برای مراقبت از پوست نوزادان در هنگام بستن پوشک چکار کنیم؟

  چهارشنبه، 03 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
برای مراقبت از پوست نوزادان در هنگام بستن پوشک چکار کنیم؟
دانستن برخی نکات که به شما کمک می‌کند بتوانید بهتر از پوست کودکتان مراقبت کنید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حساسیت پوستی در ناحیه زیر پوشک عارضه ای است که طی آن پوست کودک ملتهب می شود و لکه/ لکه هایی به رنگ قرمز روشن روی باسن او و نواحی اطراف پدیدار می شود. خیس بودن پوشک کودک یا تعویض نکردن آن طی روند منظم، حساسیت های پوستی و عرق سوزشدن پاها ازجمله علت های رایج این عارضه هستند. گرچه حساسیت و التهاب پوست در ناحیه زیر پوشک معمولا کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. این عارضه می تواند موجب آزردگی و بی قراری بچه ها شود و پدرومادرها را به دلهره بیندازد، اما با داشتن اطلاعات کافی درمورد آن و کسب آگاهی از روش های پیشگیری و سایر موارد ضروری، جای نگرانی نخواهد بود.

عوارض استفاده از پوشک

معمولا پوشک برای والدین به معنی وسیله ای است که تمیزی لباس کودک و البته خانه را در بر دارد. و همچنین در شب می تواند تضمینی باشد برای خواب بیشتر. بیدار کردن یک کودک از خواب شبانه به خصوص یک کودک تازه متولد شده، در واقع می تواند برای سلامت کودک وحتی هر دو والدین مضر باشد. بنابراین استفاده از پوشک خیلی هم بد نیست، اما در هنگام استفاده از پوشک باید دقت کرد چرا که مشکلاتی را هم با خود به همراه می آورد.

ایجاد عفونت می کند

هنگامی که بچه ها را پوشک می کنند، ماده ای که نقش جذب را به عهده دارد، از گردش هوا در داخل نیز جلوگیری می کند. به همین دلیل محیط اطراف پوشک گرم و مرطوب می شود، در حالی که باکتری ها و قارچ ها می توانند رشد کنند و به نوبه خود باعث ایجاد عفونت های پوستی در کودک شوند

سمی بودن پوشک می تواند به کودک شما آسیب برساند

یک کودک به طور متوسط روزانه 7 تا 8 پوشک استفاده می کند که این بدان معنی است که پوشک برای تقریبا 24 ساعت در روز استفاده می شود. در طول این زمان پوشک به طور مستقیم با پوست کودک تماس می گیرد و بدین معنی است که هر گونه مواد سمی موجود در داخل پوشک می تواند به راحتی در بدن کودک شما وارد شود. علاوه بر ورق های پلاستیکی، پوشک ها می توانند مواد دیگری مانند رنگ مصنوعی، مواد شیمیایی مورد استفاده برای عطر، پلی ویلتییل سدیم، دیوکسین ها و فتالات ها داشته باشند که می تواند باعث آسم، عدم تعادل هورمونی و سرطان شود.رنگ مصنوعی در پوشک نیز می تواند مشکل زیادی را برای کودکان داشته باشد بعضی از پوشک های غیر استاندار موادی مانند اتیلن بنزن و تولوئن دارند که می توانند علاوه بر مشکلات عصبی، خطر ناراحتی چشم و ضعف سیستم ایمنی را نیز داشته باشند.

ایجاد آلرژی می کند

همه کودکان، به خصوص نوزادان پوست بسیار حساسی دارند و استفاده از هر نوع پوشک می تواند بر روی پوست تاثیر بگذارد. موارد زیادی وجود دارد که رنگ ها، مواد شیمیایی، ژل، مواد مصنوعی که جذب پوشک را افزایش می دهند، در واقع می تواند باعث آلرژی پوست در کودک شود.

ایجاد راش پوستی می کند

راش پوستی (بثورات پوشک) یک بیماری شایع است که می تواند به علت استفاده طولانی مدت از پوشک مرطوب در نوزادان ایجاد شود. رطوبت در پوشک یک فرصت مناسب برای پرورش باکتری است که باعث می شود پوست کودک قرمز، ناراحت و تحریک شود. زمانی که یک پوشک برای مدت طولانی تعویض نشود این بیماری به طور مکرر در پوست ایجاد می شود و اگر چندین بار تکرار شود و یا به موقع درمان نشود، می تواند باعث آسیب جدی به کودک شود

نکاتی برای مراقبت از پوست نوزادان

دانستن برخی نکات که به شما کمک می کند بتوانید بهتر از پوست کودکتان مراقبت کنید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پودر بچه: کودکان می توانند دانه های بسیار ریز انواع پودرهای بچه را استنشاق کنند که می تواند باعث مشکلات ریه در آنها شود. پس بهتر است از استفادۀ آنها برای کودکتان خودداری کنید.

شست وشوی لباس ها: پرهیز از حساسیت های پوستی، کودک شما را خندان و خوشحال نگاه می دارد، پس برای شستن هر چیزی که با پوست کودکتان تماس پیدا می کند، از ملافه و پتو گرفته تا حوله ها و حتی پوست خودتان، از یک شویندۀ ملایم بدون عطر و بو استفاده کنید. با این کار احتمال تحریک یا خارش پوست کودک را کم خواهید کرد.

ضدآفتاب کودک و عینک آفتابی: ضدآفتاب را به قسمت هایی از پوست بزنید که از لباس کودکتان بیرون است. همچنین می توانید از پماد زینک اکساید روی بینی، گوش ها و لب های فرزندتان استفاده کنید. باقی بدن کودکتان را با لباس بپوشانید و یک کلاه لبه پهن نیز روی سرش بگذارید. عینک آفتابی هم از چشم های کودکتان در مقابل اشعه های مضر محافظت می کند.

محصولات بهداشتی: اگر می خواهید برای کودکتان محصولات مراقبت از پوست ویژۀ کودکان بخرید، بهتر است به دنبال محصولاتی باشید که بدون رنگ، عطر و بو و بدون فتالات ها و پارابن ها است که همگی اینها می تواند باعث تحریک پوست شود. همچنین خیلی بهتر است اگر با متخصص اطفال دربارۀ مناسب بودن آن برای پوست نوزادتان مشورت کنید.

ماساژ: اگر حساسیت یا دیگر عارضه های پوستی، کودکتان را تحریک پذیر و ناراحت کرده است، با اجازۀ پزشکش ماساژ را امتحان کنید. طبق یک پژوهش جدید، نوازش و ماساژ ملایم پوست نه تنها می تواند باعث تمدد اعصاب شود، بلکه می تواند به خواب بهتر و کاهش یا توقف گریه های کودکان هم منجر شود. فقط یادتان باشد ماساژ برای کودکان مبتلا به یفلاکس معده توصیه نمی شود.

زمان مراجعه به پزشک

بیشتر حساسیت ها و مشکلات پوست نوزادان جدی نیست، اما برخی از آنها نیز ممکن است نشانۀ عفونت باشد که به توجه دقیق و پیگیری نیاز دارد. در صورت مشاهدهٔ موارد زیر لازم است برای درمان فوراً به متخصص اطفال مراجعه کنید:

  • اگر پوست کودکتان نقطه های کوچک و ارغوانی قرمزی دارد.
  • اگر پوست نوزاد جوش های زرد و مملو از مایع یا تاول چرکی دارد.
  • اگر کودک، تب کرده یا بی حال است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (542 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (442 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (208 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (113 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (27 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (13 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
اعلام تقویم تحصیلی 1404 - 1403 دانشگاه‌های علوم پزشکی
آخرین جزئیات از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
پدر بازیکن معروف تیم ملی به جرم آزار جنسی یک نوجوان دستگیر شد +جزئیات
لحظه شماری برای ساخت یک ایران تمام عیار در حواشی داغ امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار: تلاش پزشکیان و جلیلی در آخرین روز تبلیغات
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس