بام کرج، زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌ی شهر کرج!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
بام کرج، زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌ی شهر کرج!
بام کرج در عظیمیه جزو زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر کرج محسوب می‌شود. در این مجموعه می‌توان فضایی تماشایی را شاهد بود که شما را تا چند ساعت سرگرم می‌کند. افرادی که عاشق طبیعت و صد البته محیطی دنج هستند، این مکان را برای استراحت و تفریح انتخاب می‌کنند. با ساعد نیوز همراه باشید تا با این جاذبه گردشگری و تفریحی آشنا شوید.

شهر کرج، یکی از شهرهای بزرگ کشور و مرکز استان زیبای البرز است. در این شهر جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد و همواره میزبان جمع زیادی از مردم سراسر ایران و همچنین ساکنین کرج است. بام کرج، یکی از این جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار این شهر صنعتی است که محبوبیت خود را به دلیل زیبایی طبیعی، مراکز گردشگری، مراکز تفریحی و همچنین مراکز صنعتی که در اطراف آن ایجاد شده است، به‌دست آورده است. جالب است بدانید، بام کرج درواقع همان کوهپایه‌های «کوه نور عظیمیه»، در این شهر بوده و مشرف به شمال شهر و با فاصله کمی از منطقه عظیمیه قرار دارد. چون می‌توان در هر آب و هوایی به تماشای آن رفت و از امکانات گردشگری طبیعی و دیدنی آن استفاده کرد، توانسته شهرت قابل توجهی بین جوانان، گردشگران، کوه‌نوردان و عاشق طبیعت‌گردی کسب کند.

این منطقه یکی از بلندترین و رفیع‌ترین مناطق شهر است که به عنوان مکانی دنج، فوق‌العاده و منحصربه‌فرد با چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر شناخته می‌شود. کافی است با تحمل کمی سختی کوهنوردی از مسیرهای قله کوه، از چشم‌اندازهای زیبا و تماشایی شهر کرج و اطراف آن لذت ببرید. البته هرچه به نقاط رفیع‌تر بروید، چشم‌انداز بام کرج در شب بهتر و گسترده‌تر شده و منظره‌ای زیباتر را شاهد خواهید بود. حال تصور کنید، این چشم‌انداز را در شب تماشا کنید.

معرفی بام کرج

بام کرج به کوهپایه‌های عظیمیه کرج گفته می‌شود که همه‌روزه و در هر آب و هوایی میزبان شهروندان کرجی است. در بدو ورود به این منطقه، نماد کوهنوردان بسیجی که در میدان قرار دارد، نظر شما را به خود جلب می‌کند. در پایین بام کرج شاهد بنرهایی با موضوع حفظ محیط زیست و اجتناب از ریختن زباله خواهید بود.

در طول مسیر به‌تدریج ارتفاع بیشتر می‌شود و نه‌تنها هوای پاک‌تری استشمام می‌کنید، بلکه مناظر زیباتری زیر پایتان قرار می‌گیرد. چشم‌انداز این مجموعه در شب بسیار زیبا و دل‌انگیز است و می‌توانید از تماشای شهر غرق در نور لذت ببرید.

تاریخچه بام کرج

سوالی که ممکن است ذهن را درگیر کند این است که: ارتفاعات بام کرج به کجا تعلق دارد؟ این ارتفاعات، همان کوه پایه‌ های کوه نور عظیمیه هستند که قسمتی از رشته کوه البرز بشمار می روند. بام کرج فاصله چندانی با عظیمیه ندارد و در قسمت شمالی شهر واقع شده است. در سال های دور، بام کرج و منطقه عظیمیه به دلیل برخورداری از منابعی آبی و چشمه های فراوان، مکانی مناسب برای اقامت خانواده ها بود. با گذشت زمان و توسعه شهرک سازی ها این چشمه ها نابود شدند.

در حال حاضر بام کرج به محیطی دنج برای گذران اوقات فراغت و انجام ورزش های کوه نوردی تبدیل شده است. بسیاری از افراد برای کوه نوردی، صخره نوردی و یا پیاده روی این مکان را انتخاب می کنند و خوشبختانه بام کرج از امکانات اولیه و نسبی خوبی برخوردار است. بسیاری از افراد و ورزشکاران بعد از صعود، سری هم به مزار شهدای گمنام این منطقه می زنند و لحظاتی را در این مکان خلوت می کنند.

به بلندترین نقطه که می رسید، نفسی تازه کنید و از زیبایی خارق العاده ای که زیر پای شما قرار دارد از زاویه ای دیگر بنگرید. پیشنهاد ما این است که برای آخر هفته برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا بتوانید روز خود را به همراه دوستان تان در بام کرج بسازید. با هر وسیله نقلیه ای می توانید خود را به این شهر برسانید اما خرید بلیط اتوبوس کرج هزینه ها را تا حدودی کنترل می کند.

بام کرج

نقشه و معرفی بخش های مختلف

به بام کرج به عنوان یک نقطه گردشگری، تفریحی و ورزشی بنگرید. در این فضا همه چیز برای یک گردش یک روزه فراهم است. در ادامه بخش های مختلف بام کرج را تشریح می کنیم تا با دیدی بازتر کوله بار سفر به این نقطه را ببندید.

چشمه آب در بام کرج

در مطالب بالا اشاره کردیم که این منطقه در گذشته به خاطر شرایط مساعدی که از آن برخوردار بوده، محل مناسبی برای اسکان بشمار می رفت. در این محیط چشمه های آب فراونی وجود داشت که باعث شده بود مردم، عظیمیه را به عنوان محل زندگی برگزینند. ساخت وسازهای بی رویه موجب نابودی همه چشمه ها شد؛ اما خوشبختانه هنوز یکی از این چشمه ها در بام کرج جوشان است.

این منبع آب طبیعی در مسیر صعود به قله قرار دارد و ورزشکارانی که برای کوه نوردی به آنجا رفته اند، اغلب صبحانه خود را کنار آن میل می کنند. تقریبا می توان گفت این چشمه به یک پاتوق تبدیل شده و هر گروهی که به این نقطه می رسند، لحظاتی را در جوار آن می مانند، به گفتگو می پردازند، یک میان وعده می خورند و در نهایت عکسی به یادگار از آنجا ثبت می کنند و به راه خود ادامه می دهند.

کوه نور عظیمیه بام کرج

با همکاری و مساعدت شهرداری و مسئولان، در بام کرج شرایط مناسبی برای صخره ‌نوردی، پیاده ‌روی و کوه‌ نوردی تدارک دیده شده؛ بدین ترتیب این نقطه از شهر به مکانی مناسب برای ورزشکاران تبدیل شده است. در صورتی که کوه نور عظیمیه را برای آخر هفته خود انتخاب کردید، امکانات اولیه سفر یک روزه مثل: زیر انداز، مقداری غذا، آب خوراکی و لباس مناسب کوه را با خود ببرید.

توجه داشته باشید در حوالی بام کرج رستوران و کافه هایی وجود دارد که شما را از به همراه بردن برخی از موارد ذکر شده، منع می کند. البته تصمیم با شماست که بخواهید بساط تفریح را خودتان بچینید یا اینکه سبک سفر کرده و در یک از رستوران های اطراف بام، غذا را میل کنید. در بام کرج انتظار یک فضای سرسبز را نداشته باشید زیرا اینجا یک محیط صخره ای و کم گیاه است.

کوه نوردی در بام کرج

بام کرج با ارتفاعی بالغ بر 2220 متر یکی از مرتفع ترین کوه های اطراف کرج، که با استقبال خوب کوه نوردان مخصوصا افراد آماتور روبه رو شده، است. برخی از صخره ها دارای شیب های تندی هستند که می توانند صخره نوردان را به چالش بکشند.

البته این شیب ها نسبت به شیب دیگر کوه های حوالی کرج کمتر بوده و همین امر باعث شده اغلب تازه کارها اینجا را برای کوهنوردی ایده آل بدانند. اگر استراحت در کنار چشمه بام کرج را انتخاب کردید، می توانید از مسیرهایی که در کنار آن قرار دارند، به ادامه راه بپردازید و خود را به پای کوه برسانید.

کافه ها و رستوران های بام کرج

خیلی از شهروندان کرجی و حتی تهرانی از این محل به عنوان یک مکان تفریحی دنج برای آخر هفته ها یاد می کنند و معمولا دوست داران طبیعت و ورزش، بام گردی در روز جمعه را در برنامه ریزی خود دارند. یکی از امکانات خوبی که در بام کرج دیده می شود، وجود کافی شاپ ها و رستوران هاست که در همه ایام هفته مخصوصا روزهای تعطیل میزبان گردشگران هستند. کافه ها وعده گاه مناسبی برای جمع های دوستانه جوانان و زوج های جوان خواهد بود.

بازار رستوران ها و کافی شاپ ها در این نقطه از شهر در فصل زمستان بر خلاف تصورها، داغ داغ است و بیشتر افرادی که به بام کرج آمده اند سعی می کنند برای فرار از سرما تا زمان بازگشت، در یکی از همین کافه ها بمانند.

بام کرج

شرایط بازدید بام کرج

بی تردید، سپری کردن روز تعطیل در بام کرج می تواند لذت بخش باشد و خاطره خوشی در ذهن ها حک کند. خوشبختانه مقامات و مسئولین در زمینه فراهم کردن امکانات بهتر در این منطقه، قول هایی داده اند و ما منتظر عملی شدن آنها هستیم. با فراهم شدن این امکانات مطمئنا بام کرج از قبل محبوب تر و پر ترددتر خواهد شد.

گفتیم که در هر فصلی می توانید به این نقطه از کرج بیایید؛ اما توصیه می کنیم برای حفظ امنیت خودتان هم که شده از سفر در روزهای بارانی بپرهیزید. به خاطر اینکه صخره های این کوه حالتی صیقلی دارند، در روزهای بارانی لغزنده می شوند و گذر از آنها می تواند خطرناک باشد. کوچترین اشتباه در چنین شرایط می تواند تبعات جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

در صورتی که روزهای بارانی را برای کوه نوردی در بام انتخاب کردید، به هیچ وجه افراد کم سن و سال یا سالخورده را با خود همراه نبرید. بی شک تردد برای این گروه های سنی سخت و دشوار خواهد بود. بهترین زمان گردش در این مکان، روزهای صاف و آفتابی است که می توان از بلندترین نقطه کرج شهر را به وضوح دید و از زیبایی آن لذت برد.

دقت خود را در هنگام عبور از نقاط شیب دار و گذرگاه های نزدیک پرتگاه، بالا ببرید. نکته ای که موظفیم آن را به همه گوش زد کنیم این است که: در زمان برگشت، زباله ها را به سطل های زباله بیندازید تا محیط زیستی پاکیزه داشته باشیم.

آدرس بام کرج

بام در قسمت انتهایی بلوار طالقانی قرار دارد. اگر تمایل دارید مثل بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی سری هم به بام کرج در عظیمیه بزنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در روزهای غیربارانی از این منطقه زیبا و چشم‌نواز دیدن کنید. در واقع در روزهایی که آسمان کاملا صاف و آفتابی است، بهترین زمان ممکن برای بام‌گردی است. مهم‌ترین دلیل این پیشنهاد هم، لغزنده نبودن مسیر پلکانی است که قرار است آن را پیاده طی کنید. متاسفانه براثر بارش باران و برف، سنگ‌هایی که در کوه نور عظیمیه وجود دارد، به دلیل صاف و صیقلی بودن، بسیار لغزنده و خطرناک می‌شود و ممکن است با کوچکترین بی‌احتیاطی، از کوه به پایین سقوط کنید. علاوه ‌بر این، در روزهایی که هوا تمیز است، منظره زیبا و جذابی از بلوار طالقانی و منطقه عظیمیه چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد که بسیار تماشایی است. خوشبختانه برای رفتن تا پای کوه، پس از این که به چهار راه طالقانی رسیدید، وسایل نقلیه مثل تاکسی و اتوبوس برای شما فراهم است.

مسیر کوهنوردی بام کرج

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، بام کرج نام کوه‌پایه‌های عظیمیه در شهر کرج با ارتفاعی حدود 2220 متر است. پس بدیهی است برای رفتن به این مکان زیبا، مسیری کوهپایه‌ای و در برخی مواقع، شیب‌دار انتظارمان را می‌کشد. بد نیست بدانید، در مسیر کوهنوری چشمه‌ای وجود دارد و بسیاری از کوهنوردان و گردشگران در هنگام پایین آمدن از قله کوه، سری هم به این چشمه می‌زنند و از زیبایی آن و مناظر اطراف لذت می‌برند. در این چشمه استراحتگاهی وجود دارد که معمولا در آن صبحانه سرو می‌شود. البته بد نیست بدانید، از خود چشمه تا پای کوه هم، مسیری نسبتا شیب‌دار وجود دارد و برخی از کوهنوردان و گردشگران پس از توقفی کوتاه در استراحتگاه چشمه، از طریق آن خود را به پای کوه می‌رسانند.

جالب است بدانید به دلیل مسیر نسبتا ساده، کوتاه و یال‌های متعدد با شیب‌های کم کوه عظیمیه در مقایسه با دیگر کوه‌های اطراف، مسیرهای تردد زیادی برای پیاده‌روی در دامنه‌های آن ایجاد شده که علاوه بر صعود آسان به قله، لذت قابل توجهی را به کوهنوردان و طبیعت‌گردان حتی خانواده‌هایی که تا به حال تجربه کوه‌نوردی نداشته‌اند، هدیه می‌دهد.

خلاصه

بام کرج یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرج است که فضایی بسیار دوست‌داشتنی دارد. افرادی که عاشق طبیعت و محیطی دنج هستند، این مکان را برای استراحت و تفریح انتخاب می‌کنند و در صورتی که هوا صاف باشد، امکان تماشای منظره سطح شهر کرج و جاده چالوس را خواهند داشت. همچنین بام کرج مکانی فوق‌العاده برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به کوهنوردی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (710 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (40 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (37 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از کپل و مخمل تا زی زی گولو و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند+عکس
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس