آشنایی با شهر زیبا و دیدنی بلگراد پایتخت صربستان

  سه شنبه، 30 شهریور 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
آشنایی با شهر زیبا و دیدنی بلگراد پایتخت صربستان
بلگراد بعد از طی کردن این روزهای سخت و تاریخ پرفراز و نشیب، امروزه بلگراد به یک مقصد گردشگری زیبا و محبوب تبدیل شده است. در این شهر می توانید تلفیقی از بناهای تاریخی و آثار مدرن معماری را ببینید.

بلگراد پایتخت کشور صربستان است که در شبه جزیره بالکان و در جنوب شرقی قاره اروپا واقع شده است. مجارستان، رومانی، مقدونیه، مونته نگرو، کرواسی و بوسنی و هرزگوین همسایه های صربستان هستند.بلگراد در سال ۱۵۲۱ بدست نیروهای عثمانی اشغال و از آن تاریخ تا سال ۱۸۴۱ ضمیمه آن امپراتوری بود. در این سال بلگراد در خلال نبردهای عثمانی و اتریش از ممالک عثمانی جدا شد و به امپراتوری اتریش-مجارستان پیوست. پس از فروپاشی امپراتوری اخیر در سال ۱۹۱۸ تا ۲۰۰۳ بلگراد پایتخت یوگسلاوی بود. این کشور در طول سال ها جنگ های زیادی را به خود دیده اما مدت هاست آرامش کم نظیری را تجربه می کند.زبان رسمی صربستان زبان صربی است اما صحبت کردن به زبان انگلیسی در این کشور متداول است. دینار صربستان، واحد پول این کشور است و از نظر زمانی دو ساعت و نیم از تهران عقب تر است.صربستان با وجود مساحت کم از جاذبه های طبیعی و تاریخی باستانی متنوعی برخوردار است. وجود آثار عثمانی به همراه معماری مدرن بلگراد را به شهری دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است. این شهر که محل تقاطع رودخانه های دانوب و ساوا است، با طبیعتی کم نظیر مسافران را از سراسر جهان به سوی خود فرا می خواند. ارزان بودن مقصد سفر نیز یکی از دلایل مهم استقبال از سفر به بلگراد محسوب می شود.دلیل اصلی علاقه گردشگران به این شهر شب زنده داری های بلگراد است. عاشقان شب نشینی در سراسر رود دانوب جمع می شوند. خیابان های دانوب در تمام طول شب شلوغ هستند و گردشگران هر وقت که بخواهند می توانند در کمال امنیت در خیابان های آن قدم بزنند. دلیل دیگر وجود غذاهای عجیب این شهر است. از دلایل دیگر سفر ایرانیان به بلگراد سالن های معروف سلامت بلگراد، مهمان نوازی مردم این شهر، آثار باستانی و جشنواره های گوناگونی است که در آن برگزار می شود. تمامی این دلایل این شهر را به قطب گردشگری اروپای شرقی تبدیل کرده است.قلعه ، میدان و خیابان های تاریخی شهر از مهمترین و جذابترین دیدنی های بلگراد بشمار می روند و شما در بلگراد در سواحل رود هم می توانید تفریحات ساحلی را در ابعاد کوچک تجربه نمایید؛ بهترین زمان برای سفر به بلگراد در ماه های تابستانی می باشد و البته در مجموع شهر بلگراد یک مقصد گردشگری چهار فصل است و در هیچ کدام از ماه های سال برای سفر به این شهر محدودیت خاصی نخواهید داشت؛ در ماه مه ، خیابان ها و میدان ها پر از گردشگران صربستان است که برای لذت بردن از زیبایی های بهار در شهر تفریح می کنند . رویداد فرهنگی شب موزه ها در این ماه برگزار می گردد و موقعیتی عالی برای کسانی است که به بازدید از موزه ها علاقه دارند و ماه آگوست ، ماه برگزاری فستیوال های مختلف در این شهر است و در ماه های اکتبر و نوامبر هم فستیوال های هنر و موسیقی در بلگراد برپا می شود.

بلگراد صربستان

آب و هوای شهر بلگراد

رودخانه مشهور دانوب در یک سوم کشور جاری است و به همین دلیل طبیعتی سرسبز و حاصلخیز دارد. بیست و هفت درصد کشور صربستان پوشیده از جنگل است. وجود دشت های وسیع و حاصلخیز و آب و هوای مناسب این کشور را به یکی از مراکز تولیدات کشاورزی در منطقه تبدیل کرده است. کشور صربستان تابستان هایی گرم و زمستان های سردی دارد. در ماه ژانویه میانگین دما در بلگراد، پایتخت صربستان حدود صفر درجه و در ماه جولای ۲۲ درجه است. فصل بارندگی در این کشور از ماه می شروع می شود و در ماه های جولای و آگوست رو به کاهش می رود.

غذای شهر بلگراد

غذاهای صربستان معمولا از ترکیب چندین نوع غذا درست می شود و به همین دلیل طعم عجیبی دارند. البته ماده اصلی تشکیل دهنده غذاهای بلگراد بر پایه گوشت است و به همین دلیل ایرانی ها علاقه زیادی به غذاهای این سرزمین دارند صربستان غذاهای خوشمزه ای دارد و به دلیل تاریخ پر و فراز و نشیبش آشپزی امروزه این کشور تحت تاثیر فرهنگ های مختلف قرار گرفته و به طعمی بی نظیر رسیده است. آشپزی صربستان با ذائقه ما ایرانی ها کاملا سازگار است و مطمئنا از طعم این غذاها لذت خواهید برد.غذاهای اصلی این کشور شامل گوشت است و نام بخشی جدایی نشدنی از سفره مردمان صربستان است. تنوع غذایی بسیار زیاد است اما یکی از محبوب ترین غذاها ćevapčići (رول های کوچک تهیه شده با گوشت گاو چرخ شده که با نان گرم و پیاز سرو می شود) می باشد.البته غذاهای لذیذ sarma ( کلم پر شده با گوشت گاو و خوک) و musaka ( گوشت چرخ شده گاو یا خوک با تخم مرغ و سیب زمینی) proja ( نان ذرت) را نیز فراموش نکنید. از غذاهای معروف و خوشمزه این کشور می توان به چواپی، آیوار، موساکا و همبرگر صربستانی اشاره کرد.

غذای بلگراد

جاذبه های مهم گردشگری بلگراد

  • برج آوالا | Avala Tower

این برج در واقع یک برج مخابراتی است که در کوه آوالا به ارتفاع ۲۰۴/۵ متر در سال ۱۹۶۵ ساخته شد. این برج در جریان بمباران ناتو آسیب دید. اما مجددا بازسازی شد و در سال ۲۰۱۰ رسما بازگشایی شد. این برج بلندترین برج در منطقه بالکان محسوب می شود.

برج آوالا
  • موزه نیکولا تسلا | Nikola Tesla Museum

موزه نیکولا تسلا در مرکز شهر بلگراد قرار دارد و محل نگهداری آثار و اموال به جا مانده از نیکولا تسلا، مخترع و مهندس معروف است.نیکلا تسلا فردی که نزد برخی به دانشمند به دیوانه معروف بود و برروی نیروی الکتریسیته کار می کرد. این شخص در آخر به دلیل آتش سوزی کارگاهش جان سپرد. لوازم شخصی و کاری این دانشمند نابغه در موزه ای کوچک جمع آوری شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.تماشای نشانه های جنگ بر چهره ی شهر: هماهنطور که قبلا گفته شد در سال 1999، بلگراد مورد حمله ی هوایی ناتو قرار گرفت. با اینکه زمان زیادی از آن حمله گذشته و بسیاری از آسیب دیدگی های شهر بازسازی و ترمیم شده اند، هنوز هم نشانه های آن را می توان در شهر دید.

موزه نیکلا تسلا
  • برج گاردوس | Gardos Tower

این برج در ۲۰ کیلومتری شهر بلگراد واقع شده است. برج گاردوس که به برج هزار ساله نیز شهرت دارد در سال ۱۸۹۶ توسط مجارستانی ها ساخته شده و نمادی از حکومت طولانی مجارها در منطقه است.

برج گاردوس

  • کلیسای جامع سنت مارک | St. Mark’s Church​​​​​​

​​​​​​​این کلیسا یکی از بزرگترین کلیساهای این کشور و در سال ۱۹۴۰ ساخته شده است. علاوه بر معماری زیبای این کلیسا در داخل آن نیز تزئینات و نمادهای تاریخی و مذهبی این کشور قرار دارند.

کلیسا سنت مارک
  • خیابان اسکادارلیای بلگراد | Skadarli

​​​​​​​بخشی قدیمی شهر اسکادارلیای در شهر بلگراد در زمان های گذشته بخش اصلی بلگراد بوده و مردم در آن سکونت بیشتری داشته اند. اسکادارلیا هنوز هم ساکنان خودش را دارد و از رستوران ها، کافه ها و اقامتگاه های دنج و سنتی برخوردار است. با وجود شلوغ و پر سروصدا بودن به خصوص در روزهای شنبه، دیدن بافت قدیمی شهر در کنار نوای موسیقی سنتی خالی از لطف نیست.امروزه به دلیل وجود اجرا های افسانه ای گروه های موسیقی، گردشگاه های زیبا، رستوران های سنتی، هم مکانی پر هیجان برای جوانان می باشد و هم جاذبه گردشگری دارد. این خیابان زمانی محل رفت و آمد هنرمندان، خبرنگاران، نویسندگان و نوازندگان بوده است.

خیابان اسکادارلیای
خیابان اسکادارلیای
  • دژ بلگراد | Belgrade Fortress

یکی از قدیمی ترین جاذبه هایی که در شهر بلگراد وجود دارد و متعلق به ۳ قرن پیش از میلاد مسیح است در قدیمی ترین بخش شهر بلگراد به منظور دفاع و حفاظت از این شهر توسط قوم سلتیک نیز ساخته شده است. کل جمعیت این شهر تا مدت ها درون این قلعه تمرکز داشتند و به منظور دفاع و حفاظت از شهر به دست قوم سلتیک ساخته شده است. بنابراین تاریخچه دژ به نوعی تاریخچه این شهر صربی محسوب می شود. دژ بلگراد به دو بخش عمده تقسیم می شود که هرکدام کاربردهای متفاوتی داشته اند و از بخش مسطح روبه روی قلعه نیز در سال های اخیر برای برگزاری کنسرت های روباز استفاده می شود.

دژ بلگراد
  • کلیسای ارتدوکس نیکولایای بلگراد | Hram Svetog Oca Nikolaja

در نزدیکی رودخانه دانوب، کلیسای کوچکی وجود دارد که متعلق به آیین ارتدوکس دین مسیحیت است و برخلاف اکثر کلیساهای ارتدوکس دیگر، معماری زمان باروک را با خود به یادگار دارد. نقاشی های زیبایی که از قرن ۱۸ میلادی برروی دیوارهای داخل کلیسا به جا مانده است، چشم را خیره می کند. وقتی از بیرون به آن می نگرید، جز یک بنای سنگی چیزی نمی بینید، اما ارزش وارد شدن را دارد، زیرا یک تاریخ ۲۰۰ ساله را در خود پنهان کرده است

کلیسا ارتدوکس نیکولایای
کلیسا ارتدوکس نیکولایای
  • میدان جمهوری Republic Square I

میدان جمهوری در مرکز شهر قرار گرفته و از شناخته شده ترین ساختمان های عمومی مانند موزه ملی و تئاتر ملی را می توان از طریق این میدان به راحتی پیدا کرد. میدان جمهوری به دلیل یادمان شاهزاده میخایو که بر پشت اسبش است شهرت دارد که برای بزرگداشت دستاورد های وی در قرن 19 میلادی ساخته شده است.

میدان جمهوری
میدان جمهوری
  • کلیسای سنت ساوا Saint Sava I

کلیسای جامع سنت ساوا یک کلیسای ارتدکس در بلگراد صربستان است که بزرگترین کلیسای جامع ارتدکس در ناحیه بالکان به شمار می رود و همچنین یکی از برزگترین کلیساهای جامع ارتدکس در دنیا نیز هست. این سازه به ساوا اختصاص یافته است. ساوا، کسی بود که کلیسای ارتدکس صربستان را بنا نهاد و تاثیر مهمی بر تاریخ قرون وسطی در صربستان داشت. تمام ساخت بنا با کمک مالی مردم بوده است. با اینکه نام رسمی آن کلیسای جامع است اما یک کلیسای جامع محسوب نمی شود زیرا محل کار اسقف اعظم شهر بلگراد کلیسای جامع سنت مایکل است نه سنت ساوا. جمهوری صربستان کشوری در جنوب شرقی اروپاست که پایتخت آن بلگراد است و تا سال 2006 کشور صربسان و مونته نگرو خوانده می شد.امروزه کلیسای سنت ساوا جای خاصی در قلب مردم بلگراد دارد و پناهی ایمن برای حمایت از تمام کسانی به شمار می رود که به آن نیاز دارند. ساکنین پایتخت، شادی ها و غم های خود را در میان دیوارهای این کلیسا با هم شریک شده و جشن گرفتن اعیاد مذهبی رو به روی آن تبدیل به یک سنت کهن شده است.یکی از این روزهای مهم، روز کریسمس بوده که هزاران مسیحی در این فضای بزرگ به دور هم گرد آمده و مشغول تماشای آتش بازی می شوند. یکی دیگر از روزهای برجسته نیز سال نوی ارتدکسی بوده که صربی ها در آن روز آغاز سال جدید را با موسیقی و رقص شادی جشن می گیرند.
کلیسا سنت ساوا
کلیسا سنت ساوا
  • آدا سیگانلیای:

یکی از مکان های محبوبیست که انواع تفریحات روزانه و شبانه را دارا است. این مکان شامل مسیر های فوق العاده ایی برای دوچرخه سواری، اسکیت و همچنین پیاده روی دور دریاچه می باشد که در تابستان های گرم، از نقاط مورد علاقه بسیاری از مردم است. همچنین در طی سال، میزبان رویداد های ورزشی زیادی می شود مانند اسکی روی آب و بانجی جامپینگ که از تفریحات پرهیجان و چالشی می باشند. باغ وحش بلگراد؛ در مرکز شهر و در منطقه ای به نام Letle Kalemegdan قرار دارد.این مجموعه که با نام باغ Good Hope هم شناخته می شود، در سال 1936 میلادی گشایش یافته و خیلی زود مورد توجه شهروندان قرار گرفته است. در جنگ جهانی دوم بسیاری از حیوانات این باغ وحش کشته شدند. جنگل ها و فضای سبز آدا سیگانلیا پیچ در پیچ و پوشیده از گونه های گیاهی مختلف، کلبه های چوبی فوق العاده زیبایی را در خود جای داده اند.

آدا سیگانلیای

مراکز خرید در بلگراد

در بلگراد مراکز خرید خوبی وجود دارد که انواع لباس ها و لوازم مارک دار را در کنار نوع محلی و سنتی آن ها دارد، مثلا مرکز خرید اوشکه بلگراد | Ušće Shopping Center یکی از همان فروشگاه های بزرگ است که اکثر گردشگران حداقل یک بار به آن جا مراجعه می کنند. مرکز خرید استادیون بلگراد | Stadion Shopping Centar که در کنار استادیوم معروف شهر بلگراد واقع شده، فروشگاه کوچک تری است اما در حد رفع نیازهای روزانه، محل خوبی برای خرید بوده و در اکثر مواقع شلوغ است. اگر به بازارهای سنتی و خیابانی علاقه دارید، می توانید سری به شهر قدیمی بلگراد بزنید و علاوه بر بازدید از شهر و بناهای تاریخی اطراف آن و لذت بردن از منظره، در بازار سنتی زمونسکا پیجاکای بلگراد | Zemunska pijaca قدم زده و خرید کنید.

بایدها و نبایدها در شهر بلگراد صربستان

  • کشور صربستان سال های مدیدی با جنگ های مختلف دست و پنجه نرم کرده و آسیب های زیادی از این موضوع دیده است. یادآوری جنگ و اشاره به موضوعات سیاسی برای مردم صرب چندان خوشایند نیست. پس اگر به صربستان و شهر بلگراد سفر کردید و خواستید سر صحبت را کسی باز کنید در مورد جنگ یا سیاست حرفی به میان نیاورید.
  • مردم صربستان نیز مثل سایر کشورهای بالکان عاشق گوشت هستند و گوشتخوارهای حرفه ای محسوب می شوند! اگر گیاهخوار هستید شاید آشپزی این کشور چندان برایتان خوشایند نباشد، چون به سختی می توانید غذایی را پیدا کنید که در آن گوشت استفاده نشده باشد. البته در کنار هر وعده غذایی معمولا از سبزیجات و سالاد استفاده می شود. اما غذای اصلی مردمان صرب حتما باید گوشت داشته باشد!
  • مردم صربستان و بلگراد قهوه خورهای قهاری هستند. قهوه در فرهنگ صربی مثل چای در فرهنگ ما ایرانی هاست. در بلگراد هرجا که بروید می توانید یک قهوه خانه پیدا کنید و اگر فردی صربی قصد داشته باشد از شما پذیرایی کند قبل از هر چیز حتما شما را به یک فنجان قهوه دعوت می کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (538 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (13 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان