برای جلوگیری از ساییده شدن لاستیک‌ها چه باید کرد؟

  چهارشنبه، 05 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
برای جلوگیری از ساییده شدن لاستیک‌ها چه باید کرد؟
اگر هنگام رانندگی خودرو به یک سمت کشیده شود و یا زمانی که فرمان را رها می‌کنید خودرو از مسیر منحرف شود ابتدا باید تنظیم بودن باد لاستیک‌ها را بررسی کنید، نامتوازن بودن باد لاستیک‌ها می‌تواند یکی از دلایل سایش بیشتر یک لاستیک نسبت به بقیه لاستیک‌ها شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، لاستیک خودرو را باید یکی از مهمترین و البته گرانترین قطعات مصرفی خودرو دانست که مانند دیگر قطعات دارای عمر مفیدی است . اما آنچه لاستیک را بعنوان قطعه ای حساس معرفی خواهد کرد در دست داشتن جان سرنشنیان است چرا که بروز مشکل در لاستیک و آنهم در حین رانندگی می تواند منجر به حوداث جبران ناپذیری گردد از همین رو بازدید و نگه داری از لاستیک ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

اما باید توجه داشت که علل گوناگونی نظیر لاستیک سایی باعث خواهد شد عمر لاستیک به سرعت کم شود و در حالی که راننده منتظر هیچ حادثه ای از سوی لاستیک ها نیست ،به ناگهان با ترکیدگی لاستیک ها روبرو می گردد .از همین رو در این مقاله قصد داریم به علت لاستیک سایی و نحوه تشخیص آن بپردازیم .

ساییده شدن لاستیک ها بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می شود و می تواند دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از علت هایی که سبب ساییده شدن لاستیک ها می شود به هم خوردن زاویه های تنظیم به مرور زمان است البته ساییده شدن لاستیک ها به نوع رانندگی نیز ارتباط دارد برای مثال تیک آف کشیدن می تواند یکی از دلایلی باشد که سبب ساییده شدن لاستیک ها شود. ساییده شدن لاستیک ها علت دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

فرمان خودرو

اگر هنگام رانندگی خودرو به یک سمت کشیده شود و یا زمانی که فرمان را رها می کنید خودرو از مسیر منحرف شود ابتدا باید تنظیم بودن باد لاستیک ها را بررسی کنید، نامتوازن بودن باد لاستیک ها می تواند یکی از دلایل سایش بیشتر یک لاستیک نسبت به بقیه لاستیک ها شود. اگر میزان باد لاستیک ها تنظیم بود باید فرمان خودرو را تنظیم کنیدکه در اصطلاح به آن میزان فرمان می گویند. لرزش فرمان منیز نشان دهنده یک اشکال در خودرو است که هم می تواند به لاستیک ها و پلوس ارتباط داشته باشد. تنظیم نبودن فرمان یکی از دلایل سایش در لاستیک ها است.

فنربندی

فنرها ضربه ها را در دست انداز می گیرند. فنر خودرو از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده است که این اجزا سبب همراستایی چرخ ها می شوند. آسب در هرکدام از بخش های فنر می تواند سبب آسیب به سایر بخش های فنر شود که این آسیب فشار روی چرخ ها را زیاد می کند و سبب فرساش می شود.

همراستایی لاستیک ها

برای اینکه لاستیک ها فرسوده نشوند لازم است که در یک راستا باشند. همراستایی از سایش لاستیک ها، اصطحکاک و سر خوردن جلوگیری می کند. برای اینکه لاستیک ها در یک راستا باشند و بین آنها همراستایی وجود داشته باشد باید به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید تا با تنظیم لاستیک ها مانع از ساییدگی آنها شود.

انواع لاستیک سایی

لاستیک سایی انواع مختلفی دارد و همیشه به یک شکل نیست در ادامه انواع لاستیک سایی ها را بررسی می کنیم.

ساییده شدن وسط لاستیک ها

اگر وسط لاستیک خودرو ساییده شود نشان دهنده زیاد بودن باد در تایرها است و لازم است که حجم باد در تایرها را کمتر کنید. وقتی باد تایرها زیاد باشد به قسمت مرکزی آن فشار بیشتری وارد می شود در نتیجه فشار بیشتری که به مرکز لاستیک وارد می شود سبب شایش آن است.

ساییده شدن کناره لاستیک ها

اگر متوجه سایش لاستیک ها از کناره ها شدید باید بدانید که باد تایرها کم است و این باعث فشار به قسمت های کناره لاستیک ها شده و باعث ساییده شدن آن می شود.

تیزی در لبه تایرها

تنظیم همگرایی و واگرایی در خودرو بسیار پیچیده و حساس است و باید به دقت انجام شود. اگر لبه داخل یک دندانه تیز باشد نشان دهنده این است که زاویه Toe in یا همگرایی بیش از حد است و اگر لبه بیرونی دندانه ها تیز باشد نشان دهنده Toe out یا واگرایی است. تغییر در زاویه کمبر و کستر می تواند سبب تغییر در همگرایی و واگرایی فرمان شود که فنرها و سیستم تعلیق را تحت تاثیر قرار می دهد. بهتر است برای تنظیم کمبر و کستر به تعمیرکاران حرفه ای مراجعه کنید تا اشکال در آن سبب ایجاد مشکلات جدیدی در خودرو نشود.

برآمدگی یا تورفتگی لاستیک ها

برآمدگی یا تورفتگی در لاستیک ها را پله شدن نیز می گویند. اگر لاستیک خودرو پله شود باید دنبال مشکل در فنربندی خودرو باشید. اگر فنربندی دچار آسیب شده باشد بالانس لاستیک ها را به هم می ریزد و سبب پله شدن لاستیک می شود.

ساییده شدن لبه بیرونی لاستیک

اگر لبه بیرونی لاستیک ساییده شود دلیل آن می تواند به کمبر و کستر ارتباط داشته باشد و باید زوایای آن بررسی شود.

ساییده شدن لبه داخلی لاستیک

زاویه های کمبر منفی و Toeمی تواند از دلایلی باشد که سبب سایش لبه های داخلی لاستیک ها شود. همچنین فنرها، بوش ها و حمل بار نیز می توانند دلیلی بر ساییده شدن قسمت داخلی تایرها باشند.

برای جلوگیری از ساییده شدن لاستیک ها چه باید کرد؟

  • بررسی مرتب تایرها را فراموش نکنید. تایرها باید مرتب بررسی شوند تا از میزان آج لاستیک ها آگاه باشید و در صورت کاهش آج آن را تعویض کنید.
  • فشار تایرها در فصل های مختلف باید متفاوت باشد. چرا که با تغییر فصل انبساط و انقباض به وجود می آید و سبب کم و زیاد شدن باد تایرها می شود. بهتر است با شروع هر فصل نسبت به تغییر باد تایرها اقدام کنید.
  • اگر دفترچه راهنما دارید حتما از آن کمک بگیرید چراکه با استفاده از آن می توان نسبت به میزان باد تایرها آگاهی پیدا کرده و آن را تنظیم کرد.
  • وقتی در حال رانندگی با سرعت بیش از حد مجاز هستید و ترمز می گیرید سبب اصطکاک زیاد بین لاستیک و زمین می شوید و این باعث فرسایش لاستیک ها می شود.
  • معمولا لاستیک های جلو زودتر از لاستیک های عقب ساییده می شوند. برخی توصیه می کنند که سالانه دوبار لاستیک های عقب و جلو را جا به جا کنید تا به عمر لاستیک ها افزوده شود البته بهتر است قبل از جابه جاکردن لاستیک ها با یک تعمیرکار مشورت کنید.
  • رانندگی به صورت هجومی و تیک اف کشیدن می تواند سبب ساییده شدن لاستیک ها شود بنابراین بهتر است به صورت عادی رانندگی کنید.

همانطور که گفته شد لاستیک ها از اجزای مهم خودرو هستند و بهتر است به سالم بودن آنها توجه کنید. به یاد داشته باشید که سلامت لاستیک ها ارتباط مستقیمی با نوع رانندگی و جاده هایی که در آن رانندگی می کنید دارد در نتیجه بهتر است قبل از هرچیزی به سلامت آنها اهمیت دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...