آیا کرونا از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود؟

  چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آیا کرونا از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود؟
در صورتی که مادر مبتلا به کرونا به دلیل عوارض موجود نمی‌تواند بطور مستقیم به نوزاد خود شیر بدهد، یا تمایل به شیردهی نوزاد خود ندارد، می‌تواند با رعایت بهداشت تنفسی، از پمپ تخلیه شیر استفاده کند.مادر باید پس از هر بار استفاده، پمپ را کاملاً تمیز کند و لازم است تمام قسمت‌های پمپ که با شیر مادر در تماس بوده، کاملاً شسته و ضدعفونی شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، متخصصان معتقدند با اینکه تاکنون هیچ گونه موردی مبنی بر وجود ویروس کرونا در شیر مادر گزارش نشده اما مادران باید اصول بهداشتی را هنگام شیر دادن به نوزاد خود رعایت کنند.
ماندانا کبریایی متخصص اطفال در این باره توضیح داد:« مادران باید در صورت امکان هنگام شیردهی از ماسک استفاده کرده و پیش از شیردهی و پس از آن، دستان خود را شسته و به طور مرتب، سطوحی را که کودک لمس کرده، ضدعفونی کنند.تغذیه انحصاری با شیر مادر برای شیرخواران زیر ۶ ماه در رشد و تکامل و بهبود سیستم ایمنی شیرخوار موثر است و از شیرخوار در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند، بنابراین قطع آن در ایام شیوع کرونا توصیه نمی شود.»

این استاد دانشگاه گفت:« در صورتی که مادر مبتلا به کرونا به دلیل عوارض موجود نمی تواند بطور مستقیم به نوزاد خود شیر بدهد، یا تمایل به شیردهی نوزاد خود ندارد، می تواند با رعایت بهداشت تنفسی، از پمپ تخلیه شیر استفاده کند.مادر باید پس از هر بار استفاده، پمپ را کاملاً تمیز کند و لازم است تمام قسمت های پمپ که با شیر مادر در تماس بوده، کاملاً شسته و ضدعفونی شود.کرونا بیماری است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس ها یا دستگاه تنفس فوقانی می شود و این روزها برخی مادران شیرده از لحاظ روانی تحت فشار هستند و با دیدن کوچک ترین علائمی گمان می کنند که به این بیماری مبتلا شده اند و آنها بدون نگرانی با رعایت موارد یاد شده می توانند به کودک خود شیر دهند.»
سازمان جهانی بهداشت تاکنون مدرکی که نشان دهنده انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق شیر مادر باشد ارائه نکرده است. همچنین انواعی از مواد ایمنی بخش (انتی بادی) علیه کووید ۱۹ در نمونه های شیر مادران یافت شده که خبر خوبی است و این یعنی مادران مواد ایمنی بخش علیه ویروس کرونا می سازند و از طریق شیر به شیرخواران خود منتقل می کنند و ایمنی او را در برابر ویروس بالا می برند، بدون اینکه ویروس از راه شیر به شیرخوار انتقال یابد.

این راهنمای موقت مربوط به مادرانی است که ابتلای آن­ها به کووید-19 تایید شده یا مشکوک به این بیماری هستند و در حال حاضر به نوزاد خود شیر می­ دهند. اطلاعات این راهنما طبق دانش فعلی ما از کووید-19 و سایر عفونت­ های مسری تنفسی است. درصورت نیاز و به­ محض کسب اطلاعات بیشتر، این راهنمای موقت را به­ روزرسانی خواهد کرد.

اگر به نوزاد شیر می­ دهید

  • قبل از لمس نوزاد یا هرگونه لوازم شیردهی مانند شیردوش یا بطری دست خود را بشویید.
  • اگر خودتان به نوزاد شیر می ­دهید (یا از بطری استفاده می­کنید)، ماسک بزنید.

انتقال کووید-19 از طریق شیردهی

چگونگی شیوع کووید-19 هنوز جای بحث دارد. گفته می­ شود انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر بیشتر از طریق ریزقطراتی که هنگام عطسه و سرفه ­ی فرد بیمار تولید می ­شود، اتفاق می­ افتد که مشابه با شیوع آنفلونزا و سایر پاتوژن­ های تنفسی است. طبق تحقیقات محدودی که به­ روی زنان مبتلا به کووید-19 و دیگر بیماری عفونی ویروس کرونا، سندرم تنفسی حاد (سارس-ویروس کرونا) انجام شد، هیچ­گونه ویروسی در شیر مادر مشاهده نکردیم اما هنوز نمی­ دانیم آیا مادران مبتلا به کووید-19 ویروس را از طریق شیردهی منتقل می­ کنند یا خیر.

راهنمای شیردهی درصورت ابتلا به سایر بیماری­ های عفونی

شیر مادر فرزند را دربرابر بسیاری از بیماری­ ها مصون می­ دارد. اما در موارد نادر شیردهی توصیه نمی­ شود. مرکز مبارزه با بیماری آمریکا (CDC) در زمینه­ ی شیردهی هنگام ابتلا به ویروس ­های مشابه مانند سارس یا سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) هیچ راهنمای خاصی مطرح نکرده است.

مرکز مبارزه با بیماری آمریکا (CDC) توصیه می­ کند که مادر مبتلا به آنفلونزا خارج از موقعیت پس از زایمان با رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتقال بیماری به نوزاد، به شیردهی ادامه دهد.

راهنمای شیردهی برای مادران مبتلا یا مشکوک به کووید-19

بهترین منبع تغذیه برای بسیاری از نوزادان، شیر مادر است. با این­حال، کووید-19 هنوز زوایای پنهان زیادی دارد. مادر باید به همراه خانواده و متخصصین بهداشت تصمیم بگیرد آیا می­ خواهد شیردهی را شروع کند و ادامه دهد یا این­که چطور باید این­کار را انجام دهد. مادر مبتلا یا مشکوک به کووید-19 باید به­ منظور پرهیز از انتقال بیماری به نوزاد تمام نکات بهداشتی، از جمله شستن دست­ ها قبل از لمس نوزاد و درصورت امکان پوشیدن ماسک هنگام شیر دادن، را رعایت کند. مادر باید در صورت دوشیدن شیر خود از طریق شیردوش دستی یا برقی، قبل از لمس شیردوش یا هر قسمت از بطری دستان خود را بشورد و پس از هر بار استفاده توصیه­ های مربوط به شستشوی صحیح شیردوش را رعایت کند. درصورت امکان، اجازه دهید فردی که سالم است بطری شیر را به نوزاد بدهد.

شاید تصمیم به دوشیدن شیر بگیرید تا فرد دیگری به نوزاد شیر دهد که معمولا شامل شریک یا یکی از بستگان نزدیک خانواده می­ شود. اگر حالتان آنقدر وخیم است که نمی­ توانید به بچه شیر دهید، این روش گزینه­ ی مناسبی است. به­ علاوه، ممکن است تیم پزشکی نیز به شما توصیه کند که این روش امن­ ترین راه برای تغذیه­ ی کودک است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان