ساعدنیوز
ساعدنیوز

بعد از پایان یک رابطه عاطفی با خاطرات آن چه کنیم؟

  یکشنبه، 27 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
بعد از پایان یک رابطه عاطفی با خاطرات آن چه کنیم؟
شکست عشقی می‌تواند یکی از تلخ‌ترین تجربه‌های زندگی باشد. چه بسیار زوج‌هایی که ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از طلاق رسمی نیز قادر به پذیرش این اتفاق نیستند، چراکه التیام زخم جدایی فرایندی است که قطعا یک‌شبه حاصل نمی‌شود. معمولا هرقدر مدت بیشتری باهم زندگی کرده و از عشق‌تان مایه گذاشته باشید، سخت‌تر می‌توانید با شکست رابطه‌تان کنار بیایید.

بعد از پایان یک رابطه عاطفی، طبیعی است که تصاویری زنده و روشن از خاطرات آن در ذهن مان مجسم شود و باقی بماند. این تصاویر به خودآگاه ما راه پیدا می کنند؛ فکرکردن به بعضی از آنها شیرین و لذت بخش است و فکرکردن به بعضی دیگر بی اندازه آزاردهنده. حافظهٔ ما تلاش می کند خاطراتی را توجیه و قابل فهم کند که زمانی تعریف کنندهٔ ارتباط ما با دیگری بوده اند و حالا که این دیگری کنار رفته است، مشکلاتی از این بابت پیش می آید. این خاطرات، وقتی رابطه عاطفی همچنان برقرار باشد، باعث تقویت آن می شوند و دو نفر حاضر در رابطه را بیش از پیش به هم مرتبط می کند و به نوعی نقش تاریخچه ای شخصی را برای شان ایفا می کند. اما بعد از پایان رابطه عاطفی، حافظهٔ ما درگیر این تقلا می شود که حالا با این خاطراتی که دیگر ثمری ندارند چه باید بکند؟ در این مطلب به دنبال جوابی برای این سؤال خواهیم بود و راهکارهایی را برای کنارآمدن با خاطرات یک رابطه عاطفی پس از اتمام آن بررسی خواهیم کرد.

تصویر

۱. یادگاری های به جامانده از رابطه را در جعبه ای بگذارید و در آن را قفل کنید

این یادگاری ها نشانه های محسوسی هستند که خاطرات رابطه را به یادمان می آورند. مجراها و مسیرهایی در حافظه شکل می دهند که در نهایت به خاطرات ریزودرشت رابطه ختم می شوند. وقتی این یادگاری ها در معرض دیدمان نباشد، مشخصا احتمال این رخداد هم کمتر می شود. خاطرات رابطه عاطفی مثل هر تجربهٔ دیگری در زندگی در ذهن مان باقی می مانند و راه گریزی از آنها نیست؛ اما با کنارگذاشتن اشیا و یادگاری هایی که این خاطرات را زنده می کنند، می توانیم کمتر به گذشته فکر کنیم. شاید بعدها دوست داشته باشید نگاهی به این یادگاری ها بیندازید؛ پس بهتر است از دورریختن یا سوزاندن شان منصرف شوید، حتی اگر فکر می کنید با این کار حال تان بهتر می شود و مرهم زخمی پیدا می کنید.

۲. از خودِ خاطرات کمک بگیرید

گاهی بعد از پایان رابطه عاطفی دل مان برای کسی تنگ می شود که زمانی بود و حالا نیست. مدام به این فکر می کنیم که برگشتن به روال سابق و ادامهٔ رابطه دیگر غیرممکن است. در چنین شرایطی بهتر است سعی کنیم تجربه یا خاطره ای ناخوشایند از رابطه را به یاد بیاوریم. شاید اتفاقی که باعث شد رابطه به پایان برسد و تداوم پیدا نکند بهترین انتخاب باشد. هر زمان احساس نیاز کردید، به سراغ این خاطره بروید. این خاطره به یادمان می آورد که چرا رابطه تمام شد. اما کسانی هم هستند که بعد از پایان رابطه عاطفی، تقریبا هر وقت به گذشتهٔ رابطه فکر می کنند، آسیب و رنجی را به یاد می آورند که به خاطر شخص دیگر متحمل شده اند. برای کم رنگ کردن این خاطرات و رهایی از آنها، سعی کنید اتفاق ها و تجربه هایی را در ذهن بیاورید که عیب ها و پیچیدگی های انسانی طرف دیگرِ رابطه را به ذهن بیاورند. این خاطرات جزئی تر هستند و به یادآوردن شان به زحمت بیشتری نیاز دارد. با فکرکردن به آنها و کنارگذاشتن خاطرات پررنگ تر برای مدتی کوتاه، می توان به نوعی تعادل رسید و تا حدی از رویدادهای ناخوشایندی که در رابطه تجربه شده اند رهایی پیدا کرد. ما در ذهن مان کسانی را که روزگاری در زندگی مان بوده اند، به فراخور نقشی که داشته اند، یا ستایش می کنیم یا به باد انتقاد می گیریم. برفرض، اگر دل مان برای کسی تنگ شده باشد، تصاویر مثبت و خوبی از او در ذهن مان مجسم می شوند؛ در سوی دیگر اگر از دست کسی عصبانی باشیم، تصاویری به ذهن می آیند که این عصبانیت را تأیید کنند. وظیفه ای که ما در این میان به عهده داریم این است که اجازه ندهیم افسار این خاطرات و تصاویر از دست مان خارج شود و با کمی واقع بینی بیشتر، آنها را متعادل کنیم: یعنی اینکه نه کسی را تا سر حد خدایی در ذهن بزرگ کنیم و نه کسی را مدام بکوبیم و به باد انتقاد بگیریم؛ به یاد داشته باشیم که همه انسان هستند و هیچ آدمی بی عیب ونقص نیست. تنها در این صورت است که می توان از تداوم یافتن خاطرات افراطی رها شد.

۳. سر خودتان را با کارهای جالبی گرم کنید که پیش از شروع رابطه انجام می دادید

این کار دو مزیت دارد: اول اینکه خودِ پیش از شروع رابطه را به یادتان می آورد؛ مزیت دوم اینکه به مرور، خاطرات آن دوران در ذهن تان قوت می گیرند و تا حدودی جای بعضی از خاطرات بعد از پایان رابطه را می گیرند.

۴. به مسافرت بروید

نیازی نیست جای خیلی دوری بروید. نشانه های محیط اطراف نقش بسزایی در زنده کردن خاطرات و تصاویر رابطه دارند، به ویژه اگر تازه از طرف مقابل جدا شده باشید. با سفرکردن می توانید از تأثیر این نشانه ها کم کنید. اگر به هر دلیلی قادر به مسافرت کردن نیستید، به جایش خواندن یک کتاب تازه را شروع کنید.

۵. کمی در زندگی روزمره تان تغییر ایجاد کنید

قرار نیست این تغییرْ بزرگ و قابل ملاحظه باشد. کارهای ساده ای مثل عوض کردن مسیر هرروزه ای که از آن به سر کار می روید یا ایجاد تغییراتی جزئی در چگونگی انجام دادن و رسیدگی به کارها و وظایف روزمره، می تواند برای رسیدن به نتیجهٔ دلخواه کافی باشد. همین کارهای جزئی به شکل سالمی الگوهای روزانهٔ به یادآوردن خاطرات را عوض می کند. به این صورت از دست بعضی تصویر های ناخوشایند به جامانده از پایان رابطه رهایی پیدا می کنید.

۶. به خاطرات دیگری فکر کنید

هر وقت به طور ناخواسته تصویر خاطره ای در ذهن تان مجسم شد، به دنبال خاطره دیگری بگردید که ارتباطی به خاطره مذکور نداشته باشد و به آن فکر کنید. روی خاطره جدید، به عنوان جایگزین سودمند خاطره قبلی متمرکز شوید. با این کار نه تنها می توانیم از دست خاطرهٔ ناخوشایند رهایی پیدا کنیم، بلکه به آن اجازه شاخ وبرگ پیداکردن هم نمی دهیم و پیش از آنکه خاطرات مرتبط با آن فرصت زنده شدن پیدا کنند، کنار گذاشته می شود. اما چرا باید به دنبال جایگزین باشیم؟ واقعیت این است که اگر آگاهانه و فعالانه بخواهیم خاطره ای را از ذهن بیرون کنیم، باید جایگزینی برایش در نظر بگیریم. اگر چنین نکنیم، نه تنها موفق بیرون راندن آن خاطره از ذهن مان نخواهیم شد، بلکه موجب تقویت اثرش هم خواهیم شد. به بیان بهتر، تمرکز بر روی فکرنکردن به چیزی بخصوص، راه دیگری برای فکرکردن به آن است. باید سعی کنیم به جای انکارکردن خاطرهٔ ناخواسته، به دنبال جایگزینی برای آن و پرت کردن حواس مان باشیم.

۷. فعال باشید

بعد از پایان یک رابطه عاطفی بیشتر ما میل به بی تحرکی پیدا می کنیم. این بی تحرکی باعث می شود به گذشته فکر کنیم و خاطرات به مرور زنده می شوند. در چنین مواقعی باید سعی کنیم خودمان را با کاری سرگرم نگه داریم تا این احتمال را کمتر کنیم. تمرین ایروبیک انتخاب مناسبی برای این منظور است: هم ذهن مان را از خاطرات خالی می کند و هم باعث تقویت روحیه می شود. البته الزاما منظور ما ورزش کردن نیست؛ بلکه با هر کاری که سرتان را گرم می کند، خودتان را مشغول کنید و از بی تحرکی دوری کنید.

کلام آخر

خاطرات به انواع مختلف بر ما تأثیر می گذارند: گاهی چیزی را به ما تلقین می کنند، گاهی برای مان آزاردهنده هستند و گاهی آرامش خاطر می آورند. فکرکردن و مجسم شدن تصویر خاطرات تا حدودی به ناخودآگاه ما ارتباط پیدا می کند. باید سعی کنیم با ایجاد تغییراتی جزئی در زندگی روزمره از تأثیر مضر حافظه بر روی بهره وری کم کنیم و تا جایی که برای مان مقدور است کنترل آن را به دست بگیریم. تنها در این صورت است که می توان پس لرزه های بعد از پایان یک رابطه عاطفی را تاب آورد و با خاطرات آن کنار آمد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (99 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (89 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (33 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (32 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (23 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (20 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/ دیپلم افتخارِ زحمت ندادن به خود به ایشون تعلق میگیره رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی کودکی رهبر معظم انقلاب که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درخت جلوی خانه اش حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 ابراز احساسات و عیادت روسای جمهور دوره‌های مختلف از رهبر معظم انقلاب+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ رونمایی داریوش فرضیایی از روسری منجق دوزی شده و گردنبند زیبای مادرش/ خوشگل موحنایی دوست دارم حسابی+ویدیو داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز! هنرنمایی های شگفت انگیز شاطر خوش ذوق در پخت نان برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس پشت صحنه خنده دار سریال پایتخت +ویدئو/ وقتی محسن تنابنده موهای رحمان و رحیم رو با بالشت اشتباه میگیره🤣 خلاقیت باورنکردنی و خنده دار طراح لباس در تولید کت و شلوار یکبار مصرف+ویدیو/اینجوری که به دم در نرسیده چیزی از کت و شلوار نمیمونه🤣 رونمایی از چهره خندان بهرام افشاری بعد از زنده بگور شدن/ قامت 2 متری بهتاش سریال پایتخت زیر خاک رفت+عکس نیوتن تاریخ پایان جهان را پیش‌بینی کرد / نزدیک‌تر از آنچه فکر می‌کنیم شیطنت بامزه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی با موش شدن وسط برنامه+عکس دامادی که شب عروسی از ماشین عروس پیدا شد و فرار کرد!+ویدیو/ ببین چیا ازش خواستن که فرار رو به قرار ترجیح داده نحوه محاسبه قیمت طلا در طلا فروشی سهام عدالت چیست و چگونه می‌توان برای آن ثبت نام کرد؟ آیا خونریزی واژینال در بارداری خطرناک است؟ تعریف جالب رحمت پایتخت از سلطان غم احسان علیخانی: ملت را خنداند اما اشک ما را درآورد!+ویدیو رونمایی از ویلای لوکس و دلباز منوچهر هادی در لاهیجان+ویدیو/ اینجا تکمیل بشه چی میشه👌 لاغر شدن سریع: نکاتی برای کاهش وزن در کوتاه مدت
تیتر امروز   
ماجرای آرزوی کودکی رهبر معظم انقلاب که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز! نیوتن تاریخ پایان جهان را پیش‌بینی کرد / نزدیک‌تر از آنچه فکر می‌کنیم ماجرای انتقال بدل آیت‌الله خامنه‌ای با برانکارد! اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! تجاوز به نیکا شاکرمی سوژه داغ رسانه های معاند/ BBC فارسی آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد...
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...