ساعدنیوز
ساعدنیوز

آزمایش غربالگری دیابت یا تست تحمل گلوکز در بارداری

  سه شنبه، 28 بهمن 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
آزمایش غربالگری دیابت یا تست تحمل گلوکز در بارداری
آزمایش غربالگری دیابت بارداری عوارض جدی به دنبال ندارد. این تست برای شما و جنین شما خطرناک نخواهد بود. اما به دلیل تهیه نمونه خون به صورت مکرر، احتمال التهاب و عفونت محل نمونه‌گیری وجود دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، رژیم غذایی مادران در دورا نبراداری کاملا متفاوت است. به دلیل اینکه جنین از خون مادر تغذیه می کند، در نتیجه خانم ها بیشتر از حالت عادی میل به غذا خوردن دارند. این شرایط باید کنترل شود به خصوص اگر گرایش زیادی به خوردن غذاها و خوراکی های شیرین دارید. قطعا شما به عنوان مادر می دانید که زیاده روی در خوردن شیرینی جات منجر به ابتلا به بیماری دیابت می شود و این شرایط هم برای مادر و هم برای نوزاد بسیار خطرناک خواهد بود. در نتیجه لازم است مادران آزمایش قند خون دوران بارداری را در زمان مشخص شده توسط متخصص انجام دهند. این آزمایش اطلاعات زیادی در اختیار پزشک شما قرار داده و کمک می کند تا رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. در این صورت سلامت شما و فرزندتان تضمین می شود.

آزمایش قند خون دوران بارداری برای غربالگری دیابت حاملگی انجام می شود. قند خون بالا در دوران بارداری می تواند منجر به رشد زیاد جنین و بزرگ شدن چثه نوزاد شود که خود این موضوع می تواند در دوران بارداری مشکلات زیادی در هنگام زایمان ایجاد کند. همچنین کنترل نشدن مناسب دیابت بارداری ممکن است منجر به تولد نوزادی با قند خون پایین، یرقان یا مشکل تنفسی شود.

زمان انجام آزمایش غربالگری دیابت بارداری

پزشکان، تمامی خانم های باردار را از نظر دیابت بارداری بررسی می نمایند. زیرا دیابت دوران بارداری می تواند مسبب مشکلات در روند حاملگی شود. به همین علت تشخیص و درمان به موقع اهمیت بسیاری دارد.

زمان آزمایش غربالگری دیابت بارداری، بین هفته بارداری۲۴ تا ۲۸ و از تست های سه ماهه دوم بارداری می باشد. انجام این تست توسط پزشک برای شما تجویز خواهد شد. اما اگر شما علائم دیابت را داشته باشید، یا در ریسک بالای ابتلا به دیابت باشید، لازم است که زودتر از هفته ۲۴ آزمایش قند خون بارداری را انجام دهید.

افرادی که در بستگان درجه یک خود نظیر پدر و مادر، سابقه دیابت دارند، افرادی که در بارداری قبلی خود دیابت حاملگی داشته اند و افراد چاق، ریسک ابتلا به دیابت بارداری را دارند. بنابراین مراقبت های لازم و تست های مربوطه را باید در زمان مناسب انجام دهند تا از عوارض دیابت بارداری بر روی جنین جلوگیری شود.

نکات مهم جهت آمادگی برای تست تحمل گلوکز

برای اینکه نتیجه آزمایش غربالگری دیابت بارداری شما صحیح و دقیق باشد، لازم است نکاتی را رعایت نمایید. در زیر به این نکات اشاره خواهیم کرد.

  1. در روزهای پیش از انجام تست رژیم غذایی عادی و نرمال داشته باشید. لطفا از حذف قند و دیگر مواد غذایی از سبد غذایی روزانه خود بپرهیزید.
  2. پزشک خود را در رابطه با داروهای مصرفی خود در جریان بگذارید. برخی از داروها مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای کنترل کننده فشار خون و انواع کورتون ها می توانند بر نتیجه آزمایش مؤثر باشند.
  3. قبل از انجام آزمایش باید حداقل ۸ ساعت از اخرین وعده غذایی که میل کرده اید، گذشته باشد. شما می توانید در این بازه ۸ ساعته، از آب آشامیدنی استفاده نمایید. اما نوشیدن انواع نوشیدنی های دیگر نظیر قهوه و چای ممنوع می باشد. زیرا در نتایج آزمایش اختلال ایجاد خواهد کرد.
  4. لطفا قبل از انجام تست، ادرار خود را به طور کامل تخلیه ننمایید. زیرا ممکن است مجبور به تهیه نمونه ادرار شوید.
  5. به دلیل طولانی بودن فواصل کنترل قند خون، لازم است سرگرمی مناسب خود را همراه داشته باشید. خواندن کتاب پیشنهاد مناسب و جذابی است.

تست تحمل گلوکز یا آزمایش دیابت بارداری چگونه انجام می شود؟

محل انجام آزمایش غربالگری دیابت بارداری معمولا آزمایشگاه است. اما در مواردی ممکن است پزشک در مطب خود این آزمایش را برای شما انجام دهد. در ابتدا از شما نمونه خون تهیه خواهد شد. بر روی این نمونه بررسی های لازم جهت کنترل سطح قند خون نرمال در بدن شما انجام می شود. به این بخش از آزمایش، تست قند خون ناشتا گفته می شود. که به اختصار به آن در اصطلاحات آزمایشگاهی fbs گفته می شود.

اگر شما مبتلا یا مشکوک به دیابت بارداری باشید، دو نوع تست برای سنجش قند خون و بررسی دیابت وجود دارد.

  • در روش اول پس از سنجش قند خون ناشتای شما، مقداری نوشیدنی حاوی ۷۵ گرم گلوکز به شما داده می شود. شما تمامی این نوشیدنی را می نوشید. سپس یک ساعت بعد مجددا از شما نمونه خون جهت سنجش قند خون گرفته می شود. این عمل در دو ساعت پس از نوشیدن نوشیدنی حاوی گلوکز نیز تکرار می شود. به این تست، آزمایشش gct در بارداری گفته می شود.
  • روش دوم، همان تست gtt است که دو مرحله دارد. در مرحله اول ابتدا فقط سطح قند خون شما در یک ساعت بعد سنجیده می شود. اگر این مقدار غیرطبیعی باشد، برای دو ساعت و سه ساعت بعد نیز لازم است قند خون شما سنجیده شود.

در این روش پس از سنجش سطح قند خون ناشتای شما، نوشیدنی حاوی ۵۰ گرم گلوکز را باید بنوشید. سپس یک ساعت بعد نمونه خون از شما جهت سنجش سطح قند خون گرفته می شود.

اگر سطح قند خون شما از حد طبیعی بالاتر بود، انجام مرحله دوم این تست ضروری خواهد بود.

در مرحله دوم قند خون شما مجددا بصورت ناشتا بررسی می شود. سپس تا سه ساعت پس از نوشیدن نوشیدنی حاوی ۱۰۰ گرم گلوکز، به بررسی سطح قند خون شما می پردازند. یک ساعت، ۲ و ۳ ساعت پس از نوشیدن محلول گلوکزی.

به واسطه این تست و نتایج آن، پزشک شما متوجه خواهد شد که بدن شما چگونه قند خون را کنترل می نماید.

عوارض غربالگری دیابت برای مادر و جنین

آزمایش غربالگری دیابت بارداری عوارض جدی به دنبال ندارد. این تست برای شما و جنین شما خطرناک نخواهد بود.

اما به دلیل تهیه نمونه خون به صورت مکرر، احتمال التهاب و عفونت محل نمونه گیری وجود دارد. البته با رعایت بهداشت و اصول صحیح نمونه گیری خون این ریسک به حداقل ممکن خواهد رسید. در هر صورت مشاهده هرگونه سوزش، خارش و قرمزی در محل نمونه گیری، یا تب کردن، سریعا مراتب را به پزشک خود اطلاع دهید.

به دلیل گرسنه ماندن طولانی مدت، احتمال ایجاد ضعف و سرگیجه در شما وجود دارد. بهترین روش برای کنترل این عوارض، خوردن صبحانه بلافاصله پس از اتمام انجام تست است.

بعضی از افراد توانایی تحمل نوشیدن نوشیدنی حاوی گلوکز را ندارند. این حالت در افرادی که قند خون بالایی دارند بیشتر مشاهده می شود. به همین علت ممکن است عوارض زیر را بروز دهند.

  • تهوع و استفراغ
  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم
  • اسهال
  • یبوست

تفسیر آزمایش قند خون در بارداری (gtt)

جهت تشخیص دیابت نوع دو لازم است شما این تست را در دو روز متفاوت تکرار نمایید. اما برای تشخیص دیابت بارداری نیازی به تکرار تست نیست.

در جدول زیر سطوح نرمال و سطوح غیرطبیعی قند خون بر مبنای میلی گرم بر دسی لیتر ذکر شده است. این نتایج مرتبط با آزمایش برای تشخیص دیابت نوع ۱ و ۲ و در دوران بارداری است.

به این ترتیب می توانید به تفسیر رزمایش قند خون بارداری بپردازید.

زمان نمونه گیری خون برای پیش دیابتی ها افراد دیابتیک افراد مبتلا به دیابت بارداری
قند خون ناشتا ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم بر دسی لیتر ۱۲۶ میلی گرم بر دسی لیتر یا بیشتر بالاتر از ۹۲ میلی گرم بر دسی لیتر
یک ساعت بعد - - بیشتر از ۱۸۰ میلی گرم بر دسی لیتر
دو ساعت بعد ۱۴۰ تا ۱۹۹ میلی گرم بر دسی لیتر ۲۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر بیشتر از ۱۵۳ میلی گرم بر دسی لیتر

اگر نتیجه آزمایش شما در یک ساعت بعد از نوشیدن نوشیدنی گلوکزی، بیشتر از ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر باشد، لازم است تست مرحله دوم را انجام دهید. همان طور که پیش تر توضیح داده شد در مرحله دوم ۱۰۰ گرم گلوکز برای شما تجویز می شود و طی سه ساعت پس از آن قند خون شما هر یک ساعت یک بار چک می شود.

در جدول زیر به نحوه تفسیر آزمایش gtt در بارداری پرداخته ایم. اگر دو سطح از سطوح جدول زیر، در نتیجه آزمایش شما بالاتر از میزان قند خون نرمال در بارداری باشد، شما مبتلا به دیابت حاملگی هستید. به این علت نیازی به انجام مرحله دوم تست نیست.

زمان نمونه گیری خون سطوح قند خون جهت تشخیص
ناشتا بالاتر از ۹۵ میلی گرم بر دسی لیتر
بعد از یک ساعت بالاتر از ۱۸۰ میلی گرم بر دسی لیتر
بعد از دو ساعت بالاتر از ۱۵۵ میلی گرم بر دسی لیتر
بعد از سه ساعت بالاتر از ۱۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر

پس از انجام تست تحمل گلوکز چه باید کرد؟

جهت تشخیص دیابت، لازم است که تست ها و بررسی های دیگری انجام شود. اما برای تشخیص دیابت بارداری همین تست کفایت می کند و نیاز به بررسی های بیشتر نیست.

برای افراد دیابتی یا افرادی که پره دیابت دارند، توصیه به ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و تجویز داروهای مخصوص دیابت در صورت نیاز انجام می شود.

جهت درمان دیابت حاملگی نیز رژیم مخصوص دیابت بارداری برای شما تجویز می شود. ضمنا افزایش فعالیت و ورزش کردن بسیار کمک کننده خواهد بود. پزشک در صورت لزوم برای کنترل میزان قند خون در دیابت بارداری برای شما داروی مخصوص نیز تجویز خواهد کرد. مانند انسولین. استفاده از انسولین در بارداری اسیری برای جنین شما ندارد. ضمن اینکه کنترل قند خون شما در بارداری از بروز عوارض دیابت در جنین جلوگیری می نماید.

ممکن است پزشک کنترل هر روزه سطح قندخون را برای شما در نظر بگیرد. این عملکرد به درمانگر شما کمک می کند تا بهتر در پروسه روند درمان شما دخیل گردد و نتایج را دقیق تر بررسی نماید.

اگر مبتلا به دیابت بارداری باشید لازم است بلافاصله پس از محرز شدن وجود دیابت، درمان را آغاز کنید. زیرا عوارض دیابت کنترل نشده در بارداری می تواند جبران ناپذیر باشد. با درمان به موقع از این عوارض جلوگیری می نمایید.

عوارضی مانند تولد نوزاد ماکروزوم (نوزادی که وزنش بیشتر از ۴ کیلوگرم باشد که می تواند سبب مشکلات جدی در زمان زایمان شود)، زایمان زودرس و پره اکلامپسی.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (70 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (31 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (22 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (20 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای جشن تولدش/ خونه نگو کاخ بگو😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق با کندن دیوار حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس
تیتر امروز   
از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما...
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...