آشنایی با جاذبه های پارک سیتا دلا در بارسلونا

  پنجشنبه، 24 فروردین 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با جاذبه های پارک سیتا دلا در بارسلونا
یکی از جاهای دیدنی بارسلونا پارک سیتا دلا است که در دل آن دریاچه‌ای زیبا جای گرفته است. البته در این پارک بهشتی، هیچ تاب و سرسره‌ای به چشم نمی‌خورد؛ اما می‌توانید با اجازه قایق همه جای این پارک زیبا را بگردید. البته موزه و باغ‌وحشی هم دارد که می‌توانید در آن وقت بگذرانید و از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید.

پارک دلا سیتادلا اولین اثر آنتونی گائودی به‌شمار می‌رود. در دریاچه‌ای که در میان پارک جای گرفته‌ است، می‌توانید قایق اجاره کنید و با پاروزنی و گشت‌و‌گذار در دریاچه، تجربه‌ی تازه‌ای را خلق کنید. از دیگر امکانات این پارک که برای سال‌ها به‌عنوان تنها پارک عمومی شهر شناخته می‌شد، می‌توان به مسیرهای متعدد و متنوع پیاده‌روی، فواره‌های زیبا و بناهای یادبود در گوشه‌ و کنار آن اشاره کرد.

چرا بازدید از پارک سیتادلا پیشنهاد می شود؟

  • با مساحتی بالغ بر 280 هزار مترمربع، بزرگترین فضای سبز و شش های تنفسی شهر دیدنی بارسلونا محسوب می شود.

  • یکی از کهن ترین و زیباترین پارک های اسپانیا بشمار می رود.

  • از بخش های مختلفی نظیر باغ وحش و موزه علوم طبیعی تشکیل شده است.

  • برای پیاده گردی، پیک نیک و انجام فعالیت های ورزشی به خوبی بهینه شده است.

  • موسیقیدانان در هر گوشه و کنار این پارک به نواختن سازهای مختلف مشغولند و فضای بسیار دلنشینی را ایجاد کرده اند.

  • برای افرادی که تمایلی به بازدید از سواحل بارسلونا ندارند، جایگزین بسیار مناسبی است.

تاریخچه پارک سیتادلا

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، سیتادلا از پارک های کهن و تاریخی شهر بارسلونا محسوب می شود و تاریخ احداث آن به زمانی بسیار دور در اوایل قرن هجدهم میلادی باز می گردد. اگر کتب تاریخی را در پی یافتن پیشینه این پارک ورق بزنید، به سال 1714 ، درست زمانی که شهر بارسلونا پس از 13 ماه ایستادگی در مقابل محاصره همه جانبه لشکر شاه فیلیپ پنجم تسلیم شد، باز خواهید گشت.
شاه فیلیپ پس از تسخیر بارسلونا و برای اینکه بتواند سلطه خود را بر این شهر استحکام بخشد، تصمیم گرفت بزرگترین دژ دفاعی اروپا را در بارسلونا احداث کند. برای ساخت این دژ مستحکم که به ستاره شباهت داشت، بخش وسیعی از منطقه ریبرا تخریب گشت و سرانجام پس از چندین سال تلاش بی وقفه، دژی بسیار باشکوه و بزرگ در این شهر احداث گردید. اما طولی نکشید که این دژ نیز به سرنوشت دیگر سازه های تاریخی نفرت انگیزی که نماد ظلم و استبداد حکمرانان خود بودند، دچار شد و در سال های بین 1896 تا 1878 و درست پس از اینکه جنرال کاتالون مجبور به واگذاری آن به مردم شهر شد، بخش بسیاری از آن تخریب گشت.

فقط سه ساختمان این دژ از تخریب جان سالم بدر بردند: انبار مهمات، کلیسا و کاخ فرماندار؛ کاخی که بعدها به پارلمان کاتالان ها مبدل گشت. پروژه احداث فضای سبزی بزرگ در بارسلونا نخست در سال 1872 آغاز شد، اما روند آن به کندی پیش می رفت. در سال 1885 پس از آن که زمین این پارک برای نمایشگاه جهانی بارسلونا در نظر گرفته شد، سرعت روند توسعه پارک به شدت افزایش یافت و بسیاری از ساختمان های آن احیا و بازسازی شد و به شکل و شمایل باشکوه امروزی آن درآمد.

پارک سیتادلا

دیدنی های پارک سیتادلا

سیتادلا صرفا جاذبه ای طبیعی نیست، بلکه با داشتن بخش های متنوع و مختلفی نظیر موزه جانورشناسی و گیاه شناسی، یکی از دیدنی ترین مراکز تفریحی و تحقیقی بارسلونا بشمار می رود. در بخش جانورشناسی این پارک که مساحتی بالغ بر 13 هکتار از وسعت سیتادلا را در برمی گیرد، حدود 7500 جانور از 400 گونه مختلف در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته است. اندکی دورتر از باغ وحش سیتادلا، ساختمان نئوکلاسیک موزه علوم طبیعی بارسلونا خودنمایی می کند؛ جایی که در آن کلکسیونی از گونه های مختلف گیاهی به نمایش عموم و علاقمندان به رشته گیاه شناسی گذارده شده است.افزون بر معماری خیره کننده و فضای آرامش بخش آن، موزه علوم طبیعی بارسلونا از دکوراسیونی بسیار زیبا با تندیس هایی شگفت انگیز و دیدنی تشکیل شده است که با شکوه و زیبایی خود حیرت همگان را بر می انگیزد. البته این تندیس ها در دیگر نقاط مختلف پارک نیز گنجانده شده اند تا جلوه مسحور کننده مناظر سرسبز و تماشایی این پارک را بیش از پیش دلفریب و زیبا کنند. وجود آب نماهای خوش نقش و نگار، گل های رنگارنگ و برکه های زلالی که فضای رویایی و رمانتیک پارک را در خود منعکس می کنند، همگی دست به دست هم داده اند تا خوراک بصری چشمان بازدیدکنندگان و عاشقان طبیعت در این پارک فراهم گردد.

تفریحات پارک سیتادلا

پارک سیتادلا از فضایی چنان وسیع برخوردار است که شما را قادر می سازد تمامی فعالیت های ورزشی را در آن تجربه کنید. چه قصد داشته باشید در زمین بازی این پارک فوتبال بازی کنید و چه با پرتاب فریزبی خود را سرگرم کنید، فضای کافی برای انجام انواع و اقسام سرگرمی های گروهی و انفرادی را در این پارک خواهید داشت. دوچرخه سواری، پیاده گردی، پیک نیک و حتی قایق سواری از تفریحاتی است که با بازدید از این پارک می توانید تجربه کنید.

 پارک سیتادلا

ارگ؛ سنگ بنای پارک دلا سیتادلا در اسپانیا

واقعیت تاریخی گویای این است که ارگ یا لا سیتدلا La Ciutadella اولین بنایی است که در محل فعلی پارک دلا سیتادلا ساخته شده است. در سال 1714، پس از جنگ ظفرمند در زمان فیلیپ پنجم، پادشاه برای کنترل بیشتر مردم محلی دستور ساخت یک ارگی را در این مکان صادر کرد. جالب است بدانید که برای ساخت این قلعه، فیلیپ بخش قابل توجهی از محله ریبرا را تصاحب کرد. اما این ارگ سمبل تنفر کاتالان ها بود چرا که آن متعلق به بوربون ها و دولت مرکزی مادرید بود. به همیم دلیل نیز پس از فضای سیاسی آزاد و در سال 1869 به دستور ژنرال پریم این ارگ تخریب شد و از آن ارگ فقط سه بنای زیر باقی ماند:

  • کلیسای کوچک ( کلیسای بخش نظامی بارسلونا)

  • کاخ حاکم (مدرسه متوسطه ورداگوئر فعلی)

  • اسلحه خانه (پارلمان کاتالان فعلی)

اما مابقی بنا توسط معمار جوزپ فونتسره در سال 1872 به یک پارک معاصر دلا سیتادلا تبدیل شد. نوزده سال بعد در سال 1888 بارسلونا نمایشگاه جهانی را با ایده شهردار ریوس آی تولت برگزار کرد و این پارک با افزودن مجسمه ها و سایر آثار هنری معاصر از نو طراحی شد و به صورتی درآمد که ما فعلا آنرا می بینیم.

پارک دلا سیتادلا

گردش در پارک دلا سیتادلا بارسلونا

وارد Passeig Pujades شوید.برای ایجاد یک ورودی بزرگ، وارد Passeig Pujades در دروازه اصلی شوید. با گردش در اطراف شما نمادArc de Triomf را در Passeig de Lluís Companys را خواهید دید.

وارد پارک شوید و در پیاده رو اصلی خیابان قدم بردارید، در سمت راست، یک چشمه و حصار با سه اژدها بر روی آن خواهید دید. در پشت قلعه Domenech از سه اژدها، یک ساختمان مدرن که برای نمایشگاه 1888 ساخته شده بود قرار دارد. این قلعه مانند قرون وسطی به عنوان یک کافه-رستوران مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از آن شما Hivarnacle (باغ زمستان)، یک گلخانه پر از گیاهان را خواهید دید. گل کاغذی، کاکتوس، درختان زیتون و دیگر درختان سبز و گیاهان خوشبو، دیوارها را از سقف تا کف پر می کنند.

در سمت چپ، موزه Martorellیک ساختمان نئوکلاسیک است که از سال 1924 خانه ای برای جمع آوری مجموعه زمین شناسی مورد استفاده بوده است. این اولین موزه عمومی شهر بود که در سال 1878 ساخته شده و توسط فرانسس مارتورل ینا طراحی شده است. در حال حاضر، ساختمان بسته شده است.

و آخرین ساختمان شکل غیرمعمول Umbracle، یک خانه نخل است. این یک ساختمان 128 ساله ساخته شده از ستون های آهنی و قالب آهنی است. با گردش در داخل شما گل ادریسی ، نخل موم، گاردنیا، و سایر گیاهان گرمسیری را خواهید دید. این پارک به اندازه کافی بزرگ است برای راه رفتن و در اطراف مناطق تقسیم شده گیاهان از مناطق مختلف: آسیا، آفریقا، اقیانوسیه و امریکا را خواهید دید. اگر به استراحت نیاز دارید می توانید روی نیمکت ها در امتداد مسیر بنشینید.

هنگامی که شما به پایان مسیر پیاده رو میرسید، یک دایره ترافیک میبینید. در آنجا خواهید دید که ورودیه به باغ وحش بارسلونا قرار دارد که نیمی از پارک Ciutadella را دربرمی گیرد و میزبان بیش از 7،000 حیوان است. این باغ وحش همچنین نمایش دلفین ها، دو زمین بازی بزرگ، باغ وحش نوزادان حیوانات و زمین چمن برای پیک نیک را نیز دارد.

در انتهای دایره ترافیک، به سمت چپ بروید. در سمت چپ شما یک زمین بازی فوق العاده خواهید دید. در روزهای خاص، آنها لودوتکاس، بازی فوق العاده خلاقانه دارند. برگزار کنندگان اسباب بازی های خانگی مانند گلدان، سبد، تور ها و قرقره های بزرگ را بیرون می آورند.

بعد از عبور از Ludoteca، در طرف جنوب شرقی پارک، یک میدان باغ به نام Plaça de Joan Fiveller خواهید دید. که دارای یک آبگیر به نام زنبق است با مجسمه عاشقانه یک زن که نامیده می شود، "Desconsol". دورتر از آن را نگاه کنید و مرکز فرماندهی مجلس کاتالان را ببینید. آن به عنوان یک انبار مهمات نظامی در قرن 18 ساخته شد.

مسیر پیاده رو را در سمت چپ پارلمان کاتالان ادامه دهید. دریاچه بزرگ و سبز تزیین شده است. اردک ها و غازها در اینجا هستند و همچنین انسان ها در تلاش برای غذا دادن به آن ها هستند.

با اجاره یک قایق میتوانید لحظاتی خوش برای خود و عزیزانتان خلق کنید. در مجموع ارزش آن را دارد اگر شما می خواهید برخی از عکس های سرگرم کننده بگیرید و یک زمان آرامش بخش داشته باشید.

پس از انجام این کار، پیاده روی در اطراف دریاچه را ادامه دهید. در سمت راست، شما یک ماموت سنگی بزرگ را مشاهده خواهید کرد، جایی که بچه ها اغلب از تنه و عاج های آن بالا میروند.

به زودی Cascada، بنای یادبود معروف پارک را مشاهده خواهید کرد که بین 1875 و 1881 توسط Josep Fontserè و دانش آموز جوان او، Antoni Gaudí ساخته شد. در مرکز چشمه یک مجسمه از ونوس در یک صدف قرار گرفته است. در بالای آن، شما یک مجسمه طلایی از Aurora و ارابه هایش را خواهید دید.

برای رسیدن به یک چشم انداز بهتر از پارک صعود به ارتفاعات بالاتر را به شما پیشنهاد میکنیم. هنگامی که به پایین برگردید، به سمت چپ بروید و از هر مسیر پیاده روی که بروید، شما را به ورودی اصلی هدایت می کند.

خلاصه

پارک دلا سیتادلا در اسپانیا یکی از پارک های شگفت انگیز موجود در شهر بارسلوناست که بیشتر به خاطر وجود 3 جاذبه مهم بین گردشگران معروف است. این 3 جاذبه مهم توریستی شامل قلعه سه اژدها یا کاستل دلز ترس دراگونز، گلخانه های اومبراکل و هیورانکل می باشد. علاوه بر این پارک مذکور همچنین با فضای سبز و درختکاری شده وسیع، فواره و استخر بزرگ، دریاچه مصنوعی، مجسمه ها و بناهای یادبود، موزه ها و از همه جالبتر باغ وحش از گردشگران خارجی به گرمی استقبال می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (278 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (163 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (45 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (26 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) کیک دو بعدی زیبا و هنری دخترهای رضا صادقی برای بابای خوش صداشون در روز پدر / فقط قیافه سگ بولداگشون 😂 (4 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) 4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس