آشنایی با جاذبه های کلیسای جامع سنت ویتوس در چک

  جمعه، 15 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با جاذبه های کلیسای جامع سنت ویتوس در چک
کلیسای جامع سنت ویتوس به عنوان بزرگ‌ ترین و مهم‌ ترین کلیسا در میان قلعه پراگ در جمهوری چک قرار دارد. این کلیسا را می توان نمونه‌ زیبایی از معماری گوتیک اروپای شرقی نام برد. ساخت این کلیسا به سال 1344 میلادی بر می گردد و آرامگاه سه پادشاه بوهمی و چندین کشیش در این کلیسا قرار دارند.

کلیسای جامع سنت ویتوس بزرگ ترین و مهمترین عبادتگاه در پراگ است. سال هاست که مردم در این کلیسا عبادت و دعا می کنند و در گذشته هم مراسم تاجگذاری پادشاهان و ملکه های کشور در این کلیسا انجام می شد. این کلیسای جامع، سومین کلیسا در این محل است که به ویتوس مقدس اختصاص پیدا کرده و کشیش ها، اسقف های اعظم و نجیب زادگان زیادی در آن به خاک سپره شده اند. برای آشنایی بیشتر با کلیسای سنت ویتوس (St Vitus Cathedral)، ساعد نیوز را همراهی کنید.

کلیسای جامع سنت ویتوس در قلعه پراگ، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کلیسای مسیحی چک است که ساخت آن در سال 1344 آغاز شد و تکمیلش 525 سال طول کشید. اینجا آرامگاه سه پادشاه بوهمی و چندین کشیش است. از مهم‌ترین ویژگی‌های کلیسای جامع سنت ویتوس می‌توان به شیشه‌های رنگی پنجره‌های آن، موزائیک‌‌‌کاری مربوط به سال 1370 میلادی و کلیسای کوچک سنت واتسلاو با محرابی ساخته‌شده با بیش از 1300 سنگ گران‌بها، اشاره کرد.

تاریخچه کلیسای سنت ویتوس

ساختن کلیسای ویتوس مقدس در سال 1344 شروع شد. در این سال شاه چکی یان لوکسنبرگ سنگ بنای کلیسایی به سبک گوتکی را نهاد. رئیس معمار ماتهیاس آراس شد. ماتهیاس آراس در این کلیسا جای کشیش و 9 نمازخانه را ساخت. پس از وفات وی در سال 1352 پتر پارلیژ رئیس معمار شد. پتر پارلیر در کلیسا طاق شبکه‌ای و نماز خانه وینسیسلاس مقدس را ساخت. وی در کنار این نمازخانه اتاق برای ذخیره تاج شاهان هم ساخت. پس از آنکه پتر پارلیر ساختن برج ناقوسی آغاز کرد. در دوره حکومت شاه یان یاگلون ساختن کلیسا دوباره ادامه می‌شد. در این زمان نمازخانه شاهی ساخته شد. ساختن کلیسای ویتوس مقدس در سال1929 در حضور رئیس جمهوری چکوسلواکیا توماش گاریگ مازاریک تکمیل شد.

 کلیسای سنت ویتوس

معماری کلیسای سنت ویتوس

در ابتدا، ساخت این کلیسا به سبک گوتیک بود که در طی سال ها و تغییراتی که در آن انجام گرفت، به سبک نئو گوتیک ساخته شد، مانند شبستان اصلی کلیسا و راهروهای جانبی. بخش دیگری از معماری نئوگوتیک در جناح شمالی شبستان عرضی به چشم می خورد که کلیساهای کوچک داخل کلیسای سنت ویتوس پراگ پنجره هایی با شیشه های رنگی دارند و در جناح روبرو، ورودی رسمی کلیسا دیده می شود، این ورودی به گولدن گیت یعنی دروازه طلایی معروف است و به حیاط مرکزی سوم راه دارد. گردشگران برای ورود به کلیسای سنت ویتوس پراگ باید از درگاه نمای غربی کلیسا از طریق یک راهرویی وارد شوند که بین حیاط مرکزی دوم و سوم قلعه پراگ است. در حالت کلی، با گذشت 1000 سال از عمر کلیسای جامع سنت ویتوس همچون نگینی در شهر پراگ می درخشد .

 کلیسای سنت ویتوس

بخش‌ های کلیسای سنت ویتوس

ساخت کلیسای سنت ویتوس چندین سال طول کشیده است، طوری که در سال 1873 ساخت ورودی غربی آغاز شده و در سال 1899 معمار کلیسا تغییر یافته است؛ در نهایت این کلیسا شامل بخش‌ های مختلفی است که در ادامه به توضیح هریک می پردازیم:

  • دروازه طلایی: تا زمان اتمام ساخت ورودی غربی کلیسا، دروازه طلایی به عنوان ورودی اصلی این کلیسا محسوب می شد. پادشاهان در روز تاج گذاری از این در عبور و مرور کردند. موزاییک کاری های انجام شده در قسمت بالایی دروازه در قرن 14 توسط هنرمندان ونیزی انجام شده و روز جزا را به تصویر کشیده اند.

  • برج ساعت: برج ساعت به عنوان بلندترین برج کلیسای جامع است که از اکثر نقاط پراگ دیده می شود. منار این برج دارای ارتفاعی حدودا 96.5 متری است و بخش بالایی این برج برخلاف قسمت های دیگر به سبک رنسانس ساخته شده و یک گنبد باروکی نیز در قسمت بالای برج دیده می شود. بازدیدکنندگان برای بازدید از این برج باید از 297 پله بالا بروند و مناظر بی نظیر شهر پراگ را تماشا کنند.

  • ورودی غربی: این ورودی در بین سال‌ های 1873 تا 1929 به سبک نئو گوتیک ساخته شده است. پنجره ای بزرگ در بالای ورودی غربی با شیشه های رنگی بسیار چشم نواز است و ساخت این ورودی در سال 1927 به پایان رسیده و تصاویری از انجیل را به نمایش درآمده است.

 کلیسای سنت ویتوس

فضای داخلی کلیسای سنت ویتوس

پنجره بزرگ این کلیسا همراه با شیشه های رنگی نور طبیعی روز را به داخل بنا هدایت می کند. برخی از این پنجره‌ ها یک شاهکار واقعی به سبک آرنوو هستند. نمازخانه ونسسلانس مقدس وقف قدیس حامی کشور چک است و یکی از باشکوه ترین نمونه ها در بین نمازخانه‌ های کلیسای جامع سنت ویتوس محسوب می شود. این نمازخانه در نزدیکی دروازه طلایی قرار گرفته و جزو زیباترین بخش‌ کلیسا به شمار می رود. در این قسمت بیش از 1300 سنگ نیمه قیمتی همراه با نقاشی‌ های روی دیوار را خواهید دید که صحنه‌ هایی از انجیل و زندگی قدیس نشان داده شده است. همچنین برای رفتن به سمت سرداب سلطنتی باید از پلکان بالا بروید که در این قسمت پادشاهانی مانند چارلز چهارم، واتسلاف اول و رودلف دوم آنجا دفن شده اند. بزرگ‌ ترین و زیباترین بخش‌ کلیسا به کلیسای سنت واتسلاو (St Wenceslas) مربوط می شود. دیوارهای این کلیسا با سنگ‌های زیبای جلا داده‌ شده، تابلوهای طلاکاری شده و سنگ‌ های نیمه‌ قیمتی تزئین شده است.

نحوه دسترسی به کلیساس سنت ویتوس

برای بازدید از کلیسای سنت ویتوس باید به قلعه پراگ بروید و دسترسی به این قلعه در شهر پراگ بسیار آسان است و ترامواهای زیادی به منطقه رفت و آمد می کنند. یکی از معروف ترین ترامواها، تراموای شماره 22 به نام Pražský hrad است. همچنین می توانید از مترو استفاده کنید که پله های قدیمی قلعه به ایستگاه متروی Malostranská می رسند.

خلاصه

کلیسای ویتوس مقدس یا کلیسای وینسیسلاس مقدس وادالبیرت مقدس (به چکی: Katedrála svatého Víta, Václava a Vojtěcha) کلیسای سه صحن سبک گوتیکی است که در قلعه پراگ واقع شده‌است. در این کلیسا مقر اسقف اعظم آرامگاه شاهان چکی و 21 پرستشگاه هم وجود دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز