آشنایی با زیبایی های روستای باغو کیش

  پنجشنبه، 06 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با زیبایی های روستای باغو کیش
تقریباً تمام افرادی که به کیش سفر می‌کنند، این جزیره را با شهرسازی زیبا، مراکز تجاری لوکس و فراوان و تفریحات آبی کیش می‌شناسند؛ اما گاهی اوقات لازم است که از این فضای پرهیاهوی شهر فاصله گرفته و کمی با افراد محلی و روستاهای سنتی جزیره کیش آشنا شوید.

وقتی صحبت از سفر به کیش به میان می آید، معمولا اولین چیزی که در ذهن اغلب گردشگران این جزیره بی نظیر تداعی می شود، تفریحات آبی لذت بخش در تفرجگاه های ساحلی لوکس و جاذبه های تاریخی در فضای مدرن و شهری آن است؛ در حالی که صرف نظر از مکان های مدرن و شیکی که در این جزیره مرجانی چشم نواز وجود دارد، می توان دیدنی های خاصی یافت که بازدید از آنها حس نوستالژیک و نابی ایجاد می کند. یکی از شاخص ترین این نوع دیدنی ها را می توان روستای باغو کیش دانست که نمادی از تاریخ کهن مردمان این منطقه است.

این روستای گردشگری و تاریخی از قدیمی ترین و البته جذاب ترین مناطق جزیره محسوب می شود که نه تنها در میان گردشگران ایرانی بلکه در میان توریست هایی که برای ایرانگردی این منطقه را انتخاب کرده اند، از شهرت زیادی برخوردار است. بطوری که اخیرا این روستای باصفا سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگرانی است که از شهرهای دور کشورمان و همچنین نقاط مختلف دنیا به آن سفر می کنند.

آشنایی با روستای باغو کیش

روستای باغو کیش در ناحیه جنوب غربی این جزیره زیبا و در نزدیکی فرودگاه کیش قرار گرفته است؛ از این رو چنانچه با بلیط هواپیما کیش به جزیره سفر کنید، می توانید به راحتی از هتل خود با طی کردن مسافت کوتاهی راهی این آبادی بکر و دیدنی شوید. در خصوص وجه تسمیه نام گذاری این روستا گفته می شود که در ایام قدیم یکی از ساکنان روستا زنی بوده است که جزو کهنسال ترین بومیان این روستا بشمار می رفته است و سن وی حدود ۱۰۰ سال بوده است. از آنجا که این زن به نه نه باغو شهرت داشته است؛ در نتیجه بعدها این روستا در میان اهالی منطقه به نام روستای نه نه باغو شهرت گرفته است و بعد از آن رفته رفته بصورت اختصاری به روستای باغو معروف شده است.

 روستای باغو کیش

اهالی روستای باغو

هم اکنون به جز چند خانوار دامدار، روستای باغو ساکنان دیگری ندارد. شغل اصلی اندک ساکنان روستا هم دامداری است. روستای باغو دارای خاک مساعد و حاصل خیزی است. بنابراین علاوه بر دامداری، کشاورزی نیز یکی از دیگر از مشغله های اهالی این روستاست. مردم روستا با تهیه بخشی از دام زنده مورد نیاز برای مردم شهرنشین کیش، هزینه های زندگی خود را تامین می کنند. علاوه بر این، مردم روستای باغو در سال های اخیر به تولید عسل هم مبادرت ورزیده اند و با فروش آن به مردم کیش و همچنین مسافران جزیره اقتصاد خود را رونق می بخشند.

گاهی در بخشی از ورودی روستا چادرهای سیاه رنگ سنتی برپا می شود. در این چادرها بومیان روستا با پخت نان محلی و غذاهای سنتی و برگزاری جشن ها و مراسم های سنتی، گردشگران را با آداب و رسوم و همچنین غذاهای سنتی خود آشنا می کنند. وجود این چادرها باعث ایجاد تعامل خوبی بین بومیان کیش و مسافران می شود.

شغل مردم باغو

روستای تاریخی باغو خاک حاصلخیزی دارد و اهالی روستا علاوه بر دامداری، به کشاورزی نیز مشغول هستند و با تهیه بخشی از دام موردِنیاز مردم کیش، هزینه های زندگی خود را تأمین می کنند. مردم روستا طی چند سال اخیر نیز به تولید عسل روی آورده اند که با فروش آن اقتصاد روستای خود را رونق بخشیده اند.

تاریخچه روستای باغو کیش

در گذشته های دور، روستاهایی در قسمت های جنوب غربی، شمال و شمال شرقی جزیره کیش وجود داشت که بومیان در آن ها مشغول زندگی بودند. پس از گذشت زمان، بیشتر این افراد به شهر مهاجرت کردند و روستاهای محل زندگی شان به مرورِزمان از بین رفت. روستای باغو تنها یادگار دوران کهن کیش است که بافت سنتی آن تا به امروز حفظ و در جنوب غربی این جزیره واقع شده است. این روستا در حال حاضر تقریباً خالی از سکنه است و تنها چند خانوار در آنجا زندگی می کنند.

داستان نام گذاری این روستا بسیار جالب است. نام روستای باغو از پیرزن معروفی به نام «ننه باغو» گرفته شده است. ننه باغو پیرزن مهربان و دوست داشتنی بود که عمری بیش از ۱۰۰ سال داشت و از زمان تصرف کیش توسط پرتغالی ها در این روستا زندگی می کرد. مردم روستا به دلیل احترام و علاقه ای که به ننه باغو داشتند نام روستا را «باغو» انتخاب کردند.

طبیعت روستای باغو کیش

از همان بدو ورود به روستای باغو کیش با فضای آرامش بخش و مسحورکننده این آبادی رو به رو خواهید شد که در آن هیچ خبری از هیاهوی آزاردهنده شهری نیست. آنچه منبع اصلی چنین آرامش لذت بخشی است طبیعت بی نظیر و بکر این روستا است. منظره چشمه های کوچکی که آهوها برای مزه کردن آب، گرد آنها جمع شده اند یکی از زیباترین صحنه های طبیعی روستا را شکل می دهد. از سوی دیگر تا چشم کار می کند مزارع آفتاب گردان و جنگل های سبز انبوهی دیده می شود که نگاه هر بیننده ای را به خود جذب می کند. در میان پوشش گیاهی خاص روستا بیش از هر گیاه دیگری درخت لور به چشم می خورد. درختان لور از جمله کم یاب ترین گونه های گیاهی در تمام جهان هستند که در مناطق کمی رشد می کنند و یکی از این مناطق نیز روستای باغو کیش است. این درختان کم نظیر شباهت بسیاری به درخت انجیر دارند و میوه آنها نیز مانند یک فندوق قرمز رنگ است. اگر کمی خوش اقبال باشید و در زمان ثمر دادن این میوه های ناب به روستا سفر کنید می توانید در حین عبور از کوچه باغ های روستا و با چیدن این میوه ها از روی درختان لور، طعم به یادماندنی آنها را هم بچشید.

 روستای باغو کیش

دیدنی های روستای باغو کیش

جاهای دیدنی کیش بسیار است؛ اما در سفر به روستاهای قدیمی باغو آنچه بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کند، بافت تاریخی و سنتی آنها و همچنین سازه ها و خانه های روستایی با معماری قدیم است. روستای باغو کیش نیز از این امر مستثنی نیست اما در کنار معماری خاص و بکر فضاهای روستا، مناطق تاریخی و دیدنی دیگری در این روستا وجود دارند که به هیچ وجه نباید در بازدید از این روستا از آنها غافل شد. گفتنی است به تازگی با در پیش گرفتن سیاست توسعه گردشگری روستایی توجه بیشتری به این منطقه شده است و تلاش هایی هم در جهت ساخت و ایجاد مراکز دیدنی جدید با هدف جذب هر چه بیشتر گردشگران به این روستا انجام شده است. در ادامه به شرح مختصری از شاخص ترین دیدنی های روستا می پردازیم.

مسجد النبی (ص) یا مسجد محمد روستای باغو

مسجد النبی (ص) یا مسجد محمد از جمله بناهای تاریخی و ارزشمندی است که در روستای باغو کیش قرار گرفته است. بنای مسجد دارای قدمت تاریخی است و پیشینه آن به سال ۹۸۱ هجری قمری می رسد. این مسجد شامل محوطه نسبتا کوچکی است که سازه گنبدی شکل آن تک مناره است که با دیواری کوتاه که گرداگرد آن کشیده شده است، احاطه شده است، به همین جهت نمای داخلی حیاط مسجد از بیرون کاملا پیدا است. گفتنی است در مجموع نمای خشتی مسجد بسیار ساده و خالی از پیچیدگی های طراح های معماری در مساجد بزرگ تاریخی است اما با این حال از زیبایی خاصی برخوردار است. لازم به یادآوری است که در کنار این مسجد یک چاه آب قدیمی نیز وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

پارک دلیران روستای باغو

پارک دلیران از جمله دیدنی های روستای باغو کیش به شمار می رود که به تازگی در زمینی به مساحت تقریبی ۶۰ هکتار و در قسمت روستا احداث شده است. در حقیقت این پارک با هدف توسعه فضاهای توریستی روستا و جذب گردشگران بیشتر و با تکیه بر سرمایه گذاری هایی که اخیرا در این باب انجام گرفته است، ساخته شد. محوطه دلنشین و مسرت بخش پارک منجر به پدید آمدن فضای جدیدی و خاص در محوطه روستا شده است که با استفاده از فضاهای طبیعی روستا ایجاد شده است. شهرداری کیش نیز با قرار دادن امکانات رفاهی مناسب در این پارک تلاش کرده است تا ضمن ایجاد محیطی خانوادگی و صمیمی برای روستاییان، رضایت گردشگران روستا را هم بدست آورد.

بازدید از روستای باغو و اماکن تاریخی آن به منظورِ آشنایی با سبک زندگی مردم بومی روستا، تجربه ای تکرارنشدنی خواهد بود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (388 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (50 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (26 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس