از سرگیری روابط تجاری ایران و عربستان

  جمعه، 25 فروردین 1402 ID  کد خبر 336525
از سرگیری روابط تجاری ایران و عربستان
ساعدنیوز: سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت می‌گوید با بهبود روابط سیاسی میان ایران و عربستان سعودی، می‌توان چشم انداز جدیدی از روابط اقتصادی میان دو کشور را نیز متصور بود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز به نقل از ایسنا، سید روح الله لطیفی، اظهار کرد: بر خلاف سابقه تجارت ایران با کشورهایی مانند امارات متحده عربی، ترکیه یا افغانستان که در چارچوب آن حتی با وجود برخی اختلافات سیاسی و مرزی، همواره تجارت مشترک میان دو طرف ادامه داشته، در رابطه با عربستان سعودی شرایط همواره متفاوت است و این روابط سیاسی است که مقدمه روابط اقتصادی را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به توقف تجارت مشترک میان دو کشور در سال‌های گذشته، بیان کرد: وقتی روابط سیاسی قطع شد، عملا دو کشور دیگر رابطه اقتصادی مستقیمی نیز نداشتند اما از ماه‌های گذشته ما شاهد آن بودیم که با از سرگیری مذاکرات سیاسی، اقتصاد نیز بار دیگر فعال شد.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت با اشاره به آمارهای گمرک از سال گذشته، تشریح کرد: از سه ماه گذشته تاکنون بیش از 14 میلیون دلار تجارت فولاد میان دو کشور انجام شده باید به این نکته توجه کرد که تجارت های مرتبط با فولاد معمولاً بازار های مستمر و ادامه دار را می طلبد و این موضوع نشان دهنده آن است که روابط تجاری دو کشور برای مباحثی مانند فولاد که به استمرار نیاز دارد مهیا شده که این موضوع می‌تواند در آینده به توسعه روابط اقتصادی در سایر سطوح نیز منجر شود.

لطیفی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی عربستان سعودی، مواد غذایی و تولیدات کشاورزی ایران در کنار فولاد یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی است که می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی دو کشور کمک کند. جدای از آن امکان ترانزیت مشترک کالا و دسترسی عربستان سعودی به کشورهای آسیای غربی از طریق ایران نیز موضوع دیگری است که در این حوزه اهمیت دارد.

به گفته وی، با فراهم شدن مقدمات ابتدایی همکاری‌های اقتصادی، می‌توان به گزینه‌هایی چون فعال کردن اتاق‌های بازرگانی مشترک و توسعه همکاری‌های اقتصادی در سایر سطوح نیز فکر کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (377 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (221 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (142 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (117 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (36 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (30 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (29 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده اهوازی، با نوشته جالب پشت آمبولانس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (10 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (9 نظر)
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 18 تیر 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 18 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 18 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 18 تیر 1403+فیلم
تولد نوزادی با جنین دوقلویش درون معده
اشعار شهادت حضرت مسلم (ع) + روضه شب اول محرم
سانسور، یقه مختار را هم گرفت! +فیلم صحنه‌های سانسور شده
پزشکیان در دام تضاد‌های داخلی و خارجی نیفتد
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود
شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد
آمار مشارکت مرحله دوم انتخابات منتشر شد / خراسان جنوبی بیشترین مشارکت و کردستان کمترین
سفر به کره شمالی/ رهبری که هیچ وقت سوار هواپیما نشد+عکس
12 حیوان عجیب و غریب دنیا که تا کنون ندیده‌اید! / احتمال اینکه این حیوانات را در طبیعت ببینید صفر است!
بیوگرافی و زندگی خصوصی نیما نادری، سروش سریال لحظه گرگ و میش و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره