آشنایی با مناطق حفاظت شده در استان بوشهر

  دوشنبه، 03 مهر 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با مناطق حفاظت شده در استان بوشهر
بوشهر از شهرهای زیبای جنوب ایران و حاشیه خلیج فارس می‌باشد. بوشهر علاوه بر سواحل زیبا، نخلستان‌های پر بار و هوای گرمش، دارای مناطقی می‌باشد که به دلیل وجود گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی خاص خود، در لیست مناطق حفاظت شده قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با مناطق حفاظت شده بوشهر با ما همراه باشید.

پارک ملی دریایی نایبند

پارک ملی نایبند نقطه اتصال کوه‌های عسلویه به دریای خلیج فارس است و از جاهای دیدنی عسلویه به شمار می‌آید. با داشتن پوشش گیاهی مناسب و حیات وحش متنوع و جلوه‌ای زیبا از طبیعت کوه و دریا، این منطقه مقصدی دوست‌داشتنی برای طبیعت‌گردان است. پارک ملی نایبند به‌ عنوان اولین پارک ملی دریایی کشور شناخته می‌شود. حدود 27 هزار هکتار این منطقه دریایی و بقیه خشکی است. وجود چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی، تپه‌های مرجانی، تخم‌گذاری لاک‌پشتان دریایی و... پارک ملی نایبند را به بهشتی برای گردشگران تبدیل کرده‌ است.

 پارک ملی دریایی نایبند

پارک ملی دیر نخیلو

پارک ملی دریایی دیر نخیلو یکی از مناطق حفاظت شده استان بوشهر است که به بهشت پرندگان شهرت یافته است. مساحت این منطقه بکر و زیبای حفاظت شده حدود 34 هزار هکتار است. بهشت پرندگان که از مناطق مهم زیست و تولید مثل پرندگان است، زیستگاه گونه‌های متنوعی از پرندگان نیز می‌باشد. پارک ملی دریایی دیر نخیلو از مهم‌ترین جزایر چهارگانه حفاظت شده است که محل تولید مثل پرستوهای دریایی نیز می‌باشد. اواخر بهار و اوایل تابستان، زمان تخم‌گذاری پرندگان در این پارک ملی است. گونه‌های متنوعی از پرستوهای دریایی مانند کاکلی کوچک، کاکلی بزرگ، پشت تیره و گونه سفید، ابتدای بهار برای تخم‌گذاری به این منطقه آمده و تا انتهای تابستان که زمان رشد جوجه‌ها می‌باشد، در این منطقه سکونت دارند. تعداد پرندگانی که در بهشت پرندگان زاد و ولد دارند حدود 100 هزار پرنده تخمین زده شده است. با توجه به وسعت پارک ملی دیر نخیلو، این منطقه به عنوان یکی از مکان‌های مهم جوجه‌آوری پرندگان در خاورمیانه شناخته شده است. پرندگانی از خانواده باکلان، کاکایی، لک لک، غاز، پلیکان، حواصیل، آب چلیک، درنا و بسیاری دیگر از جمله پرندگانی هستند که در این منطقه زیست می‌کنند.

 پارک ملی دیر نخیلو

کوه نمک جاشک

گنبد نمکی جاشک که با نام‌های کوه نمک جاشک و گنبد نمکی دشتی نیز شناخته می‌شود، ناحیه وسیع و مرتفعی در کوه جاشک است. این گنبد از بزرگ‌ترین، فعال‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید و به‌ عنوان تنها اثر طبیعی ملی استان بوشهر، در سال 1388 به ثبت رسید. گنبد نمکی جاشک از جاهای دیدنی بوشهر است و در بخش‌های کاکی و بردخون، حدفاصل دو شهرستان دشتی و دیر واقع شده است و شرق روستای گنخک، در شهرستان دشتی و شمال روستای جاشک، در شهرستان دیر قرار دارد. این گنبد نمکی در دل کوه جاشک، در نزدیکی انتهای شمالی آن، جا خوش کرده است و مرتفع‌ترین قسمت کوه را تشکیل می‌دهد. غرب آن روستای گنخک، شرق آن روستای کردلان و شمال‌شرقی آن روستای درویشی و جنوب آن روستای جاشک قرار دارد.

 کوه نمک جاشک

جزیره حفاظت شده خارکو

جزیره خارکو در خارک که از توابع استان بوشهر است نیز قرار دارد. پناهگاه حیات وحش خارک و خارکو در فاصله 54 کیلومتری شمال غربی بوشهر در آب‌های ساحلی واقع شده است. مساحت جزیره خارکو حدود 8 کیلومتر و پهنای آن 400 نیز می‌باشد. این جزیره در فهرست آثار طبیعی ملی ایران عزیزمان به ثبت رسیده است. سطح جزیره خارکو فاقد هر گونه پستی و بلندی است و به صورت پشته‌ای بسیار کم ارتفاع در زاگرس جنوبی می‌باشد، از همین رو هیچ گونه کوه یا تپه و یا ناهمواری در آن وجود ندارد.

جزیره خارکو

منطقه حفاظت‌ شده مند

منطقه حفاظت شده مند با ‪ 46‬هزار و ‪ 500‬هکتار وسعت، از مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی بوشهر است. مند با دو اکوسیستم آبی و خشکی، منطقه‌ای جلگه‌ای و کویری است و یکی از زیستگاه‌های مهم آهو در استان بوشهر به‌شمار می‌رود. علاوه‌بر آهو، خرگوش، روباه، گراز، کفتار، گرگ و جوجه‌تیغی به وفور در منطقه حفاظت شده مند زندگی می‌کنند. برخی از پرندگان ساکن در این منطقه نیز شامل باکلان، اگرت ساحلی، فلامینگو، چکاوک، ماهی خورک، زنبورخوار، دراج و پرستوی دریایی می‌شود. اجتماعات کوچکی از جنگل‌های حرا نیز در این نواحی وجود دارند. منطقه زیبای مند از نظر زیست جانوری و پوشش گیاهی بسیار متنوع و زیبا است.

 منطقه حفاظت‌ شده مند

منطقه حفاظت شده حله

منطقه حفاظت شده حله از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه‌های گردشگری بوشهر است و در سواحل خلیج فارس و در فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر قرار دارد. با 42600 هکتار مساحت، حدود نیمی از این منطقه تالابی است و آب آن از رود حله تامین می‌شود. این تالاب در سال 1343 بر اثر طغیان رودخانه تشکیل شد. گیاهان آبزی متعددی در این تالاب وجود دارند و این منطقه زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی مختلفی است. همچنین گونه‌های جانوری متعددی مانند شغال، گرگ، روباه، درنا، فلامینگو، حواصیل و انواع اردک در این نواحی زندگی می‌کنند.

 منطقه حفاظت شده حله

منطقه حفاظت شده شاهزاده ابراهیم، تنگ باهوش

منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم، تنگ باهوش برای اولین بار در سال 1390 منطقه شکار ممنوع معرفی شد. این زیستگاه به مساحت 60 هزار هکتار در دو شهرستان دشتستان و تنگستان قرار دارد و با دارا بودن رودخانه دائمی باهوش و تعداد زیادی چشمه و پـــوشش گیاهـی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار اسـت. انواع پستانداران مثل پلنگ، کل، بز، قوچ و میش از گونه‌های جانوری این منطقه می‌باشد.

 شاهزاده ابراهیم، تنگ باهوش

منطقه شکار ممنوع کوه‌مند

این منطقه در شهرستان‌های دشتی و تنگستان از توابع استان بوشهر و نزدیکترین شهر از شمال بندر دلوار می‌باشد. وسعت این منطقه در حدود 61000 هکتار می‌باشد. حیات وحش کوه‌مند دارای کل و بز، قوچ، میش لارستان، گربه وحشی، گرگ، شغال است. همچنین پرندگانی همانند کبک، تیهو، بالابان، بحری، شاهین سارگپه، عقاب، چکچک‌ها و... در این منطقه مشاهده شده‌اند.

 منطقه شکار ممنوع کوه‌مند

منطقه شکار ممنوع کوه سیاه

این منطقه در شهرستان‌های دشتستان و دشتی از توابع استان بوشهر قرار گرفته و نزدیکترین شهر از شمال شهر بوشکان می‌باشد. وسعت این منطقه در حدود 50000 هکتار است. پوشش گیاهی منطقه کوه سیاه متشکل از بادام کوهی، بنه، کلخونگ، انجیر کوهی، تنگس، کنار ریالقیچ، گون، آویشن و شگرشفا می‌باشد. گونه‌های جانوری مشاهده شده در این ناحیه همانند: کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، گرگ، روباه، شغال، سمور سنگی و... می‌باشد. همچنین پرندگانی همچون کبک، تیهو، کمد کولی، دارکوب سوری، بالابان، شاهین، بحری، ساگپه، عقاب، کرکس، زنبورخوار، لیکو و... نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

 منطقه شکار ممنوع کوه سیاه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (712 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان