آشنایی با روستای زیبای نغندر مشهد

  یکشنبه، 02 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با روستای زیبای نغندر مشهد
روستای نغندر در فاصله ۱۰ کیلومتری طرقبه قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد برای طبیعت‌دوستان و ییلاقات خوش‌ آب‌و‌هوای این شهر به‌ شمار می‌رود. فضای طبیعی و باغات متعدد این روستا، برای گردشگران و اهالی مشهد جذابیت زیادی دارد و روزهای پایانی هفته میزبان طبیعت‌دوستان زیادی می‌شود.

روستای نغندر مشهد، یکی از جاذبه های گردشگری شهر مشهد بوده که طبیعتی بسیار زیبا و چشم نواز دارد. روستاهای اطراف شهرها، محل بسیار خوبی برای تفریح و گردش مسافران تور مشهد از تبریز و توریست ها است. وجود مناظر دیدنی، آب و هوای دلپذیر و آشنایی با اقوام گوناگون از جمله دلایلی است که باعث رواج روستاگردی در بین گردشگران شده است. دور بودن از هیاهو و شلوغی های شهر برای ساعت ها و همچنین گشت و گذار در دل طبیعت و لذت بردن از آب و هوای پاک و تازه می تواند، بسیار فرح بخش باشد و بهترین لحظات را برای شما رقم بزند.

روستای زیبای نغندر یکی از جاهای دیدنی طرقبه است که در دل کوه های بینالود قرار دارد. نام این روستا از واژه نوغان به معنای (ابریشم) و پسوند در به معنای (دره) گرفته شده است. بدون شک اگر به این روستای زیبا قدم بگذارید، چشم اندازهای طبیعی شگرف آن شما را سرمست خود می کند. این منطقه سرسبز را دره و کوه احاطه کرده اند. به همین دلیل آب وهوایی خنک دارد و در تابستان بسیار مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

در این منطقه ییلاقی تقریباً 1750 نفر سکونت دارند. چشمه های جوشان و رودخانه نغندر آب این روستا را تأمین می کنند. از مهم ترین محصولات این روستا می توان به گردو، گیلاس، زردآلو، هلو، سیب، غلات و بنشن اشاره کرد. شغل اصلی اهالی روستا زراعت و دامداری ست و باغ های میوه و مزارع سرسبز آن همیشه پر از میوه های خوش آب ورنگ است.

این روستا در فاصله ۱۰ کیلومتری طرقبه و ۲۵ کیلومتری مشهد قرار دارد. پس به راحتی می توانید فاصله روستای نغندر در مشهد را در عرض نیم ساعت طی کنید. نغندر در تمام فصل ها و به ویژه تابستان ها میزبان علاقه مندان به طبیعت است. به شما پیشنهاد می کنیم در فصل بهار و ماه اردیبهشت از این بهشت زیبا دیدن کنید.

بوی خوش شکوفه های بهاری و آب وهوای بی نظیر اردیبهشت ماه در روستای نغندر را نمی توان با هیچ کلمه ای توصیف کرد. در ادامه عکس روستای نغندر مشهد در فصل های مختلف را می بینید. با دیدن این عکس ها جای هیچ تردیدی برای رفتن به این روستای زیبا باقی نمی ماند.

روستای نغندر چه پوشش گیاهی و جانوری دارد؟

رودخانه ای با آبی گوارا باغ های نغندر را سیراب می کند. این منطقه اقلیمی کوهستانی دارد و در گوشه و کنار آن باغ های سرسبز با میوه های خوشمزه مشاهده می شود. تا همین چند دهه پیش درخت های توت بیشترین پوشش گیاهی نغندر را تشکیل می دادند. وجود درخت توت در این منطقه شرایط را برای پرورش کرم ابریشم فراهم می کرد. جالب است بدانید نغندر از واژه نوغان به معنای کرم ابریشم گرفته شده. واژه «در» نیز که در انتهای نغندر وجود دارد، از دره وام گرفته است. با توضیحی که دادیم حتماً متوجه شده اید که نغندر معنای دره ابریشم می دهد.

نغندر در روزگاران قدیم یکی از مهم ترین مراکز پرورش کرم ابریشم در شمال شرق ایران بود. این روزها اوضاع تغییر کرده و محبوبیت این منطقه در میان گردشگران باعث شده تا نغندر به ییلاقی خوش آب وهوا با رستوران های درجه یک تبدیل شود. در این روستا دیگر خبری از ابریشم بافی نیست، اما پژواک صدای چرخ های ریسندگی قدیمی هنوز هم در گوشه و کنار نغندر بازتاب دارد. به غیر از باغ های میوه، غلات و بنشن در نغندر کاشته می شود . به لحاظ گستردگی جانوری نیز افزایش گردشگران در این منطقه باعث شده تا حیوانات غیراهلی به مناطق دورتر کوچ کنند. امروزه حدود هزار نفر روستایی باصفا و مهمان دوست در نغندر روزگار می گذرانند.

روستای نغندر

اقامتگاه روستای نغندر مشهد

بسیاری از گردشگران به دلیل طبیعت و هوای نغندر مشهد وسوسه می شوند که شب را در این روستا بمانند و یا برای چند روز در این منطقه اقامت داشته باشند. خوشبختانه در این منطقه برای این موضوع امکاناتی در نظر گرفته شده است. سوئیت هایی در این منطقه وجود دارند که شاید قابل قیاس با هتل های مشهد نباشند اما برای اقامت و سپری کردن شب در روستای نغندر مشهد مناسب هستند. یکی از بهترین اقامتگاه ها در نغندر مشهد، مجموعه پذیرایی سپیداران است. این مجموعه رفاهی، دارای سوئیت و رستوران مجهز است که امکاناتی مانند آشپرخانه و حمام نیز را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

روستای نغندر چه امکانات گردشگری دارد؟

نغندر بی دلیل به یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد تبدیل نشده است. این منطقه در دامنه کوه بینالود قرار دارد و در ۴ فصل خدا زیبا و تماشایی است. از آنجایی که طبیعت گردی در روستاهای ایران امکانات خاصی نمی خواهد، در نغندر شاهد تمهیدات ویژه ای برای گشت و گذار در طبیعت نیستیم. از طرف دیگر با توجه به اینکه ییلاق های مشهد، بهشت شکم گردهاست، نغندر رستوران هایی با غذاهای خوشمزه ای دارد. در این رستوران ها انواع خوراکی های محلی و غذاهای ایرانی طبخ می شود. به عبارت دیگر می توان گفت امکانات اصلی نغندر در رستوران های این ییلاق جلوه پیدا می کند. پیشنهاد می کنیم اگر سری به نغندر زدید، شیشلیک، چلوگوشت، آش لخشک و دیزی سنگی مخصوص مشهدی ها را در بهترین رستوران های نغندر امتحان کنید. از ما به شما نصیحت، در حین غذا خوردن مواظب انگشتان خود باشید!

از طبیعت زیبا و رستوران های درجه یک نغندر که بگذریم، به قلعه ای قدیمی در این دیار می رسیم. این قلعه در بالاده نغندر قرار دارد. قلعه ای که از آن صحبت می کنیم سال های بسیار دور دژی مستحکم بود و اهالی نغندر در برج و باروی آن از جان و ناموس خود دفاع می کردند. تاریخ شناسان زمان ساخت برج های دیدبانی نغندر را به دوران جنگ جهانی دوم نسبت می دهند. عده ای دیگر نیز بر این باور هستند که برج دیده بانی نغندر سال ها پیش از جنگ های جهانی ساخته شده است. مادر طبیعت در طول سالیان دراز لطفی به این قلعه نداشته و این روزها خرابه ای از آن باقی نمانده است. با این حال اگر از علاقه مندان تاریخِ خراسان هستید، بازدید از قلعه برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

چه زمانی به روستای نغندر مشهد برویم بهتر است؟

روستای نغندر در مشهد، همانند سایر روستاهای ییلاقی و کوهستانی در فصل بهار بهترین آب و هوا را دارد و درختان آن در بهار هر سال، نمایی شگفت انگیز و زیبا دارد. شاید بتوان گفت، بهترین زمان، اردیبهشت ماه باشد که این روستا تبدیل به یک بهشت واقعی بر روی زمین می شود و هیچ کس نمیتواند از چنین طبیعتی بی توجه بگذرد. بعد از فصل بهار، تابستان های نغندر هم حال و هوای خاص خودش را دارد و گردشگری در این فصل بسیار دلچسب است. نغندر تا اواسط پاییز هم تماشایی است.

برگ ریزان درختان جلوه ای بسیار رنگارنگ و زیبا را به منطقه می بخشد و کوچه باغ های روستای نغندر مشهد، نمای دل انگیزی را به خود می گیرند که لذت قدم زدن در آن ها را دو چندان می کند. با رسیدن به فصل زمستان، زیبایی های نغندر هم به پایان میرسد چرا که این منطقه کوهستانی بوده و آب و هوای سرد این منطقه جایی برای گشت و گذار در فصل زمستان باقی نمی گذارد. اگر در زمستان با تور هوایی مشهد به این شهر سفر کرده اید حتما این تفریح دلپذیر را تجربه کنید.

چگونه به قلعه روستا نغندر برویم؟

برای رسیدن به این روستا دو مسیر وجود دارد. اگر علاقه مند به کوهنوردی هستید، از مسیر کوه ها به این قلعه زیبا بروید. مسیر هموارتر نیز از میان روستا می گذرد و شما را به قلعه نغندر می رساند. تابلوهای فلش دار داخل روستا شما را برای رسیدن به قلعه راهنمایی می کنند. پس از رسیدن به این قلعه زیبا حتماً عکس بگیرید و خاطره این روز به یادماندنی را ثبت کنید.

سخن پایانی

روستاگردی به ویژه در روستاهای زیبای اطراف مشهد حال وهوای خاص خود را دارد. روستای نغندر مشهد یکی از خوش آب وهواترین مکان های دیدنی طبیعی مشهد است که برنامه گردش یک روزه آن در بیشتر تورهای طبیعت گردی مشهد دیده می شود. در هر فصل سال که به مشهد سفر کنید، روستای نغندر بسیار زیبا و دیدنی است.

از برگ ریزان درختان تنومند توت در فصل پاییز گرفته تا گل های رنگارنگ و شکوفه ها در فصل بهار همگی زیبایی خاص خود را دارند. پس از گشت وگذار در روستای زیبای نغندر از جاهای دیدنی اطراف آن از جمله چالیدره، کنگ و روستای زشک هم دیدن کنید. پس برنامه ای پربار بچینید و تفریح دلپذیر در این روستا را از دست ندهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (165 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (73 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (47 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...