بدترین ظروف برای نگهداری از مواد غذایی کدامند؟

  پنجشنبه، 08 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
بدترین ظروف برای نگهداری از مواد غذایی کدامند؟
تغذيه سالم و حفظ بهداشت مواد غذايي، از دغدغه هاي مردم اين دوره و زمانه است البته باید توجه کرد که ظروف مناسب برای نگهداری مواد غذایی اولویت اول جهت حفظ سلامتی هستند که در ادامه ساعد نیوز مجموعه مطالب را در مورد ظروف مناسب ارائه خواهد داد. همراه ما باشید.

آبلیمو و آبغوره را در ظروف پلاستیکی نگهداری نکنید

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل قابلیت استفاده و دور ریختن سریع به شدت مورد استفاده قرار گرفته و انباشته شدن این زباله های پلاستیکی تبدیل به یکی از معضلات زیست محیطی شده است. بطری های آب معدنی نیز که در معرض نور خورشید و آفتاب قرار دارند سلامت انسان را به خطر می اندازد، بسیاری از افراد برای خنک شدن آب، بطری ها را در فریزر گذاشته، که در درازمدت عوارض سرطان زایی در فرد ایجاد می کند. یک متخصص تغذیه با بیان اینکه نگهداری و تهیه آبغوره، آبلیمو و یا سرکه در ظروف پلاستیکی مشکلات زیادی برای سلامت مصرف کنندگان ایجاد می کند، بیان کرد: استفاده از ظروفی مانند چینی و روی مناسب ترین ظروف برای نگهداری غذا بدون اثرات زیست محیطی و سلامتی است. استفاده از هر یک از ظروف یکبار مصرف، برای ماده غذایی مشخصی است، ظروف یکبار مصرف کاغذی و یا آلومینیومی که از دیگر ظروف یکبار مصرف قیمت بالاتری دارند برای نگهداری کوتاه مدت مواد غذایی مناسب هستند همچنین استفاده از این ظروف باید با توجه به ترکیب ماده غذایی و سردی و گرمی آن ماده استفاده شوند. ظروف یکبار مصرف برای یک بار استفاده ساخته شده اند، در صورت تکرار شیارهای بسیار کوچکی در ظروف به وجود می آید که انسان را در معرض انواع سرطان قرار می دهند. این متخصص تغذیه در استان با بیان اینکه از ریختن مواد داغ در ظروف یکبار مصرف خودداری شود، گفت: برای نوشیدنی های گرم از لیوان های کاغذی یا ظروف پلی استایرنی سفید رنگ و برای نوشیدنی های سرد از ظروف پلی استایرنی بی رنگ و شفاف استفاده شود. با اینکه ظروف یکبار مصرف گیاهی سالم ترند، ظروف یکبار مصرف گیاهی منشأ نشاسته داشته و مضرات ظروف یکبار مصرف عادی را ندارند و می تواند جایگزین خوبی برای ظروف فعلی باشند و از جهت حفظ بهداشت فردی این ظروف یکبار مصرف مفید هستند و از بیماری های عفونی جلوگیری می کند. بهترین راه حل برای کاهش آلودگی های ناشی از ظروف یکبار مصرف، فرهنگ سازی برای استفاده نکردن از آنهاست که پیشگیری یا کاهش مصرف را در پی خواهد داشت. این متخصص تغذیه یادآور شد انباشته شدن این مواد در طبیعت به خصوص در پارک ها از نظر دیداری باعث نازیبایی مناظر و در نتیجه ناراحتی بسیاری از مردم می شود.

تخم مرغ خام

تخم مرغ خام و دیگر خوراکی های حاوی آن مانند سس مایونز، املت و... نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند زیرا ممکن است ظروف با باکتری هایی مانند سالمونلا (باکتری ای است که معمولا در جوجه و تخم مرغ وجود دارد و عامل شایع ترین مسمومیت های غذایی است. این باکتری با پختن غذا از بین می رود اما ممکن است در تخم مرغ خام و خوراکی های حاوی آن که حرارت نمی بینند، یافت شود) و اشریشیا کُلی (بیشتر گونه های این باکتری بی آزار هستند اما بعضی از آنها عامل بسیاری از مسمومیت های غذایی و اسهال اند) آلوده شوند. در واقع، این میکروارگانیسم ها به راحتی از طریق این غذاها منتقل می شوند و در تماس با مواد پلاستیکی می توانند تکثیر بی حد و مرزی داشته باشند. تنها روش مطمئن برای نگهداری چنین خوراکی هایی استفاده از ظروف شیشه ای و مقاوم به حرارت است.

پوستر تخم مرغ خام

گوشت های فرآوری شده

علت عدم توصیه نگهداری گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و... در ظروف پلاستیکی کاهش خواص تغذیه ای آنهاست. حتی زمانی که این محصولات برش زده می شوند یا در ترکیب غذاهای حاوی سس به کار می روند، خیلی سریع تغییر می کنند و طعم و بافت اصلی خود را از دست می دهند.

سوپ ها و غذاهای حاوی سس

این غذاها معمولا با حرارت بالا طبخ می شوند و اگر در ظروف پلاستیکی سرو شوند، با ترکیبات آن واکنش داده و طعم و خواص خود را از دست می دهند. البته اگر غذا کاملا خنک شود می توان آن را در ظروف پلاستیکی دربسته ریخت و در یخچال نگهداری کرد. در واقع، گرمای پخش شده در ظرف عامل مشکل زا در مواد غذایی خواهد بود.

شیر و فرآورده های لبنی

ظروف پلاستیکی شرایط لازم برای نگهداری مطلوب شیر و دیگر فرآورده های آن را ندارند. گرچه شاید بتوان چند ساعت این خوراکی ها را در ظروف پلاستیکی نگهداری کرد اما برای مدت طولانی اصلا توصیه نمی شود زیرا خطر آلودگی با باکتری ها افزایش پیدا می کند. ظروف پلاستیکی روند تغییرات دمایی را در خوراکی ها آسان می کند، به تجزیه آنها سرعت می بخشد و خطر ابتلا به ناراحتی های گوارشی و معده را افزایش می دهد. پنیر در این خصوص حساسیت بیشتری دارد زیرا با قرارگیری پنیر ظرف حالت تعریق پیدا می کند و زمینه رشد قارچ ها و باکتری ها فراهم می شود و این موضوع موجب بروز ناراحتی های گوارشی پس از یک بار مصرف می شود. بنابراین بهترین ظروف برای نگهداری شیر و فرآورده های آن ظروف آلومینیومی و لعابی هستند زیرا زمان ماندگاری ماده غذایی یادشده را افزایش می دهند.

سالاد و سبزیجات

بیشتر مردم تصور می کنند ظروف پلاستیکی بهترین انتخاب برای نگهداری سبزیجات تازه به خصوص انواع سالاد هستند. گرچه ممکن است بتوان مانع از آلودگی شد اما اصلا نمی توان سبزیجات را مدت طولانی تازه نگه داشت. در کل، تماس سبزیجات خردشده و آغشته به سس با ظروف پلاستیکی هم باعث تغییر طعم و هم از دست دادن خواص تغذیه ای شان می شود بنابراین آنها را در ظروف شیشه ای بریزید.

پوستر سالاد و سبزیجات

قهوه و چای

گرچه امروزه انواع لیوان و فنجان برای چای و قهوه موجود است اما اگر ضرورتی برای استفاده از لیوان های پلاستیکی بود حتما باید اجازه داد ابتدا نوشیدنی کاملا خنک شود. در واقع، دمای بالا روی پلاستیک تاثیر می گذارد و خطر آلودگی با باکتری ها را هم افزایش می دهد و طعم و خواص نوشیدنی را نیز عوض می کند.

بنابراین در پایان باید گفت گرچه ظروف پلاستیکی برای خوراکی های ذکرشده اصلا مناسب نیستند اما بهتر است برای نگهداری دیگر مواد غذایی نیز ظروف با شرایط نگهداری بهتر به خصوص ظروف شیشه ای انتخاب شوند. در واقع، استفاده از مواد پلاستیکی تهدیدی جدی برای محیط زیست است که با آلودگی منابع آب و خاک زمینه بروز بیماری های مختلف را در طولانی مدت افزایش می دهد. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (33 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (33 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (27 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (27 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (20 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!