بهترین بازار برای خرید ارز و سکه

  شنبه، 24 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
بهترین بازار برای خرید ارز و سکه
يكي از مکان‌هایی كه براي خريد يا فروش سكه ما به شما پيشنهاد می‌دهیم، صرافی‌هاي مجاز هستند. صرافی‌هاي مجاز ممكن است اندكي مبلغ بالاتر بابت يك قطعه سكه از شما بگيرند اما با ارائه فاكتور و رسيد، خريدي مطمئن را براي شما رقم می‌زنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در این مقاله سعی شده تا بیان شود از کجا سکه، طلا و ارز خریداری کنیم؟

بازار سکه

بانك كارگشايي

بازار اصلي سكه در تهران و در شعبه بانك كارگشايي است. اين بانك زيرمجموعه بانك ملي است و شعبه بانك كارگشايي در ميدان محمديه تهران است. بانك مركزي از طريق اين بانك نسبت به حراج انواع سكه از يك گرمي تا تمام بهار آزادي در بسته های بيست و پنج تايي تا صدتايي اقدام می کند.

روش كار بدين شكل است كه متقاضي خريد سكه به بانك كارگشايي مراجعه می کند و مبلغي را كه به صورت پايه تعيين شده است واريز مي نمايد. سپس وارد سالن حراج می شود و مشابه آنچه كه در حراجهاي حضوري انجام می شود به بسته های سكه قيمت مي دهد در صورت برنده شدن در حراج مابه التفاوت مبلغ پيشنهادي و مبلغ پايه را محاسبه می کنند و سكه را تحويل می دهند.

اما نكته ای که باید به آن توجه شود اين است كه در بانك كارگشايي هميشه سكه نمی فروشند و بر اساس نظر بانك مركزي در اين بازار سكه عرضه می شود.

صرافی ها

يكي از مکان هایی كه براي خريد يا فروش سكه ما به شما پيشنهاد می دهیم، صرافی هاي مجاز هستند. صرافی هاي مجاز ممكن است اندكي مبلغ بالاتر بابت يك قطعه سكه از شما بگيرند اما با ارائه فاكتور و رسيد، خريدي مطمئن را براي شما رقم می زنند.

صرافی ها تابلويي دارند كه روي آن نرخ خرید و فروش سكه را درج می کنند و عموماً بعد از ساعت 10 صبح عمليات خرید و فروش سكه در صرافی ها آغاز می شوند.

البته يك نكته را بايد مدنظر قرار بدهيد كه در هنگام خريد از صرافی ها بايد كارت ملي همراهتان باشد و کارت بانکی كه ارائه می دهید بايد به اسم خودتان باشد.

ضمناً افرادي كه تعداد خرید و فروش بیش ازحد (به قصد دلالی) انجام می دهند بايد آمادگي اين را داشته باشند كه روزي ممكن است سروكارشان به اداره ماليات بيفتد (البته تاكنون اين موضوع مشاهده نشده است.)

سبزه میدان تهران

سبزه میدان تهران ازجمله بازارهايي است كه می توان به عنوان مركز خرید و فروش سكه از آن نام برد. البته در بانك كارگشايي شما نمی توانيد به صورت تك يا جزيي سكه بخريد و حتماً بايد بسته های سكه بخريد كه عمده آن بسته صدتايي است. بنابراين سبزه میدان به عنوان بازاري كه می توانيد تعداد محدودتری سكه در آن تهيه كنيد شناخته می شود.

شايد اين بازار شاهرگ اصلي سكه نباشد اما جزو مهم ها محسوب می شود.

احتمالاً شما از اين بازار دست خالی بيرون نخواهيد رفت، طلاي كم اجرت، طلاي آب شده، سكه طلا، طلاي ساخته شده بالاخره اين مكاني است كه می توانيد به نوعی دارايي پولي خود را تبديل به كالايي مشابه طلا نماييد.

طلا و سكه فروشی های سطح شهر

يكي از مکان هایی كه می توان در آن ها سكه خريد يا فروخت، مغازه های طلافروشي و يا سكه فروشي سطح شهر است، به عنوان مثال در خيابان کریم خان تهران حدفاصل خيابان استاد نجات الهي و حافظ تعداد بسياري از اين طلا و سكه فروشی ها مشاهده می شود.

بازار ارز و پول های خارجی

بانك مركزي و بازار ثانویه

اصلی ترین بازار ارز در كشور ما بانك مركزي است، بانك مركزي سامانه ای را تحت عنوان سامانه سنا و نيما (بازار ثانویه) راه اندازی نموده است كه در آن ارز را به متقاضيان واجد شرايط براي واردات كالا و خدمات واگذار می کند. اينكه متقاضيان واجد شرايط چه كساني هستند خود بحث مفصلي است و هرروز اين فهرست بلندبالا تغيير می کند و در اين مقوله نمی گنجد. فقط يك نكته را بايد كه گفت كه يكي از اصلی ترین منابع تعيين قيمت ارز، عرضه و تقاضا در اين بازار است.

پاساژ افشار منوچهري

براي كساني كه نمی توانند از بازار ثانویه ارز تهیه کنند و برای مثال نیازمند ارز مسافرتی هستند، بازار اصلي ارز يا همان دلار و يورو ساير پول های ساير كشورها در تهران خيابان جمهوري سر منوچهري و در پاساژي به نام افشار است. اين پاساژ در نگاه اول به مخروبه ای می ماند اما بسیاری از خرید و فروش های ارز در اينجا كليد می خورد. بعد از اتفاقات ارزي سال 1397 و قاچاق شناخته شدن معامله ارز، از رونق اين بازار كاسته شد و افراد غیرموجه بسياري در کوچه پس کوچه های منوچهري و خيابان جمهوري به اين بازار پيوستند. نکته دیگر حضور بسیاری از دلالان در این منطقه است که در شرایطی منجر به ایجاد حباب در قیمت های واقعی دلار است. (توصیه تیم فکرزمستون تهیه ارز از مراجع و صرافی های رسمی و اجتناب از بازارهای غیرمجاز است)

سبزه میدان تهران

سبزه میدان كه در بازار سكه يد طولايي دارد، در بازار ارز نيز دستي بر آتش دارد در برخي مواقع قیمت های سبزه میدان بر افشار تأثير می گذارد و در برخي مواقع قیمت های افشار بر سبزه میدان. شما با مراجعه به صرافی های رسمی سبزه میدان هم می توانيد ارز موردنیاز خود را تأمين كنيد.

ميدان فردوسي تهران

ميدان فردوسي از ديگر بازارهاي مهم و تأثیرگذار ارز در كشور است. از ضلع جنوبي ميدان فردوسي، مغازه های صرافي شروع می شود و در خيابان فردوسي تا منوچهري ادامه می یابد. در اين صرافی ها عمدتاً دلار، يورو، لیر ترکیه، دلار استراليا و كانادا و به صورت معدود ارز ساير كشورها خرید و فروش می شود.

دلال های سرپايي

در حاشيه ميدان فردوسي و خيابان فردوسي و پاساژ افشار دلال های سرپايي بسيار زياد است كه بعضاً نرخ های بهتري نسبت به صرافی ها به خريداران و فروشندگان پيشنهاد می دهند.

توصیه ما این است که از معامله با دلال ها اجتناب کنید زیرا ریسک هایی همچون کلاه برداری، دزدي، کیف قاپی، کف زنی، دلار و پول تقلبي در معامله با این افراد وجود دارد. پيشنهاد می کنیم هنگام معامله با افراد مختلف از ايشان بخواهيد خريد يا فروش را داخل يك مغازه صرافي معتبر انجام دهند. در صرافی ها دستگاهي است كه اسکناس ها را داخل آن می گذارند و می تواند پول های تقلبي از اصلي را تشخيص دهد و در ضمن از شماره سريالها نيز پرينت تهيه می کند. با اين روش می توانيد يك معامله ايمن را انجام دهيد.

ساير صرافی ها در سطح شهرها

يكي ديگر از بازارهای ارز، صرافی ها در سطح شهرها است كه بعضاً قیمت هایشان اندكي بالاتر از بازارهايي است كه در بالا گفتيم.

ارز در كشورهاي همسايه

در كشورهاي همسايه نيز در قبال دريافت ريال به شما ارز خواهند داد و بعضاً اندكي قیمت هایشان از بازار داخلي كمتر است. به عنوان مثال شهر سليمانيه، اربيل، كربلا، نجف و بصره در عراق- شهر هرات در افغانستان- شهر استانبول در تركيه- دوبي

البته در اين شهرها علاوه بر ارائه دلار ارز همان كشورها را نيز می توان تهيه نمود اما امكان دريافت ارز ديگري غير از دلار يا ارز همان كشور تقريبا وجود ندارد.

نكات پاياني:

  • هميشه طلا و سكه و ارز را از مکان های معتبر و حتی الامکان با فاكتور تهيه كنيد حتي اگر مجبور باشيد باقیمت بالاتري بخريد.
  • براي مسافرت به كشورهاي ديگر عموماً خريد دلار از داخل و تبديل آن در كشورهاي ديگر به صرفه است و نيازي نيست مثلا شما از داخل كشور رينگيت مالزي تهيه كنيد، بهتر است دلار ببريد و در كوالالامپور تبديل به رينگيت نماييد.
  • هميشه ايمني مسير خريد تا محل زندگي يا كار را در نظر داشته باشيد و ترجيحاً هر جا كه ارز يا سكه خريداري كرديد سعي كنيد با يك تاكسي دربست با حداقل زمان و حداقل توقف كالاهاي خریداری شده را به جای امني منتقل كنيد.
  • براي فروختن ارز بهتر است قبل از اقدام به معامله از اسکناس های خود (حداقل از اسکناس های درشت) عكس يا كپي تهيه نماييد چراکه اگر اسكناس تقلبي به شما برگردانده شد و يا در يك دسته اسكناس كم شد بتوانيد ثابت كنيد كه درست بوده است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (528 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (38 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان