آشنایی با جاذبه های معبد تین هو در شهر کوالالامپور

  شنبه، 26 فروردین 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با جاذبه های معبد تین هو در شهر کوالالامپور
معبد تین هو جزو بزرگ‌ ترین معابد چینی در شهر کوالالامپور قرار گرفته که به نام الهه معروف دریا نامگذاری شده است. معبد تین هو با معماری زیبای خود جزو جاذبه‌ های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. این معبد در ارتفاعات سر سبز رابسون قرار گرفته است. از طبقات بالایی این معبد، مناظر بی نظیری از کوالالامپور را می‌توانید تماشا کنید.

معبد تیان هو از بزرگ‌ترین معابد چینی در کوالالامپور است که وقف الهه‌ای به همین نام شده و به لحاظ معماری زیبایش جزو جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. معبد چند طبقه چینی «تیان هو» (Thean Hou) در ارتفاعات سر سبز «رابسن» (Robson) قرار داشته و وقف ملکه‌ای آسمانی به همین نام شده است. از این معبد، مناظری شگفت‌انگیز از کوالالامپور را می‌توانید تماشا کنید. معبد تیان هو در سال 1989 بازگشایی شده و هم به عنوان پرستشگاه و هم یک مکان کاربری برای رویدادهایی مانند ازدواج مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر، این معبد توانسته به ویژه در دوران فستیوال‌های چینی و تولد خدایان گوناگون، تبدیل به یک جاذبه گردشگری هم بشود. ساختمان اولیه معبد در «جالان سلطان» (Jalan Sultan) قرار داشت و در سال 1987 به جای فعلی تغییر مکان داد. این بنا چهار طبقه داشته و طبقه بالایی تالار اصلی معبد محسوب می‌شود که مراسم فرهنگی و مذهبی به طور منظم در آن برگزار می‌گردد. در طبقه اول یک مغازه سوغاتی فروشی و فودکورت قرار داشته و در طبقه دوم که تالار تشریفات به حساب می‌آید، بیشتر مراسم‌های شام عروسی برپا می‌شوند. طبقه سوم هم به ثبت ازدواج و ادارات اجرایی اختصاص دارد.

تالار اصلی معبد با ستون‌های زیبایی به شکل اژدها تزئین شده و پشت بامش نیز دیدنی است. از اینجا می‌توانید الهه تیان هو را که در سمت راستش «الهه آب» و سمت چپش «الهه رحمت» قرار دارند، تماشا کنید. در نزدیکی محوطه معبد، محوطه بودایی «ماها واهارا» (Maha Vahara) قرار دارد که برای پرستش سنت‌های بودایی ساخته شد. این بنا را بیشتر به نام «معبد بودایی برِکفیلدز» (Brickfields Buddhist Temple) می‌شناسند. از قسمت‌های بالایی معبد مناظری فوق‌العاده‌ای را می‌توان تماشا کرد و حتی اژدهایان موزائیکی و ققنوس‌هایی که برآمدگی‌های بام را هم تزئین کرده‌اند، بهتر دیده می‌شوند. تیان هو یکی از بزرگ‌ترین معابد چینی در آسیای جنوب شرقی است. در معماری معبد تیان هو عناصری از بودیسم، تائویسم و کنفوسیَنیسم دیده شده و شکوه این سازه به خوبی ترکیب تکنیک‌های مدرن معماری را با شاخصه‌های طراحی سنتی اصیل منعکس می‌کند. ستون‌های با‌ابهت، سقف زیبا و حکاکی‌های پیچیده و خیره‌کننده از این شاخصه‌ها هستند. این بنا بیشتر به خاطر معماری‌اش تبدیل به یک جاذبه گردشگری شد. ورودی معبد از دروازه‌ای چند طاقی با ستون‌های قرمز تشکیل شده،؛ چرا که این رنگ در فرهنگ چینی نمادی از سخاوت و اقبال است.

تاریخچه معبد تین هو

این معبد بی نظیر در کشور زیبای مالزی توسط چینی ها برای الهه دریا ساخته شده است. نمونه برجسته ای از معابد شش لایه چینی که در ارتفاعات رابسون واقع شده است. ساخت این معبد در سال 1987 تکمیل گردیده و افتتاحیه رسمی آن در سال 1989 انجام شده است. ساختمان اولیه معبد در جالان سلطان قرار داشت ولی بعدا به جای فعلی تغییر مکان داد. این بنا با چهار طبقه میزبان مراسم فرهنگی و مذهبی کشور است. با توجه به اینکه Thean Hou Temple عمر زیادی ندارد و بالای یک تپه و برای سه خدای چینی ها ساخته شده است.

معبد تین هو

معماری معبد تین هو

معبد تین هو معماری چینی بی نظیری دارد، همچنین چشم انداز زیبایی از شهر کوالالامپور از این معبد کم سن و سال دیده می شود. بعد از گذشت تقریبا 25 سال، معماری این بنا حالت سنتی خود را حفظ کرده است. تالار اصلی معبد ستون ‌های زیبایی به شکل اژدها دارد و پشت بام این تالار نیز بسیار دیدنی است. از این قسمت می ‌توانید سه الهه را ببینید که الهه تین هو در مرکز، الهه آب در راست و الهه رحمت در چپ قرار گرفته اند. از قسمت‌ های بالایی معبد مناظر فوق ‌العاده ‌ای از شهر را خواهید دید، در حالت کلی، در معماری معبد تین هو عناصری از بودیسم، تائویسم و کنفوسینیسم دیده می شود و به خوبی تکنیک‌ های مدرن معماری با شاخصه ‌های طراحی سنتی اصیل ترکیب شده اند.

ستون ‌های با‌ ابهت، سقف زیبا و حکاکی ‌های عجیب و پیچیده از زیبایی های این معبد محسوب می شود، حتی می توان گفت این بنا بیشتر به خاطر معماری‌ بی نظیرش به جاذبه گردشگری تبدیل شده است. در ورودی معبد دروازه‌ ای چند طاقی با ستون‌ های قرمز رنگ وجود دارد، این رنگ در فرهنگ چینی نماد سخاوت و اقبال است. در فضای بیرونی این معبد نیز باغ گیاهان دارویی چینی، چاه آرزو و حوضچه لاک ‌پشت را می توانید ببینید. رو به ‌روی معبد هم مجسمه‌ ای بزرگ از الهه تین هو و مجموعه‌ ای از مجسمه‌ های دیگر با نماد 12 حیوان ستاره‌ شناسی چینی قرار دارند.

این معبد زیبا دارای دفتر ثبت ازدواج است که سالانه چندین هزار زوج در این معبد مراسم عروسی شان را برگزار می کنند. همچنین برنامه های مختلفی مانند جشن های سال نوی چینی، جشن سالانه، جشن روزهای تولد الهه رحمت، الهه آب و خدایان تین هو برگزار می شوند. علاوه بر جشن ها، فعالیت های رزمی، ووشو و تای چی نیز آموزش داده می شوند.

معبد تین هو

قسمت های مختلف معبد تین هو

معبد تین هو مالزی دارای چهار طبقه مختلف است:

  • طبقه اول به غذا و مواد خوراکی اختصاص داده شده است، به طوری که در این طبقه مغازه ها و فروشگاه های مواد غذایی مختلفی به چشم می خورند.

  • در طبقه دوم معبد نیز سالن بزرگی وجود دارد و برای برنامه های مختلف از آن استفاده می شود.

  • طبقه سوم نیز برای اجرای برنامه های رسمی، ازدواج و اداری استفاده می شود.

  • طبقه چهارم هم مهم ترین بخش معبد تین هو محسوب می شود و بزرگترین سالن عبادت کاهنان و مردم در این طبقه وجود دارد. تالار عبادت در معبد تین هو از سه محراب تشکیل شده است که در هر کدام مجسمه‌ ای از یک خدا یا الهه به نمایش گذاشته شده است، وقتی وارد تالار عبادت شوید، محراب سمت راست وقف گوان یین (الهه رحمت)، محراب مرکزی وقف تین هو و محراب سمت چپ وقف شویی وی شنگ نیانگ (الهه آب) است.

خلاصه

معبد تیان هو که با نام معبد تین هو نیز شناخته می‌شود، از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین معابد چینی‌ها در جنوب آسیا به‌شمار می‌رود. با چهار طبقه و کاشی‌های نارنجی‌ رنگ، بنای معبد نمونه‌ای از معماری خیره‌کننده چین است. این معبد در سال 1894 ساخته شد و با قرارگیری روی تپه، چشم‌انداز زیبایی از شهر را پیش روی بازدیدکنندگان می‌گذارد. این معبد باشکوه به ملکه بهشت تقدیم شده است. معبد تین هو برای محافظت از کسانی ساخته شده که زندگی خود را از طریق دریا می گذرانند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان