با نامادری خود چگونه رفتار کنیم؟

  سه شنبه، 24 خرداد 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
با نامادری خود چگونه رفتار کنیم؟
ازدواج سبب ورود افراد ناتنی در یک خانواده می شود که از این رو برخورداری از مهارت رفتار صحیح با آن ها و برطرف کردن مشکلات مادر ناتنی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

زندگی با والد ناتنی شرایط سختی است که بسیاری از افراد خود را در آن تنها و بی تکیه گاه احساس می کنند. حتی ممکن است شرایط به قدری سخت و غیرقابل تحمل به نظر برسد که به رفتن از خانه و جدا شدن از خانواده فکر بکنید. بسیاری از افراد نمی توانند در این مورد با کسی صحبت کنند و احساس تنهایی و ناراحتی شان دو چندان می شود. اما شاید شرایط آنقدر که به نظر می آید، سخت و دردناک نباشد. درک و شناخت بیشتر نسبت به والد ناتنی و شرایط موجود به شما کمک می کند تا سازگاری بیشتری در این زمینه به دست آورید و تا حدودی به زندگی سابق خود بازگردید.

مشکلات مادر ناتنی

وقتی والدین ناتنی وارد زندگی جدید شما می شوند، در ابتدا انتظار مورد پذیرش واقع شدن را ندارند. آن ها نیز از مورد نفرت بودن لذت نمی برند. اگر خود والد ناتنی نیز فرزندی داشته باشد، سعی می کند برای محافظت از فرزند خود تا جای ممکن از مشاجره دوری کند. والدین ناتنی با استفاده از هر روشی سعی می کنند تا در رفتار با فرزند ناتنی جانب احتیاط را رعایت کنند و در مقابل دشمنی ها و پرخاشگری کودکان همسر جدیدشان در برابر آن ها انجام خواهند داد، مقابله کنند.آن ها نیز شرایط دشواری را طی می کنند؛ باید با زندگی جدید سازگار شده و از طرفی با فرزندی که با نفرت و دشمنی به آن ها نگاه می کند ارتباط محبت آمیز برقرار کنند. همچنین نگرانی هایی درباره چگونگی برقراری ارتباط با توجه به سن و خلقیات فرزندان همسرشان و ایجاد سازگاری در خانواده های ترکیبی (ناتنی) دارند.

واقعا باید والدین ناتنی ام دوست داشته باشم؟

بسیاری از فرزندان با خود فکر می کنند که آیا پذیرفتن نامادری در خانه یا قبول محبت از سوی پدرناتنی جدید، نوعی خیانت به مادر یا پدر اصلی آن ها نیست؟! اگر مادر ناتنی خود را بغل کنم و احساس خوبی داشته باشم چه ؟! در صورتی که برادر یا خواهری داشته باشید، صحبت کردن راجع به نامادری برایتان سخت است و معمولا با کینه جویی و پرخاشگری جملاتی کوتاه را بیان می کنید.اگر تنها هستید و برادر یا خواهر ندارید به علت استقلال در تصمیم گیری، آزادی عمل بیشتری دارید و راحت تر می توانید با قضیه کنار بیایید. در ابتدا فراموش نکنید که بغض و خشم از پدر و مادر خود را نباید وارد رابطه تان با والد ناتنی کنید. والد ناتنی را به عنوان یک فرد جدید و بی ربط به والد مورد بررسی قرار داده و اجازه بدهید زندگی تان به حالت عادی برگردد. مادر یا پدر شما که جای خالیش را حس می کنید نیز در پی بازگشت شما به زندگی عادی هستند و آرزوی خوشبختی شما را دارند.

مادر و کودک

سختی های فرزندان با اعضای خانواده ناتنی

همچنین در چنین خانواده هایی که یک عضو و یا چندین عضو در آن ها ناتنی هستند، برای فرزندان نیز می تواند شرایط بدی ایجاد کند که به مراتب برای آن ها نیز سختی و دشواری بسیاری برای ادامه پیدا کردن زندگی ایجاد می نماید.

  • این دسته از کودکان به مراتب جایگاه اصلی خود را در زندگی و خانواده از دست می دهند.
  • بسیاری از کودکان که به تنهایی زندگی کردن در خانه عادت کرده اند با ورود یک خواهر و یا برادر ناتنی که مجبور باشند، اتاق را با او شریک شوند به مراتب آزار دهنده است که از این رو آغاز دعوا و بحث های کودکانه را باید در رابطه های آنان مشاهده کرد.
  • شریک شدن پدر و مادر نیز از نظر بچه ها امری دشوار و نشدنی است که از این رو با دیگر اعضای ناتنی به عنوان یک دشمن در آنجا نگاه می کنند.
  • به مراتب نیز می توان چنین مشاهده کرد که خانواده ها بعد از ورود یک عضو جدید در زندگی به نقل مکان به علت کمبود فضا مجبور می باشند که این به معنای از دست دادن دوستان و یا مدرسه سابق برای فرزندان می باشد.

نحوه ارتباط صحیح با مادران ناتنی

از دست دادن مادر کودک و کنار آمدن آنها با جای خالی او سخت است. ازدواج مجدد پدر و پذیرش فرد تازه وارد به عنوان جایگزین مادر برای کودکان بسیار مشکل است و موجب بروز رفتارهای نا صحیح از آنها خواهد شد.باید توجه داشت که چگونگی رفتار با مشکلات مادر ناتنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که از این رو باید طرز صحیح آن را یاد بگیرید و مهارت آن را به دست آورید که در ادامه به معرفی آن ها به همراه توضیحات مختصری پرداخته ایم.

قبول کردن احساسات

این طبیعی است که از بین رفتن مشکلات مادر ناتنی به زمان منحصری نیاز دارد تا به مراتب احساسات جدید را بپذیرید. اگر از ورود مادر ناتنی به خانواده ناراضی هستید می توانید آن ها را با شیوه های صحیح بروز کنید اما نباید در این امر خیلی افراط کنید. همچنین کنار آمدن با احساسات و پذیرش موقعیت می تواند این گذشت زمان را برای شما آسان تر کند که از این رو به مراتب می تواند روال زندگی را طبیعی و خوب کنید.

کنترل هیجانات

این طبیعی است که بعد از ورود مادر ناتنی به خانواده احساس خوبی نداشته باشید و از حضور او نیز خوشحال نباشید. از این رو باید احساسات و هیجانات خود را کنترل کرده و به مراتب آن ها را بیش از حد جدی نگرفته و بروز ندهید. در شرایطی که مشکلات مادر ناتنی را در نظر گرفته و بخواهید که او را درک کنید می توانید با احساساتی اعم از خشم و نفرت خیلی ساده راحت تر کنار بیایید.از این رو حفظ خونسردی و کنترل هیجانات در زندگی با اعضای ناتنی به شما بسیار پیشنهاد می شود و منطقی تصمیم گرفتن را در زندگی پیش بگیرید تا در نهایت از مشکلات جدی برای خود و دیگر اعضای خانواده برخوردار نشوید.

چشم پوشی از احساسات منفی

زمانی که مادر ناتنی به برقراری رابطه به مانند یک مادر و فرزند حقیقی می پردازد این طبیعی است که برای شما احساساتی اعم از کنجکاوی و خشم به وجود می آید. همچنین مورد سرزنش قرار گرفتن از سوی مادر ناتنی برای هر فرزندی امری غیر قابل باور و پذیرش است. از این رو برای داشتن یک زندگی آرام به شما پیشنهاد می شود که بسیاری از احساسات را در زندگی نادیده بگیرید و آن ها را چندان جدی و بزرگ برای خود برنشمارید.بهترین کار در این زمان به صورتی است که احساسات مثبت خود را تقویت کرده و منفی ها را به دور بریزید تا در نهایت به مرور زمان مشکلات خود را با افراد ناتنی در خانواده و منزل برطرف کنید.

مشورت با بزرگترها

برای جبران محبت و تخلیه بسیاری از هیجانات می تواند به آغوش مادر و یا پدر بزرگ پناه ببرید که بی شک آن ها در این موقعیت از مکان های امن برای آرامش روحی شما به شمار می آیند. می توانید به نصیحت و سخنان آن ها گوش دهید و نگرانی های خود را با آن ها در میان بگذارید تا به مراتب مشکلاتی که در چشم شما بسیار سخت و پیچیده هستند به آنی برطرف شوند.همچنین هیچگاه به بدگویی از مادر ناتنی خود در پیش مادر و یا پدر بزرگ نکنید. چرا که او فردی است که تا مدت ها در منزل شما هست و باید با او زندگی کنید از این رو تخریب تصویر ذهنی مادر ناتنی در مقابل بزرگان خانواده امری صحیح و درست نمی باشد.

زمانی را در کنار هم سپری کنید.

شما و پدر یا مادر ناتنی تان اگر بتوانید کارها را با هم انجام دهید به احتمال بیشتری می توانید باهم روابط خوبی داشته باشید، ترجیحا دو نفر باهم تنها باشید. می توانید فعالیت های روزانه مانند کارهای خانه را بهانه ای کنید برای گذراندن زمان در کنار هم و اینکه یکدیگر را بهتر بشناسید.برای مثال اگر نامادری تان می پرسد “آیا کسی دوست دارد در انجام کارهای باغچه به من کمک کند؟” می توانید به او پیشنهاد همراهی بدهید، در نتیجه هردو می توانید با هم در ارتباط باشید.

به دنبال چیزی در او باشید که دوستش دارید.

شاید حس کنیدکه به طور طبیعی باید ناپدری یا نامادری خود را دوست نداشته باشید که بتوانید وفاداری تان به پدر یا مادر اصلی خود را نشان دهید. اما اصلا این درست نیست. به جای در نظر گرفتن تمام چیزهایی در او که شبیه به پدر یا مادر اصلی تان نیست سعی کنید به دنبال چیزهایی در او باشید که دوستشان دارید.برای مثال شاید او می تواند جک های بسیار خنده داری را تعریف کند یا می تواند پنکیک های بسیار لذیذی بپزد. به جای لیست کردن چیزهایی که دوست ندارید تمرکز خود را روی نقاط مورد علاقه تان بگذارید.

خودتان را با تغییرات وفق دهید.

  • باید بدانید پدر یا مادر ناتنی شما نمی خواهد جایگزین پدر یا مادر اصلی تان شود.بسیاری از کودکان در مقابل حضور فرد تازه ای در زندگی والدین خود گارد می گیرند زیرا فکر می کنند این فرد می خواهد جایگزین پدر یا مادر اصلی آن ها شود. باید بدانید این فرد نمی تواند جایگزین پدر یا مادر اصلی شما شود. مهم نیست پدر یا مادر شما جای دیگری زندگی می کند یا اصلا در این شهر نیست، او هنوز هم پدر یا مادر اصلی تان است.
  • با حسادت خود به روشی سالم برخورد کنید. کاملا عادی است که در زمان دیدن فرد تازه ای در کنار پدر یا مادر خود احساس حسادت داشته باشید. بعلاوه اگر پدر یا مادر ناتنی شما نیز فرزندی دارد شما از اینکه باید پدر یا مادرتان را با او شریک شوید ناراحت خواهید بود. حسادت احساسی کاملا متداول است. باید متوجه باشید چه زمانی این حس را تجربه می کنید و راه های سالمی را برای برخورد با آن ها پیدا کنید.
  • هرازگاهی زمانی را با پدر یا مادر اصلی تان تنها باشید. به احتمال زیاد هیچکدام از پدر و مادر اصلی و ناتنی شما این کار را از عمد نکرده و نمی خواهند شما را از دور خارج کنند.
  • تمرکز خود روی کارهای مدرسه و فعالیت های فوق برنامه را حفظ کنید. برخورد با تغییرات جدید در خانه می تواند روی سلامت عاطفی شما اثرگذار باشد. با داشتن ثبات در بخش های دیگر از زندگی خود با آن مقابله نمایید. اگر همیشه در جلسات درسی حاضر می شدید حالا نیز این وظیفه ی خود را ادامه دهید. سعی کنید برای ایجاد تعادل در تمامی فعالیت های مدرسه و فوق برنامه ی خود بیشترین تلاش را داشته باشید.

سخن پایانی

در پایان نیز برای جمع بندی مطلب باید چنین گفت که مادر ناتنی را به خانمی اطلاق می کنند که با نزدیک شدن به پدر در یک خانواده وارد می شود. آن ها را می توان در گروه های مختلفی تقسیم کرد اما به طور کلی آن هایی که دارای فرزند هستند بسیار مناسب می باشند، چرا که دارای تجربه کافی برای رویارویی با فرزند را خواهند داشت. به طور کلی این دسته از خانم ها به دلیل برخورداری از هورمون هایی که در بارداری ترشح شده و دارا هستند به خوبی می توانند از محبت و مهر مادری نسبت به فرزند برخوردار باشند که آن ها را به صحیح ترین شکل ممکن تربیت کرده و در نهایت فرزند شما در محیطی آرامش بخش و پر محبت که کمبودی در آن جا حس نمی شود، زندگی کنند.

همچنین مادر ناتنی های بدون فرزند از نحوه صحیح تربیت فرزند هیچ آگاهی ندارند و از این رو با مشکلات متعددی مواجه می شوند که این می تواند آن ها به مرور از زندگی خسته کرده و در نهایت روحیه و روان کودک را تحت تاثیرات منفی قرار دهد که بی شک هیچکس از وجود چنین شرایطی برای ادامه زندگی خوشش نخواهد آمد. همچنین مادر ناتنی های سرپرست می توانند به راحتی با کودک ارتباط بگیرند و با تعاملات و اعمال او نظارت و توجه داشته باشند تا او به مشکلی برخورد نکند. این در حالی است که برخی از خانم ها بعد از ازدواج به زندگی کردن با فرزندان سابق راضی نمی شوند و از این رو در محیطی دور از یکدیگر زندگی می کنند که در برخی از مواقع با میل و خواست خود می توان بر اعمال آن ها نظارت داشته باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (57 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (42 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (41 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (39 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (26 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!