باید و نبایدهای دوران عقد و نامزدی

  شنبه، 08 آذر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
باید و نبایدهای دوران عقد و نامزدی
اگر نامزدتان از شما در مورد روابط قبلی سوال پرسید، به او بگویید در گذشته تعهدی به یکدیگر نداشته اید. آنچه مهم است تعهد و وفاداری شما به این رابطه و این مسئله است که او تنها فردی است که در زندگی شماست.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دوران نامزدی به طور رسمی از زمان عقد آغاز می شود و تا شروع زندگی زیر یک سقف ادامه دارد. یکی از مهمترین دغدغه هایی که در این نامزدی رسمی وجود دارد، حد روابط دختر و پسر است.

این که خانواده ها باید بر اساس عرف عمل کنند و مانع از روابط آزاد دختر و پسر به عنوان یک زوج شوند یا باید طبق مجوز شرع، روابط زناشویی را برای آنها مجاز بدانند و تصمیم گیری در این زمینه را به خودشان واگذار کنند؟

بطور کلی زمانی که عقد جاری می شود، زن و شوهر از لحاظ قانونی و شرعی به همدیگر محرم می شوند. اما یک سری روابط بین این دو تابع فرهنگ و اجتماع است.

به عنوان مثال ممکن است خانواده سختگیری بیشتری کنند که اینها زیاد با همدیگر ارتباط برقرار نکنند و این رابطه ها بستگی به فرهنگ خانواده زوجین دارد. اگر این زوج تابع یک محیط و یک خانواده و یک فرهنگ باشند طبیعتا بهتر می توانند با همدیگر کنار بیایند. ولی اگر فرهنگشان با هم متعارض و متفاوت باشد مشکلاتی ایجاد می شود.

در دوران عقد زوجین چه به هم بگویند؟

هرچقدر زوجین با همدیگر رک و راست تر باشند بهتر است؛یک مزیتی که در دوران عقد وجود دارد این است که اگر بین زوجین مشکلی به وجود آید، تا آنجا که ممکن است با مداخلات صحیح خانواده ها و مشورت کردن با آنها برطرف می شود و یا با مراجعه به مراکز مشاوره مشکلشان حل می شود.

دوران عقد بهترین دوران شناخت است زیرا افراد با ارتباط عاطفی و زناشویی می توانند به روحیات و رفتار یکدیگر آگاه شوند.

یک نکته مهم در دوران عقد این است که اگر زوجین در دوران عقد به این نتیجه رسیدند که واقعا با هم نمی توانند زندگی کنند، باید از هم جدا شوند. طلاق گرفتن قبل از عروسی، آسیب کمتری به زوجین وارد می کند تا بعد از عروسی و بچه دار شدن.

دوران عقد فرصت مناسبی جهت شناخت بهتر و عمیق تر زن و مرد از یکدیگر و در نتیجه ورود به زندگی با تفاهمی بیشتر است. به عبارت دیگر دوران نامزدی دوران آشنایی تکمیلی است و یک ازدواج نیمه تمام محسوب میشود. لذا نباید انتظار داشت که آنچه افراد در زندگی مشترک تجربه میکنند، در این دوره نیز تجربه کنند.

از دیگر مسائل مهمی که وجود دارد مسائل ایدئولوژیک یا همان مسائل اعتقادی و مذهبی است در دوران عقد باید دقت بیشتری به آنها شود.

این مسئله در زمینه مسائل اجتماعی ، فرهنگی و حتی سیاسی هم صدق می کند به عنوان مثال مواردی بوده که زوجین در بحران های سیاسی کارشان به طلاق کشیده شده است. برخی از خانواده ها در تب و تاب های سیاسی جامعه تازه می فهمند از لحاظ سیاسی هیچ هم خونی با همدیگر ندارند و اختلافات بالا می گیرد.

این مسئله بسیار مهم است که طرف مقابل را اجبار نکنیم که حتما در همه زمینه ها مثل همسرش فکر کند. تمام زمینه ها مانند رفت و آمد خانوادگی، مسافرت رفتن، ، بچه دار شدن ، نحوه تربیت فرزندان با هم صحبت کنند و اجازه بدهند فرد مقابل راحت و بدون رودربایستی حرف خود را بزنند و شنونده خوبی باشند.

آیا خانواده باید محدودیتی در رفت و آمد قائل شوند؟

حد و مرز رابطه در دوره نامزدی به معنی نداشتن فرصتی برای حرف زدن خصوصی نیست. دوره نامزدی دوره شناخت است و دو طرف باید فرصت کافی برای تعامل و حرف زدن با هم داشته باشند. این فرصت باید برای جوانان ایجاد شود که با بودن در کنار یکدیگر و داشتن فرصت های متعدد برای حرف زدن به شناخت بهتر برسند.

آیا همه باید از نامزدی ما خبردار شوند؟

نامزدی با عقد متفاوت است. دوره نامزدی دوره شناخت بدون ثبت رابطه در شناسنامه است. شناخت زمانی بهتر حاصل می شود که دو طرف از استرس و نگرانی ناشی از عاقبت رابطه به دور باشند. هر چه اطرافیان و آشنایان کمتری از ارتباط و آشنایی خبر داشته باشند، شرایط برای فرزند شما بهتر است. هرچه رابطه را علنی تر کنید، بیشتر به آن متعهد می شوید و جدایی در صورت عدم تفاهم سخت تر می شود. این دشواری گاهی تا جایی پیش می رود، که یکی از طرفین به دلیل ترس از قضاوت فامیل و آشنایان تن به ازدواجی اشتباه می دهد. بنابراین، بهتر است تا زمانی که تصمیم برای ازدواج قطعی نشده است، افراد کمتری از آن اطلاع داشته باشند.

حد و مرز در دوره نامزدی از نظر رفت و آمد چقدر باید باشد؟

همه چیز به شما بستگی دارد. دوره نامزدی ماکتی از زندگی واقعی است. پس قرار نیست بیشتر از آنچه واقعا در زندگی وقت دارید، برای طرف مقابل وقت بگذارید. رفت و آمد به منزل پدری هر یک از طرفین باید به نحوی باشد که مزاحمتی برای اطرافیان ایجاد نکند و در عین حال، زمینه های شناخت را فراهم کند.

آیا باید همه چیز را در مورد گذشته به او بگویم؟

حد و مرز در دوره نامزدی برای شناخت بیشتر است. اما این نباید مانع آن شود که خودتان باشید. هر چقدر بیشتر خود واقعیتان را به همسرتان نشان دهید، در آینده راحت تر خواهید بود. نمایش بازی نکنید و نقاط ضعف و قوتتان را به صورت شفاف نشان دهید. اما از طرفی برخی از افراد دروغ نگفتن را با گفتن همه چیز اشتباه می گیرند. در زندگی مشترک نباید تمام رازهایتان را افشا کنید. برخی از رازها زندگی دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد. رازهایی هم هستند که مربوط به گذشته اند و افشای آنها مزیتی برای آینده ما ندارد.

اگر نامزدتان از شما در مورد روابط قبلی سوال پرسید، به او بگویید در گذشته تعهدی به یکدیگر نداشته اید. آنچه مهم است تعهد و وفاداری شما به این رابطه و این مسئله است که او تنها فردی است که در زندگی شماست.

نامزدی چقدر باید ادامه داشته باشد؟

بهتر است دوره نامزدی بیش از حد طولانی نشود. سعی کنید طی شش ماه تا حداکثر یک سال به شناخت کافی برای تصمیم گیری قطعی و جاری کردن عقد برسید. طولانی تر شدن دوره نامزدی فراتر از این مدت می تواند باعث وارد شدن آسیب به رابطه و شروع اختلافات شود. عدم امکان برقراری رابطه جنسی و حد و مرز در دوره نامزدی باعث وارد آمدن فشار روانی به دو طرف رابطه می شود و این خود می تواند شروعی برای مشکلات باشد.

حد و مرز در دوره نامزدی: مسائل جنسی

وقتی صحبت از حد و مرز در دوره نامزدی بیشتر مسئله جنسی به ذهن خطور می کند. این به دلیل اهمیت بکارت در کشور ما است.

تفاوت در نوع نگاه به رابطه جنسی باعث می شود که دختران از این موضوع بیشتر آسیب ببینند. مردان به رابطه جنسی بیشتر به لحاظ جسمی نگاه می کنند، این در حالی است که تماس جنسی برای دختران با وابستگی عاطفی همراه است. این مسئله باعث می شود که تصمیم گیری، شناخت و جدایی پس از رابطه جنسی در دوره نامزدی برای دختران دشوارتر و با آسیب عاطفی همراه است.

تفاوتی ندارد که در دوره نامزدی صیغه عقد جاری شده است یا نه، برقراری رابطه جنسی روی شناخت شما تاثیر می گذارد و لذت را آنقدر برای شما پر رنگ می کند که دیگر موضوع شناخت دیگری فراموش می شود. این لذت باعث می شود که مشکلات شخصیتی نامزدتان را نادیده بگیرید.

رابطه جنسی باعث می شود که بسیاری از افراد اختلافات بین خود یا خانواده ها را نادیده بگیرند و ازدواج کنند. افرادی نیز که نامزدی را به هم می زنند، دچار آسیب های روانی و عاطفی بیشتری می شوند. اینها همه بدون در نظر گرفتن احتمال باردار ناخواسته در دوره نامزدی است که می تواند یکی از بزرگ ترین بحران های شما باشد.

برخی از افراد خود را قانع می کنند که رابطه جنسی سطحی مشکلی برای هیچ یک از طرفین ایجاد نمی کند. این در حالی است که به هر حال وابستگی در دو طرف ایجاد می شود.

به یاد داشته باشید که در دوره نامزدی شما تعهدی در مورد برطرف کردن نیازهای جنسی نامزدتان ندارید و تنها برای شناخت بیشتر در کنار هم قرار گرفته اید.

حد و مرز در دوره نامزدی برای پیشگیری از برقراری رابطه جنسی:

عدم تمایل خود برای برقراری رابطه جنسی را در شروع نامزدی برای نامزدتان مشخص کنید و به آن پایبند باشید.از گفتگوهای تحریک کننده و جنسی در چت یا گفتگوهای رو در رو پرهیز کنید.سعی کنید تا حد امکان از ماندن در محیط بسته و تنها خودداری کنید.

مرزهای حریم شخصی خود و نامزدتان را رعایت کنید. هیچ یک از شما حق ندارد به بهانه شناخت گوشی دیگری را وارسی کند یا درخواست کند که رمز عبور حساب های اجتماعی دیگری را در اختیار داشته باشد. چنین درخواست هایی می تواند نشانه ای از شکاک بودن فرد باشد.

به خاطر دیگران ادامه رابطه را قبول نکنید و کار را تمام شده ندانید. شما نامزد شده اید تا به شناخت برسید و هیچ چیزی قطعی نشده است. که اگر احساس می کنید که در مجموع با نامزدتان تفاهم ندارید، برای قطع ارتباط تردید نکنید. زندگی آینده شما از هر چیزی مهم تر است.

خود را به درستی به فرد مقابل معرفی کنید وعقاید و باورهای خود را به طور شفاف به او نشان دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (616 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس