اصطلاحات مورد نیاز برای معرفی خود در زبان فرانسه

  سه شنبه، 28 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
اصطلاحات مورد نیاز برای معرفی خود در زبان فرانسه
در دنیای امروز صحبت کردن به یک زبان خارجی کافی نیست. افرادی که به چندین زبان صحبت می‌کنند شانس پیدا کردن شغل را چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور افزایش خواهند داد. یادگیری یک زبان ذهن را تقویت می‌کند.

معرفی کردن خود

معرفی کردن خود در زبان فرانسه ساده است. اسم خود را بعد از جمله Je m’appelle… /ʒə mapɛl/ بگذارید. به مثال های زیر توجه کنید:

Je m’appelle Babak.

(اسم من بابک است.)

Je m’appelle Yasmine.

(اسم من یاسمن است.)

اگر دوست داشته باشید می توانید نام خانوادگی خود را هم با همین جمله بگویید.

نکته: Je m’appelle در معنای تحت الفظی یعنی “من خودم را … می نامم.” این طرز ساختن جملات شاید در ابتدا به نظر شما عجیب برسد ولی رفته رفته به آن عادت می کنید.

سلام کردن

در زبان فرانسه چند نوع سلام رایج داریم. احتمالا از قبل با واژه Bonjour (سلام یا روزخوش) آشنا هستید. Bonjour را میتوان سلام معمولی دانست از Bonjour می توانید هر ساعتی از روز و در هر شرایطی استفاده کنید. همچنین می توانید از واژه Salut هم برای سلام کردن استفاده کنید. Salut دوستانه است و بهتر است در موقعیت های رسمی از آن استفاده نکنید. در پایین چند اصطلاح رایج برای سلام کردن را می بینید:

Bonjour /bɔ̃ʒuʀ/

(سلام، روز بخیر)

Salut /saly/

(سلام [دوستانه])

Bonsoir /bɔ̃swaʀ/

(عصر بخیر) * زمانی که هوا تاریک شده میتوانید از آن استفاده کنید.

خداحافظی کردن

برای خداحافظی چند روش رایج وجود دارد. Au revoir (خداحافظ) رایج ترین روش خداحافظی کردن است. البته در موقعیت های دوستانه از Salut هم می توانید برای خداحافظی استفاده کنید (بله درست است، Salut میتواند به جای سلام و خداحافظ استفاده شود.) در پایین چند اصطلاح رایج برای خداحافظی کردن را می بینید:

Au revoir /ɔʀ(ə)vwaʀ/

(خداحافظ)

Salut /saly/

(خداحافظ [دوستانه])

A plus tard /a ply taʀ/

(بعدا می بینمت.)

A demain /a dəmɛ̃/

(فردا می بینمت.)

تصویر

صحبت کردن درباره شغل

یکی دیگر از سوالاتی که اغلب افراد در مکالمات و برای آشنایی می پرسند، درباره شغل و کسب و کارتان است. برای سوال درباره این موضوع جمله زیر را استفاده کنید:

Quel est votre travail ? (what is your job).

برای اینکه بگویید شغلتان چیست، خیلی راحت می توانید بگویید je suis) I am)و بعد شغل یا حرفه تان را بگویید.

این نکته را در نظر داشته باشید که نباید قبل از شغلتان در زبان فرانسه از حرف تعریف “a” (un or une) استفاده کنید. برای مثال، ممکن است بگویید je suis professeur که به معنی “I am a teacher” است و ترجمه تحت اللفظی آن “I am teacher” است.

از آنجایی که ممکن است این سوال را زیاد از شما بپرسند، بهترین کار این است که اسامی مشاغل به زبان فرانسه را یاد بگیرید و پیش از آنکه به کشوری فرانسوی زبان سفر کنید یا مکالمه ای به زبان فرانسه داشته باشید، این اسامی و عبارات را یاد بگیرید. با این کار، هیچوقت برای صحبت کردن درباره خودتان احساس اضطراب و نگرانی نمی کنید و می توانید با اعتماد به نفس کامل به صحبت کردن درباره خودتان بپردازید.

گفتن سن

برای اشاره به سن خود می توانید از جمله J’ai ____ ans استفاده کنید. در درس قبل با اعداد دو رقمی آشنا شدید. پس در صورتی که سنتان کمتر از 100 سال باشد مشکلی در گفتن سن خود نخواهید داشت. به مثال های زیر توجه کنید:

J’ai vingt-deux ans.

(من 22 ساله هستم / من 22 سال سن دارم.)

j’ai quinze ans.

(من 15 ساله هستم / من 15 سال سن دارم.)

J’ai soixante-sept ans.

(من 67 ساله هستم / من 67 سال سن دارم.)

مکان ها

ممکن است از شما بپرسند d’où venez-vous ?) where are you from?) (رسمی) یا d’où viens-tu ? (غیررسمی). با پرسیدن این سوال مخاطبتان می خواهد درباره کشور، منطقه یا زادگاه شما اطلاعاتی کسب کند. اما اگر در شهری مشهور و شناخته شده زندگی می کنید، می توانید آن را نام ببرید (نیویورک یا لندن).

می توانید با گفتن je viens de…) I am from) و بعد نام محلی که در آن زندگی می کنید یا در آنجا متولد شدید، به این سوال پاسخ دهید.

همچنین ممکن است از شما بپرسند où habitez-vous ?) where do you live?) یا où habites-tu ?) where do you live?).

با گفتن …J’habite à…) I live in) و نام شهری که در آن زندگی می کنید، به این سوال پاسخ دهید.

یادتان نرود وقتی کسی این سوالات را از شما پرسید، برای رعایت ادب و احترام گذاشتن به طرف مقابل، شما هم این سوالات را از او بپرسید. با گفتن et vous ? یا et tu ? and you? می توانید به مکالمه ادامه دهید.

صحبت کردن درباره سرگرمی ها

بسیار خوب، تا اینجا مکالمه تان خوب پیش رفته است. عبارات و جملات مقدماتی درباره سلام کردن، معرفی کردن اسمتان، سنتان، ملیت یا محل زندگی و زبان هایی را که بلدید صحبت کنید، یاد گرفتید و حالا وقت آن رسیده است درباره سرگرمی ها و تفریحات خود به زبان فرانسه صحبت کنید تا مکالمه جذاب تری داشته باشید. این قسمت از مکالمه، زمانی عالی برای این است که درباره علایق و تفریحاتتان صحبت کنید.

این سوالات به صورت ?qu’est-ce que tu aimes faire ?) what do you like to do) یا qu’est-ce que vous aimez faire ?) what do you like to do?) مطرح می شوند.

برای پاسخ دادن به این سوال از j’aime…) I like) استفاده کنید و بعد از آن یک اسم یا یک فعل به کار ببرید. برای مثال، ممکن بگویید:

j’aime voyager, lire et étudier les langues étrangères (I like to travel, read and study foreign languages)

همچنین می توانید بگویید je m’intéresse à… ) I am interested in) و بعد از آن از یک یا چند اسم استفاده کنید. برای مثال، بگویید je m’intéresse à la culture française ) I am interested in French culture).

صحبت کردن درباره زبان

یادگیری زبان های مختلف سرگرم کننده و جذاب است و وقتی در حال خواندن این مقاله هستید، یعنی در حال یادگیری زبان فرانسه هستید. وقتی وارد کشوری فرانسوی زبان شوید یا دوستانی فرانسوی پیدا کنید، احتمالا از شما می پرسند زبان های دیگری هم بلد هستید یا نه و یا زبان مادری تان چیست. مردم ممکن است از شما بپرسند:

quelle langue parles-tu? (What language do you speak?)

یا

Quelle langue parlez-vous? (What language do you speak?)

برای پاسخ دادن به این سوال، باید بگویید (…je parle…) (I speak) و بعد اسم زبانی که صحبت می کنید را بیان کنید.

می توانید با استفاده از حرف ربط et) and) زبان های دیگری را که بلدید صحبت کنید به جمله تان اضافه کنید.

همچنین اگر در حال یادگیری زبانی هستید، از جمله j’étudie…) I am studying) استفاده کنید. برای مثال، به عنوان یک زبان آموز بگویید je parle anglais et j’étudie français) I speak English and I’m learning French).


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (688 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (207 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (156 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان