آشنایی با موزه آگورا ازمیر

  پنجشنبه، 19 آبان 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با موزه آگورا ازمیر
ازمیر آگورا (Izmir Agora) از آثار تاریخی و جاهای دیدنی ازمیر به شمار می آید. این آثار از بازاری به‌جای مانده‌ که زمانی در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است. قدمت خرابه‌های این بازار به دو هزار سال پیش باز می‌گردد. کانال آبی که در آن زمان در این منطقه جاری بود، همچنان وجود دارد و از وسط این بازار عبور می‌کند.

موزه آگورا ازمیر و یا به عبارت بهتر، موزه روباز آگورا ازمیر جاذبه تاریخی فوق العاده زیبایی است که هنگام خرید بلیط هواپیما ازمیر باید به تماشای آن بروید. این موزه با طاق و ستون ها و سرستون های چشم نواز خود به همراه سایر دیدنی هایی که دارد، مسلما مستحق این است که اندک زمانی از سفر شما به شهر ازمیر را به خود اختصاص دهد. کسانی که تجربه تماشای مکان های باستانی در سرتاسر را جهان را دارند، به خوبی می دانند که یافتن مکانی بسیار قدیمی که در مرکز یک شهر قرار گرفته باشد، بسیار سخت و حتی نادر است. اما Agora Open Air Museum از این قاعده مستثنی بوده و با قرار گرفتن در مرکز شهر ازمیر، شرایط بسیار جالب توجهی دارد.

اگر با تور ترکیه به ازمیر سفر کردید حتما از موزه های شهر ازمیر به ویژه موزه فضای باز آگورا دیدن کنید. اگورا در لغت به معنی بازار ترجمه می شود. در یونان از این موزه به عنوان مکانی جهت تجمعات بازار استفاده می شد. موزه فضای باز آگورا از 3 طبقه تشکیل شده است که بر روی ستون های رومی و سنگ مرمر ساخته شده بود. این موزه یک بار در اثر زلزله ای به شدت تخریب شد سپس توسط یکی از پادشاهان یونانی به نام مارکوس اورلیس مورد بازسازی قرار گرفت. در حال حاضر بقایای آگورا در شهر تاریخی ازمیر در معرض بازدید عموم قرار گرفته است و گردشگران زیادی در قالب تور داخلی و خارجی از این بنا دیدن می کنند. طاق های سنگی و آب انبارهای موجود در کنار موزه فضای باز آگورا قدمت زیادی دارند به گفته باستان شناسان قدمت آگورا به اواخر قرن چهارم قبل از میلاد مسیح برمی گردد.

آگورا در لغت به معنی بازار ترجمه می شود. موزه فضای باز آگورا از 3 طبقه تشکیل شده است که بر روی ستون های رومی و سنگ مرمر ساخته شده بود. این موزه یک بار در اثر زلزله ای به شدت تخریب شد سپس توسط یکی از پادشاهان یونانی به نام مارکوس اورلیس مورد بازسازی قرار گرفت.

در حال حاضر بقایای آگورا در شهر تاریخی ازمیر در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. طاق های سنگی و آب انبارهای موجود در کنار موزه فضای باز آگورا قدمت زیادی دارند به گفته باستان شناسان قدمت آگورا به اواخر قرن چهارم قبل از میلاد مسیح برمی گردد. نقاشی پرتره فاوستینا، همسر امپراتوری یونانی که علاقه زیادی به شهر تاریخی ازمیر داشت در قوس دروازه غربی موزه فضای باز آگورا قرار دارد. در این موزه می توانید لایه های هلنیستیک، بیزانس، روم و امپراتوری عثمانی را در تراشه های کاوشی باستان شناسان مشاهده کنید. به ویژه حمام رومی که در سال های اخیر کشف شد و توجه بینندگان را به خود جلب کرد.

برای دیدن آثار مکشوفه شهر تاریخی آگورا باید به موزه باستان شناسی ازمیر و یا موزه تاریخ ازمیر بروید زیرا تمام آثار آگورا در این موزه ها نگهداری می شود.

موزه آگورا ازمیر

چرا بازدید از موزه آگورا ازمیر پیشنهاد می شود؟

  • موزه آگورا ازمیر برگی از تاریخ و تمدن این شهر بوده و بازدید از آن تصور جالبی از گذشته این شهر را در ذهن شما بازنمایی خواهد کرد.
  • این موزه از حیث معماری نیز توجه عده زیادی را به خود جلب می کند.
  • این موزه در مرکز شهر واقع شده و دسترسی به آن بسیار راحت است. همچنین در نزدیکی آن، چندین مکان پربازدید دیگر وجود دارد.

تاریخچه موزه آگورا ازمیر

آگورا در لغت به معنای میدان عمومی و منطقه خرید است. به همین ترتیب، موزه آگورا ازمیر نیز در گذشته مکانی برای تجارت و خرید کالاهای اساسی بود. البته در برخی کتب تاریخی از این مکان به عنوان محلی برای برگزاری دادگاه ها نیز یاد شده است. منطقه ای که موزه آگورا در آن قرار دارد، یک بار در سال ۱۷۸ بعد از میلاد به شدت توسط زلزله تخریب شد. اما طولی نکشید که بازسازی آن به دستور امپراطور رومی مارکوس آرلیوس به اتمام رسید. کشفیات این موزه همواره در طول زمان به وقوع پیوسته و همچنین با حفاری هایی که انجام می پذیرد، گهگاه مولفه جدیدی به موزه آگورا ازمیر اضافه می شود. ناگفته نماند که عده زیادی از کارشناسان بر این باورند که نقاشی ها و حکاکی های این موزه متعلق به قرون دوم تا چهارم میلادی هستند.

موزه آگورا ازمیر

معماری و بخش های مختلف موزه آگورا ازمیر

خیلی ها موزه آگورا ازمیر را موزه ای برای عاشقان معماری و عکاسی عنوان می کنند. این موزه که در ۳ طبقه ساخته شده دارای ستون هایی از جنس سنگ مرمر است. اگر کمی به ستون ها نزدیک شوید و با دقت به آنها بنگرید، می توانید نشانه های جالب توجهی از حکاکی های رومیان باستان را برای آنها تماشا کنید. تعداد این حکاکی ها تقریبا به ۱۵۰۰ مورد می رسد. طاق های سنگی موزه نیز که به ترتیب پشت سر هم قرار گرفته اند تصویر فوق العاده زیبایی به وجود می آورند. در این موزه، قسمت های مختلفی وجود دارد که در آنها انواع مختلف زیورآلات قدیمی مثل گردنبد و انگشتر، سکه های آتنی و مجسمه های گوناگون را می توان دید. قسمت هنری موزه نیز مصنوعاتی از عصر ماقبل سنگ را به نمایش می گذارد، زیبایی های خاص خود را دارد. ناگفته نماند که حمام و آب انبار موزه آگورا ازمیر هم از دیگر بخش های آن هستند.

موزه آگورا ازمیر

چگونه به موزه آگورا ازمیر برویم؟

موزه آگورا ازمیر در مرکز شهر واقع شده و همین موضوع باعث می شود که دسترسی بازدیدکنندگان به این موزه بسیار ساده و سریع انجام پذیرد. به غیر از تاکسی و اتوبوس، با استفاده از دو خط مترو بورنوا و دانشگاه اژه و اندکی پیاده روی می توان خود را به این موزه رساند. کافیست شما در ایستگاه متروی کوناک پیاده شوید و به سمت برج ساعت حرکت کنید تا تابلوی موزه آگورا را ببینید. پس از دیدن این تابلو کافیست مسیر مشخص شده را پیاده بروید تا به این موزه دسترسی داشته باشید.البته به خاطر زیبایی و اهمیت این موزه، در طول هفته چندین تور توسط آژانس های گردشگری شهر برای بازدید از موزه آگورا برگزار می شود که شرکت در آنها نیز برای دسترسی آسان به موزه آگورا ایده بسیار خوبی است. کما اینکه در طول برگزاری تور، مطمئنا توضیحات بسیار خوبی درباره موزه آگورا ازمیر نیز به شما ارائه خواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (690 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
ترامپ: اگر در انتخابات قبلی آمریکا تقلب نمی‌شد یک هفته‌ای با ایران معامله می‌کردم!
شریعتمداری: ظریف جایگاه رسمی ندارد، نباید به صدا و سیما دعوت می‌شد!
از اهدای چفیه رهبری به عزاداران حسینی تا رونمایی تراکتور از بیرانوند در حواشی داغ امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
ظریف در گفتگوی ویژه خبری نحوه انتخاب وزرا در دولت چهاردهم را تشریح کرد
(فیلم) عزاداری امیر قلعه نویی، سام درخشانی و محمدحسین میثاقی در کنار وحید شمسایی در مجلس سلبریتی ها در شب تاسوعا
لباس های مزونی المیرا شریفی مقدم با مانتوی بلند تزئین شده کاردست و روسری نگین دار زیبا/ رعایت کامل حجاب در عین داشتن استایلی جذاب +عکس
بورس دانشجویان سال آخر دکتری برای تأمین نیاز هیئت علمی دانشگاه‌ها
جزئیات تماس تلفنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مسعود پزشکیان
استایل همسر راجر فدرر قهرمان مسابقات تنیس با لباسی متشکل از پَر/ فکر کنم این حجم از پَر توی دوخت لباس اوج هنرنمایی طراح باشه +عکس
کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور 1403 منتشر شد
استایل پولداری همسر علی دایی در کنار مولتی میلیاردر فوتبال ایران / مانتو جلو باز با طرح چهارخونه و کیف پر زرق و برق بانو فرخ آذر دیدن داره !
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان