آشنایی با آپشن هدآپ دیسپلی در خودرو

  دوشنبه، 20 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با آپشن هدآپ دیسپلی در خودرو
میزان سفارشی‌سازی هدآپ دیسپلی، بستگی به خودرویی دارد که شما خریداری کرده‌اید. برندهای لوکس همچون مرسدس بنز، بی ام و، لکسوس و جگوار به‌خوبی مجهز هستند و هدآپ دیسپلی نصب‌شده در آن‌ها نیز، طیف گسترده‌ای از اطلاعات را به نمایش در می‌آورد و قابلیت‌های شخصی‌سازی متنوعی نیز در اختیار راننده قرار گرفته است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، امروزه شاهد رقابت خودروسازان کوچک و بزرگ برای جذب مشتریان هستیم. سطح اولیه رقابت در عرضه کیفیت بهتر و نصب قابلیتها و آپشن های متنوع بر روی خودروها انجام می پذیرد. یکی از آپشن هایی که امروزه بر روی اکثریت خودروهای دنیا بجز ایرانی ها عرضه می شود، هدآپ دیسپلی (head-up display)

یا به صورت مخفف HUD هست که اطلاعات صفحه نمایش را بصورت شفاف بر روی شیشه جلوی خودرو منعکس می کند. این قابلیت جذاب نه تنها جنبه زیبایی دارد بلکه بیشتر برای دستیابی به سطح بالاتری از ایمنی در رانندگی استفاده می شود، انسان در حین رانندگی ناگزیر مدت زمان کوتاهی را باید متوجه صفحه کیلومتر خودرو بوده و به اطلاعات مندرج در آن دست پیدا کند. همین زمان بسیار کوتاه ممکن است باعث پرت شدن حواس راننده از اتفاقات پیش رو شده و منجر به روی دادن حوادث ناگوار شود. حال اگر اطلاعات صفحه کیلومترشمار خودرو در راستای دید راننده و رو به جلو باشد، می تواند باعث افزایش میزان سطح امنیت در رانندگی شود.

این آپشن در سال ۱۹۸۸ توسط جنرال موتورز ابداع و برای اولین بار بر روی اولدزموبیل کاتلاس نصب شد.

هم اکنون خودروسازانی نظیر بنز، بی ام و، آئودی، هوندا، لکسوس و کمپانی های معتبر بر روی تولیدات خود از این قابلیت استفاده می کنند.

عملکرد این آپشن بسیار ساده هست و اطلاعات دقیق را از ECU پخش میکند.

انواع هدآپ دیسپلی

دنیای نمایش گرهای دیجیتال بسیار گسترده است و انواع مختلفی از آن ها در بازار وجود دارد؛ بنابراین انتظار می رود که هدآپ دیسپلی نیز دارای تنوع باشد. به طور کلی، دو نوع هدآپ دیسپلی در بازار وجود دارد که خودروسازان مختلف از آن ها بهره می گیرند.

نوع اول هدآپ دیسپلی که در خودروهای میان رده و معمولی مورد استفاده قرار می گیرد، یک نمایش گر ساده است که اطلاعات معمول را به نمایش در می آورد. این صفحه نمایش از جنس پلاستیک ساخته شده است و بالاتر از مجموعه نشانگرها و روبه روی راننده قرار دارد. این مدل از هدآپ دیسپلی قیمت مقرون به صرفه ای دارد و در محصولات شرکت های کره ای مشاهده می شود. به تازگی، هیوندای و کیا استفاده از هدآپ دیسپلی با قابلیت پاپ آپ را در اتومبیل های خود آغاز کرده اند؛ به این شکل که هدآپ دیسپلی در جایگاه خود مخفی باقی می ماند و هنگامی که راننده به آن نیاز داشته باشد، از جایگاه مخفی خود خارج می شود و به نمایش اطلاعات می پردازد.

نوع دوم هدآپ دیسپلی که نسخه مرسوم آن محسوب می شود، اطلاعات مورد نیاز را روی شیشه جلوی خودرو به نمایش در می آورد. هدآپ دیسپلی نوع دوم، نسبت به نوع اول قابلیت های گسترده تری دارد و می تواند هر اطلاعاتی که راننده بخواهد را به نمایش درآورد.

برای مثال در برخی مدل های اسپرت مزدا که گیربکس های دنده ای دارند، بهترین زمان تعویض دنده، روی هدآپ دیسپلی خودرو به نمایش در می آید. برخی خودروسازان دیگر نظیر بی ام و، ولوو و لکسوس نیز قابلیت های جذابی را برای این نوع از هدآپ دیسپلی در نظر گرفته اند که ازجمله آن ها، می توان به نمایش اطلاعات ناوبری و محدودیت سرعت جاده اشاره کرد. خریداران خودروهای مرسدس بنز نیز قابلیت شخصی سازی رنگ های هدآپ دیسپلی اتومبیل خود را خواهند داشت.

کدام نوع از هدآپ دیسپلی بهتر است؟

هر دو نسخه هدآپ دیسپلی، مزایا و معایب خود را دارند. فناوری افکندن اطلاعات روی شیشه، نوع گران تر و پیشرفته تر هدآپ دیسپلی است که البته کاربرد بیشتری نیز دارد؛ چراکه اطلاعات در سطحی بالاتر به نمایش درمی آیند و مستقیما روبه روی دید راننده هستند. علاوه بر آن، خودروسازان با استفاده از هدآپ دیسپلی شیشه ای، توان نمایش اطلاعات بیشتری را پیدا می کنند؛ چرا که فضای گسترده ای در اختیار آن ها قرار گرفته است.

نکته منفی هدآپ دیسپلی شیشه ای، قیمت بالای آن است که موجب شده است تا تمامی خودروسازان از این سیستم استفاده نکنند. هم چنین نمایش اطلاعات این نوع از هدآپ دیسپلی در مقابل عینک های آفتابی پلاریزه، دچار مشکل می شود.

هدآپ دیسپلی پلاستیکی، نوع ارزان تر این فناوری است و موجب شده است تا امروزه خودروهای معمولی نیز از این آپشن بهره مند شوند. با این حال، سطح این نوع از هدآپ دیسپلی محدود است و سازنده نمی تواند اطلاعات زیادی را در آن جای دهد. حتی برای مشاهده برخی از انواع هدآپ دیسپلی پلاستیکی، راننده مجبور است به پایین نگاه کند؛ چراکه این نمایش گر پلاستیکی در خط دید او قرار ندارد و همین مساله سبب شده است تا اصلی ترین مزیت هدآپ دیسپلی زیر سوال برود.

نکته مثبت استفاده از هدآپ دیسپلی پلاستیکی، این است که شیشه جلوی خودرو از فناوری خاصی پیروی نمی کند و ساده است؛ بنابراین، در صورت وجود برخورد و شکستگی شیشه، نیاز به پرداخت هزینه گزافی بابت تعمیر و تعویض آن نخواهید داشت.

نکات استفاده از هدآپ دیسپلی

میزان سفارشی سازی هدآپ دیسپلی، بستگی به خودرویی دارد که شما خریداری کرده اید. برندهای لوکس همچون مرسدس بنز، بی ام و، لکسوس و جگوار به خوبی مجهز هستند و هدآپ دیسپلی نصب شده در آن ها نیز، طیف گسترده ای از اطلاعات را به نمایش در می آورد و قابلیت های شخصی سازی متنوعی نیز در اختیار راننده قرار گرفته است.

در سوی مقابل، خریداران خودروهای کیا و هیوندای با هدآپ دیسپلی ساده ای مواجه هستند که اطلاعات چندانی را برای آن ها به نمایش در نمی آورد و تنها مواردی هم چون سرعت خودرو، ساعت و اطلاعات مسیریابی در دسترس راننده قرار خواهد داشت.

تنظیم صفحه هدآپ دیسپلی نیز باید به صورتی باشد که مستقیما در خط دید راننده قرار داشته باشد. هم چنین نباید اطلاعات زیادی را برای نمایش انتخاب کرد؛ چراکه در این حالت، نمایش اطلاعات زیاد موجب حواس پرتی راننده و ایجاد تصادف خواهد شد. همان طور که در قسمت قبلی اشاره شد، اگر خودروی شما به هدآپ دیسپلی پلاستیکی مجهز است، دقت کنید این آپشن در خط دید شما قرار بگیرد و برای مشاهده آن، نیاز به پایین آوردن سر خود نداشته باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان