آشنایی با دیدنی‌ترین موزه‌های همدان + آدرس

  پنجشنبه، 13 مهر 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با دیدنی‌ترین موزه‌های همدان + آدرس
همدان یکی از شهرهای قدیمی ایران است که از آثار باستانی و بناهای تاریخی بسیاری برخوردار می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با موزه‌ها و بناهای تاریخی همدان با ما همراه باشید.

موزه سفال همدان

خیابان شهدا همدان میزبان یکی از موزه‌های همدان به نام موزه سفال است. موزه سفال همدان در بافت قدیمی شهر همدان و در محله جولان آن واقع شده است. هدف از ساخت این موزه نگهداری و حفظ سفال‌های کشف‌شده در مکان‌های تاریخی شهر همدان می‌دانند. بازدیدکنندگان موزه سفال همدان می‌توانند سیر پیشرفت ساخت سفال طی دوره‌های مختلف تاریخی را در سایت موزه سفال به نظاره بنشینند. علاوه بر دست‌ساخته‌های سفالی، مجموعه‌ای از صنایع‌دستی مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام نیز برای بازدید عموم در معرض نمایش قرار گرفته است.

موزه سفال همدان

آدرس: همدان، محله جولان، خیابان شهدا

موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان در دانشکده بوعلی سینا همدان تأسیس شده است. این موزه از موزه‌های همدان و در بردارنده 3 سالن شامل هزاران نمونه زنده، سنگواره و تاکسیدرمی‌ شده است. تنوع گونه‌های زیستی این موزه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری از گروه پستانداران، پرندگان، خزندگان، پرندگان، حشرات و آبزیان را در بر می‌گیرد.

موزه تاریخ طبیعی همدان

آدرس: همدان، میدان مدرس، انتهای بلوار آزادگان، جنب دانشکده کشاورزی

موزه حمام محله حاجی همدان

موزه حمام محله حاجی همدان در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. دلیل نام‌گذاری این موزه همدان این است که اولین کاروان حج در محله حاجی این شهر تشکیل شده است. همین واقعه باعث شده تا نام آن بر روی حمام محله هم باقی بماند و به نام موزه حمام حاجی محله معروف شود. علت اهمیت این بنا در تزئینات و معماری داخلی است. وجود سرستون‌ها و قوس‌های شکیل در بنای این موزه زیبایی خاصی به آن بخشیده است. متأسفانه نقش‌های آهک‌بری روی دیوارهای حمام در اثر فرسایش از بین رفته است. در حالی‌ که وجود آن می‌توانست بر شکوه و زیبایی این موزه بیفزاید.

موزه حمام محله حاجی همدان

آدرس: همدان، میدان امام خمینی در محله حاجی، خیابان تختی همدان

موزه مشاهیر همدان

موزه مفاخر و مشاهیر همدان یک موزه دو طبقه و با مساحت حدودی 220 مترمربع در میان موزه‌های همدان است. در این موزه همدان می‌توانید شرح حال، زندگی‌نامه و سردیس‌هایی از بزرگان ایرانی را تماشا کنید. این موزه را می‌توانید در خانه بیژن شهر همدان پیدا کنید. خانه بیژن نیز از جاذبه‌های معماری استان همدان است که به دست بیژن از نقاشان زبردست دوران قاجار و کارل فریش، معمار برجسته آلمانی طراحی و اجرا شد.

موزه مشاهیر همدان

آدرس: همدان، خیابان شریعتی

باغ موزه نظری همدان

باغ موزه نظری یکی دیگر از موزه‌های همدان است که در چهارراه نظری و خیابان عارف قزوینی همدان واقع شده است. شاید در نگاه اول از این موزه یک عمارت باشکوه و مجلل در مرکز باغی وسیع ببینید. معماری کم‌نظیر این بنا باعث شده است تا در سال 1388 به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری دهد. در ورودی عمارت عبارت «موزه ابن سینا همدان» به چشم می‌خورد؛ اما این موزه را به نام باغ موزه نظری نیز می‌شناسند.

باغ موزه نظری

آدرس: همدان، چهارراه نظری، خیابان عارف قزوینی

موزه هگمتانه همدان

ساختمان موزه هگمتانه در سال‌های 1320 تا 1325 در قالب یک مدرسه 6 کلاسه فعالیت داشته است؛ اما طی سال‌های دهه 50 به‌ تدریج به دست مرکز باستان‌شناسی نظام سابق درآمد و برنامه‌های پژوهشی و باستان‌شناسی در آن پیگیری شد. بخش‌های مختلف موزه هگمتانه از یک سالن اصلی، سرسرا و دو راهرو تشکیل شده است. در تمامی این بخش‌ها بالغ بر 200 مورد از اشیای تاریخی به‌ جامانده از دوران پیش از اسلام، دوران اسلامی و دوران پیش از تاریخ به نمایش گذاشته شده است. حیاط پشتی موزه هگمتانه محلی برای بازدید ستون‌های عظیم شهر هگمتانه است.

موزه هگمتانه همدان

آدرس: ایران، استان همدان، همدان، شرق تپه هگمتانه

موزه صنایع دستی همدان

موزه صنایع دستی همدان در سال 1388 به دست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان تأسیس شده است. این موزه همدان نگهدارنده بیش از 200 اثر ارزشمند از رشته‌های متنوع صنایع‌دستی شامل صنایع سفال و سرامیک، نقاشی سرامیک، مصنوعات چرمی و چوبی، قلم‌زنی روی مس و نقره، سازهای سنتی، فرش و گلیم، پیکرتراشی، گیوه‌بافی است. بنای موزه صنایع دستی همدان 200 مترمربع وسعت دارد و آثار نفیس خود را در 30 ویترین مجزا به نمایش گذاشته است.

موزه صنایع دستی همدان

آدرس: همدان، میدان باباطاهر، جنب آرامگاه باباطاهر

موزه مشاغل سنتی همدان

مالک موزه مشاغل سنتی همدان یک مجموعه‌دار خصوصی است که توانسته ابزارآلات و وسایل سنتی و قدیمی مربوط به 60 شغل ایران را در این موزه جمع‌آوری کند. در این موزه علاوه بر معرفی مشاغل سنتی، انواع سکه و پول، عقدنامه‌ها و اسناد قدیمی و کتاب‌های درسی متعلق به مدرسه دارالفنون نیز به نمایش عموم گذاشته شده است. این موزه دسترسی آسان و راحتی به هتل‌های همدان دارد؛ پس به‌ راحتی می‌توانید از هتل محل اقامتتان برای بازدید از آن رهسپار شوید.

موزه مشاغل سنتی

آدرس: همدان، بلوار علویان، راسته حسینخانی- گوهریان

موزه وقف همدان

این موزه در استان همدان در سال 1397 و در طبقه زیرزمین زیارتگاه امامزاده عبدالله این شهر راه‌اندازی شده است. مجموعه آثار ارزشمندی که در موزه وقف همدان نگهداری می‌شود شامل بیش از 1000 قطعه اثر وقفی قیمتی از قبیل قالی، قالیچه، گلیم، نسخ خطی، آثار فلزی، نقاشی روی بوم است. اغلب اشیای این موزه متعلق به دوران قاجاریه هستند. همچنین آثار وقفی که حاج محمدباقر ضرابیان به دست وقف سپرده است، از دیگر آثاری است که در این موزه به یادگار مانده است. با توجه به اهمیت موضوع وقف و حفظ امانت در آثار نگهداری‌‌ شده در این موزه، تمامی هزار اثر وقفی در معرض نمایش عموم قرار داده نشده است.

موزه وقف همدان

آدرس: همدان، میدان امامزاده عبدالله (ع)

موزه مردم شناسی آمادای همدان

موزه آمادای استان همدان از موزه‌های شهر همدان است که در مساحت حدودی 1200 مترمربع و در چهار سالن مجزا طراحی و اجرا شده است. دلیل اهمیت موزه همدان را فسیل‌های قدیمی و سنگ‌های زینتی می‌دانند که در این موزه نگهداری می‌شوند. موزه آمادای شامل اشیای نفیس از دوران صفویه تا دوران معاصر و 3 هزار گونه حشره و پروانه تاکسیدرمی‌ شده از حیات‌وحش استان همدان است. همچنین بخش مردم‌شناسی این موزه به معرفی فرهنگ و آداب‌ورسوم اهالی همدان طی دوره‌های مختلف تاریخی می‌پردازد.

موزه مردم شناسی

آدرس: همدان، دانشگاه آزاد اسلامی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (705 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان