آشنایی با خصوصیات گربه نژاد dsh

  چهارشنبه، 09 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با خصوصیات گربه نژاد dsh
گربه DSH که مخفف «Domestic shorthair cats» است، نام گربه های اهلی مو کوتاه است که در خیابانها هم زیادند و یکی از پرتعدادترین نژادهای گربه هستند. نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان این گونه از گربه ها فراوان ترین و شناخته شده ترین نژاد گربه هستند.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر با این گربه ها آشنا می شویم.

اگر شما علاقه دارید یک گربه را به عنوان حیوان خانگی بیاورید، این نژاد می تواند یکی از مناسب ترین انتخابها برای اضافه شدن به خانواده شما باشد. آنها خرید و فروش نمی شوند و همیشه گربه های خیابانی نیازمند کمک در بسیاری از سایتها و مراکز حمایت از حیوانات منتظر یک خانواده مهربان هستند.ولی قبل از آن باید درباره نحوه نگهداری، ویژگی های رفتاری و دیگر خصوصیات آنها بدانید.

تاریخچه گربه domestic short hair

این گربه ها را domestic short hair یا نژاد مو کوتاه می گویند. تقریبا تا سال های 1996 به آن ها american short hair می گفتند. اما بعد از آن با بررسی های مختلف متوجه شدند که American short hair یک نژاد کاملا مستقل و جداگونه از آن هاست. همین امر باعث شد تا این نام را برای این نوع گربه ها انتخاب کنند. در حقیقت این گربه ها به خاطر این که تاریخچه مبهمی دارند و اجدادشون مشخص نیستند در این دسته قرار می گیرند. به همین خاطر است امروزه به همه گربه هایی که تاریخچه مشخصی ندارند گربه dsh می گویند.

این حیوانات اوایل به علت اینکه جوندگان را شکار می کردند از طریق کشتی آن ها را به کشور های دیگر بردند و در آن جا پرورش دادند. به همین علت است این گونه از گربه ها امروزه در سراسر جهان یافت می شوند. این گربه ها دارای رنگ های متفاوتی هستند و بیش از 80 نوع رنگ دارند. اما به دلیل لفظ خیابانی بودن بر روی آن ها مورد کم توجهی قرار گرفته اند و معمولا مردم از این نوع نژاد استقبال کمتری می کنند.

گربه dsh

ویژگی های ظاهری گربه نژاد dsh

وزن این نژاد بین 8 تا 15 پوند متغیر است والبته گربه هایی که در خیابان زندگی می کنند به خاطر شرایط سخت زندگی و پیدا نکردن غذای مناسب معمولا به این وزن نخواهند رسید.طول عمر آنها تا 15 سال است ولی گربه های خیابانی طبق آمار معمولا تا پنج سال نیز دوام ندارند.کمی به این نژاد بی مهری شده است به خاطر اینکه شجره نامه ی آنها نامعلوم است خیلی از افراد ترجیح می دهند گربه های اصیل را نگهداری کنند و با این گربه ها نامهربان هستند و متاسفانه این نژاد زیبا محکوم به تنهایی است .

شخصیت گربه نژاد dsh

شخصیت این گربه‌ها همانند پوششان از یکدیگر متفاوت است. هر گربه‌ای ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فردی دارد. برخی از این گربه‌ها به‌شدت خجالتی و ترسو بوده و با انسان‌ها و مخصوصاً غریبه‌ها رابطه خوبی نداشته و از دستشان فرار کرده و در مکانی قایم می‌شوند و تعدادی دیگر عاشق تعامل با انسان هستند و نوازش می‌خواهند. این گربه‌ها به‌دلیل قرن‌ها تعامل با انسان‌ها به همراهان قابل‌اعتمادی برایشان تبدیل شده‌اند.

اصطلاحاً گربه نژاد dsh، گربه‌ای بسیار بازیگوش و مهربان بوده و به‌دلیل خصوصیات فیزیکی و اخلاقی که دارد، بسیار مناسب نگهداری در خانه است. سالانه هزاران گربه نژاد dsh در خیابان به‌دنبال سرپرستی هستند تا از آن‌ها مراقبت کرده و از مرگ حتمی نجاتشان دهد. این گربه‌ها عموماً در خیابان‌ها زندگی کرده و به‌عنوان گربه‌ای خیابانی شناخته می‌شوند. بااین‌وجود آن‌ها یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نگهداری در خانه بوده تا زندگی بسیار بهتر و راحت‌تری را تجربه کنند. این گربه‌ها به‌دلیل انرژی بالا و شخصیت شکارچی خود، نیاز به بازی و تحرک در طول روز دارند. شما می‌توانید ساعاتی از روز به آن‌ها اجازه دهید تا در حیات یا بیرون از خانه پرسه زده یا اگر نمی‌توانید باید با اسباب‌بازی‌های جذابی با آن‌ها بازی کنید تا انرژی‌شان تخلیه‌شده و افسرده و بیمار نشوند.

گربه dsh

نگهداری از گربه dsh

یکی از بهترین ویژگی‌های این گربه‌ها این است که به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند و این خصوصیت آن‌ها را تبدیل به یک حیوان خانگی بسیار عالی می‌کند. این گربه موهای نسبتاً کوتاهی داشته که ریزش کمی دارد. موهای کوتاه دی‌اس‌اچ‌ها سبب می‌شود تا دردسر شانه زدن و جمع‌کردن آن از روی مبل و غیره بسیار کمتر شود. این گربه‌ها طول عمر بالایی داشته و اگر خوب نگهداری شوند می‌توانند سال‌هایی زیادی در کنار شما زندگی کنند. این گربه‌ها عاشق انسان‌ها و مخصوصاً کودکان هستند و به‌راحتی می‌توانند در کنارشان زندگی کنند و هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نکند. زمانی‌که یک گربه dsh را به سرپرستی گرفتید، باید اول‌ازهمه او را برای چکاب و تزریق واکسن‌های اولیه نزد دامپزشک ببرید. دامپزشک ضمن بررسی گربه و انجام مراقبت‌های اولیه شما را برای انجام کارهای بعدی مانند نحوه تغذیه و غیره راهنمایی می‌کند.

تغذیه گربه نژاد dsh

تغذیه نقش مهمی در سلامت و طول عمر گربه دارد و به عنوان صاحب گربه باید توجه زیادی به آن داشته باشید. اگر گربه مو کوتاه اهلی دارید باید بدانید که در مراحل مختلف زندگی (بچگی، بلوغ و بزرگسالی و پیری) نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارد و به همین دلیل هم به غذاهای خاصی نیاز دارد.اگر تصمیم گرفتید به گربه‌ خود غذای خشک بدهید، حتماً از برندهای معتبر استفاده کنید.

متاسفانه بعضی از صاحبان گربه DSH فکر می کنند چون این گربه نژاد خالص نیست و خیابانی است، پس نیاز به غذای خاص و گران ندارد. این فکر کاملا اشتباه است و همه گربه ها از پرشین گرفته تا گربه خیابانی برای این که سالم بمانند به غذاهای مقوی و با کیفیت نیاز دارند. غذای بی کیفیت علاوه بر بیماری های کلیوی، کبد و … موجب اضافه وزن و عمر کوتاه گربه خواهد شد.عده ای هم ترجیح می دهند تا خودشان غذای خانگی گربه را برای این موجود دوستداشتنی درست کنند، که این کار هم باید با دقت انجام شود.

سلامتی گربه نژاد dsh

به طور کلی نژادهایی که ترکیبی هستند، از نظر سلامتی و مقاومت بدنشان در وضعیت مقاوم تری در مقابل بیماری ها و امراض قرار دارند و کمتر از نژادهای اصیل آسیب پذیرند. DSH همچنین گونه ای است. در آنها استخری از ژنهای مختلف و ویژگیهای گوناگون نژادی ترکیب شده و اساسا گربه هایی سلامت با بدنی مقاوم هستند و به سطح متوسطی از مراقبتهای پزشکی نیاز دارند.

مهمترین چیزی که درباره DSHها باید بدانید، این است که به شدت شکمو هستند و اگر جلویشان را نگیرید شب و روز می خورند و چاق و چاق تر می شوند. به همین دلیل نباید حجم غذایی که می خورند را به خودشان واگذار کنید.

فقط در وعده های معین و از پیش تعیین شده و در مقدار مشخص به آنها غذا بدهید. ضمنا نگذارید گولتان بزنند و با اداها و بامزه بازی هایشان شما را وادار کنند که هر خوردنی ای را به آنها بدهید. ضمنا خوب است حواستان باشد که برای جلوگیری از بیماری های میکروبی، عفونت و همین طور انگل، بهتر است گربه تان را در خانه نگه دارید. البته این طوری خیالتان بابت دزدیده شدن یا تصادف کردنش هم راحت می ماند.

گربه DSH نام گربه های اهلی مو کوتاه است که در خیابان ها هم زیادند و یکی از پرتعدادترین نژادهای گربه هستند. نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان این گونه از گربه ها فراوان ترین و شناخته شده ترین نژاد گربه هستند.

سازگاری گربه نژاد dsh با حیوانات دیگر

اگر این نژاد از ابتدا با شما بزرگ شود سازگاری بالایی با حیوانات دیگر خواهد داشت ولی اگر در نیمه زندگی آنها با هم آشنا شده باشید ممکن است به خاطر ترس از خطراتی که در خیابان ها از سر گذرانده باشند با حیوانات دیگر مهربان نباشد و شاید از هم نشینی با آنها نگران و ترسان شود.

دراین مقاله سعی کردیم به طور خلاصه وضعیت و شرایط آن ها را بیان نماییم. شما که هنوز گربه ای به سرپرستی نگرفته اید و درصدد این کار هستید، توصیه می کنیم دنبال نژاد خاصی از گربه ها از این فروشگاه به آن فروشگاه نباشید،تعداد زیادی از این گربه های به اصطلاح خیابانی زیبا و باهوش منتظر نگاه گرم شما هستند.اگر توانایی نگه داری دارید پس شک به دل راه ندهید، و بدانید با سرپرستی آنها شادی را به خانه ی خود ارمغان می آورید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW