آیا پریود شدن در دوران بارداری امکان پذیر است؟

  سه شنبه، 28 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آیا پریود شدن در دوران بارداری امکان پذیر است؟
گاهی به‌سختی می‌توان فهمید آیا خون‌ریزی باید جدی گرفته شود یا خیر. به همین دلیل، بهتر است در هر زمانی از بارداری که با خون‌ریزی مواجه شدید، به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،

برخلاف تمام ادعاهایی که در این باره گفته می شود، امکان ندارد در زمان بارداری، پریود اتفاق بیفتد. البته ممکن است در اوایل بارداری، لکه بینی داشته باشید که معمولاً به رنگ صورتی روشن یا لکه های قهوه ای تیره است. یک قانون کلی این است که: «اگر خونریزی شما به اندازه ای باشد که یک یا چند نواربهداشتی پر از خون شود، نشانه این است که احتمالاً باردار نیستید».

پریود در مقایسه با بارداری

پریود، اتفاقی است که هر ماه به دلیل بارور نشدن تخمکی که در زمان تخمک گذاری آزاد شده، می افتد. تخمک یک بار در ماه از تخمدان آزاد می شود و تخمک هایی که بارور نشده اند، از رحم خارج شده و از طریق واژن همراه با خون پریود از بدن بیرون می روند. خونریزی در یک پریود طبیعی، معمولاً در ابتدا خیلی کم است و سپس زیادتر و تیره تر می شود. در پایان دوره قاعدگی، رنگ خون روشن تر شده و دوباره مقدار آن کم می شود.

معمولاً به نظر می آید که فرق بین قاعدگی و حاملگی به آسانی قابل تشخیص است، یعنی در دوران بارداری، پریود اتفاق نمی افتد. اما متأسفانه، وضعیت همیشه اینقدر واضح و آشکار نیست. بعضی از زنان ادعا می کنند که در دوران بارداری، پریود شده اند. رسانه های اجتماعی و بلاگ ها هم گاهی به شایعه «پریود شدن در حین بارداری» دامن می زنند.

خونریزی لزوماً نشانه یک اتفاق بد نیست. خیلی از زنان در طول سه ماهۀ اول بارداری خود، لکه بینی داشته اند و نوزادان سالمی هم به دنیا آورده اند. خونریزی در دوران بارداری به قاعدگی منظم هم ربطی ندارد، ضمن اینکه پریودها زمانی اتفاق می افتند که شما باردار نباشید. بهتر است که در مورد انواع مختلف خونریزی و لکه بینی هنگام بارداری مطالعه کنید و در صورت لزوم به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

دلایل پریودی در بارداری

بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از افراد در ابتدای دوران بارداری لکه می بینند. دلایل لکه بینی به شرح زیر است:

  • خون ریزی لانه گزینی؛
  • تغییرات در دهانه رحم؛
  • عفونت؛
  • بارداری مولار (به جای جنین جفت رشد غیرطبیعی می کند)؛
  • بارداری خارج از رحم؛
  • نشانه های ابتدایی سقط جنین.

خون ریزی لانه گزینی

خون ریزی لانه گزینی در مراحل ابتدایی بارداری روی می دهد. در این مرحله، احتمالا هنوز آزمایش بارداری نداده اید. این خون ریزی زمانی اتفاق می افتد که تخم بارور شده است و تقریبا همان زمانی که انتظار پریود شدن دارید تخم در رحم کاشته می شود. بااینکه خون ریزی لانه گزینی اندک و گاهی فقط در حد لکه بینی است، معمولا با پریود اشتباه گرفته می شود.

مدتی کوتاه بعد از بارداری، ممکن است به دلیل تغییرات دهانه رحم لکه ببینید. اگر دلیل این لکه بینی ها عفونت نباشد، جایی برای نگرانی نیست.

دلایل دیگر پریودی در بارداری

دیگر گونه های خون ریزی در مراحل ابتدایی بارداری می تواند نشانه موارد اضطراری پزشکی باشد. این دلایل می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • عفونت؛
  • بارداری خارج از رحم؛
  • بارداری مولار؛
  • سقط جنین.

این موارد می توانند با علائم زیر همراه باشند:

  • گرفتگی شدید شکم یا دردهای غیرعادی؛
  • کمردرد؛
  • از هوش رفتن یا ازدست دادن آگاهی؛
  • خستگی؛
  • درد شانه؛
  • تب؛
  • تغییر در ترشحات واژن؛
  • حالت تهوع کنترل نشده و استفراغ.

برخلاف لکه بینی، خون ریزی در این موارد بیشتر است و به پریود عادی شبیه تر است.

دلایل خون ریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری

هرگونه خون ریزی بعد از سه ماهه اول باید فورا تحت درمان پزشکی قرار گیرد. خون ریزی در این دوره، چه خفیف باشد چه شدید، چه همراه با علائم باشد چه نباشد، باید فورا به اطلاع پزشک برسد.

مهم ترین دلایل خون ریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری به شرح زیر هستند:

  • زایمان زودرس یا بازشدن دهانه رحم؛
  • سقط جنین؛
  • جفت سرراهی؛
  • کندگی جفت (نادر)؛
  • رگ سرراهی (نادر).

زایمان زودرس؛ یکی از دلایل پریودی در بارداری

زایمانی که قبل از هفته سی و هفتم اتفاق بیفتد زایمان زودرس است. بعضی افراد قبل از زایمان زودرس نشانه هایی شبیه پریودی و مقادیر زیادی ترشح دارند.

در زایمان زودرس گرفتگی عضلات شکم و گاهی دردهای زایمان حس می شوند. موارد زیر نیز می توانند نشانه های زایمان زودرس باشند:

  • کمردرد؛
  • حس فشار در واژن؛
  • تغییرات در ترشح.

جفت سرراهی

این پدیده زمانی اتفاق می افتد که جفت در قسمت پایین دهانه رحم قرار می گیرد و یا به دهانه رحم خیلی نزدیک می شود یا آن را می پوشاند. در این حالت، خون ریزی متفاوت است اما نشانه های دیگر دیده نمی شوند. جفت سرراهی می تواند مانع زایمان شود.

کندگی جفت

این اتفاق معمولا در آخرین ماه های بارداری روی می دهد. کندگی جفت از رحم معمولا با خون ریزی شدید و احتمالا دردهای شدید و گرفتگی شدید عضلانی همراه است. بعضی از اختلالات در سلامتی، مانند فشارخون بالا، می توانند خطر کندگی جفت را افزایش دهند.

پارگی رحمی

پارگی رحم زمانی روی می دهد که ماهیچه های رحم جدا یا پاره می شوند. این پدیده باعث خون ریزی کنترل نشده می شود. پارگی رحم معمولا در افرادی روی می دهد که در گذشته زایمان سزارین انجام داده اند.

بااینکه این گونه اختلالات در دوران بارداری باعث خون ریزی و نشانه های شبیه پریود می شوند، اما درواقع عادت ماهیانه نیستند.

سخن آخر

پریودی در بارداری ناممکن است، اما احتمال دارد نشانه های شبیه پریود را در سه ماهه ابتدایی تجربه کنید. این نشانه ها شامل موارد زیر هستند:

  • خون ریزی واژنی (کوتاه و خفیف)؛
  • گرفتگی خفیف عضلات شکم؛
  • خستگی؛
  • تندمزاجی؛
  • درد پایین کمر.

تفاوت این حالت با پریودی این است که این نشانه ها درواقع شیوه های طبیعی آمادگی بدن برای بارداری هستند. اگر هرکدام از نشانه های بالا شدید باشند یا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری ادامه پیدا کنند، فورا به پزشک مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (407 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس