آشنایی با پارک بهشت مادران تهران

  پنجشنبه، 09 تیر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با پارک بهشت مادران تهران
پارک بهشت مادران اولین پارک اختصاصی بانوان در شهر تهران است. حجاب در این پارک اجباری نیست و هر کس می‌تواند پوشش دلخواهش را داشته باشد. بنابراین خانم‌ها می‌توانند آزادانه و راحت از امکانات پارک مثل پیست دوچرخه‌سواری، جاده تندرستی، استخر، سالن‌های ورزشی و … استفاده کنند یا از معاشرت با دوستان و بقیه لذت ببرند.

بوستان بهشت مادران از جاهای دیدنی تهران ویژه ی خانم ها است و داخل پارک حجاب اجباری نیست. پارک بهشت مادران که در بزرگراه همت، خیابان جلفا، خیابان کاویانی غربی قرار گرفته، محوطه ی بسیار پردرخت و سرسبزی دارد که برای ورزش و پیاده روی عالی است. در بعضی روزهای تعطیل این پارک همگانی و خانوادگی است.

بهشت مادران تنها یک پارک بانوان نیست بلکه حامل پیامی است از جنس حقوق زنان که با هدف تامین آرامش و امنیت بانوان عزیز احداث شده است. نیمی از جمعیت کلان شهر تهران را بانوان تشکیل داده اند. متاسفانه تا سالها هیچ امکاناتی جهت گذراندن اوقات فراغت و برطرف نمودن نیازهای حقیقی زنان و آموزش هایی که مختص بانوان باشد در دسترس بانوان نبود. این پارک یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای بانوان است. سرانجام براساس طرح یک فوریتی که در مرداد ماه سال 1382 در شورای شهر تهران جهت احداث پارک های مختص بانوان به تصویب رسید بوستان مادران یا پارک مادران حقانی به عنوان اولین پارك بانوان تهران معرفی شد تا نقطه آغازی برای تامین نیاز های بانوان باشد.

بوستان بهشت مادران تهران اولین پارک مختص بانوان است که به مساحت 20 هکتار واقع در ضلع شمال شرقی تقاطع بزرگراه های رسالت و شهید حقانی و به همت شهرداری منطقه 3 استان تهران در سال 1387 به بهره برداری رسید. این پارک با دسترسی مناسب هر روزه از ساعت 5 صبح تا 19 آماده خدمت رسانی به شما بانوان عزیز می باشد و همچنین جمعه ها و ایام تعطیل این امکان را برای شما بانوان ایجاد کرده که از ساعت 5 صبح تا 12 شب همراه خانواده خود از فضای دلپذیر این پارک استفاده کنید.

 پارک بهشت مادران

پوشش گیاهی پارک بهشت مادران

این پارک پر است از درختان سوزنی و پهن برگ تنومند که سبزی چشم نواز و سایه دلنشین شان، روزهای گرم تابستان را لذت بخش تر از همیشه می کند و گل کاری های پارک ترکیبی هنرمندانه از رنگ ها را در نظر بیننده به وجود می آورند و ذوق و قریحه دست توانای طبیعت را به رخمان می کشد. در کنار این سرسبزی بی نظیر چند آب نما هم در پارک ساخته شده که نسیم خنک برخواسته از آب را در محیط جاری می سازند.

پوشش گیاهی پارک بهشت مادران

امکانات پارک بهشت مادران

  • مجموعه های ورزشی : دو پیست دوچرخه سواری حرفه ای و نیمه حرفه ای، میزهای شطرنج، میزهای تنیس روی میز یا پینگ پنگ، مکان های مناسب برای بدمینتون، سالن های ورزشی انواع ورزش های گروهی نظیر بسکتبال، والیبال و فوتبال سالنی، سالن تیراندازی با کمان، برنامه هر روزه نرمش صبح گاهی و... برخی از امکانات خوبی است که توسط مسوولین پارک در نظر گرفته شده است.
  • استخر بهشت مادران: استخر بهشت مادران هم یکی از استخرهای رو باز تمیز و مناسب کشور است که می توانید در آن تنی به آب بزنید. ساعت کاری استخر از 8 صبح تا 6:30 بعد از ظهر است. البته حتما در نظر داشته باشید که به دلیل کرونا، بهتر است از قبل هماهنگی های لازم را از طریق تلفن داشته باشید.
  • مجموعه ورزشی محبوبه دانش : مجموعه ورزشی ای با نام محبوبه دانش که مختص ورزش های رزمی، آموزش بسکتبال و والیبال و تنیس است در این پارک قرار دارد که بخش عالی دیگری در قسمت جنوب غربی پارک بهشت مادران است. این مجموعه می تواند برای هر زنی که به سلامت خود اهمیت می دهد، بسیار مناسب باشد. از دیگر کلاس هایی که در این مجموعه برگزار می شود، می توان به کلاس های یوگا و بدن سازی اشاره کرد. برای آشنایی با دوره های فعال حتما با این مجموعه تماس بگیرید و از قبل هماهنگی های لازم را به عمل آورید.
  • خانه تن آرام : خانه تن آرام هم از آن جاهایی است که اصلا نباید از دست بدهید، مخصوصا اگر خستگی در بدن تان آزارتان می دهد. می توانید برای کاهش بار فیزیکی و روانی و کاهش استرس، از این مجموعه ماساژ استفاده کنید و تن خسته تان را در دست کاردان قرار دهید.

مجموعه های فرهنگی پارک بهشت مادران

  • کتاب خانه بوستان : در پارک بهشت بانوان کتابخانه ای هم با مجموع چهار هزار کتاب ساخته شده است که هر روزه در محیطی آرام و بی سروصدا از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر می توانید از خدماتش استفاده کنید.
  • خانه فرهنگ هورا: این مجموعه که در بخش مرکزی پارک واقع شده مجموعه ای است که بیشتر به کارهای فرهنگی، آموزشی و دینی مجموعه می پردازد. این مجموعه هم برنامه های جذابی برای هر سنی دارد و در مرکز پارک قرار دارد. کلاس های مختلف، برنامه های مفرح و سرگرم کننده و آموزش های دینی بخشی محدود از برنامه های متنوعی است که توسط این مجموعه برگزار می شود.
  • کلینیک گل و گیاه: یکی از آرامبخش ترین سرگرمی ها که خیلی ها به آن علاقه دارند، دست و پنجه نرم کردن با گیاهان است. کلینیک گل و گیاه بوستان بهشت مادران، در واقع گلخانه ای است که در آن انواع گیاهان دارویی مثل نعنا، آویشن، رازیانه، مواد خوراکی مثل قارچ و انواع گل های تزئینی کاشته می شود.
  • خانه سلامت زنان: خانه سلامت زنان که تمرکزش بر روی مشکلات سلامتی و مالی زنان است هم جایی است تا به دور از تابوهای موجود و در محیطی امن، به مشاوره و آموزش خود بپردازید. آموزش های مختلفی در زمینه درآمدزایی و بهداشت هم در این مرکز برگزار می شود که می توانید با استفاده از آن ها، اطلاعات مالی و سلامت خود را بروز رسانی کنید.

دیگر امکانات پارک بهشت مادران

یک چای خانه به نام خیمه مادر بی نشان هم در کنار مسجد حضرت خدیجه در بخش شمال غربی پارک وجود دارد که می توانید جرعه چای نوشیده و لبی تر کنید. زمین بازی و خانه بازی کودکان نیز مکانی است که می توانید کودک خود را مانند مهد کودکی موفقی به آن بسپارید و جاده تندرستی نیز مسیری است مخصوص پیاده روی و نرمش و ورزش های سبک که این دو نیز بخشی دیگر از طیف وسیعی از امکانات موجود در این پارک است.

در کنار همه این ها تعداد ده آلاچیق به همراه منقل باربکیو هم در پارک ساخته شده تا هم بتوانید در روزهای گرم سال به دور از نور سوزان آفتاب، روزهای تعطیل خود را همراه خانواده با پیک نیکی چند ساعته به لحظاتی فراموش نشدنی تبدیل کنید. ایستگاه روزنامه خانی، سالن آمفی تئاتر روباز، سرویس های بهداشتی تمیز، بوفه ها و نگهبانی مسوولانه در اطراف پارک هم از امکانات قابل توجه دیگر پارک بهشت مادران است.

 پارک بهشت مادران

مکان های مهم اطراف پارک بهشت مادران

از دیگر مکان های نزدیک به پارک بهشت مادران می توان به پارک آزادگان در جنوب، پارک های جلفا، ارسباران و عقاب و همچنین مرکز فرهنگی ارسباران در شرق، مجموعه ورزشی کشوری در شمال و باغ کتاب تهران، باغ هنر و دریاچه هنر، موزه کتاب و میراث مستند ایران در شمال شرق این بوستان اشاره کرد.

سخن آخر این که این مجموعه امکاناتی کم نظیر را برای بانوان فراهم کرده تا بتوانند در آرامش و به دور از چشم های مزاحم، ساعاتی خود را در آرامش طبیعت رها سازند، و یا از امکانات گردآوری شده در این مجموعه استفاده کنند. همین طور خانواده ها نیز می توانند همراه با بانوان در روز های تعطیل از این امکانات استفاده کنند که چاره ای مناسب برای آن دسته از خانم هاست که دوست دارند وقتشان را با خانواده خود بگذرانند.

مسیرهای دسترسی پارک بهشت مادران

برای رفتن به پارک بهشت مادران بهتر است از وسیله ی شخصی استفاده کنید. به سمت اتوبان همت بروید و با رسیدن به خیابان جلفا و سپس رسیدن به خیابان کاویانی غربی، وارد پارک بانوان تهران شوید. نگران جای پارک هم نباشید چون که در اطراف پارک به راحتی جای پارک پیدا می شود.

همچنین با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو هم می توان به این پارک زیبا و سرسبز رسید. نزدیک ترین ایستگاه مترو به پارک بهشت مادران، ایستگاه مترو مصلی است که در خط ۱ مترو تهران واقع شده است. اما با این پارک فاصله ای یک کیلومتری دارد که می توان با کمک اتوبوس های تندرو خط ۵ و پیاده شدن در ایستگاه های بهشت مادران یا پارک آزاداگان این مسافت را طی کرد و به پارک رسید.

پارک بهشت مادران


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (531 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان