ساعدنیوز
ساعدنیوز

با پدر معتاد خود چه کنیم؟

  دوشنبه، 06 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
با پدر معتاد خود چه کنیم؟
کنار آمدن با اعتیاد، در هر خانواده ای شکل متفاوتی دارد و به رفتار شما و نوع تربیت شما بستگی دارد. در مواجهه با این مشکل اصلا نباید حس کنید که تنها هستید. باید تمام تمرکزتان را به جای مسائل حاشیه ای بر روی مشکل بگذارید تا بتوانید راه حل مناسبی پیدا کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اعتیاد پدر و مادر یکی از آسیب زننده ترین ناهنجاری هایی است که زندگی کودکان را تحت الشعاع قرار می دهد. والدین به عنوان عناصر اصلی خانواده بیشترین تاثیر را بر فرزندان شان می گذارند. اهمیت نقش خانواده در رشد و شکل گیری آینده هر فردی انکار نشدنی است. در واقع والدینی که اعتیاد را تجربه می کنند با مشکلات زیادی در فرزندپروری و مسائل تربیتی نیز رو به رو می شوند که سلامت روان فرزندان شان را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد. گاه این آسیب ها به قدری شدید هستند که زندگی افراد را حتی پس از جدا شدن از والدین معتادشان نیز تخریب می کند. شاید با بررسی تاثیراتی که اعتیاد پدر و مادر بر فرزندان خود می گذارند، تمایل و انگیزه به استفاده از روش های درمانی و ماندن در فرایند ترک بیشتر شود.

اگر در خانواده ای زندگی می کنید که یکی از اعضای آن (به خصوص یکی از والدین) مبتلا به سوء مصرف مواد است، حتما متوجه بسیاری از نابه سامانی ها و آشفتگی هایی می شوید که ریشه آن ها در اعتیاد می باشد. ارتباطات درون این خانواده ها در هم آمیخته و طلاق به وفور در آن ها اتفاق می افتد. در این شرایط کودکان بیش از هر فرد دیگری آسیب می بینند؛ چرا که آنان درک کمتری از علت این مشکلات دارند، کودکان با دیدن مشکلات والدین بیش از دیگران احساس ناامنی را تجربه خواهند کرد. در حالی که در یک خانواده سالم، کودکان والدین را منبع امنیت می دانند.

با یک پدر معتاد چه کنیم ؟

اگر شما جزو افرادی هستید که والدین معتاد داریم و شاهد مصرف مواد مخدر توسط پدرتان هستید، یکی از بزرگترین دغدغه های زندگی تان این است که با یک پدر معتاد چه کنیم . شما باید بدانید که برای پیدا کردن جواب سوال تان باید راه طولانی را پشت سر بگذارید. در چنین شرایطی راهکارهای مهمی برای این که با یک پدر معتاد چه کنیم وجود دارد:

1- درباره مواد مخدر اطلاعات کسب کنید.

برای دانستن این موضوع که با یک پدر معتاد چه کنیم ، باید در ابتدا با اثرات مواد مخدر آشنا شوید. شما به عنوان کسی که با مادر معتاد یا پدر معتاد مواجه هستید باید بدانید که مواد مخدر اثرهای جسمی و روانی دارد. اتفاقاتی مانند عصبی شدن، پرخاشگری، کم تحمل شدن از جمله آسیب های روحی مصرف مواد مخدر است. شما برای پاسخ دادن به این سوال که با یک پدر معتاد چه کنیم می توانید از روش های مختلفی اطلاعات کسب کنید.

نکته مهم این است که باید منبع اطلاعاتی تان موثق باشد. سایت هایی مانند مراکز مشاوره معتبر، سایت های اینترنتی دانشگاه های علوم پزشکی و منابع اطلاعاتی دولتی و رسمی مکان مناسبی برای بدست آوردن اطلاعات است. مراجعه کردن به سایت های نامعتبر ممکن است به جای این که به شما کمک کند، راه حل های نامناسبی در برابرتان قرار دهد.

2- روش های مختلف درمان را بشناسید.

امروزه به اعتیاد به عنوان یک بیماری نگاه می شود. به همین دلیل روش های مختلفی برای این که با یک پدر معتاد چه کنیم وجود دارد. گروه های درمانی، دارو درمانی، کمپ های ترک اعتیاد و درمان های ترکیبی روش های مختلف درمان است که وجود دارد.

شما وقتی می پرسید با یک پدر معتاد چه کنیم باید روش های درمان را بشناسید و مناسب ترین روش درمانی را برای والدین معتاد خود در پیش بگیرید.

3- به مشاور مراجعه کنید.

بدون هیچ ترسی مشکل تان را با مشاور در میان بگذارید. مشاور به ما کمک می کند تا بدانیک که با یک پدر معتاد چه کنیم . او بر اساس اصول روانشناسی و تجربه بالینی که دارد به شما برای حل مشکل تان کمک می کند. مشاور راهکارهای منطقی و اصولی به شما پیشنهاد می کند و به شما در گرفتن بهترین تصمیم کمک می کند.

باید توجه داشته باشید که در چنین شرایطی نمی توانید با افراد دیگری در این باره صحبت کنید. تجربه های شخصی افراد ممکن است در شرایط خاصی اتفاق افتاده باشد. در مواجهه با والدین معتاد، مراجعه یک مشاور باتجربه و قابل اعتماد به شما کمک زیادی می کند.

4- با والدین تان صحبت کنید.

با پدر یا مادرتان که درگیر اعتیاد است صحبت کنید. صحبت کردن یکی از بهترین راهکارهایی که می توانید در پیش بگیرد. پرسیدن مدوام این که با یک پدر معتاد چه کنیم به شما کمکی نخواهد کرد. صحبت کردن بهترین مسیری است که می توانید با آن اقدام کنید.

در مورد جنبه های مختلف اعتیاد با عضوی از خانواده تان که مواد مخدر مصرف می کند صحبت کنید. به او درباره نگرانی هایتان بگویید و راهکارهایی که شناخته اید را با او در میان بگذارید. یکی از عوامل مهمی که افراد را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می دهد نداشتن پشتیبان عاطفی است. شخصی که مواد مخدر مصرف می کند اگر متوجه شود که شما پیگیر او هستید از خودش واکنش نشان می دهد و برای درمان اقدام می کند.

5- پدرتان را تشویق کنید که برای درمان اقدام کند.

در برخورد با پدر معتاد و سوال با یک پدر معتاد چه کار کنیم پس از این که با پدر معتاد خود یا مادر معتاد خود صحبت کردید آن ها را تشویق کنید تا کمک بگیرند. شما می توانید به آن ها مشاورهای خوبی که می شناسید را معرفی کنید. در واقع مسئله اصلی این است که در پدر یا مادرتان که با اعتیاد درگیر است این احساس را ایجاد کنید که خودش به دنبال درمان برود.

اکثر کسانی که به زور اطرافیان شان سعی کرده اندن مواد مخدر را ترک کنند موفق نبوده اند. در واقع خود شخص باید نسبت به مشکلاتی که برای خودش و کسانی که دوست شان دارد ایجاد کرده آگاه شود. سپس به این فکر بیفتد که برای پایان دادن به این مشکلات باید چکار کند. فرد باید خودش بخواهد تا بتواند اعتیاد را کنار بگذارد.

6- با او در مورد عوارض اعتیاد صحبت کنید.

بسیاری از افرادی که درگیر مصرف مواد مخدر هستند از عوارض شدیدی که ممکن است برای شان ایجاد شود بی خبر اند. شما به عنوان کسی که با سوال با یک پدر معتاد چه کنیم درگیر شده و پاسخ های تقریبا مناسبی برای آن پیدا کرده است وظیفه دارید با پدرتان صحبت کنید.

او باید بداند که شما و سایر اعضای خانواده بر اثر اعتیاد او در چه شرایطی قرار دارید و با چه خطراتی رو به رو هستید. هم چنین اگر بداند که وجهه اجتماعی اش با اعتیاد خراب شده احتمالا به دنبال درمان برود. نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که نباید دید از بالا به پایین داشته باشید.

اعتیاد نوعی اختلال رفتاری است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. شخصی که درگیر مصرف مواد مخدر است خود به تنهایی استرس های زیادی را تجربه می کند. این که شما مدام او را تحقیر کنید یا با لحن بدی با والدین معتاد خود صحبت کنید باعث می شود که نتوانید به آن ها کمک کنید.

7- خانه را ترک کنید.

این راهکار تنها در صورتی می تواند مناسب باشد که ببینید ماندن در خانه ممکن است به شما آسیب جدی برساند. این مورد بیشتر در خانواده هایی دیده می شود که فرزند با پدر یا مادر خود تنها زندگی می کند. اگر شما از جمله افرادی هستید که قبلا آزار روحی یا جسمی دیده اید نباید خودتان را به خطر بیندازید.

احتملا در ضمن روندی که برای فهمیدن این که با یک پدر معتاد چه کنیم، طی کرده اید به این نتیجه رسیده اید که افرادی که مواد مخدر به خصوص مواد روانگردان مصرف می کنند، در بعضی اوقات کنترلی روی رفتارهایشان ندارند. بنابریان ممکن است به شما آسیب برسانند. بعضی از تحقیقات نشان می دهد والدینی که فرزندان آن ها به دلیل اعتیاد آن ها را ترک کرده اند به دنبال راهی برای ترک کردن اعتیاد رفته اند.

در واقع اگر شما آن ها را ترک کنید احتمالا باعث می شود که تلنگر محکمی به آن ها بخورد و به دنبال درمان مشکل خود بروند. البته باید توجه کنید که هنگامی که دارید پدرتان را ترک می کنید باید از فردی یا سازمان هایی که در این رابطه فعالیت می کنند برای درمان و پیگیری وضعیت او کمک بگیرید. ممکن است فردی که دچار اعتیاد است به خود آسیب جدی برساند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (420 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (121 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (56 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (54 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به یک مادر تُرک زبان+ویدیو/ توی خونه با بچه هاتون ترکی صحبت کنین فارسی رو در مدرسه یاد میگیرن (13 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (12 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییرات چهره یانگ می‌گیونگ بازیگر 62 ساله نقش بانو هن استاد یانگوم در سریال جواهری در قصر+ عکس رونمایی از کیک خاص و بی نظیر مرتضی پورعلی گنجی برای تولدش در رستوران شیک و باکلاس+ عکس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره بازیگر سریال خانه به دوش بعد از سالها / عکس غلامحسین لطفی باجناق آقا ماشالله همه را شوکه کرد رونمایی از چهره نچرال زهره سریال فاصله ها در دنیای واقعی+ عکس کشف صدها مومیایی و تابوت باستانی در گورستان وسیع مصر+ فیلم شعرخوانی در حضور آیت الله خامنه ای و واکنش ایشان به نوای زیبا+فیلم ویدئویی به خاطره انگیز از جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری/ تواضع مثال زدنی رهبر انقلاب + فیلم (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد اداره ای دولتی در اهواز با قرار دادن تخته ای چوبی دم در ورودی برای چسباندن آدامس ارباب رجوع!+عکس/ استفاده 100 درصدی از مغز یعنی این👌 فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی که جان همسر جوان و پسر نازش رو گرفت +عکس/ لعنت به تصادف رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران با میوه های تابستانی و انواع شیرینی در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی 10 ترفند زیبایی قدیمی که هنوز هم معجزه می‌کنند
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...