آیا می توانیم به پرنده خانگی خود آجیل بدهیم؟

  سه شنبه، 27 مهر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
آیا می توانیم به پرنده خانگی خود آجیل بدهیم؟
در مورد مزیت و مضرات آجیل دادن به پرنده چه می دانید؟ آیا چربی آجیل برای پرندگان (طوطی) ضرر دارد؟ با ما همراه شوید تا به پاسخ تمام سوالاتتان برسید.

پرندگان، خصوصا خانواده طوطی ها (نظیر عروس هلندی) به طور طبیعی و در حیات وحش از گیاهان و دانه ها تغذیه می کنند. طی دهه های گذشته، بسیاری از حیوانات وحشی، از جمله پرندگان به انسان ها نزدیک تر شده و در واقع با زندگی در کنار انسان ها خو گرفته اند. حال آنکه نیاز آنها به مواد مغذی از یک سو، و رفتار های تغذیه ای آنها در حیاط وحش از سویی دیگر بایستی کم و بیش تامین شود. امروزه عمده غذای پرندگان شهری را دانه ها، سبزیجات، میوه ها (فیبر) و پلت های حاوی مواد مغذی (نظیر ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها، پروبیوتیک ها و …) تشکیل می دهند.

مطالعات نشان داده که آجیل ها نقش مهمی در سلامت پرندگان ایفا کرده و در حقیقت می تواند در کاهش بیماریها موثر باشند .به نظر می رسد طوطی ها چیزی که ما هم اکنون در حال کشف آن هستیم را به طور غریزی می دانند و آن این است که آجیلها مغذی ترین هدیه طبیعت هستند .اکثر آجیل ها ، دانه ها یا میوه های خشک درختانی هستند که به طور طبیعی رژیم غذایی طوطی های وحشی محسوب می شوند .

ارزش غذایی آجیل ها

روزانه طوطی خود را با آجیل ها تغذیه کنید. چرا که آجیل ها دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند. مهم ترین اسید های چرب مانند امگا ۳ و امگا ۶ در آجیل خام، دانه ها و حبوبات موجود است. در وعده های غذایی طوطی خود بیشتر از دانه ها، میوه و سبزیجات استفاده کنید. و میزان بسیار کمی از آجیل ها را در وعده ی غذاییشان قرار دهید. بهتر است از آجیل ها به عنوان جایزه و تشویقی استفاده کنید.طوطی ها به آجیل علاقه ی بسیار زیادی دارند. بنابراین هنگامی که قصد دارید غذای جدیدی را که طوطی شما تا به حال نخورده است ، به او دهید بهتر است آن را با کمی بادام و یا کره ی بادام زمینی مخلوط کنید.آجیل منابع سرشاری از:

  1. پروتئین
  2. فیبر ( فیبر یک اونس آجیل به اندازه فیبر دو قرص کامل نان گندم است )
  3. ویتامین E
  4. منیزیم
  5. روی
  6. سلنیوم
  7. مس
  8. پتاسیم
  9. فسفر
  10. بیوتین
  11. ریبوفلاوین
  12. نیاسین
  13. و فیتوکمیکال هستند

و به علت داشتن پروتئین جایگزین مناسبی برای گوشت در هرم غذایی گیاه خواران (پرندگان) هستند .

چرا طوطی ها به چربی نیاز دارند ؟

طوطی ها به ۳ اسید چرب غیر اشباع ضروری (لینولنیک، لینولئیک و آراشیدونیک اسید)یا EFAبرای سلامت پوست و پر و مزایای دیگر نیاز دارند .برای جذب اسیدهای چرب ضروری که توسط آجیل ها فراهم میشوند ویتامین E مورد نیاز است .هر سلول زنده در بدن طوطی ها برای بازسازی و تولید سلول جدید به اسیدهای چرب نیاز دارند .اسیدهای چرب برای تولید پروستاگلاندینها ، مواد هورمون مانندی که به عنوان فرستنده و تنظیم کننده های شیمیایی فرایندهای مختلف بدن عمل می کنند استفاده می شود.

دو دسته اصلی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ هستند که حاوی اسید لینولئیک و لینولنیک بوده و در درجه اول در آجیلها ، دانه ها و حبوبات یافت می شوند .چربی ها علاوه بر تامین انرژی به عنوان حامل ویتامینهای محلول در چربی A،D ، E و K عمل می کنند. جذب ویتامین D توسط چربی ها باعث می شود که کلسیم در دسترس بافتهای بدن قرار بگیرد .چربی ها همچنین برای تبدیل کاروتن به ویتامین A که مهمترین ویتامین در سلامت طوطی ها است ، مورد نیاز هستند.

چربی ها برای طوطی هایی که خارج از محیط خانگی و در آب و هوای خنک شمالی زندگی می کنند نیز بسیار مهم و حیاتی است.چون یک لایه چربی از بدن طوطی دربرابر تغییرات دمای محیط و از دست دادن گرما ( حرارت ) بدن محافظت می کند .آجیل های مغذی سالم ترین شکل از چربی هایی هستند که به منظور ایجاد و حفظ گرمای بدن در آب و هوای سرد باید در اختیار طوطی قرار گیرد.به علت سبک زندگی طوطی ها در اسارت و بی حرکت بودن آنها ، آجیل ها نباید به مقدار زیاد در اختیار آنها قرار بگیرد .

اما این امر می تواند به علت نگرش قدیمی که نسبت به همه چربی ها وجود دارد ، به اشتباه طوطی را کاملا از این منبع غذایی محروم کند .بهتر است بجای اجتناب از تغذیه طوطی با غذاهایی که حاوی چربی خوب هستند ، برای سوزاندن کالری ها شرایط ورزش کردن را برای آنها فراهم کنیم .به یاد داشته باشید که همه چربی ها به یک اندازه ایجاد نمی شوند .طوطی ها می توانند غذاهای پر کالری مانند آجیل ها را مصرف کنند و این کالری ها را از طریق فعالیتهای بدنی مانند پرواز کردن بسوزانند.

در اسارت مدیریت مصرف کالری و مدیریت ورزش کردن به مراتب بهتر از مصرف غذاهای کم کالری و ورزش کم و یا هرگز ورزش نکردن است. به احتمال زیاد ورزش نکردن عامل بسیاری از مشکلات جسمی و روانی طوطی های در اسارت است .اگر با توجه به رژیم غذایی تولید کننده ی انرژی فرصتی برای ورزش کردن در اختیار آنها قرار دهیم باعث فعالتر شدن و بهبود کیفیت زندگی و شاید طول عمر بیشتر در طوطی ها خواهیم شد .

تغذیه عروس هلندی

توصیه های دامپزشک برای مصرف روزانه آجیل به پرندگان

به نقل از کتاب ” چگونه از پرندگان خانگی خود نگهداری کنید “ دکتر جوئل مورفی ، موسس مرکز تحقیقات Exotic Bird فلوریدا ،که در زمینه مسایل پزشکی ، تغذیه و تولید مثل Exotic Bird فعالیت می کند :

چربی ها غنی ترین منابع انرژی غذایی هستند .چربی نسبت به کربوهیدرات یا پروتئین در هر وزن ۲٫۲۵ برابر بیشتر برای بدن انرژی تامین می کنند .طوطی ها غذاهای پر چرب را دوست دارند .دلیل تمایل طوطی ها به غذاهای پر چرب این است که آنها در حیات وحش پرواز کرده و به دنبال غذا ، سرپناه و مکانهای امن هستند ،این کار به کالری غذاهایی نیاز دارد که طوطی در حیات وحش به دنبال آن است.

آجیل ها معمولا سرشار از پروتئین ، چربی و مواد معدنی هستند.علاوه بر این آجیل ها سرگرمی با ارزشی برای طوطی ها محسوب می شوند .ما شدیدا توصیه می کنیم که آجیل ها را به طور روزانه در اختیار آنها قرار دهید.این غذاها سرشار از چربی و پروتئین هستند .بررسی رژیم غذایی ماکوئوی وحشی نشان می دهد که ۲۸ % از رژِیم غذایی آنها را چربی تشکیل می دهد .

طوطی های خانگی نسبت به همتایان خود در حیات وحش کم تحرک تر هستند .بسیاری از طوطی های خانگی به کالری بیش از نیاز بدن خود تمایل دارند.این امر در طوطی های آمازون شایع تر است . اگر غذاهای پر چرب بیش از حد در اختیار طوطی قرار گیرد ممکن است باعث چاقی آنها شود ، چیزی که به ندرت در طوطی های وحشی اتفاق می افتد .

کاکادو گالا ، کاکادوی تاج زرد ، طوطی های آمازون و باجریگارها مستعد ابتلا به چاقی هستند.زیاده روی در خوردن غذاهای چرب همچنین ممکن است باعث ایجاد توده های چربی و بروز بیماری کبد چرب و بیماری های قلبی شود .در دادن آجیل به طوطی خود اعتدال را رعایت کنید .در طوطی هایی که مستعد چاقی هستند بهتر است آجیلها به صورت خرد شده در اختیار آنها قرار گیرد یا به صورت پودر شده به اندازه مناسب بر روی غذاهای کم کالری آنها پاشیده شود .

طوطی ها به طور طبیعی طعم آجیل ها را تشخیص داده و هر غذای جدید با طعم آجیل را امتحان خواهد کرد .از پودر و کره بادام زمینی (در صورتی که خودتان بتوانید آن را در خانه تهیه کنید) می توان به عنوان چاشنی ، برای تحریک طوطی به خوردن غذا استفاده کرد .حتی به طوطی هایی که مستعد چاقی هستند نیز می توانید به عنوان غذایی سرگرم کننده یک بادام(در حدود ۱۰ کالری ) همراه با پوسته بدهید .اگر از این روشها برای مصرف آجیل استفاده کنید هیچ گاه نیاز نخواهید داشت که هیچ یک از گونه های طوطی سانان را به طور کامل از لذت خوردن و فواید آجیل محروم کنید .آنها فعال و سالم بوده و پر آنها در شرایط خوبی قرار دارد .

منظور یک اونس آجیل برای طوطی چیست؟

در هر اونس آجیل ۱۶۵ تا ۲۰۰ کالری وجود دارد .این مقدار آجیل خیلی بیشتر از اندازه ایست که باید در اختیار طوطی قرار گیرد.به گفته دکتر پت کندال متخصص تغذیه از دانشگاه ایالتی کلرادو هر اونس آجیل فقط به اندازه چند قاشق چایخوری یا حتی یک مشت کوچک است .تقریبا ۸ عدد آجیل برزیلی ، ۱۲ عدد آجیل ماکادامیا ، ۲۰ عدد آجیل مخلوط ، ۲۵ عد بادام بوداده برابر با یک اونس است .اگر طوطی فقط یک دهم اونس آجیل بخورد ، در حقیقت تنها حدود نصف قاشق مرباخوری یا ۲۰ کالری مصرف کرده است .در حیات وحش بسیاری از طوطی ها مخصوصا ماکائو در رژیم غذایی خود از PALM NUTS استفاده می کنند که در اسارت می توان آجیل های دیگر را جایگزین آن کرد .

مشخصات آجیل خوب برای پرندگان

بهترین وقت برای خرید آجیل زمانی است که در طول ماه های پاییز تازه برداشت شده باشند .برای بهترین کیفیت ، آجیلی انتخاب کنید که تمیز باشد ، آجیل های پوسته دار نباید دارای ترک یا سوراخ نباشد ، آجیل بدون پوسته باید تازه و دارای هسته ی گوشتی باشد .ترد و گوشتی بودن هسته ی آجیل نشانه با کیفیت بودن و خشک و چروکیده بودن آن به معنای بی کیفیت بودن آن است.آجیل هایی که به خوبی بسته بندی نشده باشند می توانند آلوده به مایکوتوکسین های مرگبار مانند آفلاتوکسین باشند .در بیشتر موارد پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین قبل از اینکه آجیل را در اختیار طوطی خود قرار دهید آن را به دقت بررسی کنید .

محل نگهداری از آجیل برای پرنده

به دلیل سرطانزا بودن آفلاکتوکسین ، یکی از مایکوتوکسین ها که در آجیل ها ، ذرت و غلاتی که به طور نا مناسب ذخیره شده اند یافت می شود ، نگهداری مناسب از آجیل ها بسیار مهم است.به گزارش نویسندگان اصول و کاربردهای AVIAN MEDICINE انحطاط چربی و خوردن غذاهای آلوده به مایکوتوکسین های عامل آفلاکتوکسین ،ممکن است باعث شیوع بیماری کبدی در طوطی سانان گردد .

بادام زمینی و آجیل برزیلی منابع بدنام آفلاکتوکسین هستند .رطوبت بزگترین مشکل افرادی است که آجیل ها را از پاییز یا بعد از تعطیلات ذخیره می کنند.بهترین راه ذخیره آجیل ها این است که آنها را از پوسته خارج نکنیم .پوسته از آنها در برابر نور، گرما ، رطوبت و در معرض هوا قرار گرفتن محافظت می کند .آجیل هایی که از پوسته خارج نشده اند نسبت به آجیل هایی بدون پوسته هستند عمر بیشتری خواهند کرد و چندین هفته در دمای اتاق باقی خواهند ماند .برای ماندگاری بیشتر آجیل را باید در بسته بندی مناسب در مکانهای سرد و خشک نگهداری کرد، تا عطر و طعم آن تغییر نکند.

آجیل ها تا ۶ ماه در یخچال و فریزر تازه خواهند ماند.کاهش دمای محل نگهداری آجیل عمر مفید آن را افزایش خواهد داد.شما همچنین می توانید آجیلها را در ظروف مخصوص در داخل فریزر قرار داده و منجمد کنید. در این حالت می توانید برای یک سال یا بیشتر از آنها استفاده کنید.

نکته: اگر آجیل ها به مقدار زیاد دراختیار طوطی قرار گیرد باعث بروز مشکلات در سلامتی آنها خواهد شد .مقدار محدودی آجیل در روز به طوطی خود داده و از آجیلهای شور به هیچ عنوان استفاده نکنید.نمک برای طوطی خطرناک بوده و در حیات وحشی به مقدار بسیار کم در غذاهای طبیعی آنها وجود دارد.نمک بیش از حد باعث بالا رفتن فشار خون و مشکلات قلبی در تمامی موجودات خواهد شد.برای حفظ سلامتی طوطی از دادن آجیل شور و دیگر غذاهای حاوی نمک به شدت خودداری کنید.آجیل بی نمک و خام بهترین رژیم غذایی برای طوطی سانان است .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (127 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (87 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (57 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه