آشنایی با جاذبه های باغ گیاه‌شناسی نوشهر

  شنبه، 08 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جاذبه های باغ گیاه‌شناسی نوشهر
باغ گیاه‌شناسی نوشهر یکی دیگر از آثار ملی ایران است که به دوره پهلوی دوم تعلق دارد. این باغ ۳۵ هکتاری از قدیمی‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی کشور است که علاوه بر نگهداری از گونه‌های نادر و در حال انقراض، به آموزش مردم نیز کمک می‌کند. در این محل انواع گونه‌های درختی و درختچه‌ای، پیازی، گیاهان علفی، کاکتوس و گیاهان گوشتی و چند ساله وجود دارد.

باغ گیاه شناسی نوشهر یا باغ اکولوژی نوشهر، به لحاظ وسعت و قدمت دومین نمونه در سراسر کشور به شمار می رود و به عنوان باغ گیاه شناسی ناحیه رویشی هیرکانی انتخاب شده است. اهداف اصلی باغ علاوه بر نگهداری از گونه های نادر و در حال انقراض، شامل آموزش و آگاهی بخشی به تمام اقشار مردم می شود. در سال ۱۳۸۶ به دلیل اهمیت بالای مجموعه، باغ اکولوژی نوشهر به عنوان یک اثر طبیعی در سازمان میراث فرهنگی به شماره ۱۷۷۹۵ به ثبت رسید و به عنوان یکی از جاهای دیدنی نوشهر، میزبان گردشگران است.

دلیل احداث باغ گیاه شناسی نوشهر

ما در کشور باغ های گیاه شناسی متعددی داریم، مانند: باغ ملی ایران در پایتخت، باغ گیاه شناسی مشهد، باغ تبریز، شیراز، اصفهان و سرانجام متفاوت ترین آن ها یعنی باغ گیاه شناسی نوشهر. یکی از مهم ترین دلایل احداث باغ نوشهر شرایط جوی شمال کشور، آب و هوای بارانی، رطوبت و... بوده است.
باغ اکولوژی نوشهر قدمتی چندین ساله دارد و یکی از قدیمی ترین، زیباترین و بزرگ ترین باغ های گیاه شناسی کشور محسوب می شود و گنجینه ای ارزشمند و قدیمی در شمال کشور به شمار می رود که در مرکز شهر نوشهر قرار گرفته است. این جاذبه ی توریستی گردشگری با مساحتی حدود ۷ هکتار، نظر مسئولین را به منظور کشت گونه های درختی و درختچه ای به خود جلب کرد. این باغ علاوه بر گونه های بومی و محلی، تعداد زیادی از گونه های خارجی را در خود جای داده و مجموعه ای تماشایی از درخت و درختچه ایجاد کرده است. باغ گیاه شناسی نوشهر از سال ۱۳۱۰ شروع به فعالیت کرده و متعلق به دوره پهلوی دوم است. در سال ۱۳۸۵ نیز این باغ با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه خود به عنوان یک اثر طبیعی و ملی و ذخیره گاه ژنتیکی در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید.
باغ گیاه شناسی نوشهر به دلیل قدمت، وسعت و تنوع گیاهی بی نظیر خود شهرت جهانی یافته و توانسته است گردشگران، توریست ها و محققان بسیاری را به خرید آنلاین بلیط هواپیما به مقصد نوشهر ترغیب کند.
این مکان به عنوان باغ گیاه شناسی برای ناحیه رویشی هیرکانی و با هدف انجام تحقیقات گیاه شناسی باغبانی ایجاد گردیده است. دلیل اصلی ایجاد باغی که تا به اینجا با آن آشنا شده اید در راستای اهداف باغ های گیاه شناسی تمام دنیا یعنی آموزش نحوه نگه داری از گیاهان به عموم مردم و حفاظت از گونه های کمیاب و در حال انقراض و بررسی اهمیت و کاربرد گیاهان است. یادگیری و ارائه اطلاعات در زمینه علوم باغبانی و گیاه شناسی به دانشجویان و متخصصین با انگیزه ی بهبود و ارتقای فرهنگ زیست محیطی از دیگر مزیت های این باغ به شمار می رود.

جاذبه های دیدنی باغ گیاه شناسی نوشهر

چه جاذبه ای بیشتر از تماشای گل های زیبا و درختان سرسبز می خواهید!؟ اگر به گل وگیاه علاقه مند باشید، می توانید چشمان خود را از دیدن زیبایی طبیعت سیراب کنید. در این باغ بیش از 23هزار گونه گیاهی حضور دارند. از طرفی جالب است بدانید یکی از بزرگ ترین مجموعه های خزه استاندارد نیز در این باغ قرار دارد. در این بخش می توانید شاهد حدود 5هزار نمونه خزه از گروه های مختلف باشید. برخی از این خزه ها اولین رکورد کشف شده یا یک گونه جدید هستند.

طراحی این باغ بسیار هوشمندانه انجام شده است. در هر بخش، گیاهان خاصی حضور دارند. به عنوان مثال یک بخش به جنگل های هیرکانی و بخشی دیگر به درختان سوزنی برگ اختصاص یافته است. طراحی و دکور هر قسمت نیز با دیگری متفاوت است. مسیرها به خوبی طراحی شده اند. در کنار هر مسیر، یک نهر آب جریان دارد. برکه های طبیعی و آب نماهای مصنوعی چهره باغ را به مراتب زیباتر کرده اند. در این میان آلاچیق های چوبی محیطی آرام برای استراحت بازدیدکنندگان ایجاد می کنند. شما می توانید کنار پل های چوبی بایستید و عکس یادگاری بگیرید.

آشنایی با گونه های گیاهی موجود در باغ

این باغ 35 هکتار وسعت دارد. بد نیست بدانید حدود 650 گونه متنوع شامل 250 گونه مختلف درختی، 170 گونه درختچه و 20 گونه بوته در کنار 90 گونه گیاهان پیازی، 100 گونه گیاهان علفی، گوشتی، کاکتوس و چندساله کاشته شده اند. همچنین می توانید شاهد تنها پایه بلوط چوب پنبه در ایران، قدیمی ترین پایه های دارتالاب و ژینکو در تمام کشور، 25 گونه خاص کاج، 30 گونه منحصر به فرد اکالیپتوس و ده ها گونه صنعتی مهم در کنار گیاهان بومی باشید. آربراتوم، مهم ترین کلکسیون این باغ محسوب می شود. در این کلکسیون می توانید شاهد گیاهانی با قدمت بیش از نیم قرن باشید.

قوانین بازدید از باغ گیاه شناسی نوشهر

  • مراقب باشید به گل ها و گیاهان آسیب نرسانید؛
  • چیدن گل ها و گیاهان ممنوع است؛
  • فقط از مسیرهای مخصوص پیاده روی عبور کنید و وارد مناطق کشت شده نشوید؛
  • کمپ زدن و پیک نیک در محوطه باغ ممنوع است؛
  • استعمال دخانیات در باغ ممنوع است؛
  • حیوانات خانگی اجازه ورود به باغ را ندارند؛
  • به هیچ وجه داخل محوطه باغ زباله نریزید؛
  • انجام بازی هایی همانند بدمینتون در باغ ممنوع است؛
  • عکاسی حرفه ای و تجاری با کمک تجهیزات مخصوص در باغ بدون هماهنگی قبلی ممنوع است؛
  • روشن کردن آتش در باغ ممنوع است؛
  • به دریاچه ها نزدیک نشوید.

باغ گیاه‌ شناسی نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر کجاست؟

باغ گیاه شناسی نوشهر در استان مازندران، ۱۵ کیلومتری شرق چالوس، شهرستان نوشهر و در خیابان شریعتی قرار دارد. از شهر چالوس تا باغ گیاه شناسی ۲۰ دقیقه فاصله است. برای بازدید از این مکان باید از چالوس وارد جاده ساحلی شوید، در انتهای جاده ساحلی و از کنار رود ماشلک نوشهر به سمت شمال حرکت کنید و هنگام ورود به بلوار اصلی به سمت غرب بروید و از اولین خیابان به چپ بپیچید. این باغ از نظر موقعیت جغرافیایی نزدیک به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر و مجتمع تجاری تونل قرار گرفته است. ازآنجاکه این مراکز مهم و شناخته شده هستند به سادگی می توانید به باغ گیاه شناسی دسترسی پیدا کنید.

زمان و هزینه بازدید از باغ گیاه شناسی

مجموعه باغ گیاه شناسی همه روزه و در ساعات ۹ الی ۱۸ به استثنای ایام وفات و تعطیلات رسمی آماده میزبانی از بازدید کنندگان است. هزینه بازدید بسیار به صرفه و برای کودکان زیر پنج سال رایگان و برای دیگر افراد تنها با پرداخت ۱۰ هزار تومان امکان بازدید فراهم می شود. همچنین این باغ دارای پارکینگ عمومی است و همین امر موجب سهولت رفت و آمد بازدیدکنندگان می شود.

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی نوشهر

از نظر سرسبزی و زیبایی، بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت و بازدید از باغ گیاه شناسی نوشهر اردیبهشت ماه است. با توجه به حجم و مسافت پیاده روی پیشنهاد می شود در ساعات خنک روز برای بازدید اقدام فرمایید. رفتن به باغ هنگام بارش باران نیز توصیه نمی شود.
همچنین هرساله و در زمان های خاصی جشنواره هایی برگزار می گردد که از جمله آنان می توان به جشنواره گل های ارکیده در تاریخ ۱۶ الی ۱۹ بهمن و جشنواره گل رز و لاله در اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد اشاره کرد. شما می توانید برای اطلاع از زمان برگزاری این جشنواره ها به تقویم باغ گیاه شناسی مراجعه کنید.

باغ گیاه‌ شناسی نوشهر

خب دوستان عزیز ساعد نیوز، نظر شما درباره باغ گیاه شناسی نوشهر چیست؟ شما از کدام باغ های گیاه شناسی ایران دیدن کرده اید؟ به نظر شما بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی چه زمانی است؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (632 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان