها را جلوی آفتاب پهن کنید تا خشک شوند. هیچ گاه زنجیر چرخ ها را خیس در جعبه نگذارید زیرا سبب زنگ خوردگی آن ها می شود.در صورت استفاده از زنجیر چرخ های ژله ای و پارچه ای ، این نکته را رعایت کنید زیرا نگهداری از زنجیر چرخ در محیط نم دار کیفیت آن را کاهش می دهد.

کدام زنجیر چرخ بهتر است؟

با تمام این تفاسیر باید بگوییم بهتر است از زنجیرهای فلزی استفاده نکنید. آنها دارای ایراداتی همچون:

  1. جلوبندی خودرو را از حالت عادی خود یعنی بالانس خارج می کند. همین باعث تخریب جلوبندی خودرو می شود.
  2. درون اتاقک خودرو لرزش زیادی احساس می شود.
  3. زمانی که برف کم باشد خوب عمل نمی کنند. در این حالت سیستم انتقال نیرو خودرو را خراب می کنند.
  4. سرعت رانندگی را به 20 تا 30 کیلومتر در ساعت می رساند که بسیارکم است.
  5. نصب آن برعکس مدل پلیمری بسیار سخت می باشد.
  6. احتمال تخریب گلگیر خودرو با استفاده از این زنجیرها بسیار بیشتر می شود. به این دلیل که ممکن است زمان حرکت زنجیر چرخ باز شده به گلگیر ضربه بزند.
  7. عمر آنها کم است. بعد از مدتی دچار زنگ زدگی می شوند.
  8. ممکن است باعث تخریب لاستیک خودرو شوند. این مدل زنجیر چرخ می تواند باعث شود ترک هایی در اطراف لاستیک مشاهده شود.

درصورتی که از خودروهای لیفان، پراید، سمند، پژو یا انواع خودروهای خارجی و داخلی دیگر استفاده می کنید باید بگوییم بهترین انتخاب برای شما مدل پلیمری است.

  1. نصب این مدل زنجیر بسیار آسان است و نیاز به جک ندارد.
  2. به بخش های مختلف خودرو همچون لاستیک ها آسیب نمی رساند.
  3. درون اتاقک خودروهایی که از این مدل استفاده می کنند دیگر لرزش احساس نمی شود.
  4. این مدل به یخ شکن مجهز است. درنتیجه لیز خوردن درحرکت و شروع حرکت معنی نخواهد داشت.
  5. این مدل در برابر سایش و پارگی بسیار مقاوم است.

محدودیت زنجیرچرخ

  1. رانندگی با زنجیر خیلی سریع با حداکثر سرعت توصیه شده در کتابچه راهنما – به طور کلی 30 تا 50 کیلومتر / ساعت (20 تا 30 مایل در ساعت) است.
  2. رانندگی در جاده های خشک با زنجیر چرخ برای مدت زمان طولانی.
  3. رانندگی در جاده های خشک با زنجیره چرخ می تواند باعث می شود که خودرو در هنگام ترمز حرکت کند.
  4. زنجیر را به اندازه زیاد محکم نکنید. کتابچه راهنما توصیه می کند که بعد از رانندگی یک فاصله کوتاه یک بار دیگر زنجیر چرخ سفت شود. اگر زنجیر شل شود، قبل از اینکه پیچ و تاب بخورید باید آن را سفت کرد.
  5. ممکن است تنش یا تنظیم کننده مورد نیاز باشد (برخی از زنجیرها دارای تنشهای اتوماتیک هستند و ممکن است در صورت استفاده از tensioners آسیب دیده باشند.)
  6. نصب زنجیر در خودرو های غیر چرخ دار.
  7. سرعت و شتاب سریع موجب چرخش تایر و فشار در زنجیر شود.
  8. اگر زنجیره چرخ پاره شود، می تواند باعث آسیب به داخل خودرو شود، احتمالا در اطراف محور قرار می گیرد و خطوط ترمز را قطع می کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (388 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (50 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (26 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس