دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

بارداری با سطح بالا و پایین HCG 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) هورمونی است که از طریق سلولهای جفت در طول بارداری تولید می شود. حال بارداری با سطح بالا یا پایین این هورمون نشان دهنده چیست ؟در این مطلب از ساعد نیوز همراه ما باشید.

HCG در واقع مخفف هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی است. این هورمون خاص بارداری است که می‌تواند برای زنان باردار بسیار مهم باشد.هورمون HCG مسئول تمام علائم اولیه بارداری است که زنان را به این سمت سوق می‌دهد که آنها باردار هستند حتی پیش از آنکه تست بارداری انجام دهند. حساسیت سینه‌ها، حالت تهوع و خستگی همگی به دلیل افزایش این هورمون در بدن اتفاق می‌افتد.

هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG)

هورمون hCG در دوران بارداری و توسط سلول‌های جفت در حال رشد ساخته می‌شود. جفت کیسه‌ای است که تخمک را پس از لقاح تغذیه می‌کند و به دیوارهٔ رحم می‌چسبد.هورمون hCG را از 10 یا 11 روز پس از لقاح می‌توان در نمونه خون تشخیص داد. در بارداری‌های سالم سطح این هورمون به سرعت افزایش می‌یابد: سطح hCG هر 48 تا 72 ساعت دو برابر می‌شود و در حدود هشت تا 11 هفته پس از لقاح به اوج خود می‌رسد. سطح hCG سپس کاهش می‌یابد، پایدار می‌شود و در ادامهٔ بارداری ثابت می‌ماند.

علت بالا بودن سطح hCG در بارداری

تعیین اینکه دقیقا چه مقدار سطح hCG بالا است، ممکن است دشوار باشد، زیرا دامنه طبیعی سطح hCG در اوایل بارداری گسترده است و سطح hCG می تواند با نرخ های مختلف افزایش یابد و سقوط کند.بسته به اینکه در طول دوران بارداری چه اتفاقی می افتد، دستورالعمل های عمومی پزشکان صادر می شود.

سطح بالای hCG می تواند چندین نشانه متفاوت را نشان دهد، که بیشتر آنها مربوط به آن نباشد.ممکن است به این معنی باشد که در محاسبه تاریخ بارداری دچار اشتباه شده باشید. همچنین می تواند نشان دهد که شما دارای بیش از یک قل هستید، مثلا صاحب دوقلو یا چند قلو شده باشید.

اگر داروهای باروری مصرف می کنید، سطح hCG شما نیز افزایش می یابد. در کل می تواند به هیچ وجه معنی بدی نداشته باشد. برخی از زنان دارای سطح بالای hCG هستند و با حاملگی طبیعی ادامه می دهند و یک کودک تنها و سالم دارند.به طور معمول، سطح بالای hCG می تواند عوارض مهمی را در بارداری شما، نظیر بارداری مولار نشان دهد.

علت پایین بودن سطح hCG در بارداری

افزایش سطح hCG معمولا نشانه حاملگی سالم است. با این حال، سطوح پایین hCG همیشه نشانه ای از بیماری و ایجاد مشکل در بارداری نیست.علل احتمالی سطح پایین hCG عبارتند از:

  • بارداری پوچ : بارداری پوچ که در آن تخمک بارور به دیواره رحم متصل می شود، اما جنین نمی تواند رشد کند. این امر می تواند در ابتدای بارداری و گاهی اوقات حتی قبل از اینکه فرد بداند باردار است، رخ دهد.

  • سقط جنین : سقط غیر عمدی جنین نیز به عنوان سقط خود به خودی جنین شناخته می شود و زمانی اتفاق می افتد که جنین به طور طبیعی قبل از هفته 20 حاملگی بمیرد. سطوح hCG ممکن است در ابتدا در این شرایط افزایش یابد، اما بعد از آن نمیتواند افزایش یا کاهش یابد.

  • اشتباه در محاسبه سن بارداری:این موضوع زمانی اتفاق می افتد که مراحل بارداری و تخمین زمان تولد اشتباه رخ دهد.محاسبه سن بارداری بر اساس تاریخ آخرین دوره قاعدگی زن است، بنابراین اگر فردی دوره های قاعدگی نامنظم را تجربه می کند یا از تاریخ آخرین دوره قاعدگی خود نامطمئن است در این هنگام ممکن است در محاسبه سن بارداری اشتباه رخ دهد.

آنچه در مورد سطح HCG باید بدانید

  1. با افزایش هفته های بارداری مقدار هورمون HCG نیز بیشتر می شود، زمان لازم برای دو برابر شدن سطح این هورمون می تواند حدودا هر 96 ساعت افزایش یابد.

  2. در مقادیر بیش از حد HCG باید احتیاط شود. یک بارداری طبیعی ممکن است سطح HCG کمی داشته باشد ولی جنین کامل سالم باشد. نتایج سونوگرافی بعد از هفته 5 تا 6 بارداری می تواند اطلاعات بسیار دقیق تری را درباره وضعیت و سلامتی جنین ارائه دهد که موثق تر از آزمایش HCG است.

  3. سطح گنادوتروپین جفتی انسان کمتر از mIU /mL 5 بارداری منفی و سطح بالاتر از mIU /ml 25 بارداری مثبت در نظر گرفته می شود.

  4. سطح HCG بین محدوده mIU /ml 6 و 24 به عنوان یک وضعیت نامشخص به حساب می آید و شما احتمالاً نیاز به تکرار آزمایش دارید تا ببینید سطح هورمون شما برای تأیید بارداری بالا می رود یا خیر.

  5. هورمون HCG در واحد بین المللی میلیون هورمون HCG در هر میلی لیتر خون (mIU /ml) اندازه گیری شود.

  6. هنگامی که سطح گنادوتروپین جفتی انسان به mIU /mL 1000 تا 2000 رسیده باشد، سونوگرافی ترانس واژینال می تواند ساک حاملگی را تشخیص دهد. از آن جا که سطح این هورمون می تواند بسیار متفاوت باشد و زمان بارداری نیز ممکن است اشتباه باشد، تا زمانی که سطح گنادوتروپین جفتی انسان حداقل به mIU /mL 2000 نرسد، بارداری با روش های سونوگرافی قابل تشخیص نخواهد بود.

  7. در بیشتر موارد تنها انجام یک آزمایش برای اندازه گیری این هورمون کافی نیست. هنگامی که در مورد سلامتی بارداری تردیدی وجود دارد، چند آزمایش بی درنگ انجام می شود تا ارزیابی دقیق تری از وضعیت به دست آید.

  8. میزان سطح هورمون HCG نباید برای تعیین سن بارداری استفاده شود، زیرا مقادیر این هورمون بسیار متفاوت است.

  9. دو نوع رایج آزمایش گنادوتروپین جفتی انسان وجود دارد. یک آزمایش کیفی گنادوتروپین جفتی انسان که فقط وجود یا عدم وجود هورمون را تشخیص می دهد که به تست بتا معروف است و دیگری آزمایش کمی یا تیتر بتا که مقدار HCG موجود در خون را اندازه گیری می کند.

سخن پایانی

پزشک برای تشخیص بارداری می‌تواند از آزمایش‌های گوناگونی استفاده کند. یکی از این آزمایش‌های رایج آزمایش hCG است که نوعی هورمون خاص را در خون شما اندازه می‌گیرد. مزیت این آزمایش این است که در فاصله کوتاهی بعد از بارداری می‌تواند بارداری را تشخیص دهد. البته میزان پایین و بالای این آزمایش می‌تواند نشانه برخی مشکلات باشد که در این مطلب عنوان شد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
هزینه چاپ یک کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب