آشنایی با جزیره پالم جمیرا در دبی

  چهارشنبه، 09 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جزیره پالم جمیرا در دبی
دبی شهر چیزهای عجیب است، از بلندترین برج و ساختمان‌ها گرفته تا پیست‌های اسکی مصنوعی که حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم فعال هستند. اما شاید شگفت‌انگیزترین آن‌ها همین جزیره فوق‌العاده باشد. ما در این مطلب از ساعد نیوز تصمیم داریم با شما سفری کوتاه به جزیره پالم جمیرا داشته باشیم و به شما بگوییم چگونه می‌توان بهترین استفاده را از سفر خود داشته باشید.

خل جمیره (عربی: نخله الجمیره) یک مجمع‌الجزایر در دبی، امارات متحده عربی است. نخل جمیره یکی از سه جزیرهٔ نخلی دبی است. در طراحی این جزیره از درخت نخل الهام گرفته شده‌است و دارای 17 شاخهٔ عظیم است که توسط یک حصار 12 کیلومتری حفاظت شده‌است. برای به سطح آب رساندن این سازه، بیشتر از 50 میلیون متر مکعب خاک مورد نیاز است. ساخت این جزیره در سال 2001 آغاز شد و در سال 2008 به پایان رسید. مساحت این جزیره 5 در 5 کیلومتر است. جمیره بزرگ‌ترین جزیرهٔ انسان ساخت است و حدوداً 40 هزار کارگر درگیر ساخت آن بوده‌اند.

معرفی نخل جمیرا

دبی، بزرگ‌ترین بخش از امارات متحده‌ عربی، با مساحتی دو برابر لندن، به‌لحاظ اقتصادی یکی از ثروتمندترین مناطق جهان است. با این حال، این شهر اخیرا با مشکلات عدیده‌ای دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. انتظار می‌رود تمام ذخایر نفتی دبی به‌زودی به پایان برسند. برای حل مشکل اقتصادی، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، یک برنامه‌ دو میلیارد دلاری برای تبدیل دبی به لوکس‌ترین و بهترین مرکز تفریحی جهان ارائه کرده است. برای دستیابی به این هدف او تاکنون توانسته است زمین‌های گلف متعد، بلندترین ساختمان‌های جهان و تعدادی جزیره‌ مصنوعی از جمله نخل جمیرا را بسازد.

جزایر نخلی دبی، در واقع، جزیره نیستند؛ همه‌ آن‌ها از طریق پل‌هایی به زمین اصلی متصل شده‌اند. این جزایر در پنج کیلومتری زمین اصلی دبی، در خلیج فارس واقع شده‌اند. نخل جمیرا بزرگ‌ترین مجموعه جزایر ساخت‌ دست بشر در دنیا است و جزو معدود سازه‌هایی محسوب می‌شود که از فضا قابل‌مشاهده‌اند. از میان معروف‌ترین ساکنان این جزیره می‌توان دیوید و ویکتوریا بکهام و شاهرخ خان بازیگر بالیوود را نام برد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم پس از مشاهده‌ موفقیت این جزیره، تصمیم گرفت دو جزیره‌ دیگر با ابعادی بزرگ‌تر از نخل جمیرا بسازد. تاکنون ساخت جزیره‌ نخل جبل علی (Palm Jebel Ali) به پایان رسیده و نخل دیرا (Palm Deira) هنوز در دست ساخت است.

 جزیره پالم جمیرا

تاریخچه نخل جمیرا

دبی با در اختیار داشتن مراکز خرید مجلل، هتل‌های متعدد، اقامتگاه‌های تفریحی لوکس و سواحل زیبا، همواره یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای ثروتمندان بوده است. سالانه پنج میلیون گردشگر به این شهر سفر می‌کنند. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم تصمیم داشت که این آمار را به 15 میلیون گردشگر برساند؛ اما مشکل بزرگی بر سر اجرای این طرح وجود داشت. دبی تنها 72 کیلومتر خط ساحلی دارد. برای حل این مشکل، جزیره‌ای شبیه به درخت نخل در سال 2006 ساخته شد و نخل جمیرا نام گرفت. این جزیره خطوط ساحلی دبی را 56 کیلومتر افزایش داد.

طرح ساخت این جزیره فوق‌العاده بود. چندین هتل لوکس، مراکز خرید، رستوران‌ها و خانه‌های مسکونی متعددی در این جزیره ساخته شدند. گرچه برنامه‌ریزی اولیه برای این جزیره، ساخت آن با استفاده از بتن بود؛ اما برای ایجاد ظاهری طبیعی‌تر برای این جزیره، تصمیم بر آن شد که آن را از شن و ماسه بسازند. برای ساخت جزیره نزدیک به 100 میلیون متر مکعب شن و ماسه نیاز بود. 5.5 میلیون متر مکعب سنگ برای ساخت موج‌شکن به‌منظور حفاظت از جزیره استفاده شد.

ساخت نخل جمیرا

برای حصول اطمینان از موفقیت این پروژه‌ بلندپروازانه، بهترین مهندسان از سراسر دنیا به کار گرفته شدند که در این گروه تعداد مهندسان هلندی بیشتر از سایر کشور ها بود. چراکه کشور هلند به پروژه‌ احیای زمین و افزایش 35 درصدی زمین‌های مصنوعی‌اش شهرت دارد. برای شروع کار، مهندسان ابتدا قدرت توفان‌های دریایی و میزان افزایش سطح آب بر اثر افزایش دمای کره‌‌ زمین را به دقت محاسبه کردند. گروه تحقیق به این نتیجه رسیدند که مکان انتخاب شده مناسب است و خطرات ناشی از امواج دریا بر اثر جزرومد را کاهش می‌دهد. ساخت موج‌شکن 11 کیلومتری در سال 2001 آغاز شد.

گرچه گردشگری دبی بعد از حادثه‌ یازده سپتامبر ضربه خورد؛ اما این پروژه متوقف نشد. در ساخت این جزایر، ماشین‌آلات ساختمانی متعددی از جمله بیل هیدرولیکی، جرثقیل، دامپر و بارج به کار گرفته شد. شاخه‌های برگ‌مانند این جزایر، بیشترین خط ساحلی را برای آن فراهم کرده‌اند؛ به همین دلیل است که این جزایر به‌شکل درخت نخل طراحی شده‌اند.سرانجام در سال 2003، ساخت این جزیره به پایان رسید. اکنون زمان شروع به ساخت خانه‌ها و سایر ساختمان‌ها در جزیره بود.

جزیره پالم جمیرا

تور کشتی کروز جزیره پالم جمیرا

گشت و گذار در کشتی کروز و سفر یک ساعته با آن در اطراف جزیره پالم می‌تواند یکی از فوق‌العاده‌ترین کارهایی باشد که در جزیره می‌توان انجام داد. در طول گشت و گذار خود از منظره حیرت‌انگیز جزیره پالم جمیرا لذت ببرید و همچنین شگفتی‌های افق مسطح دریا را هم از یاد نبرید. راهنمای تور شما احتمالا برایتان توضیح خواهد داد که هر پروژه جزیره به چه صورت انجام شده است و اطلاعاتی کلی درباره ساختمان‌های غول‌آسای جزیره در اختیارتان قرار خواهد داد.تور کشتی کروز جزیره، سفر خود را از بخش غربی پالم جمیرا آغاز کرده و در یک مسیر دایره‌وار به حرکت خود ادامه خواهد داد تا بتوانید تمام شگفتی‌های جزیره را تماشا کنید.در طول مسیر حرکت کشتی می‌توانید نمای کلی خانه‌های جزیره و هتل‌های پنج ستاره آنجا را ببینید.

گشت و گذار با تور اتوبوسی جزیره پالم

با تور اتوبوسی جزیره پالم جمیرا که از جاده شیخ زاید دبی می‌گذرد، می‌توانید علاوه بر لذت بردن از مناظر طبیعی اطراف، سفری آسوده و راحت به داخل خود جزیره داشته باشید. توصیه‌ای که علی بابا برای شما دارد این است که اگر اولین بار است که به جزیره پالم جمیرا مسافرت می‌کنید، سفر با این تور اتوبوسی را از دست ندهید.

صندلی شما روی اتوبوس نقطه دید فوق‌العاده‌ای از شهر به شما می‌دهد تا زمانی که به ساقه پالم جمیرا برسید. (همانگونه که گفتیم، جزیره به شکل نخل ساخته شده است و برای رسیدن به شاخ و برگ‌های جزیره باید از ساقه آن گذر کنید.)

شیشه‌های این اتوبوس‌ها در ارتفاع بالایی قرار گرفته‌اند و علاوه‌بر اینکه نور آفتاب آزارتان نخواهد داد می‌توانید سلفی‌های خیلی خوبی از خودتان و عزیزانتان بگیرید. مزیت اصلی این اتوبوس‌ها در این است که فوق‌العاده لوکس هستند و محیط بی‌نظیری برای گشت و گذار به حساب می‌آیند. همچنین همه‌روزه از دبی به مقصد جزیره حرکت می‌کنند.

هر کدام از تورهای اتوبوسی جزیره پالم جمیرا، دارای یک نوع مختلف از پیشینه، اطلاعات توریستی و تور لیدرهایی هستند که به 12 زبان دنیا صحبت می‌کنند. به این ترتیب شما با دریایی از اطلاعات راجع به امارات و مکان‌های بی‌نظیر آن پا به جزیره خواهید گذاشت.

بازدید از آکواریوم بزرگ شهر گمشده آتلانتیس

حتما شما هم داستان شهر افسانه‌ای آتلانتیس را شنیده‌اید که در اقیانوس ناپدید شد. آکواریوم آتلانتیس پُر از زندگی‌های جالب آبی و همچنین خود کشتی شکسته آتلانتیس است. می‌توانید گذرگاه‌های زیرآبی آکواریوم را ادامه دهید و از 10 تالار مختلف آنجا دیدن کنید.

شما می‌توانید از هزاران نوع حیات آبی و گیاهان زیر آب بازدید کنید. از ماهی‌های کوچک قرمز گرفته تا اره‌ماهی و کوسه و دیگر ماهی‌ها! بیش از 20 نمایشگاه از زیستگاه‌های جانوران دریایی در این آکواریوم وجود دارد که شاید بزرگ‌ترین زیستگاه از نوع خودش در کل دنیا باشد.

نکته فوق‌العاده درباره بازدید از این آکواریوم این است که به مدت یک ساعت می‌توانید هر اطلاعاتی که راجع به آتلانتیس می‌خواهید به دست آورید. اطلاعاتی کلی درباره شهروندان آتلانتیس، فرهنگ، سبک زندگی و البته تکنولوژی آن‌ها.

خلاصه

یکی از پروژه‌های ساختمانی بزرگ دبی، نخل جمیرا است که گاهی از آن با عنوان هشتمین عجایب جهان یاد می‌شود. این جزایر دست‌ساز، در کرانه ساحل دبی، در آب‌های نیلگون خلیج فارس جای گرفته‌اند و هزینه زیادی برای ساخت آن صرف شده است. عجیب آنکه با وجود قیمت‌های بالا، خانه‌های نخل جمیرا در عرض سه روز به فروش رسید.

علاوه بر خانه‌های مسکونی، هتل‌ها و ریزورت‌های بزرگ و مشهوری در نخل جمیرا جای گرفته‌اند. همچنین این مجموعه عظیم از تعدادی مراکز خرید و مقاصد تفریحی دبی میزبانی می‌کند. در سفر به دبی، با کجاور همراه باشید و بیشتر درباره ساخت نخل جمیرا و مقاصد تفریحی آن بخوانید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (52 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان