دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / قبل از بارداری /

آیا مصرف قرص سیپروترون ؟کامپاند باعث نازایی می شود 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
سیپروترون کامپاند معمولا با نام تجاری خود به نام دیان در بین مصرف‌کنندگان شناخته می‌شود. بر خلاف باورهای رایجی که وجود دارد قرص‌های ضدبارداری باعث نازایی نمی‌شود.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر در این خصوص بحث می کنیم.

سیپروترون متعلق به گروهی از داروها به نام آنتی‌­آندروژن­های استروئیدی است که برای درمان سرطان پیشرفته پروستات استفاده می‌شود. سیپروترون کامپاند درواقع ترکیب سیپروترون استات و اتینیل استرادیول است. آنتی­‌آندروژن‌هایی مانند سیپروترون اثر هورمونی به نام تستوسترون را مسدود می‌کنند. این دارو باعث کاهش تولید تستوسترون در بیضه‌ها می‌شود که سلول‌های سرطانی پروستات برای رشد به آن نیاز ­دارند.

اما قرص سیپروترون کامپاند در خانم‌ها به عنوان یک داروی ضدبارداری، و همچنین به خاطر اثرات ضد باکتریایی این دارو برای درمان آکنه­ شدید و نیز پرمویی­‌های هورمونی استفاده می‌شود.

موارد مصرف سیپروترون کامپاند

این دارو در درمان آکنه مقاوم به آنتی بیوتیک ها در زنان و یا زنانی که در ضمن درمان آکنه تمایل به استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی نیز دارند بکار می رود. این دارو همچنین در درمان پرمویی وابسته به آندروژن در خانم ها بکار می رود.

مکانیسم اثر سیپروترون کامپاند

این فرآورده دارای یک جزء انتی آندروژنی(سیپروترون) و یک جزء استروژنی(اتینیل استرادیول) می باشد. ضدیت با آثار آندروژن ها موجب کاهش ترشح سبوم و یا کاهش رشد موها می گردد. فعالیت پروژستینی سیپروترون و اثر استروژنی اتینیل استرادیول نیز در جلوگیری از بارداری موثر واقع می شود.

منع مصرف سیپروترون کامپاند

مصرف این دارو در حاملگی اکیدا ممنوع است و جزء داروهای گروه X طبقه بندی می شود که ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین شود.این ترکیب در صورت وجود اختلالات ترومبولیک یا سابقه آن و یا وجود هر نوع بیماری و حالات مرضی که خطر بروز ترومبوز را افزایش می دهد، میگرن حاد، حملات گذرای ایسکمیک مغزی، بیماری های کبدی و از جمله سندرم دوبین-جانسون و سندرم روتورف هپاتیت، پورفیری، آدنوم کبد، سنگهای صفراوی، متعاقب تخلیه مول هیداتی فرم، سابقه کهیر، یرقان انسدادی، کارسینوم پستان یا دستگاه تناسلی و خونریزی های مهبل با علت نامشخص نباید مصرف شود.

آیا قرص سیپروترون کامپاند باعث نازایی میشود ؟

قرص سیپروترون کامپاند اثر سو بر باروری ندارد ولی اگر قصد بارداری داشته باشید خیلی زودتر مثلا شش ماه زودتر باید قرص را قطع کنید.قرص سیپروترون کامپاند گاهی بارداری را تا مدت زیادی عقب می اندازد. در کل عوارض دیگری دارد و باید تحت نطر متخصص مصرف شود.حتما برای کاهش این علائم ورزش انجام دهید. پیاده روی سریع روزی نیم ساعت بسیار موثر است. بارداری را به هیچ وجه بی جهت به تعویق نیاندازید.

سخن پایانی

سیپروترون استات یک استروئید است که از ترکیب آن با اتینیل استرادیول قرص سیپروترون کامپاند ساخته می‌شود که در درمان زنان مبتلا به آکنه شدید و علائم مردانگی یا آندروژنیزاسیون کاربرد دارد.برخی از بانوان نگران نازایی بر اثر مصرف این قرص هستند . همانطور که در این مطلب هم بیان شد این قرص ربطی به نازایی ندارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل اکسپت مقاله
سابمیت مقاله چیست؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب