اشتباهات مرسوم و خطرناک در استفاده از اجاق گاز فر!

  سه شنبه، 06 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
اشتباهات مرسوم و خطرناک در استفاده از اجاق گاز فر!
اجاق گاز یکی از پرکاربردترین وسایل برای پخت و پز است، اگر میخواهید فر اجاق گازتان سالهای طولانی برایتان مثل روز اولش کار کند باید نکاتی را رعایت کنید. همراه ساعدنیوز باشید تا در ادامه باید و نباید های لازم را در استفاده از اجاق گاز فر را باهم بخوانیم.

اشتباهات رایج خانم ها در استفاده از اجاق گاز فر

اجاق گاز یکی از کاربردی ترین وسایل برای پخت و پز است که همه روزه از آن استفاده می کنیم. استفاده از اجاق گازهای فردار در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است اما کار کردن با فر گازی نیازمند دقت و تمرکز بالاست. در این بخش از رازهای خانه داری ساعدنیوز شما را با اشتباهات استفاده از اجاق گاز فر آشنا می کنیم تا این وسیله پرکاربردتان عمر بیشتری داشته باشد.

  • استفاده نکردن از زمان سنج فر توکار: یکی دیگر از اشتباهاتی که درباره فر توکار رایج است ، عدم استفاده از زمان سنج فر توکار می باشد. برخی از افراد عادت دارند غذا را به صورت مداوم نگاه می کنند تا متوجه اتمام زمان پخت شوند. اگر استرس سوختن غذا سبب می شود که از تایمر استفاده نکنید، می توانید زمان سنج را روی حداقل زمان پخت تنظیم کنید. اگر خرابی تایمر فر سبب شده است که از تایمر استفاده نکنید، حتماً به تعمیر فرتوکارخود اقدام نمایید. استفاده از تایمر در بهبود کیفیت پخت غذا اثرگذار است. باز و بسته کردن های متوالی درب فر موجب پخت نامطلوب غذا می شود.
  • قرار دادن غذاهای چرب نزدیک منبع حرارتی: چربی اشتعال زا است. قرار دادن چربی نزدیک منبع حرارتی یک اشتباه است. چرا که به راحتی جرقه می زند و باعث ایجاد آتش سوزی می شود. این اشتعال حتما نیاز به تماس مستقیم ندارد و حتی فاصله ای 5 سانتی متری هم می تواند جرقه بزند. اگر غذای چرب می پزید که میزان روغن آن زیاد است. در اولین حرکت آن را روی درجه خیلی کم قرار دهید و یا از ظرف هایی با لبه های بلندتر استفاده کنید تا امکان تماس بخارات روغن و آتش به کمترین حد ممکن ممکن برسد.

استفاده از فر اجاق گاز

  • بیش از حد پر کردن فر: تلاش برای پختن چندین غذا به طور همزمان در فر، میزان کارایی و عملکرد کلی آن را کاهش و خطر آتش سوزی در خانه را افزایش می دهد زیرا اگر طبقه ها و قفسه ها پر شوند، هوای گرم نمی تواند آزادانه به گردش درآید و این امر ممکن است خطرآفرین باشد.
  • استفاده از پاک کننده های شیمیایی سنگین: یکی از عادت ها برای پاک کردن دکمه های فر، پاشیدن مستقیم پاک کننده خانگی بر روی آن هاست. این مواد مایع می توانند به پشت دستگیره ها و دکمه ها نفوذ کرده و مشکل ایجاد کنند. به جای آن، پاک کننده مایع را روی پارچه اسپری کنید و سپس پارچه را روی دکمه ها بکشید.
  • اضافه کردن فویل به پایین فر: ممکن است این ترفند، تمیز کردن فر را در آینده آسان تر کند اما، از طرفی می تواند جریان هوا را مسدود کند و با عنصر گرمایش تداخل داشته باشد و باعث خرابی اجاق شود.
  • به تعویق انداختن تمیزکردن فر: تجمع کثیفی می تواند از گرم شدن کامل فر توسط منابع حرارتی اجاق جلوگیری کند که این امر باعث کارکرد بیش از حد فرمی شود؛ بنابراین با تمیز کردن منظم غذاهای سوخته از کف، قفسه ها و دیواره های فر (حداقل دو بار در ماه) از دردسر باز کردن انسداد عناصر گرمایشی در امان می مانید و البته دستگاه شما نیز عملکرد خوبی خواهد داشت.

پوستر تمیز کردن قفسه ی فر

  • غفلت از زنگ زدگی روی قفسه ها: پوشش زنگ زده روی قفسه های فرنه تنها می تواند به ظروف پخت آسیب برساند بلکه هرگونه زنگ زدگی که کنده شود می تواند احتمال آتش گرفتن قفسه ها را افزایش دهد.بنابراین از این به بعد اگر لکه های قهوه ای و لکه دار را مشاهده کردید آنها را با استفاده از یک پد تمیز غیر ساینده و محلولی از آب صابون و سرکه تمیز کنید. این روش به نرم کردن پوسته های زنگ زده و افزایش عمر قفسه های فر کمک می کند.
  • عدم برخورد محتاطانه با درب: گاهی اوقات افراد هنگام تمیز کردن درب فر مراقبت های لازم را اعمال نمی کنند و برای تمیز کردن شیشه از مواد سخت استفاده می کنند و آن را به شدت می سابند که این امر منجر به صدمات شدیدی می شود. مواردی از قبیل خراش های ناشی از تمیز کردن، کوبیدن تصادفی درب فر زمانی که دست هایمان پر است و استفاده از درب به عنوان یک قفسه موقت برای قابلمه های داغ قبل از قرار دادن آن ها روی میز آشپزخانه، می توانند باعث ایجاد ترک های ریز روی درب و شیشه فر شوند که در نهایت می تواند باعث شکستن و حتی منفجر شدن شیشه شود.
  • تکیه بیش از حد به تمیز کنندگی خودکار: بله، استفاده از ویژگی تمیزکنندگی خودکار راحت است اما، قرار نیست جایگزینی دائمی برای تمیز کردن توسط خودتان باشد. بسیاری از اوقات افراد تمیز کردن اجاق هایشان را به تعویق می اندازند و گزینه ی تمیزکنندگی خودکار را انتخاب می کنند. ویژگی تمیز کنندگی خودکار به مدت دو ساعت دوام می آورد و فر را تا دمای 500 تا 600 درجه گرم می کند که این امر به مرور از عمر وکیفیت دستگاه می کاهد.
  • گذاشتن قفسه ها در فر هنگام تمیز کنندگی خودکار: اشتباهی که افراد هنگام استفاده از ویژگی تمیز کنندگی خودکار مرتکب می شوند این است که فراموش می کنند قفسه های فر را قبل از شروع چرخه تمیز کردن خارج کنند. خارج کردن قفسه ها عمر آن ها را طولانی تر می کند و به طور بالقوه به کاهش بوی تند شیمیایی هنگام استفاده از ویژگی تمیز کنندگی کمک می کند، زیرا در طول استفاده مداوم از اجاق، باقیمانده غذا ها روی قفسه ها جمع می شوند.
  • استفاده مکرر از گزینه های تاخیری و پخت: گاهی افراد گزینه های پخت و تاخیری را انتخاب می کنند و فر را در اواخر شب روشن می کنند، این ویژگی اگر مدام مورد استفاده قرار بگیرد به دستگاه فشار زیادی را تحمیل می کند چرا که دستگاه باید سخت تر کار کند تا از نقطه نظر مکانیکی به دمای مورد نیاز برسد. همچنین خطرات ایمنی مرتبط با فر از پیش برنامه ریزی شده وجود دارد. بعید است که یک دستگاه جدید در سال اول کارکرد خود دچار ایراد شود اما، همیشه یک هشدار آتش سوزی مربوط به استفاده از هر وسیله ای با وات بالا بدون مراقبت وجود دارد.
  • نصب نکردن محافظ برق: اگر محافظ برق نصب نکرده باشید، رعد و برق یک تهدید بزرگ برای عملکرد اجاق برقی است. برای محافظت از اجاق یا هر وسیله دیگری در برابر خطرات احتمالی ناشی از ولتاژ اضافی، یک محافظ برق در حین نصب دستگاه به برق وصل کنید.
  • گرم نکردن فر قبل از استفاده: یکی از مهمترین قوانین برای استفاده بهینه از این دستگاه گرم کردن فر قبل استفاده است بنابراین، همیشه باید فر را از قبل حداقل 15 دقیقه گرم کنید.
  • باز و بسته کردن مدام فر: در برخی موارد، احتمالاً این اتفاق برایتان افتاده است مثلا در حال پختن کیک هر از چند گاهی در را باز می کنید تا بررسی کنید پخت در چه مرحله ای قرار دارد.

پوستر باز کردن درب فر

  • استفاده از ظروف نامناسب: یکی از رایج ترین اشتباهاتی که ممکن است هنگام استفاده از فر مرتکب شوید استفاده از ظروف نامناسب است. باید بدانید همه ظروف یا قالب ها برای تحمل دمای بالا مناسب نیستند به همین دلیل همیشه از شیشه، سفال یا فولاد ضد زنگ استفاده کنید و هرگز از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا در مدت زمان کوتاهی شروع به ذوب شدن می کنند. بنابراین اجاق گاز وسیله ای کاربردی در آشپزخانه است که همه روزه از آن استفاده می کنیم. اگر زمان استفاه از اجاق گاز نکات ایمنی رعایت نشوند، ممکن است دچار حوادثی از قبیل آتش سوزی و گاز گرفتگی شویم. از این رو لازم است قبل و بعد از کار با اجاق گاز آن را چک کرده تا از سالم بودنش مطمئن شویم. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (33 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (33 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (28 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (27 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (20 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!