آشنایی با زیبایی های بازار خان یزد

  سه شنبه، 04 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با زیبایی های بازار خان یزد
بازار خان یزد مربوط به دوره قاجار و از جاهای دیدنی یزد است که در محله لب خندق، خیابان قیام قرار دارد. ساختار متفاوت و عرض متباین این بازار، حکایت از ساخت تدریجی‌اش دارد و با ۲۷۴ متر طول، ارتفاع آن بین ۴ تا ۶ متر متغیر است. بازار خان در حقیقت طویل‌ترین و همچنین پهناورترین بازار شهر یزد به حساب می‌آید که زیربنای آن در دوره قاجار گذاشته شده است.

شهر یزد فصلی است از تاریخ، تمدن و معماری پرشکوه ایرانی که شما را شگفت زده می کند. ساکنین این شهر کویری؛ با گذاشتنِ خشتی بر روی خشت دیگر، توانسته اند خانه ها، آب انبارها، مساجد و بناهای ارزنده ی خشتیِ زیادی از خود به جای بگذارند. این مردمان مناسب ترین مصالح و فنون معماری را با توجه به اقلیم جغرافیایی خود به کار گرفته اند. از مهم ترین بناها در شهر یزدِ قدیم می توان به «بازار خان» اشاره کرد که در گذشته مردم مایحتاج خود را در آن با مبادله ی کالا یا ارائه ی خدمات برطرف می کردند. بازار خان در دوران ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و طول آن به 274 متر می رسد، همچنین این بازار که در دل بخش قدیمی شهر قرار گرفته است، در خیابان قیام واقع شده و به راحتی می توان به آن دسترسی پیدا کرد.

بادگیرهای سربه فلک کشیده در دل یکی از کویری ترین مناطق ایران، شما را به یاد کدام شهر می اندازد؟ درست حدس زدید! شهر یزد به شهر بادگیرها شهرت داشته و با جاذبه های دیدنی ارزشمند خود، همچون نگینی در فلات مرکز ایران می درخشد. بناهای تاریخی به جا مانده از دوران قدیم، ردپایی از تاریخ و فرهنگ این شهر بوده و با زیبایی و ظرافت خاص خود، شهر یزد را به یکی از دیدنی ترین شهرهای ایران تبدیل کرده اند. یکی از جاذبه های بسیار دیدنی استان یزد، مجموعه خان یزد است. این مجموعه بزرگ شامل بازار خان ، مدرسه خان، میدان خان و حمام خان یزد است.

تاریخچه بازار خان یزد

زیربنای این بازار تاریخی مربوط به دوران قاجار بوده و بخش عظیمی از آن در زمان حکمرانی ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. این بازار در سال های بعد توسط نوادگان محمد تقی خان بافقی که یکی از حکام یزد در زمان قاجار بود، به تدریج کامل تر و بزرگ تر شد. بازار خان در گذشته مخصوص اشراف زادگان و خان های دوران قاجار بوده و افراد معمولی اجازه واردشدن به آن را نداشته اند. در آن زمان، مبادلات جاده ابریشم از راسته بازار خان عبور می کرد و این مکان به یکی از قطب های تجاری شهر یزد تبدیل شده بود.

امروزه کاربری بازار خان دچار تحولات گوناگونی شده است؛ اما هنوز هم حجره های اصیل آهنگری، مسگری و طلا و جواهرسازی در راسته این بازار مشغول به کار هستند. هنوز که هنوز است این بازار بافت تاریخی خودش را حفظ کرده است؛ به طوری که با ورود به بازار خان یزد می توانید به گذشته های دور سفر کرده و تجربه خریدی سنتی را در این مجموعه دیدنی تجربه کنید. خوب است بدانید که بازار خان استان یزد در اردیبهشت سال 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار خان یزد

معماری بازار خان یزد

بازار خان یزد با معماری شگفت انگیز در میان جاهای دیدنی یزد خودنمایی کرده و گردشگران را سر ذوق می آورد. بازار خان به دو بخش شمالی-جنوبی و شرقی-غربی تقسیم می شود. بخش شمالی-جنوبی این بازار با 78 متر طول، دارای 53 باب مغازه و بخش شرقی-غربی بازار با 180 متر طول، 100 حجره و فروشگاه مختلف را در خود جای داده است. از این اعداد و ارقام که بگذریم، می رسیم به بررسی معماری خاص و هوشمندانه این بنا.

در ساخت دیوارها و طاق های بازار خان یزد از مصالحی همچون خشت، گل، آجر و گچ استفاده شده است. استفاده از این مصالح باعث شده است که بازار خان حتی در گرم ترین ماه های سال هم فضایی خنک و سایه گیر داشته باشد. یکی دیگر از شاهکارهای معماری استفاده شده در ساخت این بازار، کاروانسراهای کوچکی است که به منظور استراحت گاه در جاهای مختلف بازار ساخته شده اند. این کاروانسراها که به تیمچه شناخته می شوند، فضایی پیچیده و تودرتو در بازار ایجاد کرده اند.

بازار خان، طولانی ترین بازار یزد

بازار خان یزد ۲۷۴ متر طول دارد یعنی از مجموعه خان یزد مثل حمام خان تا امامزاده شاهزاده فاضل یزد که خیابان ها آن طرف تر است ادامه دارد. سقف این بازار نیز ارتفاعش بین ۴ متر تا ۶ متر متغیر است که این هم بیشتر به علت تدریجی بودن زمان ساخت این بازار قدیمی شهر یزد است.

این بازار قدیمی و تاریخی دو بخش شمالی- جنوبی و شرقی- غربی دارد که قسمت شمالی-جنوبی آن طولش کوتاه تر است: ۷۸ متر طول دارد و ۵۳ باب مغازه. اما بخش شرقی-غربی بازار خان یزد، ۱۸۰ متر طول دارد و ۱۰۰ باب مغازه. حتی از همین توضیحات می شود فهمید که معماری این بازار بسیار خاص و دیدنی است!

در نهایت بهتر است به این اشاره کنیم که بازار خان یزد از بازارهای جزئی تری تشکیل شده است مانند بازار زرگری، پنجه علی، بازار علاقبندی، بازار ملا اسماعیل، بازار کاشی گری، بازار افشار، بازار چیت سازی، بازار مسگری، بازار شاهزاده فاضل، بازار دروازه مهریز و بازار نخود بریز ها.

 بازار خان یزد

جلوه و شکوه قاجاری بازار خان یزد

در مورد طول و ارتفاع و باب های بخش شمال-جنوبی و شرقی- غربی توضیح دادیم و از این اعداد و ارقام که بگذریم می خواهیم کمی تصویرسازی کنیم که اصلا معماری بازار خان یزد چطور شکل گرفته و چه حسی به کسانی که زیر طاق های شرقی اش قدم می زنند می دهد.

دیوارها و طاق های بازار خان یزد تماما از خشت و گل و آجر و گچ ساخته شده اند و استفاده از این مصالح باعث شده که این بازار حتی در گرم ترین فصل سال آن هم در شهر یزد، محوطه ای خنک و سایه گیر داشته باشد.

مسیر دسترسی بازار خان یزد

مسیر دسترسی بازار خان یزد بسیار سرراست بوده و برای رفتن به آن می توان از وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید. هر کجای شهر یزد که باشید می توانید از تاکسی ها یا اتوبوس های سطح شهر به مقصد خیابان امام خمینی استفاده کرده و خود را به این بازار تاریخی برسانید. پس از آن با گذر از تقاطع جنوبی خیابان امام خمینی و گشت وگذار در میان بازار مسگرها، به دیگر بخش های بازار خواهید رسید. همچنین برای دسترسی راحت تر و سریع تر به مجموعه خان و دیدنی های اطراف آن، می توانید برای اقامت خود از هتل های سنتی یزد واقع در محله لب خندق یا خیابان قائم استفاده کنید.

آدرس دقیق: یزد، خیابان امام خمینی، خیابان قائم، بازار خان یزد.

معماری خیره کننده و تاریخچه باشکوه مجموعه خان یزد کافی است تا این مجموعه را به یکی از مناطق تمام عیار تاریخی شهر یزد تبدیل کند. کافی است روح خود را رها کرده و در هنر و معماری بی نظیر آن غرق شوید تا متوجه جادو و عظمت این بنای تاریخی شوید. این بار در ساعد نیوز به قلب تاریخی شهر یزد سفر کردیم و با یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار آشنا شدیم. اگر به شهر یزد سفر کردید، حتماً سری به بازار خان یزد بزنید و خاطرات خود در این سفر را با ما در میان بگذارید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (88 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (62 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) پذیرایی منحصربفرد سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری، و خواهر‌شوهر مهربونش از مهمانان مخصوصشان در جشن تولد پناه/ باریکلا! چه میز شام و دسری چیدن👌
مقایسه جنجالی پاداش 18 میلیاردی قهرمانان المپیک ایرانی و مرغ سوخاری رایگان ورزشکار خارجی / از دربانی دانشگاه آکسفورد تا تحصیل بدون کنکور در پزشکی دانشگاه تهران
فعالیت آزادانه دلالان مرگ؛ گرفتن پول زور از خانواده‌های عزادار
پهلوان رسول خادم بالاخواه مبینا نعمت زاده درآمد!/ حرف های حکیمانه دارنده مدال طلای المپیک درباره جنجال دختر تکواندوکار دهه هشتادی خبرساز شد
رئیس‌‎جمهور: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای حل مشکلات، نیاز ضروری امروز کشور است
رهبر انقلاب سخنگو نداشته و ندارند
حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی
ماجرای تیراندازی به آرزو بدری توسط پلیس / ربطی به بی‌حجابی نداشت
از تجاوز به من فیلم گرفته بود، کشتمش!
(تصاویر) کشف یک موزائیک باستانی به نام «آکواریوم یخ‌ زده در سنگ» با قدمتی 2 هزار ساله
از پاسخ مبینا نعمت‌زاده به شهربانو منصوریان تا حضور ظریف در یک مکان خاص در حواشی داغ امروز شنبه 27 مرداد 1403
سنگ غول‌آسای 6 تنی که 5 هزار سال قبل 700 کیلومتر جا‌به‌جا شده است!
یونسکو هشدار داد: محرومیت یک میلیون و 400 هزار دختر از تحصیل در افغانستان توسط طالبان
10 هنرمند محبوبی که باشکوه ترین مراسم تشییع ایران را داشتند/ از خسرو شکیبایی تا فروغ فرخزاد و محمدرضا شجریان +عکس
آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن