آشنایی با کلیسای جامع سنت ایزاک در مسکو

  جمعه، 04 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با کلیسای جامع سنت ایزاک در مسکو
کلیسای جامع سنت ایزاک یک کلیسا ارتدوکس روسی واقع در سن پترزبورگ، روسیه می‌باشد و ساخت و ساز آن در ۱۸۵۸ به پایان رسید. در دوران شوروی، از این موزه به عنوان موزه‌ی کفر مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه نیز کلیسای جامع سنت ایزاک کاربری موزه دارد اما با مجموعه‌ای از هنرهای قرن ۱۹ میلادی.

کلیسای جامع سنت ایزاک در قرن ۱۹ بنا شده است و گنبدی طلایی دارد. این کلیسا یکی از مشهورترین بناهای تاریخی سن پترزبورگ است و از سکوی طلاکاری شده ی خود، چشم اندازهای فوق العاده ای از شهر به نمایش می گذارد. مجسمه های حواریون در بالای کلیسای جامع ایزاک قرار دارند و روی درهای بزرگ این کلیسا نیز با صحنه هایی از کتاب مقدس آذین داده شده است. داخل سقف کلیسا نقاشی های Karl Bryullov هنرنمایی می کند. سبک معماری این کلیسا مانند کلیسای سنت کاترین (قرن ۱۹) تلفیقی از سبک باروک و کلاسیک است.

کلیسای سنت ایزاک

چرا بازدید از کلیسای سنت ایزاک پیشنهاد می شود؟

  • از کلیسای جامع سنت ایزاک به عنوان کلیسای اصلی شهر و بزرگترین کلیسای جامع روسیه یاد می شود.
  • معماری آن تا حدی زیبا و دل فریب است که نظر هر ببیننده ای را جلب می کند.
  • این بنا دومین ساختمان بلند سن پترزبورگ بعد از کلیسای پیتر و پل است.
  • یکی دیگر از دلایل بازدید از کلیسای سنت ایزاک، وجود مجسمه های بزرگی از فرشتگان، الهه ها و خدایان در این بناست.

تاریخچه کلیسای سنت ایزاک

ساخت کلیسای سنت ایزاک را در سال ۱۸۱۸ پایه ریزی نمودند. امپراتوری الکساندر اول، ساخت این بنا را شروع نمود و سرانجام توسط برادر جوان تر او، امپراتور نیکولاس اول در سال ۱۸۵۸ به پایان رسید. برای ساخت این بنا در میان معماران مسابقه ای برگزار شد و در نهایت معماری به نام آگوست دومانفراند توانست برنده شود. او به عنوان مدیر پروژه ساخت کلیسا منصوب گردید. در سال ۱۹۲۸ میلادی کاربری کلیسا به موزه تغییر داده شد و اولین نمایشگاهی که در آنجا برپا شد در مورد تاریخچه ساخت و ساز آن بود. البته امروزه هم از آن به عنوان کلیسا برای انجام مراسم اصلی کاتولیک استفاده می کنند.
در طول جنگ جهانی دوم، تمام آثار موزه از کلیسای جامع به دیگر موزه های شهر انتقال داده شد، زیرا روسی ها می دانستند که توپخانه آلمان از کلیسای جامع به عنوان نقطه اصلی شهر استفاده کرده و از این طریق بمب گذاری می کند. در سال ۱۹۳۱ این کلیسا میزبان سنگین ترین پاندول جهان شد، آونگی که به طور چشمگیری چرخش روزانه زمین را به دور محور خود نشان می داد.

کلیسای سنت ایزاک

امکانات موجود در کلیسای سنت ایزاک

گردشگران خارجی برای خرید بلیط کلیسای سنت ایزاک باید به باجه بلیط فروشی که در داخل محوطه و در سمت راست نمای جنوبی کلیسا قرار دارد مراجعه کنند. اگر به ویلچر نیاز داشته باشید می توانید از آن استفاده کنید. در قسمت ورودی و خروجی مجموعه آنسانسورهای مخصوص نیز وجود دارد که برای این منظور باید هماهنگی های لازم را با مدیر مسئول انجام دهید.

کلیسای سنت ایزاک

بنای کلیسای سنت ایزاک

امروزه نام این کلیسا در کنار جاذبه های نمادین و تاریخی شهر قرار می گیرد و از آن به عنوان سرمایه و سمبل امپراطوری روسیه یاد می شود. گنبد طلایی آن در خط افق آسمان جادویی سن پترزبورگ خودنمایی می کند و فخر می فروشد. گرچه کلیسای سنت ایزاک از کلیسای مسیح نجات دهنده کوچکتر است اما فضای داخلی آن واقعاً شگفت انگیز و جادویی می باشد. نمای بیرونی این کلیسا با مجسمه هایی جادویی و ستون های گرانیتی غول پیکر مزین شده اند.

بنای این کلیسا تا حدی با عظمت و شگرف است که قطعاً هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. در فضای داخلی آن نقاشی ها و موزائیک و ستون های جادویی ساخته شده از سنگ لاجورد و مرمر سبز هوش را از سرتان می پراند. از دیگر مشخصه های منحصر به فرد این کلیسا می توان به شیشه های رنگارنگ موجود در محراب اصلی آن اشاره کرد. در این کلیسا 1400 نفر می توانند به صورت ایستاده به دعا و نیایش بپردازند.

کلیسای جامع سنت ایزاک در اوایل دهه 1930 بسته شد و بعد از آن به عنوان یک موزه درب های خود را به روی بازدیدکنندگان گشود. البته امروزه هم از آن به عنوان کلیسا برای انجام مراسم اصلی کاتولیک استفاده می کنند. لطفاً توجه داشته باشید بازدید کنندگان خارجی می بایست بلیط های خود را از طریق باجه داخلی واقع در سمت راست موزه تهیه نمایند و امکان خرید برای آنها از طریق دفتر بلیط موجود در خیابان وجود ندارد. البته در این کلیسا هیجان دیگری نیز در انتظارتان خواهد بود، هیجان وافر بالا رفتن از ارتفاع 300 متری و تماشای یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین مناظر شهر.

کلیسای سنت ایزاک

تکنولوژی در کلیسای جامع سنت ایزاک

ویلیام هاندی ساید (William Handyside) و مهندسان دیگر از نوآوری های تکنولوژی در ساخت و ساز ساختمان کلیسای جامع سن اسحاق استفاده کردند.ساخت ستون رواق با استفاده از چارچوب های چوبی بزرگ، قبل از برپایی دیوار مطرح شد. این ساختمان بر روی 10.000 تنه درخت واقع شده است که زحمت تعداد بسیاری از کارگرانی بوده است که جان خود را به علت غرق شدن در باتلاق از دست دادند.گنبد توسط یک تکنیک مشابه به پیستوله برقی (spraypainting) طلاکاری شد. روش مورد استفاده شامل جیوه سمی و بخاراتی است که باعث مرگ شصت نفر از کارگران گردید.

ده مجسمه طلاکاری شده از فرشتگان با ارتفاع 6 متر را با استفاده از تکنولوژی galvanoplastic ساخته شدند، هر یک از آن ها با وجود 6 متر ارتفاع تنها دارای چند میلی مترضخامت هستند و بسیار سبک وزن می باشند. این فرشتگان در سراسر ساختمان مدور رو در روی یکدیگر قرار داده شده اند. جالب است بدانید که کلیسای جامع سنت اسحاق سن پترزبورگ اولین ساختمان در استفاده از این تکنیک در معماری می باشد، که در کلیسا به نمایش در آمد. بدون شک، معماری کلیسا تا به حال تاثیر قوی بر ظاهر این شهرستان است و تور سن پترزبورگ مملو از گردشگرانی هستند که برای دیدن کلیسای تاریخی و زیبای سن اسحاق به سن پترزبورگ حرکت می کنند.

کلیسای سنت ایزاک

خرید در کلیسای جامع سنت ایزاک

کلیسا یک انتخاب گسترده از هدایا و سوغاتی های ساخته شده از شیشه، ظروف، سرامیک، چوب، پوست درخت غان، طلا و جواهر، طلا و نقره، نقاشی، محصولات چاپی و کتاب ها، جزوات، آلبوم، تقویم ارتدوکس، کارت پستال، بروشور در هشت زبان، و همچنین یک دیسک فشرده به عنوان معرفی و شرح شگفتی ها و زیبایی های کلیسای سن اسحاق و دیگر جاذبه های سن پترزبورگ روسیه را شامل می شود.

نحوه دسترسی به کلیسای سنت ایزاک

ساعت بازدید: میهمانان می توانند روزانه از ساعت 10:30 تا 18 از این مکان بازدید نمایند. آخرین پذیرش در ساعت 17:30 انجام می شود. در طی فصل تابستان یعنی از اول مه تا سی اُم سپتامبر این موزه از ساعت 18 تا 22:30 و در طی شب های سفید سن پترزبورگ یعنی از اول ژوئن تا بیستم اوت از ساعت 22:30 تا 4:30 باز می باشد. لطفاً توجه داشته باشید موزه در روزهای چهارشنبه تعطیل است.
به منظور دسترسی به این کلیسا نزدیک ترین ایستگاه مترو، ادمیرالتیسکایا است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (511 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!