این 10 ماده غذایی را هرگز داخل مخلوط‌کن نریزید

  چهارشنبه، 22 فروردین 1403   زمان مطالعه 3 دقیقه
این 10 ماده غذایی را هرگز داخل مخلوط‌کن نریزید
برای آشنایی با مواد غذایی که هرگز نباید داخل مخلوط‌کن ریخت و بررسی دلایل آن،‌ با ادامه این مطلب از ساعد نیوز همراه باشید

مخلوط کن یکی از همه کاره‌ترین ابزار‌های موجود در آشپزخانه است که می‌تواند وظایف بسیاری از خرد کردن انواع میوه و سبزیجات و تهیه سس گرفته تا تهیه انواع نوشیدنی و معجون را بر عهده بگیرد. این دستیار آشپزخانه قادر است در کمترین زمان ممکن کار‌های شما را انجام دهد؛ اما جالب است بدانید با وجود این همه کاربرد، چندین ماده غذایی وجود دارند که نباید درون مخلوط کن قرار دهید.

مواد غذایی که هرگز نباید در مخلوط کن ریخت


در ادامه به معرفی این مواد غذایی و دلیل اینکه چرا نباید آنها را درون مخلوط کن قرار داد، می پردازیم:

مایعات داغ را هرگز داخل مخلوط‌کن نریزید


از ریختن مایعات داغ درون مخلوط کن خودداری کنید و صبر کنید تا خنک شوند. ریختن مایعات داغ مانند سوپ در مخلوط کن موجب آزاد شدن بخار و فشار زیاد شده و ممکن است باعث باز شدن درب مخلوط کن و در بهترین حالت بیرون ریختن مایع و در بدترین حالت موجب سوختگی دستگاه شود. همیشه در حین کار با یک دست درب مخلوط کن را محکم نگه دارید.

سیب زمینی را نباید داخل مخلوط‌کن ریخت


به جای مخلوط کن از رنده یا گوشت کوب برقی برای پوره کردن سیب زمینی استفاده کنید. چراکه سیب زمینی حاوی مقدار زیادی نشاسته است که در حین خرد شدن با مخلوط‌کن، به جای پوره سبک و پف‌دار، سیب زمینی‌های له شده و چسبناک تولید می‌شود.

سیب زمینی

برای تهیه خمیر نان از مخلوط‌کن استفاده نکنید


هرگز برای ورز دادن خمیر نان از مخلوط‌کن استفاده نکنید. مخلوط کن عملکرد چرخشی دستگاه خمیرگیر را نمی‌تواند انجام دهد و خمیر را بخوبی ورز دهد. در حین کار کردن مخلوط کن گلوتن موجود در آرد آزاد شده و یک محصول سفت و متراکم خواهید داشت.

سبزیجات فیبردار خام را با مخلوط‌کن ترکیب نکنید


سبزیجات فیبردار مانند کلم‌پیچ، کرفس و کلم بروکلی را به شکل خام داخل مخلوط‌کن نریزید. چراکه ترکیب مولکولی این سبزیجات به‌خوبی تجزیه نمی‌شود. الیاف آن‌ها داخل مخلوط‌کن و روی تیغه‌ها باقی می‌ماند، کارکرد موتور را دچار مشکل کرده و به دستگاه آسیب می‌رساند. همچنین تمیزکردن مخلوط کن را مشکل می‌کند. البته این سبزیجات اگر پخته باشند این مشکلات را ایجاد نمی‌کنند. برای پوره کردن این سبزیجات خام توصیه می‌شود از آبمیوه‌گیری استفاده کنید.

مخلوط کن

یخ را داخل مخلوط‌کن نریزید


برخی از مخلوط‌کن‌ها موتور‌های قدرتمندی برای خرد کردن یخ ندارند و ریختن یخ در آن‌ها موجب فرسوده و خراب شدن موتور دستگاه خواهد شد. البته این موضوع کمی بحث برانگیز است. زیرا بسیاری افراد از مخلوط کن برای تهیه اسموتی و نوشیدنی‌های سرد استفاده می‌کنند که در دستورالعملشان باید از یخ استفاده شود. حتما قبل از خرید مخلوط‌کن مشخصات دستگاه را بررسی کنید و اگر قابلیت خرد کردن یخ را داشت، آن را خریداری کنید.

میوه‌های منجمد را نباید داخل مخلوط‌کن ریخت


اگر موتور دستگاه شما قوی نباشد، میوه‌های منجمد نیز مانند یخ می‌توانند به مخلوط‌کن آسیب بزنند. اگر می‌خواهید اسموتی با میوه‌های یخ زده تهیه کنید، بهتر است پس از خارج کردن میوه‌ها از فریزر کمی صبر کنید تا نرم‌تر شوند، سپس آن‌ها را داخل مخلوط کن بریزید.

میوه منجمد

ادویه جات را داخل مخلوط‌کن نریزید


تیغه‌های بزرگ مخلوط‌کن‌ برای آسیاب کردن ذرات کوچک مانند گیاهان خشک و ادویه‌ها طراحی نشده‌ و معمولا برای خرد کردن میوه‌جات، سبزیجات و حبوبات درشت مناسب هستند. برای خرد کردن گیاهان خشک و ادویه جات از هاون یا مخلوط‌کن ادویه استفاده کنید.

دانه‌های قهوه به‌مرور به مخلوط‌کن آسیب می‌زند


ریختن مقداری دانه قهوه در مخلوط‌کن برای یک ‌بار معمولا مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما این کار می‌تواند به مرور موجب کند شدن تیغه‌های مخلوط‌کن شود. دانه‌های قهوه فوق‌العاده سفت هستند و برای شکستن آن‌ها به نیروی زیادی نیاز است. اگر از مخلوط‌کن استاندارد استفاده ‌کنید، احتمالا تیغه‌های آن در اثر آسیاب دانه‌های قهوه آسیب می‌بیند و دستگاه به‌مرور برای مخلوط کردن غذا‌های نرم‌تر هم دچار مشکل خواهد شد.

قهوه

برای چرخ کردن گوشت مخلوط‌کن مناسب نیست


برای خرد کردن و چرخ کردن گوشت از مخلوط‌کن استفاده نکنید. چراکه مخلوط کن یک ترکیب نرم و لزج تولید می‌کند که بافت همبرگر یا کباب را برهم می‌زند.

استخوان را هرگز در مخلوط کن نریزید


برای تهیه سوپ و خورشت، حتما پیش از ریختن گوشت درون مخلوط کن تمام استخوان‌ها حتی استخوان‌های ریز را جدا کنید. سختی استخوان می‌تواند به موتور دستگاه آسیب بزند

و در آخر


در این مطلب با مواد غذایی که نباید در مخلوط‌کن بریزید آشنا شدید. قرار دادن این مواد غذایی داخل مخلوط‌کن یا به دستگاه شما آسیب می‌زند یا ترکیب دلخواه شما را ایجاد نخواهد کرد و در بدترین حالت با هر دو این مشکلات روبرو خواهید شد


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (201 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (150 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (106 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (95 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (24 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....