آشنایی با ویژگی های موزه باستان‌شناسی ملی آتن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با ویژگی های موزه باستان‌شناسی ملی آتن!
موزه باستان‌شناسی ملی آتن شامل تعدادی از مهم‌ترین اشیا از نقاط مهم باستانی در یونان و مناطق اطراف آن متعلق به دوران پیشاتاریخ تا عهد باستان می‌باشد. این موزه به عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های جهان و دارای غنی‌ترین مجموعه اشیا دوران یونان باستان شناخته می‌شود. این موزه در سال 1829 تأسیس شده‌است.

موزه‌ی باستان شناسی ملی آتن آثار متنوعی از دوران نوسنگی تا اواخر باستان را دربرمی‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با آثار برجسته‌ی این موزه با ما همراه باشید.«موزه‌ی باستان شناسی ملی» (National Archaeological Museum) در آتن، بزرگ‌ترین موزه‌ی کشور یونان به شمار می‎رود و بعضی از بهترین مجموعه‌های عتیقه و آثار باستانی در جهان را دربرمی‌گیرد. نمایشگاه‌های متنوع و بی‌شمار ساختمان نئوکلاسیک آن، این فرصت را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد تا در تاریخ به عقب برگردند. بیش از 11,000 نمایشگاه در این موزه برای دیدن وجود دارد که آثار آن از دوران نوسنگی شروع و تا دوران اواخر باستان را شامل می‌شوند. با توجه به تعداد بالای وسایل و وقت کم برای بازدید از تمام آن‌ها، قصد داریم شما را با مهم‌ترینِ آن‌ها آشنا کنیم.

تاریخچه مختصری از موزه ملی باستان‌ شناسی آتن یونان

موز ملی باستان‌شناسی آتن در سال 1829 میلادی تأسیس شد. اولین موزه‌ای بود که پس از مبارزات انقلابی و پس از رهایی از استثمار عثمانی در ایالت یونان تأسیس شد. مقر اصلی این موزه باستانی در آگیتا، اولین پایتخت یونان قرار داشت، با انتقال پایتخت به آتن در سال 1834 میلادی، مقر این موزه نیز به پایتخت جدید منتقل شد. در سال 1889 بود که موزه، دروازه‌های خود را به روی عموم باز کرد و نمایشگاه‌های دائمی خود را ارائه داد. در آن زمان این نمایشگاه‌های دائمی محدود به مجموعه آثار باستانی ماقبل تاریخ و مجموعه مجسمه‌ها می‌شد.

در نیمه اول قرن بیستم، موزه با آثار باستانی بسیاری از حفاری در مناطق مختلف یونان به دست آمده بود، غنی شد. این غنی شدن تا به امروز و با آثار مختلف دیگر که در ادامه مقاله می‌آید، ادامه یافت. این موزه مانند بسیاری از بناهای دیگر آتن، در برابر جنگ، زلزله و مانند این‌ها مقاومت کرد. هر چند مقداری آسیب دید ولی به بازسازی و تعمیر آن پرداخته شد و توانستند از آثار موجود در آن، حفاظت کنند. از دهه 1980 تا به امروز، موزه ملی باستان شناسی آتن، نمایشگاه‌های دوره‌ای موضوعی را با موضوعات مختلف و جالب برگزار می‌کند.

موزه باستان شناسی ملی (National Archaeological Museum) بزرگ ترین موزه ی یونان و یکی از بهترین موزه های جهان است. با اینکه هدف اصلی از ساخت این موزه نگهداری از کشفیاتی بود که در حفاری های قرن نوزدهم در آتن به دست آمده بودند اما این موزه کم کم تبدیل به یک موزه ی باستان شناسی مرکزی شد و کشفیات تمام نواحی یونان برای نگهداری و نمایش به این موزه آورده شدند. مجموعه های این موزه با بیش از 20 هزار اثر چشم انداز جذابی از تمدن یونان را از دوران ما قبل تاریخ تا اواخر دوره باستان به نمایش در آورده است.

بدون شک در جایی مثل یونان با آن تمدن و تاریخ طولانی رفتن به یک موزه ی باستان شناسی تجربه ی دل انگیزی است. اگر علاقه به آثار باستانی داشته باشید شاید یکی از آرزوهایتان این است که آثار باستانی کشوری مثل یونان را از نزدیک ببینید این موزه ی باستان شناسی آتن می تواند شما را به خواسته تان برساند. به غیر از آثار این موزه حتی نمای ساختمان آن هم جذاب و دیدنی ست و به شیوه نئوکلاسیک در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده است.

شیوه ی معماری این موزه در آن زمان در اروپا خیلی متداول بود و معماری ساختمان به گونه ای طراحی شده تا به خوبی کلاسیک بودن آثار خود را منعکس کند. در فضای وسیع و گسترده ی این موزه 5 مجموعه ی دائمی بزرگ جای گرفته و گالری های مختلفی در هر طبقه برپا شده است.

در این موزه تصاویر و عکس های آرشیوی و همینطور یک کتابخانه هست که مجموعه ای از کتاب های نادر را در خود جای داده، کتاب هایی که همچنان هم تعداد آن ها بیشتر و بیشتر می شود تا پاسخگوی نیازهای تحقیقاتی مختلف باشند. هر سال هزاران نفر از این موزه دیدن می کنند و آثار ارزشمند آتن را از نزدیک می بینند. در این موزه به غیر از نمایش گنجینه های ارزشمند نمایشگاه های موقتی هم برگزار و در مواردی آثار آن به دیگر شهرهای یونان و خارج هم فرستاده می شود. این موزه درست مثل یک مرکز تحقیقاتی برای دانشمندان و محققان سراسر دنیاست و برنامه های آموزشی خاصی در آن برگزار می شود.

یکی از ویژگی این موزه اینه که حتی کسانی که مشکلات شنوایی دارند هم می توانند در کلاس های این موزه شرکت کنند. موزه باستان شناسی ملی در ناحیه ی اگزرچیا (Exarcheia) در مرکز آتن بین خیابان اپیروس و Bouboulinas قرار گرفته و ورودی آن در خیابان پاتیشن در مجاورت ساختمان تاریخی دانشگاه پلی تکنیک آتن است.

موزه ملی باستان‌ شناسی آتن

بازدید از موزه ملی باستان‌ شناسی آتن

موزه ملی باستان شناسی آتن (National Archaeological Museum) دارای مجموعه‌های زیادی است که بازدید از آن‌ها هر بیننده و دوستدار هنری را به وجد می‌آورد. در ادامه این قسمت به برخی از مجموعه‌های اصلی این موزه محبوب جهانی اشاره خواهیم کرد.

آثار باستانی پیش از تاریخ

مجموعه ماقبل تاریخی که در موزه ملی باستان شناسی آتن نگهداری می‌شوند از آثار هنری منحصر به فردی تشکیل شده‌اند. این آثار منحصر به فرد، نماینده تمدن‌های بزرگی هستند که از هزاره هفتم تا حدود 1050 سال قبل از سیلاد در دریای اژه شکوفا شده‌اند. این مجموعه شامل آثار دوره نوسنگی و عصر برنز از سرزمین اصلی یونان، جزایر دریای اژه و تروا هستند. مهم‌ترین نمایشگاه‌های این مجموعه شامل مجسمه‌های مرمرین سیلیکادیک، لوح‌های خطی، گنجینه‌های مقبره‌های سلطنتی و نقاشی دیواره‌ها هستند.

مجسمه ها

مجموعه مجسمه‌ها با نمایشگاه‌های غنی و منحصر به فرد خود، سیر تحول مجسمه‌سازی یونان باستان از 700 سال قبل از میلاد تا قرن پنجم پس از میلاد را در بر می‌گیرد. آثار باستانی موجود در موزه ملی باستان شناسی آتن یونان، تحول تدریجی در این بخش از مجموعه را مرهون حفاری‌های انجمن باستان‌شناسی و یا انتقال آثار از موزه‌های دیگر به این موزه است. امروزه 16000 مجسمه در این موزه نگهداری می‌شوند.

مجموعه فلزکاری موزه

مجموعه برنز موزه ملی باستان شناسی آتن یونان، یکی از غنی‌ترین مجموع آثار اصیل برنز در جهان را تشکیل می‌دهد. اکثر آن‌ها در حفاری‌های عمده سیستماتیک انجام شده و در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم کشف شدند. مصنوعات فلزی شامل مجسمه‌های زن و مرد در نمایش‌های مختلف، موجودات اساطیری، حیوانان و ابزار پزشکی است. علاوه بر این‌ها، گلدان‌ها و ظروف از هر نوع، سلاح‌ها و یافته‌های به دست آمده از کشتی غرق شده آنتی کیترا در معرض دید عموم قرار دارند.

گلدان‌ها و هنرهای جزئی

مجموعه گلدان‌ها و هنرهای جزئی در اواخر قرن نوزدهم تشکیل شدند. امروزه تقریبا 6000 شی‌ء در این مجموعه از موزه ملی باستان‌شناسی قرار دارد. هسته اولیه این مجموعه که در اتاق‌های 49 تا 56 نگهداری می‌شوند شامل 2500 نمایشگاه بوده که تکامل بی‌وقفه سفال و نقاشی یونانی را از قرن 4 تا 11 قبل از میلاد را به نمایش می‌گذارد.

آثار باستانی مصر

مجموعه مصری موزه ملی باستان‌شناسی آتن به دلیل غنا، کمیابی و کیفیت آثار باستانی، جایگاه برجسته و ویژه‌ای در سراسر جهان دارد. هسته اصلی این مجموعه شامل کمک‌های قابل توجه دو مهاجر یونانی از مصر است که آثار خریداری شده خود را در اختیار موزه قرار دادند. این مجموعه با کمک‌های انجمن باستان‌شناسی یونان و همچنین دولت مصر روز به روز غنی‌تر شد.

آثار باستانی قبرس

مجموعه آثار باستانی قبرس در موزه ملی باستان‌شناسی آتن به تدریج از قرن نوزدهم به بعد با آثار خریداری شده توسط انجمن باستان‌شناسی و کمک‌های اهدایی توسط مجموعه دارای شکل گرفت. غنی‌سازی آن نیز در اوایل قرن بیستم با اکتساب‌ها و کمک‌های مالی و همچنین از طریق برنامه تبادل رسمی آثار باستانی ادامه یافت. امروزه، مجموعه آثار باستانی قبرس در این موزه ملی آتن، شامل حدود 850 اثر است که تمام دوره‌های تاریخ و هنر قبرس را نشان می‌دهد.

موزه ملی باستان‌ شناسی آتن

خلاصه

برای علاقه‌مندان نمایشگاه‌های هنری، گزینه‌ای بهتر از بازدید موزه ملی باستان‌شناسی در یونان وجود‌ ندارد. آثار مختلفی از هنرمندان امروزی و نیز آثار باستانی در این مکان در‌معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. قدمت برخی از آثار باستانی این موزه به عصر نوسنگی باز می‌گردد. این آثار ارزشمند شامل ظروف کوچک، ابزار‌ کار، ظروف سفالی و سایر مصنوعات کوچکی است که دارای پیشینه 700000 ساله هستند. این موزه دارای 30 اتاق است که مجسمه‌هایی باستانی نظیر مجسمه‌های مصر در آنها نگه‌داری می‌شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (511 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (264 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (119 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (63 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (18 نظر) حال خوش بهاره رهنما با چشمان گریان بعد از زیارت امام حسین(ع) در بین الحرمین+عکس/ قبول باشه (16 نظر) میزبانی سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان و فرزندان و نوه هایش در ضیافتی به صرف افطاری +عکس (16 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد