آشنایی با سوخت زیست‌دیزل یا بیودیزل

  دوشنبه، 25 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با سوخت زیست‌دیزل یا بیودیزل
سوخت دیزلی از جمله سوختهایی است که از منابع طبیعی و تجدیدپذیر نظیر دانه‌های روغنی، میکروجلبکها ، روغنهای حیوانی و پلاستیک زباله های شهری و... تولید شده و اثر مخربی بر روی محیط زیست ندارد. در ادامه این مطلب مزایا و معایب بیودیزل را میخوانید.

آلایندگی موتورهای درون سوز (بنزینی و دیزلی) و سوخت های فسیلی (بنزین و گازوئیل) برخی از دانشمندان و دولت ها را وا داشته تا به دنبال راه حلی برای این مشکل باشند. یکی از راهکارهایی که برای کاهش آلایندگی خودروها ارائه شده، سوخت های پاک است. زیست دیزل یا بیودیزل یکی از این نوع سوخت ها است که به عنوان جایگزین گازوئیل در خودروهای سواری، کامیون ها، اتوبوس ها و قطارها استفاده می شود.

زیست دیزل یا بیودیزل، گازوئیل پاک

زیست دیزل یا بیودیزل، یک نوع سوخت غیر سمی، ایمن و تجزیه پذیر که از منابع طبیعی نظیر روغن های گیاهی، روغن پسماند غذایی، چربی حیوانات و جلبک ها بدست می آید.بنابر آمار سایت ادموندز، تولید این سوخت در ایالات متحده، از ۹۵ میلیون لیتر در سال ۲۰۰۵ به ۶.۴ میلیارد لیتر در سال ۲۰۱۳ افزایش پیدا کرده است. امروزه، تقریبا ۵ درصد از گازوئیل مصرفی را زیست دیزل تشکیل می دهد. ماده اصلی برای تولید بیودیزل، روغن سویا است اما مواد زیر نیز برای ساخت آن به کار می روند:

  • روغن پسماند رستوران ها
  • جلبک
  • کلزا
  • چربی حیوانی

زیست دیزل یا بیودیزل چیست؟

زیست دیزل به ندرت به صورت خالص استفاده می شود. این سوخت با گازوئیل ترکیب شده و درصد و نوع آن بر اساس میزان گازوئیل ترکیبی، مشخص می شود. تقریبا همه گازوئیلی که در پمپ بنزین های آمریکا به فروش می رسد، حاوی بیودیزل B5 است، یعنی ۵ درصد سوخت را تشکیل می دهد. با این وجود خیلی از رانندگان خودروهای سواری و وانت های دیزلی نمی دانند که سوخت خودرویشان ۵ درصد زیست دیزل دارد. اما بیشتر رانندگان کامیون تمایل دارند تا از بیودیزل با درصد بیشتری در وسایل نقلیه شان استفاده کنند. به همین خاطر، خیلی از خودروهای تجاری (کامیون ها، کامیونت ها و وانت ها) از B20 استفاده می کنند که حاوی ۲۰ درصد زیست دیزل و ۸۰ درصد گازوئیل است.

هزینه تولید بیودیزل تقریبا با هزینه تولید بنزین و گازوئیل برابر است.

ويژگيهاي فيزيكي بيوديزل

  • وزن مخصوص ۸۸/۰
  • ويسكوزيته ۲۰ درجه سلسيوس (سانتي استوك) ۵/۷
  • عدد ستان(انديس ستان) ۴۹
  • نقطه اتصال فيلتر سرد(درجه سلسيوس) ۱۲-
  • ارزش حرارتي خالص (كيلوژول در ليتر) ۳۳۳۰۰

بيوديزل چگونه ساخته مي شود؟

بيوديزل را ميتوان از روغنهاي گياهي تازه و يا مستعمل و چربي حيوانات توليد كرد. اين گازوئيل از منابع داخلي قابل تجديد بوجود مي آيد. اين سوخت، قابل تجزيه بيولوژيكي است و هنگاميكه بعنوان يك جزء تركيبي مورد استفاده قرار مي گيرد، نيازمند حداقل تغييرات در موتور است و نسبت به گازوئيلي كه جايگزينش مي شود، سوختي پاك است.روغن هاي گياهي مي توانند براي توليد تركيبات شيميائي- كه استر خوانده مي شوند- ، با يك الكل (معمولاً متانول) تركيب شوند. زمانيكه اين استرها به منظور سوخت مورد استفاده قرار ميگيرند،بيوديزل خوانده شوند. گليسيرول (كه در داروسازي و توليد لوازم آرايش نيز مورد استفاده قرار مي گيرد) به عنوان يك محصول فرعي توليد مي شود اخيراً بيوديزل طي فرايندي با نام Transesterification توليد شود.
در اين فرآيند ابتدا روغن گياهي( يا چربي حيواني) از فيلتر عبور داده مي شود، سپس براي از بين بردن اسيدهاي چرب آزاد،با قليا فرآيند مي گردد؛ بعد با يك الكل (معمولاً متانول) و يك کاتاليزور (معمولاً هيدروكسيد سديم يا پتاسيم) تركيب مي شود. تري گليسريدهاي روغن براي تشكيل استرها و گليسرول واكنش شيميايي انجام مي دهند و بعداً از يكديگر جدا شده و مورد تصفيه قرار مي گيرند. بيشتر تمايلاتي كه امروز براي توليد بيوديزل وجود دارد ناشي از ظرفيت بسيار بالاي توليد سويا،توليدات مازاد و كاهش قيمت ها است. متيل سويات، يا سوي ديزل كه از واكنش متانول با روغن سويا حاصل مي شود، اصلي ترين شكل بيوديزل در آمريكاست.
چربيهاي بلااستفاده حيواني و روغن سوخته ( كه بعنوان ” شبه گريس“ شناخته مي شوند) نيز منابع و ذخاير خوبي هستند. اين منابع از روغن سويا ارزان ترند و به عنوان راهي براي كاهش هزينه هاي تامين مواد اوليه در نظر گرفته مي شوند. بادام زميني، پنبه دانه، گل آفتاب گردان و كنولا (گونه اي از دانه شلغم روغني) نيز از منابع روغني ديگرند. استرهايي كه از هر يك از اين منابع ساخته شده اند گرچه شايد در ميزان انرژي عدد ستان (مشابه اكتان بنزين) يا ديگر مشابهات فيزيكي كمي متفاوت باشند اما مي توانند با موفقيت در موتورهاي گازوئيلي مورد استفاده قرار گيرند.

مزایای بیودیزل

  • در مقایسه با دیزل نفتی روان کنندگی بیشتری دارد و فرسودگی موتور را کاهش می دهد.
  • بیودیزل تقریبا هیچ گوگردی در ترکیب خود ندارد، از این رو باعث کاهش آلودگی تولیدی توسط موتورها می شود.
  • دیزل زیستی سمیت بسیار کمتری دارد، از این رو در زمان نشت به محیط خسارات کمتری را به دنبال خواهد داشت.
  • منابع تولید آن قابل تجدید بوده و می توان به راحتی به آنها دست یافت.

معایب بیودیزل

  • این سوخت زیستی مقدار اکسیژن (معمولا بین 10 تا 12 درصد) بالاتری در مقایسه با نوع نفتی دارد، از این رو آلودگی کمتری ایجاد می کند اما باعث کاهش قدرت موتور می شود (حدودا 4 درصد).
  • بیودیزل در مقایسه با دیزل نفتی در دماهای پایین با سرعت بیشتری حالت ژل مانند پیدا می کند. این مشکل در مناطقی که دمای پایینی دارند می تواند ایجاد مشکل کند.
  • دیزل سوختی به احتمال زیاد اکسید می شود (با اکسیژن واکنش می دهد) و در نتیجه آن یک توده نیمه جامد شکل می گیرد. این خاصیت زمانی که سوخت به مدت طولانی ذخیره شود و یا هنگام استفاده در موتورهایی که هر از چندگاه کار می کنند (مانند ژنراتورهای آماده به کار)، ایجاد مشکل می کند.
  • بیودیزل از نظر شیمیایی به عنوان حلال فعالیت بالاتری دارد. از این رو می تواند نسبت به موادی که برای دیزل نفتی امن در نظر گرفته می شوند تهاجمی باشد.
  • کیفیت سوخت نفتی می تواند یکنواخت تر و قابل اعتماد تر باشد، خصوصا هنگامی که با بیودیزل تولید شده در مقیاس کوچک مقایسه شود. دیزل نفتی می تواند بسته واحد تولید کننده و منطقه به منطقه متفاوت باشد با این حال میزان تفاوت چشمگیر نیست. استفاده از بیودیزل با کیفیت پایین می تواند مشکلات عدیده و جبران ناپذیری را برای عملکرد موتور به وجود بیاورد از این رو استفاده از سوخت با کیفیت اهمیت بالایی دارد. بیودیزل استفاده شده برای موتورهای دیزلی باید مطابق با استاندارد ASTM D6751 باشد و از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

خودروهایی که با زیست دیزل کار می کنند

تقریبا همه خودروهای دیزلی موجود در بازارهای جهانی می توانند از سوخت B5 یا زیست دیزل ۵ درصد استفاده کنند. اما بعضی از خودروها سازگاری بیشتری با بیودیزل ۲۰ درصد یا B20 دارند. این خودروها عبارتند از:

  • آئودی A3
  • آئودی A6
  • آئودی A7
  • آئودی A8
  • ایسوزو دی-مکس
  • بی ام و سری ۳
  • بی ام و سری ۵
  • تویوتا هایلوکس
  • جیپ گرند چروکی
  • رم ۱۵۰۰
  • شورولت سیلورادو
  • شورولت کروز
  • فولکس واگن بیتل
  • فولکس واگن پاسات
  • فولکس واگن گلف
  • فولکس واگن جتا
  • مرسدس بنز E250
  • مرسدس بنز E300

    خودروی زیست دیزلی

خودروهای دیزلی در ایران

خودروهای دیزلی در ایران به وانت ها، کامیون ها و اتوبوس ها محدود می شود و ماشین های سواری موجود در بازار کشور، همه بنزینی هستند. در صورتی که بخشی از اتومبیل های کشور ترکیه از سوخت گازوئیل استفاده می کنند و به همین خاطر میزان مصرف بنزین در همسایه غربی، ۱۰ برابر کمتر است.تولید و واردات خودروهای سواری دیزلی در کنار سوخت زیست دیزل یا بیودیزل می تواند علاوه بر کاهش آلودگی هوا، میزان مصرف بنزین را نیز کم کند.

آیا نوع روغن گیاهی استفاده شده مهم است ؟

یکی از سوالات متداول این است که “روغن کدام گیاه بهترین انتخاب برای تولید بیودیزل است؟” اما جواب سر راستی برای این سوال وجود ندارد. زیرا بسته به نوع گیاه تفاوت های آشکاری وجود دارد، خصوصا هنگامی که قیمت روغن های مختلف بسیار متفاوت است. روغن های گیاهی مختلف دارای غلظت های متفاوتی از مواد شیمیایی مختلف (عموما اسیدهای چرب) هستند که عملکرد آنها را هنگام تبدیل شدن به بیودیزل تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این ساختار الکلی که با روغن واکنش می دهد می تواند خواص سوخت را تحت تاثیر قرار دهد.به صورت کلی ویژگی های شیمیایی که بیشترین اثر را بر روی خواص بیودیزل دارند عبارتند از طول مولکول ها، مقدار شاخه ها در زنجیره و درجه اشباع مولکول. همانگونه که در جدول زیر نشان داده شده است این پارامترها هم خواص منفی و هم مثبت دارند از این رو نمیتوان کامل ترین روغن را انتخاب نمود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (355 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (343 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (295 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (223 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (200 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (194 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (179 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (103 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (96 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (82 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (78 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (70 نظر) مستندی از خانه و محله‌ی مادری دکتر مسعود پزشکیان در محله دوقوز پله ارومیه/حیاطی با صفا و پر از درخت انگور و ماشین معمولی در حیاط (65 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ناگفته های جالب خانم بالا زن 95 ساله و صیغه‌ای شاه قاجار؛ از مراسم عقد و عروسی تا اضافه شدن به حرمسرای ناصرالدین شاه+عکس
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 10 مهر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
پارک مره خونی سردرود در آذربایجان شرقی + عکس
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
فال انبیاء روزانه سه شنبه 10 مهر 1403
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور