آشنایی با قلعه جنی کیش

  چهارشنبه، 05 بهمن 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با قلعه جنی کیش
در دل جزیره کیش قلعه متروکه و مهیبی به نام قلعه جنی کیش وجود دارد که افسانه و داستان های زیادی در مورد آن شنیده می شود قلعه جنی ها یکی از جاذبه های گردشگری کیش است که در استان هرمزگان قرار دارد. برای افراد ماجراجو رفتن به این دره و شنیدن افسانه و داستان های ترسناک آن بسیار لذت بخش خواهد بود البته مردم محلی شما را تا این مکان همراهی نخواهند کرد.

در جزیره کیش قلعه ای کوچک و متروکه در نزدیکی کشتی یونانی قرار گرفته که افسانه هایی را در دل خود حبس کرده است. شاید هنگام سفر به جزیره کیش، حتی نام آن را هم نشنیده باشید. این مکان به قلعه جنی کیش معروف است. بازدید از این قلعه در شب واقعا رعب و وحشت ایجاد می کند. هیچ کس از مردم محلی حاضر نیستند در این بازدید شما را همراهی کنند. آنها معتقدند این قلعه توسط جن ها تسخیر شده است.این قلعه مانند شهر زیرزمینی کاریز کیش از دیدنی های تاریخی جزیره است. بازدید از آن مثل خانه بومیان کیش شما را با فرهنگ و زندگی مردم گذشته جزیره آشنا خواهد کرد.

وقتی به غروب خورشید نزدیک می شویم و آسمان را تاریکی فرا می گیرد، قلعه جنی کیش به محل وهم انگیزی و وحشت آوری تبدیل می شود. صداهایی که از چاه آب نزدیک قلعه شنیده می شود و زوزه وزش باد، ترس این منطقه را بیشتر و بیشتر می کند. نام قلعه و ذهنیتی که به طور ناخواسته درباره آن به وجود می آید، باعث می شود که برای ورود به این محدوده احتیاط کنید.

شاید هم ترس بر شما غلبه کند و هرگز حاضر به دیدن این قلعه نشوید. اتفاقاتی که در قلعه جنی رخ داده و داستان هایی که درباره آن روایت می شود، چه بسا که زاییده ذهن و خیال مردم باشد. اما به هرحال این افسانه ها در بین مردم محلی کیش رایج است. به دلیل همین داستان ها، درب های ورودی قلعه جنی کیش با بلوک هایی مسدود شده اما از فاصله باریک بین آنها می توان به ساختمان وارد شد.

بنای قلعه مستطیل شکل است و دو بارو دارد. بر روی این باروها، برای محافظت از تک تیراندازها، سوراخ هایی مربع شکل تعبیه شده است. همچنین دورتادور قلعه، مانند باغ پرندگان کیش در بالای دیوارها، مکان هایی برای نگهبانی و نشانه گیری، وجود دارد. این بنا در دو طبقه ساخته شده و حیاط و باغچه کوچکی در وسط آن دیده می شود.حالا بیابید آدرس دقیق و لوکیشن این قلعه را باهم ببینیم و سپس افسانه های مردم محلی را درباره قلعه جنی کیش بررسی کنیم و بفهمیم چرا این قلعه شوم و نفرین شده و خوفناک است.

قلعه جنی کیش

داستان قلعه جنی کیش

داستان ها و روایات ترسناکی درباره قلعه جنی مطرح است که از آن جمله می توان به مرگ چهار سرباز اشاره کرد. در اوایل دهه ۴۰ هجری شمسی، از این قلعه به عنوان ژاندارمری و پاسگاه کیش استفاده می شد. علاوه بر داستان های ترسناکی که راجع به قلعه گفته می شد، در طول شب صدای خش خش و همهمه از داخل و اطراف قلعه به گوش سربازان و درجه داران می خورد که ترس و واهمه آن ها را در پی داشت و با این ادعا که قلعه تسخیر شده است، به فکر ترک آن افتاده بودند.

این همه ماجرا نبود؛ در همان دوره، چهار سرباز برای کشیک شبانه در پاسگاه مانده بودند. در ساعات اولیه صبح که نوبت تعویض شیفت نگهبانی بود، آن ها با بدنی بی جان، چشمان بهت زده و صورت کبود پیدا شدند. این اتفاق باعث شد که پاسگاه ژاندارمری به سرعت تخلیه شود.

تا چندین سال کسی به سراغ قلعه جنی نرفته بود؛ تا اینکه حادثه دیگری در این قلعه اتفاق افتاد. گفته می شود که یکی از رانندگان تاکسی کیش مسافری را برای بازدید کشتی یونانی برده بود و از آنجا که قلعه در مسیر کشتی یونانی قرار دارد، راننده در زمان انتظار برای بازگشت مسافر، به قلعه جنی می رود. در حوالی غروب که به قلعه نزدیک می شود، گروهی را در یک مراسم عروسی مشاهده می کند که به جای پا، سم داشتند. او با ترس ماشین را خاموش می کند و در ماشین پنهان می شود تا عروسی تمام شود.با وجودی که داستان های ذکرشده مبنای مستندی ندارند، برخی افراد تصور می کنند که این افسانه ها ریشه در واقعیت دارند و بی دلیل مطرح نشده اند.

قلعه جنی کیش

کاربرد قلعه جنی کیش در گذشته

قلعه جنی در دهه ۴۰ هجری شمسی به عنوان پاسگاه هنگ مرزی استفاده می شد و سربازان و درجه داران ژاندارمری در آن حضور داشتند؛ تا اینکه به خاطر گزارش ها درباره مشاهده جن، قلعه تخلیه می شود و تا به امروز متروکه می ماند.

تاریخچه قلعه جنی، در جست وجوی حقیقت

اگر کنجکاو هستید که درباره تاریخچه قلعه جنی کیش بدانید، باید بگوییم متأسفانه درباره تاریخچه و قدمت قلعه اطلاعات چندان دقیقی وجود ندارد. اما عده ای می گویند ساخت این قلعه به زمان حضور پرتغالی ها در ایران برمی گردد.

آن دورانی که پرتغالی ها جنوب ایران را اشغال کرده بودند، برای حفاظت از این منطقه، چندین قلعه در مناطق مختلف جنوب به خصوص کیش و قشم ساختند که گفته می شود احتمالاً قلعه جنی هم یکی از آن قلعه ها بوده است. ضمن این که به خاطر موقعیت مکانی و دید مناسب، چندین سال هم در زمان پهلوی به عنوان محلی برای استقرار نیروهای نظامی و پاسبانی مرزی کاربرد داشته است.البته در جزایر جنوبی وجود قلعه های قدیمی مانند این چندان هم عجیب نیست. نمونه دیگر آن قلعه پرتغالی ها است که علاوه بر قشم در هرمز، لارک و چابهار هم پیدا می شوند.

نوع بنا و ساختمان قلعه جنی

بنای قلعه جنی کیش مستطیل شکل است و دو برج و باروی بزرگ در دو طرف آن، برای حفاظت از قلعه، وجود دارد. بر روی این برج ها نیز پنجره هایی برای دیده بانی و در امان ماندن تک تیراندازها تعبیه شده است تا از حمله دشمنان آگاه شوند.

در ضمن در بالای دیوارهای قلعه هم مکان هایی برای نگهبانی و نشانه گیری وجود دارد. مثل سایر قلعه ها نیز دیوارهای قلعه جنی هم به قدری ضخیم و محکم بوده که دشمنان به راحتی نتوانند نفوذ کنند. ساختمان این بنا دوطبقه است و به قلعه جنی که بروید، حیاط و باغچه ای را هم در وسط قلعه می توانید ببینید.اگرچه این قلعه به خاطر عدم رسیدگی و این که به حال خود رها شده، تا حدی رو به ویرانی است؛ اما با وجود این فراز و نشیب ها هنوز پابرجا مانده است.

دلیل نامگذاری قلعه جنی

قلعه جنی کیش در گذشته ژاندارمری بوده و نام دیگری داشته؛ اما وقتی که داستان ها و روایت هایی درباره حضور اجنه در قلعه مطرح شد و ماجراهای عجیبی پیش آمد، ژاندارمری را تخلیه کردند و از آن به بعد مردم محلی که بر این باور بودند قلعه توسط جن ها تسخیر شده است، به آنجا قلعه جنی می گفتند. تا به امروز هم که همچنان نام قلعه جنی روی این بنا مانده است.

ساختمان قلعه جنی

ساختمان قلعه، پلانی مستطیلی شکل دارد و دو برج بزرگ در دو طرف آن خودنمایی می کنند که برای حفاظت از قلعه ساخته شده بودند. پنجره های کوچکی دورتادور این برج ها وجود دارد که برای دیده بانی در برابر حمله دشمنان به کار می رفتند. با توجه به دیوارهای بسیار ضخیمی قلعه، نفوذ به آن کار آسانی نبوده است. همچنین باغچه کوچکی در وسط قلعه به چشم می خورد.این قلعه با وجود فرازونشیب روزگار همچنان پابرجا مانده است. در حال حاضر، قلعه جنی کیش به دلیل عدم رسیدگی و بی توجهی، از نظر ظاهری شرایط خوبی ندارد و تا حدودی رو به ویرانی است. بسیاری از مردم بومی این محل را نفرین شده و جن زده می دانند و از همین رو، جرات نزدیک شدن به قلعه را ندارند.

دلیل نامگذاری قلعه جنی کیش

از آنجا که داستان ها و افسانه های زیادی درباره حضور جن در این قلعه وجود دارد؛ احتمالا به همین دلیل نام آن به قلعه جنی معروف شده است. ضمن اینکه در دهه ۴۰ این قلعه برای ژاندارمری و دیدبانی مرزی استفاده می شد که به واسطه وقوع یک سری اتفاقات عجیب، فرماندار شهر دستور تخلیه پاسگاه را صادر کرد و در ادامه مردم بومی آن را قلعه جنی نامیدند.

آیا امکان بازدید از قلعه جنی کیش وجود دارد؟

در طول ۲۴ ساعت شبانه روز می توانید به رایگان از این قلعه دیدن کنید. با این حال، بهتر است هنگام غروب آفتاب نزدیک این قلعه نشوید؛ زیرا داستان های ترسناکی درباره آن وجود دارد و همین موضوع می تواند باعث توهم و ایجاد تصاویر ناخواسته در ذهن شما شود. قلعه جنی هیچ نگهبانی ندارد و تنها ورودی آن مسدود شده است؛ گرچه می توان از میان بلوک ها رد شد و به داخل ساختمان رفت.

جاهای دیدنی اطراف قلعه جنی

  • کشتی یونانی: از شاخص ترین جاذبه کیش است که به خصوص در پایان روز می توانید غروب آفتاب زیبایی را از کنار آن مشاهده کنید. این کشتی در چهار مرداد ۱۳۴۵ هجری شمسی در نزدیکی روستای باغو به گل نشست و برای همیشه در آب های خلیج فارس ماندگار شد. تلاش های بسیاری برای نجات کشتی از آب صورت گرفت؛ اما هیچ نتیجه ای حاصل نشد. تا به امروز هیچ کس دلیل به گل نشستن کشتی یونانی را کشف نکرده و این بخش از سرنوشت آن در هاله ای از ابهام است. در کنار تماشای کشتی می توانید در ساحل آن، شترسواری و اسب سواری را تجربه کنید.
  • روستای باغو: فضای روستای باغو با خانه های گلی، به جزیره قشم یا هرمز شباهت دارد و ضمن گشت وگذار در آن می توانید با ساکنان بومی معاشرت کنید که با گویش مخصوص خود صحبت می کنند. از جاذبه های روستای باغو می توان به مسجد این روستا و درخت لور اشاره کرد. جالب اینکه نام این روستا احتمالا از نام پیرزنی ۱۰۰ ساله به نام باغو گرفته شده است. او در زمان تصرف کیش به دست پرتغالی ها، در اینجا می زیست و سربازان برای اشاره به روستا، از نام این پیرزن استفاده می کردند.
  • اوشن پارک:یکی دیگر از جاهای دیدنی کیش است که با خودرو حدود هفت کیلومتر با قلعه جنی فاصله دارد. این پارک آبی که بزرگ ترین پارک آبی روباز ایران و تنها پارک آبی روباز ویژه خانم ها محسوب می شود، انتخاب بسیاری از گردشگران در سفر به کیش است. استخر، سونا و جکوزی ، امکانات موج سواری، سیستم گرمایشی برای فصول سرد، رالی راید ماساژ و اسپا و... تجربه جذابی از یک تفریح آبی فوق العاده را برایتان می سازند.

قلعه جنی کیش کجاست؟

آدرس: استان هرمزگان، جزیره کیش، جاده جهان، نرسیده به کشتی یونانی

قلعه جنی از جاذبه های خوفناک و مرموز کیش است که در غرب جزیره قرار دارد. برای بازدید از قلعه جنی باید به سمت غرب جزیره کیش و جاده جهان بروید، سپس نرسیده به کشتی یونانی، قبل از آخرین میدان، می توانید قلعه را ببینید.

می توان گفت تا حدودی شهرت کشتی یونانی و همچنین داستان های ترسناکی که درباره قلعه گفته می شود، باعث شده تا قلعه جنی گردشگران زیادی را به خود جذب نکند؛ اما اگر طرفدار هیجان و ترس هستید، پیشنهاد می کنیم حتماً سراغ این قلعه بروید. البته یادتان باشد روز روشن زمان مناسب تری برای بازدید است؛ چون در تاریکی شب همه چیز ترسناک تر می شود!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان