آشنایی با سیستم TPMS یا نظارت بر فشار باد تایر

  یکشنبه، 21 آذر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با سیستم TPMS یا نظارت بر فشار باد تایر
از سال ۲۰۰۷، طبق قانون خودروسازها در آمریکا مجبور به نصب سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) روی خودروهای سبک شدند. ما در این مطلب این سیستم را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آیا شده تا به حال نگاهی به تایر های خودروی خود داخل پارکینگ انداخته و احساس کنید یکی از آن ها کم بادتر است؟ هنگام کم بودن باد تایر، ممکن است خودرو کمی کج روی زمین بایستد. بیشتر اوقات ایده کم بودن باد تایر را رد و با خود می گوییم که حتماً خطای بصری بوده یا نوع ایستادن خودرو به گونه ای است که آن طور دیده می شود. ممکن است حق با شما باشد، ولی از کجا این قدر مطمئن هستید؟
اگر بخواهیم صادق باشیم، باید اعتراف کنید که بیشتر این مواقع فشار باد تایر ها را چک نمی کنید. دیگر آن دوران خوب قدیمی که در هر پمپ بنزین چند نفر حضور داشتند و روغن را چک می کردند، شیشه ها را می شستند و فشار باد تایر ها را بررسی می کردند گذشته است و این خبر ها نیست. اگر به صورت منظم فشار باد تایر ها را چک نمی کنید، چگونه می توانید بفهمید که میزان آن کاهش یافته است؟

سیستم نظارت بر فشار باد تایر

هدف از سیستم پایش باد لاستیک یا بطور خلاصه TPMS در خودروی شما این است که ، وقتی لااقل یکی از لاستیک ها بطور قابل ملاجظه ای تحت فشار است به شما اخطار دهد . نشانگر کاهش باد لاستیک TPMS بصورت یک علامت زرد رنگ است ، که در صفحه پشت آمپر به شکل برش عرضی یک لاستیک ( شبیه یک نعل اسب ) با یک علامت تعجب در وسط آن ظاهر می شود .

انواع سیستم TPMS

سیستم TPMS به دو نوع iTPMS و dTPMS تقسیم می شود. مدل اول مخفف Indirect TPMS است که در آن از سنسورهایی که به صورت فیزیکی درگیر لاستیک هستند استفاده نمی شود و تنها به کمک سرعت چرخش چرخ ها و دیگر سیگنال هایی که در خارج از لاستیک قرار داده شده اند و به صورت مستقیم با ترمزهای ABS و EBD در ارتباط هستند، باد لاستیک را تخمین زده و به راننده اعلام می کند. این سیستم نمی تواند دقیقا باد لاستیک را مشخص کند و اگر لاستیک تعویض شود باید این سیستم توسط راننده Reset شود.

اما dTPMS مخفف Direct TPMS می باشد و این روزها اغلب خودروها از این نوع سیستم استفاده می کنند. در این نوع، از سنسورهایی استفاده می شود که به صورت فیزیکی و مستقیم در داخل و یا خارج از لاستیک نصب شده اند و باد لاستیک ها را به صورت مجزا به راننده اعلام می کند. حتی بعضی از این نوع سیستم ها می توانند دمای لاستیک ها را نیز گزارش دهند. این نوع سیستم ها به دو نوع هستند که بعضی در داخل لاستیک قرار داده شده اند و بعضی دیگر در خارج از آن اما هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. به عنوان مثال اگر سنسورها در خارج از لاستیک باشند، بسیار آسیب پذیر خواهند بود و حتی احتمال سرقت نیز وجود دارد. اما اگر سنسورها در داخل لاستیک باشند، باید به کمک باطری کار کنند اما با توجه به این که در داخل لاستیک هستند تعویض باطری و یا تعمیر آن ها بسیار سخت خواهد بود.

 سیستم TPMS

نحوه ی کارکرد سیستم TPMS

سیستم پایش باد لاستیک غیر مستقیم به سنسور های سرعت چرخ که سیستم ترمز ضد قفل استفاده می کند وابسته است . این سنسورها نرخ چرخش هر چرخ را اندازه گیری می کنند ، این اطلاعات بوسیله کامپیوتر خودرو برای مقایسه با نرخ چرخش بقیه چرخ ها و اطلاعات دیگری مانند سرعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد .بنابراین سیستم پایش باد لاستیک غیرمستقیم در حقیقت فشار باد لاستیک را اندازه گیری نمی کند . و از فرآیند الکترومکانیکی مانند اندازه گیری بوسیله گیج فشار استفاده نمی کند . به جای آن سیستم پایش باد لاستیک غیرمستقیم بطور ساده سرعت چرخش لاستیک ها را محاسبه می کند و این سیگنال را به کامپیوتر می دهد . کامپیوتر هم وقتی انحرافی در چرخش مشاهده کند چراغ نشانگر را روشن می کند .

مزایای استفاده از سیستم TMPS

تنظیم نبودن باد لاستیک (خارج از محدودی استاندارد تعیین شده توسط شرکت سازنده) مشکلات زیادی نظیر لاستیک سایی، ترکیدن ناگهانی لاستیک، لرزش فرمان، سر خوردن بخصوص در جاده های خیس و پیچ های تند، خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده، کشش به یک طرف، عدم فرمان پذیری، کاهش نیروی بازدارندگی لازم در حین توقف یا ترمز گرفتن، انتقال ضربات شدید به اتاق خودرو و سرنشیان و اثرات سوی دیگری را در پی دارد که با وجود سیستم TMPS تمامی این مشکلات برطرف می شود.

روشن شدن چراغ TPMS به چه معنی است؟

زمانی که خودروی شما دارای این سیستم باشد، هر لاستیک شما هم دارای حس گر داخل آن است که حس گرها داده ها را به کامپیوتر منتقل کرده کامپیوتر بر اساس این داده ها چراغ را کنترل می کند و اگر فشار باد لاستیکی بالاتر و یا پایین تر از حد مجاز باشد چراغ هشداردهنده روشن می شود.چراغ سیستم نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) به دو شکل مختلف می تواند روشن شود: ثابت یا چشمک زن. اگر چراغ TPMS به صورت ثابت روشن شود، سیستم می خواهد به شما بگوید که یک سنسور فشار باد تایر کمی را در یکی از چرخ ها تشخیص داده است. تا زمانی که مشکل برطرف نشده است این چراغ به صورت ثابت روشن خواهد ماند.این در حالی است که چشمک زدن چراغ TPMS معمولاً به معنی وجود یک خطا در سیستم TPMS است. یا دستگاه گیرنده نمی تواند یکی از سنسورها را تشخیص دهد، یا یکی از سنسورها خراب شده اند. اگر این اتفاق بیفتد، حتماً باید سیستم TPMS خودروی خود را بررسی کنید. قبل از استارت زدن و زمانی که سوئیچ را باز کرده اید، چراغ TPMS ممکن است از حالت چشمک زن به حالت ثابت دربیاید و زمانی که دوباره خودرو روشن یا خاموش شد به حالت چشمک زن باز می گردد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (337 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (298 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (284 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (220 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (194 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (143 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (94 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (95 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (73 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (69 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
انتصاب محسن بازرگان بعنوان مشاور دبیر ستاد خبری جبهه فرهنگیان و فرهیختگان کشور
پلمپ 2 مرکز غیرمجاز مداخله گر در شوشتر
محمدرضا فروتن بازیگر جذاب ایرانی تغییر جنسیت داد؟! بستگان او خبر تغییر جنسیت را تایید کردند!
محمد اسفندیاری به عنوان شهردار شوشتر انتخاب شد
رنگ آمیزی دو جزئی سرعتکاه های ترافیکی در سطح شهر شوشتر
بازدید مدیر کل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت و هیئت همراه از روند اجرای برنامه بیمه روستایی و پزشکی خانواده در شوشتر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور