آشنایی با سیستم لانچ کنترل در خودروها

  یکشنبه، 07 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با سیستم لانچ کنترل در خودروها
لانچ کنترل با عملکرد چندگانه ای که دارد، بخش های مختلفی از جمله گیربکس، دریچه گاز، ترمز ABS و کنترل کشش را تحت کنترل دارد و با بهینه کردن عملکرد آنان بهترین بازده را هنگام شروع حرکت های سریع به ما می دهد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،قابلیت کنترل شروع حرکت (Launch Control) را می توان به عنوان یکی از آپشن های مهم در عملکرد خودروهای اسپرت دانست که امروزه توجه خاصی به این آپشن در زمان طراحی و تولید خودروها می شود. مسابقات درگ به عنوان معیاری در قدرت شتاب گیری و توان خودروهای سوپر اسپرت شناخته می شود که در این مسابقه لحظه ی شروع به حرکت از اهمیت بالایی در پیروز شدن رقابت برخوردار است. از اینرو بهره گیری از آپشن کنترل شروع حرکت در ماشین های اتوماتیک اسپرت مطرح گردیده است تا عملکرد موتور بهبود بخشیده شود. در واقع سیستم کنترل شروع حرکت این امکان را به خودرو می دهد تا برای آغاز حرکت خود عملکردی بسیار سریع تر و کارامدتر از حد ممکن خودروهای بدون این قابلیت را داشته باشد.

تصویر

در واقع با این سیستم می توان چرخش اضافی لاستیک خودرو و بخش های مرتبط با آن را حذف نمود، بیشترین استفاده را از توان قابل تولید موتور بهره برد، امکان جابجایی و کشش وزن خودرو را افزایش داد و در نهایت می توان گفت این آپشن سبب ارتقای سطح انتقال قدرت موتور به چرخ ها خواهد شد. گسترش به کارگیری قطعات الکترونیکی در خودروها، از اوایل دهه ۸۰ میلادی، باعث شد برنامه «لانچ کنترل» (Launch Control) برای خودروهای مسابقه ای طراحی شود.

این برنامه کمکی این امکان را به راننده می داد تا در ابتدای حرکت خودرو (Launching)، بهترین بازده را از موتور، گیربکس و چرخ ها دریافت کند و تلفات ناشی از شروع حرکت خودرو را، که به مهارت راننده بستگی داشت، به صفر برساند. در سال های اخیر نیز، حتا در خودروهای تولیدی برندهای معروف که بازار هدف آن ها مردم هستند، از این سیستم کمکی استفاده می شود تا این خودروها بهترین بازده را در هنگام شروع به حرکت سریع داشته باشند.

تصویر

لانچ کنترل با عملکرد چندگانه ای که دارد، بخش های مختلفی از جمله گیربکس، دریچه گاز، ترمز ABS و کنترل کشش را تحت کنترل دارد و با بهینه کردن عملکرد آنان بهترین بازده را هنگام شروع حرکت های سریع به ما می دهد.

سیستم لانچ کنترل در ابتدا حدی را برای دور موتور تنظیم می کند، که موتور در آن دور، بیش ترین گشتاور را تولید می کند. این دور با توجه به نوع موتور می تواند در محدوده ۳۵۰۰rpm تا ۴۵۰۰rpm قرار داشته باشد. در این شرایط اگر حتا پدال گاز را کامل فشار دهید، دور موتور از مقدار تعیین شده توسط ECU فراتر نمی رود.

در مرحله بعد، لانچ کنترل با درگیر کردن به موقع سیستم انتقال قدرت، بیش ترین گشتاور حاصل از موتور را به چرخ ها منتقل می کند. این سیستم اغلب در خودروهایی که از دیسک و صفحه کلاچ برای اتصال موتور به گیربکس استفاده می کنند کاربرد دارد. تلفات ناشی از کانورتر یا مبدل گشتاور نسبتاً زیاد است، اما در سیستم دیسک و صفحه کلاچ تلفات کم تری را شاهد هستیم.

تصویر

پس از انتقال قدرت از موتور به گیربکس، قدرت به سر چرخ ها می رسد. حال اگر قدرت داده شده به چرخ ها موجب لغزش یا به اصطلاح بکسواد آن ها در ابتدای حرکت شود، انرژی بسیاری هدر می رود، در صورتی که می بایست این انرژی صرف جا به جایی خودرو می شد. لانچ کنترل با استفاده از سیستم ABS و کنترل کشش خودرو، هرزگردی چرخ ها را از بین می برد و از اتلاف انرژی در این قسمت می کاهد.

لانچ کنترل به موتورهای پرخوران این اجازه را می دهد تا دورهای بالاتری را پیش از شروع حرکت داشته باشند و به دنبال آن پره های توربوشارژر با سرعت بیش تری دوران کنند و عملکرد بهتری را برای شروع حرکت داشته باشند.

این سیستم در زمان شتاب گیری بسیار مؤثر است و با حذف خطاهای فردی، پرشتاب ترین شروع را به ارمغان می آورد. نحوه فعال سازی این سیستم در برندهای مختلف متفاوت است

اگرچه سیستم کنترل شروع حرکت می تواند گزینه ی مناسبی برای خودروهای اسپرت محسوب شود، اما این سیستم به طور ویژه در خودروهای دارای توربوشارژر یا سوپرشارژر از عملکرد فوق العاده ای برخوردار است. سیستم کنترل شروع حرکت در خودروها توربوشارژردار، موتور را به محدوده دور موتور تعیین شده رسانده و از طرفی دیگر توربوشارژر را در حالت آماده جهت حرکت قرار می دهد که این امر سبب می شود توان خروجی از موتور در قیاس با خودروهای بدون توربوشارژر بسیار بالاتر رود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (179 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (138 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (28 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
روایتی از بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس