آشنایی با جاذبه های متفاوت بافت تاریخی تفلیس

  دوشنبه، 08 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جاذبه های متفاوت بافت تاریخی تفلیس
افرادی که تجربه سفر به تفلیس را دارند می‌دانند که از اصلی‌ترین جاذبه‌هایی که باید در لیست بازدیدشان قرار گیرد، بافت تاریخی این شهر است. اصلا مگر می‌شود به پایتخت گرجستان سفر کرد و جاذبه‌های تاریخی آن را ندید؟ حتی افرادی که به تاریخ علاقه چندانی ندارند، دوست دارند از جاذبه‌های تاریخی مشهور دیدن کنند و از دیدن سبک معماری آنها لذت می برند.

شهر تفلیس پایتخت کشور گرجستان است که در اصطلاح گرجی به این شهر تبیلیسی می گویند. شهر تفلیس علاوه بر بخش مدرن دارای یک بافت تاریخی زیبا و جالبی است که در کف این قسمت از تفلیس سنگفرش شده است و ساختمان های کاملا قدیمی ساخته شده از آجر همراه با بالکن های چوبی و حیاط خلوت هستند که گویی ماشین زمان شما را به اعماق تاریخ می برد. بافت تاریخی تفلیس دارای خیابان های باریک با تعداد بسیار زیادی خانه است.

«بافت تاریخی تفلیس» ‌(Old Town Tbilisi) در پایین یک تپه‌ قرار دارد؛ جایی که قلعه ناریکالا بر فراز آن خودنمایی می‌کند. در این منطقه می‌توانید در خیابان‌های باریکی قدم بزنید که خانه‌های آجری قدیمی با بالکن‌های چوبی را در خود جای داده است.

بخش‌هایی از این منطقه کاملا بازسازی شده‌ است؛ به‌طوری که برخی از خیابان‌های آن شبیه به مجموعه فیلم‌های دیزنی به نظر می‌رسند؛ اگرچه تعداد زیادی از کوچه‌های پرپیچ‌وخم آن دست‌نخورده باقی مانده‌اند. سبک معماری این بخش از تفلیس، شهری آسیایی یا عربی را نشان می‌دهد که با معماری اروپایی، کلاسیک روسی و هنر نو جذابیتی دوچندان پیدا کرده است. در ضلع شمالی منطقه آبانوتوبانی، حمام‌های گوگرد، مسجد جامع تفلیس، میدان تاریخی تفلیس و تعداد زیادی رستوران وجود دارد که باعث شهرت آن شده‌اند. در این قسمت از ساعد نیوز به معرفی شهر قدیمی تفلیس می پردازیم.

تاریخچه شهر قدیمی تفلیس

شهر تفلیس در دو طرف رودکورا شکل گرفته است و از سه طرف توسط کوه ها احاطه گردیده است. داستان تاریخی در زمینه پیدایش این شهر چنین است که در حدود 1600 سال پیش پادشاه واختانگ یکم برای شکار به جنگل های انبوهی رفته بود و شاهین وی در پی شکار قرقاول ناپدید شد تا اینکه شاهین را در اطراف چشمه آب گرم یافتند. پادشاه مدهوش زیبایی چشمه های آب گرم شد که از سه طرف توسط کوهستان احاطه شده است و این قسمت را مکانی امن برای زندگی انتخاب کرد. بنابراین با دستور وی جنگل های محدوده تخریب شدند و شهری در کنار این چشمه ها بنا شد، تفلیس در قرن 19 میلادی به خاطر دارا بودن حمام های سولفوری به سبک ایرانی به شهرت جهانی رسید.

بافت تاریخی شهر تفلیس

معرفی کلی بافت تاریخی شهر تفلیس

تفلیس یا به زبان گرجی «تْبیلیسی» پایتخت کشور گرجستان است که در قاره اروپا قرار دارد. این شهر علاوه بر قسمت پیشرفته و مدرنی که دارد دارای منطقه‌ای با بافت تاریخی زیبا و شگفت‌انگیز است که با رفتن به آن انگار در دل تاریخ قدم بر می‌دارید. این منطقه تاریخی که شامل خانه‌هایی قدیمی است که با آجر ساخته شده و بالکن‌های چوبی دارد. با گذر کردن از خیابان‌های باریک بافت تاریخی تفلیس می‌توان تعداد بسیار زیادی از این خانه‌ها را از نزدیک دید.

مهم است بدانید که در این بخش از تفلیس می‌توان سبک‌های مختلف معماری را مشاهده کرد. برای مثال کوچه‌ها و خیابان‌های آن به سبک آسیایی و عربی ساخته شده و خانه‌های آجری قدیمیش معماری اروپایی دارد. در برخی از بناهای این بافت نیز می‌توانید معماری روسی را ببینید. ترکیب این سبک‌های معماری کنار هم منظره بسیار جذابی را پدید آورده است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. معماری این بخش از شهر در واقع ترکیبی از معماری قرون وسطی، نئوکلاسیک و استالینیست است.

شهر تفلیس در دو طرف رود کورا (متکواری) واقع و از سه طرف توسط چندین کوه احاطه شده است. بافت تاریخی این شهر به دلیل وجود چشمه‌های آب گرم معروف شده است. در قرن 19 میلادی حمام‌های گوگردی به سبک ایرانی در بافت قدیمی ساخته شد که آب آن از همین چشمه‌ها تامین می‌شود. قسمت شمالی بافت تاریخی تفلیس که با نام محله آبانوتوبانی شناخته می‌شود؛ حمام‌های گوگردی، مسجد جامع تفلیس، میدان تاریخی تفلیس، رستوران‌ها و کافه‌های بسیار مشهوری را در خود جای داده است.

یکی از مهم‌ترین خیابان‌های بافت تاریخی تفلیس، خیابانی به نام کوته آبخازی است. این خیابان میدان تاریخی تفلیس را به میدان آزادی متصل می‌کند که دیدن آن خالی از لطف نیست در قسمت شمال شرقی بافت تاریخی تفلیس، کافه‌هایی وجود دارد که نشستن در آنها می‌تواند لحظات خوب و خاطره‌انگیزی را در ذهن ایجاد کند. اگر به دنبال ثبت تصویری خاطره‌انگیز و به یادماندنی هستید می‌توانید در بخش غربی بافت تاریخی به گشت و گذار بپردازید و عکس‌های نابی از این منطقه تهیه کنید. تنها نکته تاسف برانگیزی که در مورد بافت تاریخی تفلیس وجود دارد این است که اغلب بناهای متعلق به قبل از قرن نوزدهم میلادی بر اثر حمله آقامحمدخان قاجار به تفلیس از بین رفته است.

بافت تاریخی شهر تفلیس

معماری بافت تاریخی تفلیس

بخشی از این قسمت دارای سبک آسیایی و عربی و بخشی دارای معماری اروپایی و بخشی معماری روسی است. ترکیب این سبک های معماری در کنار هم مناظر زیبایی ایجاد کرده اند که بی شک هر گردشگری را به سمت خود جذب می کند، در واقع می توان گفت معماری این بخش از شهر ترکیبی از معماری قرون وسطی، نئوکلاسیک و استالینیست است.

بخش های مختلف بافت تاریخی تفلیس

اگر بخواهیم مکان دقیق بافت تاریخی شهر را برایتان بگوییم؛ دقیقا از پایین قلعه ناریکالا Old Town Tbilisi شروع شده است که شامل خیابان های باریک و پیچ در پیچ و خانه های قدیمی و آجری و بالکن های چوبی است. یکی از مهم ترین خیابان های بافت تاریخی تفلیس، خیابان کوته آبخازی است که میدان تاریخی را به میدان آزادی تفلیس متصل می کند. بخش شمالی بافت تاریخی تفلیس نیز با نام محله آبانوتوبانی مشهور است و شامل حمام های گوگردی، مسجد جامع تفلیس، میدان تاریخی تفلیس، رستوران ها و کافه ها است.

 بافت تاریخی تفلیس

بناهای موجود در بافت تاریخی تفلیس

  • قلعه ناریکالا:بنایی قدیمی در انتهای خیابان بتلمی بر روی تپه ای قرار گرفته است. این قلعه جزو معروف ترین و قدیمی ترین جاذبه های شهر تفلیس است و در میان دو بخش باغ گیاه شناسی و حمام های گوگردی قرار گرفته است.
    کلیسای سنت نیکولاس: در قسمت پایین قلعه ناریکالا این کلیسا قرار گرفته است که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی بر می گردد. هزینه بازدید از این قلعه و کلیسا رایگان است و در هر ساعت از شبانه روز می توانید به وسیله تله کابین از این بنا بازدید کنید.

  • مجسمه مادر گرجستان: این مجسمه با نام اصلی کارتلیس ددا به معنای مادر کارتلی یا مادر گرجستان است. این مجسمه به عنوان نماد شهر تفلیس در بخش بلندی از شهر قرار گرفته است، به طوری که از همه جای تفلیس قابل رویت است. جنس مجسمه از آلومینیوم و دارای طولی 20 متری است.

  • حمام های گوگردی: اسم تفلیس که از تبلیس گرفته شده به معنای گرم است و علت نامگذاری این شهر به خاطر وجود بیش از30 چشمه آب گرم در دامنه کوه تابوری در اطراف این شهر باستانی است. این چشمه ها دارای اهمیت بسیار زیادی هستند، به طوری که به جاذبه های گردشگری شهر تفلیس تبدیل شده اند و در اطراف این چشمه ها چندین حمام ساخته شده است، زیرا آب این چشمه ها دارای درصد بالایی از گوگرد و مواد معدنی هستند و برای درمان بیماری های مختلف پوستی و آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مسجد جامع تفلیس: یکی از بناهای قدیمی در بافت تاریخی شهر تفلیس همین مسجد جامع است که دقیقا در قلب شهر قرار گرفته است. این مسجد دارای کاشی کاری های زیبا با مناره هشت ضلعی قرمز رنگ است که تاریخچه طولانی دارد و در طول تاریخ و حمله اعراب جان سالم به در برده است. شیوه معماری این مسجد ترکیبی از معماری اسلامی و گوتیک است.

خلاصه

در مطلب آشنایی با بافت تاریخی تفلیس هر آنچه را که لازم بود درباره این قسمت از پایتخت گرجستان بدانید بیان کردیم. ابتدا به معرفی این بافت تاریخی پرداختیم و سپس برخی از جاذبه‌های تاریخی مهمی که در آن قرار دارد را به شما معرفی کردیم. اگر به تفلیس سفر کردید حتما باید بازدید از بافت تاریخی این شهر را در اولویت لیست خود قرار دهید. اگر بخواهیم از تمام جاذبه‌های تاریخی که در این قسمت از شهر وجود دارد بازدید کنید حداقل به دو روز زمان نیاز دارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ خلاقیت حیرت‌انگیز در ساخت کلبۀ جنگلی با چوب درخت بامبو با طرح کلبه‌های اسکیمویی/ سقف سانروف هم گذاشته برای تماشای مهتاب
تیپ و استایل ورزشی محمدرضا گلزار راکت به دست در حضور جمعی از دوستان / به نظرتون قد آقای گلزار کوتاه نیست ؟!
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 4 ثانیه "جوجه کوچولو" را در میان "گوسفندان" پیدا کنند
مدل موی انتخابی ساده زهرا گونش در هر موقعیت و با هر استایلی/ حدس میزنید چی باشه؟ این سبک رو هر دختر اسپرتی میپسنده +عکس
ویدیو/ 10 اختراع دوران باستان با ظاهر متفاوت امروزی/ آپدیت ورژن جدید از اختراعات بشر اولیه
استایل کردن مونا نیکی همسر علیرضا نیکبخت با دامن بلند جین و کت کوتاه/ خانوم های خاص توی تابستون اینطوری تیپ میزنن +عکس
جشن تولد عاشقانه ی یاسمن فرمانی و همسرش علی قلی زاده دو لژیونر فوتبالی در کنار هم / وایب تم نارنجی با بادکنک ها هلیومی برا تولد فوق العاده ست
ویدیو/ روایت شنیدنی استاد فرشچیان از اتفاقاتی که منجر به خلق اثر بی‌نظیر تابلوی عصر عاشورا شد
(ویدئو) این هنرمند با ترفندهای نقاشی غافلگیرکننده‌اش، شما را شگفت‌زده خواهد کرد / سومی همه را بهت‌زده کرد!
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان