بازدید از دیدنی‌ترین موزه‌های زنجان + آدرس

  شنبه، 15 مهر 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه

موزه مردم شناسی رختشویخانه زنجان

موزه مردم شناسی رختشویخانه زنجان در ساختمانی قرار دارد که در گذشته داخل آن لباس می‌شستند. فضای داخلی موزه را با مجسمه‌های مومی به فضایی خاص تبدیل کرده‌اند تا تداعی گذشته باشد. بازدید از این موزه برای بسیاری از افراد یادآور خاطرات خواهد بود.

موزه مردم شناسی زنجان

آدرس: زنجان، خیابان سعدی، کوچه رختشویخانه

موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان

در عبور از محله دالان آلتی، در بخش شمالی سبزه میدان و کنار مسجد جامع، موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان به چشم می‌خورد. این موزه را با نام عمارت ذوالفقاری نیز می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری آن است که موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان در عمارت قدیمی متعلق به قاجار قرار دارد که آن را با نام عمارت ذوالفقاری می‌شناسند. در موزه مردان نمکی زنجان می‌توانید اسکلت‌های انسانی را مشاهده کنید که این اسکلت‌ها مربوط به کارگران معدن نمک بوده‌اند که در زیر آوار مانده و جان باختند.

موزه مردان نمکی زنجان

آدرس: استان زنجان، زنجان، سیزه میدان، خیابان زینبیه

موزه دانشگاه زنجان

موزه دانشگاه زنجان یکی دیگر از موزه‌های زنجان است که ارزش بازدید دارد. در این موزه می‌توانید شاهد ظروف سفالی قدیمی تا چرتکه‌های دوران قاجار باشید. همچنین این موزه قالب فرهنگی دارد و شما را با تاریخ و فرهنگ این منطقه بیشتر آشنا می‌کند.

موزه دانشگاه زنجان

آدرس: زنجان، بلوار دانشگاه، دانشگاه زنجان

موزه خانه توفیقی زنجان

خانه توفیقی یکی از خانه‌های قدیمی زنجان است که در بافت قدیمی این شهر قرار دارد. این خانه در یکی از محله‌های معروف زنجان، یعنی محله غریبیه بالا واقع شده است که آن را با نام محله خرابه رجی نیز می‌شناسند. قدمت این خانه به دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می‌گردد. این خانه ظاهری بسیار زیبا دارد و تزئینات خاصی در آن به کار رفته است. خانه توفیقی زنجان در حال حاضر جزو آثار ملی ایران است و در حال حاضر آن را به موزه تبدیل کرده‌اند.

موزه خانه توفیقی زنجان

آدرس: زنجان، خیابان امام خمینی، خیابان خواجه نصیرالدین طوسی

موزه تاریخ طبیعی زنجان

زنجان در یک منطقه طبیعی بسیار خاص قرار دارد. این شهر از سمتی در همسایگی آذربایجان و از سمتی در همسایگی استان گیلان قرار دارد. به همین خاطر دارای بافت جنگلی و کوهستانی بسیار خاص است. همین موضوع باعث شده تا پوشش گیاهی و جانوری خاصی در این منطقه وجود داشته باشد. در سال 1373 موزه تاریخ طبیعی زنجان در این شهر افتتاح شد. در این موزه هم می‌توانید با پوشش جانوری منطقه آشنا شوید و هم انواع سنگواره قدیمی که در این منطقه کشف شده است را از نزدیک ببینید.

موزه تاریخ طبیعی زنجان

آدرس: زنجان، ابتدای جاده تبریز، پارک جنگلی ارم

موزه صنایع دستی عمارت دارایی زنجان

عمارت دارایی یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های زنجان است. قدمت این عمارت به دوران قاجار باز می‌گردد. عمارت دارایی پلانی مستطیل‌ شکل دارد و در دل باغی بسیار بزرگ به مساحت 18 هزار مترمربع قرار گرفته است. معماری این عمارت بیشتر به سبک پهلوی نزدیک است. در سال 1390 این عمارت را به محل برگزاری موزه دائمی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی این شهر تبدیل کردند. در این موزه می‌توانید شاهد انواع ظروف مسی قلم‌زنی‌ شده متعلق به دوران قاجار، شمشیر، گلیم، چاقو، ملیله‌کاری باشید.

موزه صنایع دستی زنجان

آدرس: زنجان، ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و قسمت غربی خیابان طالقانی

موزه سنگ نوشته‌های تاریخی زنجان

موزه سنگ نوشته‌های تاریخی زنجان یکی از موزه‌های دیدنی زنجان است که محل نگهداری انواع سنگ‌نوشته می‌باشد. در گذشته پیش از آنکه کاغذ ابداع شود، انسان‌ها بر روی سنگ حکاکی می‌کردند. این موزه محل نگهداری از این کتیبه‌‌های قدیمی است. کتیبه‌هایی که صدها سال قدمت دارند. موزه سنگ نوشته‌های تاریخی زنجان از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است. روی تمامی این کتیبه‌ها تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند و اطلاعات مفید بسیاری از آن‌ها به دست آورده‌اند.

موزه سنگ نوشته زنجان

آدرس: زنجان، امجدیه، خیابان امام خمینی، مقبره مرحوم ابوالقاسم مجتهد

موزه صنعت و معدن زنجان

موزه صنعت و معدن زنجان در ساختمانی قدیمی قرار دارد. ساختمانی که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این ساختمان پس از بازسازی اتاق بازرگانی زنجان بوده است که بعدها به موزه صنعت و معدن زنجان تبدیل شد. در حال حاضر حتی برخی رویدادهای فرهنگی در این موزه برگزار می‌شود.

موزه صنعت و معدن زنجان

آدرس: زنجان، خیابان صفا

موزه نسخ خطی زنجان

موزه نسخ خطی زنجان در آرامگاه میرزا مهدی قرار دارد. بنای آرامگاه در محوطه‌ای به وسعت 700 مترمربع واقع شده است. این آرامگاه یک درب ورودی بسیار زیبا با پلان پنج‌ضلعی دارد. بخشی از این آرامگاه را به موزه نسخ خطی زنجان تبدیل کرده‌اند که انواع نسخ خطی و کتاب‌های ارزشمند را در این موزه نگهداری می‌کنند.

موزه نسخ خطی زنجان

آدرس: زنجان، بلوار استقلال، روبروی شهرداری ناحیه 2، مقبره میرزا مهدی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان