برای جلوگیری از ساییده شدن لاستیک‌ها چه باید کرد؟

  چهارشنبه، 05 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
برای جلوگیری از ساییده شدن لاستیک‌ها چه باید کرد؟
اگر هنگام رانندگی خودرو به یک سمت کشیده شود و یا زمانی که فرمان را رها می‌کنید خودرو از مسیر منحرف شود ابتدا باید تنظیم بودن باد لاستیک‌ها را بررسی کنید، نامتوازن بودن باد لاستیک‌ها می‌تواند یکی از دلایل سایش بیشتر یک لاستیک نسبت به بقیه لاستیک‌ها شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، لاستیک خودرو را باید یکی از مهمترین و البته گرانترین قطعات مصرفی خودرو دانست که مانند دیگر قطعات دارای عمر مفیدی است . اما آنچه لاستیک را بعنوان قطعه ای حساس معرفی خواهد کرد در دست داشتن جان سرنشنیان است چرا که بروز مشکل در لاستیک و آنهم در حین رانندگی می تواند منجر به حوداث جبران ناپذیری گردد از همین رو بازدید و نگه داری از لاستیک ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

اما باید توجه داشت که علل گوناگونی نظیر لاستیک سایی باعث خواهد شد عمر لاستیک به سرعت کم شود و در حالی که راننده منتظر هیچ حادثه ای از سوی لاستیک ها نیست ،به ناگهان با ترکیدگی لاستیک ها روبرو می گردد .از همین رو در این مقاله قصد داریم به علت لاستیک سایی و نحوه تشخیص آن بپردازیم .

ساییده شدن لاستیک ها بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می شود و می تواند دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از علت هایی که سبب ساییده شدن لاستیک ها می شود به هم خوردن زاویه های تنظیم به مرور زمان است البته ساییده شدن لاستیک ها به نوع رانندگی نیز ارتباط دارد برای مثال تیک آف کشیدن می تواند یکی از دلایلی باشد که سبب ساییده شدن لاستیک ها شود. ساییده شدن لاستیک ها علت دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

فرمان خودرو

اگر هنگام رانندگی خودرو به یک سمت کشیده شود و یا زمانی که فرمان را رها می کنید خودرو از مسیر منحرف شود ابتدا باید تنظیم بودن باد لاستیک ها را بررسی کنید، نامتوازن بودن باد لاستیک ها می تواند یکی از دلایل سایش بیشتر یک لاستیک نسبت به بقیه لاستیک ها شود. اگر میزان باد لاستیک ها تنظیم بود باید فرمان خودرو را تنظیم کنیدکه در اصطلاح به آن میزان فرمان می گویند. لرزش فرمان منیز نشان دهنده یک اشکال در خودرو است که هم می تواند به لاستیک ها و پلوس ارتباط داشته باشد. تنظیم نبودن فرمان یکی از دلایل سایش در لاستیک ها است.

فنربندی

فنرها ضربه ها را در دست انداز می گیرند. فنر خودرو از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده است که این اجزا سبب همراستایی چرخ ها می شوند. آسب در هرکدام از بخش های فنر می تواند سبب آسیب به سایر بخش های فنر شود که این آسیب فشار روی چرخ ها را زیاد می کند و سبب فرساش می شود.

همراستایی لاستیک ها

برای اینکه لاستیک ها فرسوده نشوند لازم است که در یک راستا باشند. همراستایی از سایش لاستیک ها، اصطحکاک و سر خوردن جلوگیری می کند. برای اینکه لاستیک ها در یک راستا باشند و بین آنها همراستایی وجود داشته باشد باید به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید تا با تنظیم لاستیک ها مانع از ساییدگی آنها شود.

انواع لاستیک سایی

لاستیک سایی انواع مختلفی دارد و همیشه به یک شکل نیست در ادامه انواع لاستیک سایی ها را بررسی می کنیم.

ساییده شدن وسط لاستیک ها

اگر وسط لاستیک خودرو ساییده شود نشان دهنده زیاد بودن باد در تایرها است و لازم است که حجم باد در تایرها را کمتر کنید. وقتی باد تایرها زیاد باشد به قسمت مرکزی آن فشار بیشتری وارد می شود در نتیجه فشار بیشتری که به مرکز لاستیک وارد می شود سبب شایش آن است.

ساییده شدن کناره لاستیک ها

اگر متوجه سایش لاستیک ها از کناره ها شدید باید بدانید که باد تایرها کم است و این باعث فشار به قسمت های کناره لاستیک ها شده و باعث ساییده شدن آن می شود.

تیزی در لبه تایرها

تنظیم همگرایی و واگرایی در خودرو بسیار پیچیده و حساس است و باید به دقت انجام شود. اگر لبه داخل یک دندانه تیز باشد نشان دهنده این است که زاویه Toe in یا همگرایی بیش از حد است و اگر لبه بیرونی دندانه ها تیز باشد نشان دهنده Toe out یا واگرایی است. تغییر در زاویه کمبر و کستر می تواند سبب تغییر در همگرایی و واگرایی فرمان شود که فنرها و سیستم تعلیق را تحت تاثیر قرار می دهد. بهتر است برای تنظیم کمبر و کستر به تعمیرکاران حرفه ای مراجعه کنید تا اشکال در آن سبب ایجاد مشکلات جدیدی در خودرو نشود.

برآمدگی یا تورفتگی لاستیک ها

برآمدگی یا تورفتگی در لاستیک ها را پله شدن نیز می گویند. اگر لاستیک خودرو پله شود باید دنبال مشکل در فنربندی خودرو باشید. اگر فنربندی دچار آسیب شده باشد بالانس لاستیک ها را به هم می ریزد و سبب پله شدن لاستیک می شود.

ساییده شدن لبه بیرونی لاستیک

اگر لبه بیرونی لاستیک ساییده شود دلیل آن می تواند به کمبر و کستر ارتباط داشته باشد و باید زوایای آن بررسی شود.

ساییده شدن لبه داخلی لاستیک

زاویه های کمبر منفی و Toeمی تواند از دلایلی باشد که سبب سایش لبه های داخلی لاستیک ها شود. همچنین فنرها، بوش ها و حمل بار نیز می توانند دلیلی بر ساییده شدن قسمت داخلی تایرها باشند.

برای جلوگیری از ساییده شدن لاستیک ها چه باید کرد؟

  • بررسی مرتب تایرها را فراموش نکنید. تایرها باید مرتب بررسی شوند تا از میزان آج لاستیک ها آگاه باشید و در صورت کاهش آج آن را تعویض کنید.
  • فشار تایرها در فصل های مختلف باید متفاوت باشد. چرا که با تغییر فصل انبساط و انقباض به وجود می آید و سبب کم و زیاد شدن باد تایرها می شود. بهتر است با شروع هر فصل نسبت به تغییر باد تایرها اقدام کنید.
  • اگر دفترچه راهنما دارید حتما از آن کمک بگیرید چراکه با استفاده از آن می توان نسبت به میزان باد تایرها آگاهی پیدا کرده و آن را تنظیم کرد.
  • وقتی در حال رانندگی با سرعت بیش از حد مجاز هستید و ترمز می گیرید سبب اصطکاک زیاد بین لاستیک و زمین می شوید و این باعث فرسایش لاستیک ها می شود.
  • معمولا لاستیک های جلو زودتر از لاستیک های عقب ساییده می شوند. برخی توصیه می کنند که سالانه دوبار لاستیک های عقب و جلو را جا به جا کنید تا به عمر لاستیک ها افزوده شود البته بهتر است قبل از جابه جاکردن لاستیک ها با یک تعمیرکار مشورت کنید.
  • رانندگی به صورت هجومی و تیک اف کشیدن می تواند سبب ساییده شدن لاستیک ها شود بنابراین بهتر است به صورت عادی رانندگی کنید.

همانطور که گفته شد لاستیک ها از اجزای مهم خودرو هستند و بهتر است به سالم بودن آنها توجه کنید. به یاد داشته باشید که سلامت لاستیک ها ارتباط مستقیمی با نوع رانندگی و جاده هایی که در آن رانندگی می کنید دارد در نتیجه بهتر است قبل از هرچیزی به سلامت آنها اهمیت دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان